Nuffnang

Thursday, November 10, 2011

Butang baju melayu aku mana daa....

He..he.. tetiba terasa nak ambil dialog Seniman Tan Sri P.Ramlee sebagai tajuk. Ini kerana ceritanya ada kena mengena juga rasanya. Memang biasa kot kalau di rumah isteri sentiasa menjadi tempat rujukan suami. Suami orang lain aku tak tahu, tapi en.asben aku memang begitulah. Memang kebanyakan perkara kalau di rumah akulah menjadi tempat rujukannya. Lebih-lebih lagi kalau bab tempat letak barang. (Anak-anak pun begitulah juga).

Ma, seluar hitam I mana?
Ma, singlet I mana?
Ma, beg kerja I yang lama tu u simpan kat mana?
Ma, handphone I yang lagi satu tu mana?

He..he.. Itu dialog pagi tadi. Setiap pagi memang menjadi kebiasaan aku mendengar soalan-soalan sebegitu. Kadang rasa nak gelak dengar soalannya. Kadang rasa nak geram. Sebabnya en.asben memang suka bertanya dari mencari. Walaupun memang selalunya dia dah maklum di mana boleh di cari barang-barang tersebut. Tapi tentulah baginya lebih mudah andainya dia terus bertanya dari tercari-cari. Kadang tu yang di depan mata pun masih ditanya.

Sesekali tu memang ada rasa jengkel bagi manusia yang punya banyak kekurangan dan kurang kesabaran ini. Tapi yang pasti rasa benci itu memang tiada. Sebabnya setiap kali dia merujuk padaku, terasa diri ini sangat diperlukan. Bagi aku sebagai isteri, memang menjadi kebanggan bila suami menjadikan kita sebagai tempat rujukan. Itu juga lambang mereka masih mahu sentiasa mendapat perhatian dari kita dalam banyak perkara. Apa guna ada isteri kalau tidak mendapat perhatian kan. Jadinya, sebagai isteri, jawab sajalah soalan-soalan ujian minda di pagi hari tu. Tak perlu marah-marah. Kalau dia cari tempat rujukan lain lagi susah kan. Minta dijauhkan.

Butang baju melayu I mana ma? Kalau keluar soalan seperti itu di pagi hari memanglah sangat tak relevan untuk aku layan kecuali di pagