Nuffnang

Friday, June 17, 2011

Heroku dan Hero mereka...

Dia seorang yang sangat menghormati tetamu. Walau tengah tak ada, tetamu yang datang pasti dirai dan dijamu. Dia juga seorang yang suka mencari saudara. Walau di ceruk mana. Walau dengan menaiki bas, hajat untuk mencari saudara yang terpisah jarang terpatah. Maka tidak hairanlah sehingga kini kenalan dan saudara maranya masih mengenangnya sebagai seorang yang baik. Bila berjumpa dengan saudara mara atau kenalan lamanya, pujian seperti itu biasanya keluar dari mulut mereka. Aku bangga mendengarnya.

Dia seorang suami dan bapa yang penyayang dan bertanggungjawab. Walau tak ada, selalu saja diusahakan untuk keluarganya. Kami bukannya orang senang, tapi waktu kecil dulu hidup kami terasa juga mewahnya (mewah cara kamilah). Makan pakai sentiasa cukup. Biar tak ada, bab makan masih keutamaan. Pakaian tak pernah ketinggalan dari orang. Peralatan rumah semuanya cukup. Ini kerana dia berkerja keras untuk memastikan hidup kami lengkap dengan segala keperluan. (serba lengkap cara kamilah juga).

9 tahun saja aku dapat merasai hidup bersamanya. Sudah 26 tahun aku kehilangannya. Tapi kasih sayangnya tetap dapat aku rasai sehingga kini. Pelukan eratnya masih dapat aku rasakan. Suaranya masih terdengar-dengar di telinga ini. Keperihatinannya masih terus aku ingati. Sungguh, aku rindu padanya. Walaupun hanya seketika dapat bersamanya, namun kenangan-kenangan terindah bersamanya sudah cukup buatkan aku rasa bahagia.

Esok Hari Bapa. Seperti orang lain yang mengingati ayahnya, aku juga mengingati arwah ayahku. Ayah yang terbaik untukku dalam dunia. Alhamdulillah, anak-anakku  juga mempunyai seorang ayah sebaik ayahku. Melihat cara en.asben melayan anak-anakku, selalu membuatkan aku terkenang  layanan arwah ayahku padaku. Langsung tiada beza. Memang itu yang aku mahu anak-anak aku rasa. Kasih sayang yang tiada tandingnya dari seorang yang bergelar ayah untuk mereka. Untuk en.asben, thanks sayang kerana menjadi AYAH terbaik untuk anak-anakku. Kami sayang u sangat-sangat. Hero TERHEBAT, TERKACAK, TERBIJAK, TERCEKAP dan TERBAIK  kami.

Ucapan Selamat Hari Bapa untuk semua yang bergelar bapa. Semoga kehidupan kalian sentiasa mendapat keberkatan dan kerahmatan dari-NYA.

38 comments:

ummiross said...

Terbaik dari Hanis...
Syukur Alhamdulillah Allah memberikan yang terbaik untuk kita, Selamat Hari Bapa...

diana said...

ntung kak hanis sempat jugak merasa ada ayah...
saya selalu pesan kat suami,saya tak nak anak saya melalui rasa kekurangan kasih sayang ayah macam yang saya lalui dulu.sebab kesan2 nya membawa smpi ke masa depan..dan suami pun paham semua tu..

selamat hari bapa untuk semua bapa2...kecuali bapak ayam..hehehhe

Aida said...

Alhamdulillah .. ada jugak kenangan kan kak .. dan skang ni, anak² kita lah kutip kenangan dari kita pula .. akak happy, aida pun tumpang happy .. :)

Kakzakie said...

Lelaki yg paling kita sayang mestilah bapa dan suami kita....

kakchik@ella said...

hanis, kc sedih bca entry ni. Brgenang airmata. teringat kat arwah FIL yg walaupun dan tiada, tetap dekat dihati. Moga mereka-mereka tenang di sana. Amin.

Eye_nee said...

Selamat Hari bapa..kepada semua bapa2 didunia...

Izan Ishak said...

sebak baca entry akak ni. terkenang pada arwah abah, tak sempat ada kenangan indah dengan dirinya.

moga roh ayah2 kita tenang di sana~

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

insan terhebat bergelar hero dlm hidup kita adalah ayah dan kemudian suami yg hadir dlm hidup.

selamat hr bapa buat semua bapa di mana jua berada

eB ezrin said...

"happy father's day"

munna said...

bersyukur rasanya munna masih mempunyai ayah dan ayah mertua... selamat hari bapa buat semua yg bergelar ayah, abah, bapa, bapak, abi, papa dan seangkatannya

♥MAMASYAZA♥ said...

selamat hari bapa utk semua bapa diseluruh dunia, kowang memang hebat

cik husna said...

entry hanis buatkan cik husna rase macam nak menitis air mata..

al-fatihah untuk arwah ayah hanis...

-Sara- said...

al fatihah utk arwah ayah kak hanis..

*tetibe rindu kat arwah ayah sara..sobsss..

Aku Ibu Muda said...

tak pernah lagi merasai kehilangan org tersayang dan terdekat setakat ni. tak dpt bygkan..mcmana lah agaknya :(

Shiela Latif said...

Al-Fatihah untuk arwah ayah hanis ya..

Daddy Ziyyad said...

Ya, kasih sayang seorang bapa pun tiada tolok gantinya, macam kasih si ibu

Ati Masrif said...

walau sekejap tapi berkualiti
bertuah hanis tau..

kita ayah masih ada...tp kami
mmg tak rapat kerna bukan dia yg
bela kami adik beradik

tapi alhamdulillah hubby sgt3 baik
dan kasih kan anak2 :)

Adzriel @ Liza AB said...

bab terkacak yang tak tahan tu. jaga elok2 hanis.. sebab yang terkacak tu masih maintain. hanis pun pesaing terjelita.

farah fauzi said...

selamat hari bapa juga kepada semua bapa2 di seluruh dunia...jasamu dikenang...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

selamat hari bapa buat hero terhebat kak hanis..:)

utk arwah ayah yg telah pergi..doa dari anak yg soleh dan solehah jd pengganti..

Hanis Azla said...

ummiross : thanks ummi.. bersyukur sgt kan.. Alhamdulillah..

diana : semoga anak dian mendapat kasih sayang yg secukupnya dari ayahnya.. akka pun sellau berdoa biar en.asben akka panjang umur sebab taknak anak2 rasa kehilangan kasih sayang ayah..

aida : Alhamdulillah.. ada kenangan yg cukup indah dan tak mungkin akak lupakan tu.. rasa terlalu bermakna sgt kenangan2 tu..

kak zakie : betul sgt tu kak..

kakchik @ella : Aminn.. mudah2an.. mmg mereka sentiasa dekat di hati kita..

eye_nee : ucapan utk lelaki2 yg terhebat..

izan ishak : semoga mereka tenang di sana.. sedihnya dgr cerita izan..

sarah-najwan said...

saya masih ada ayah yg masih sihat dan kuat..

juga my hubby yg semua terbaeeekkkk..dalm semua segi utk saya dan anak4..

Hanis Azla said...

lydia miza aidyl azim : betullah.. merekalah lelaki terhebat dalam hidup kita.. begitu juga anak2 lelaki kita..

eB ezrin : ucap selamat utk mereka yg tempatnya sentiasa ada dalam hati kita..

munna : Alhamdulillah... semoga mereka semua dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yg baik..

mamasyaza : dia org mmg hebat..

cik husna : thanks yer.. akak pun sebak juga mengenang insan tersayang tu..

-sara- : terima kasih sara.. semoga arwah2 tenang di sana..

aku ibu muda : semoga mereka dipanjangkan umur dan diberikan kesihatan yg baik hendaknya..

shiela latif : Terima kasih yer shiela..

daddy ziyyad : mmg tiada bezanya kasih ayah dan kasih ibu.. keduanya sgt bernilai utk kita..

ati masrif : mmg berkualiti walaupun hanya seketika.. Alhamdulillah.. kak ati punya suami yg baik.. sambil tu dpt berbakti utk ayah yg masih ada..

adzriel@liza aB : he..he.. akak ni.. tp betullah.. mmg tugas seorang isteri utk menjaga suaminya sebaik mungkin..

farah fauzi : jasa mereka mmg selalu dikenang..

rina avail aka cik betty : thanks yer Rina.. semoga doa dari anak2 smp kepada arwah di sana..

sarah najwan : Alhamdulillah.. semoga dipanjangkan umur ayah akak dan diberikan kesihatan yg baik..
Alhamdulillah kerana punya suami terbaekkk utk akak dan anak2..

Hanis MY said...

sedihnya kak... T_T al fatihah, Allah lebih sygkan ayah akak... semoga dia tenang di sana...

Hanis Azla said...

Hanis MY : Amin.. mudah2an.. thanks yer hanis..

Far8 budak baik said...

wehhh nape entry sedih gile..
mcm nk nangis dah aku bace..
mmg sygkn ayah kau kn..
al-fatihah..
x pyh menangis ar..
ramai disekeliling anda..
menyangi anda.,
termasuk saya..=)

suri solehah said...

alfatihah untuk almarhum ayah hanis..sy yg masih punya ayah...tapi sering terabai..kerana jarak :-(

Dilla Ady said...

al-fatihah tuk arwah ayah akak..

mmg, ayah kite adalah hero pujaan malaya kan?

Maya Marisa said...

salam hanis. lawatan balas frm maya. al-fatihah to ur late father & happy father's day to your hb.

Sofya said...

baca n3 ni terus teringat arwah ayah.. detik2 bersamanya masih kekal di ingatan..
saya jd sensitif bila org yg masih punya ayah tapi xpeduli ttg ayah mereka..
saya kini menumpang kasih ayah mertua. juga berharap suami menjadi ayah yg terbaik..

S..U..D..@..I..S said...

selamt hari bapa pada yang masih bebapa

Dinas Aldi said...

selamat hari bapa pada semua bapa2 hebat di luar sana. tabik!

bunga said...

Alhamdulillah..selamat hari bapa kepada semua baap2 di dunia..

Kayun Asza said...

tersentuh sgt dengan entry ni kak. mmg sensitif sikit bila org sentuh2 pasai isu2 ibu ayah ni.

semoga akak terusss bahagia bersama famili tersyg.saya suka baca kisah famili akak :)

Hanis Azla said...

far8 budak baik : mengenang ayah yg dah lama pergi mmg selalu buatkan akan berasa sedih.. thanks yer..

suri solehah : thanks yer.. semoga terus dpt berbakti kpd ayah yg maih ada itu..

dilla ady : thanks dilla.. mmg ayah kita hero malaya yg tiada galang gantinya..

maya marisa : thanks maya..

sofya : detik2 bersama ayah mmg terlalu indah untuk kita kenang.. akak pun gitu, menumpang kasih ayah mertua dan pakcik2..

sud@is : utk semua bapa2 yg byk jasanya..

dinas aldi : ikut tabik juga...

bungga : selamat hari bapa utk mereka..

kayun asza : thanks yer kayun.. akak pun gitu.. bab ibu bapa ni selalu rasa tersentuh..

Hanis Azla said...
This comment has been removed by the author.
h A n Y S said...

alahai kak..syahdu lah baca..sebab arwah abah sy jugak dah 'pergi' since 16 tahun lepas.. sy tak boleh nak buat entri untuk arwah..sebab asyik nak mengalir je air mata ni bila bercakap tentang arwah..rindu..

(aduh..kenapa mata ni macam panas jeee.. T__T)

Hanis Azla said...

hanys : semoga arwah2 ayah kita tenang di sana dan ditempatkan bersama org2 yg beriman.. akak pun selalu tersentuh bila baca cerita ttg ayah..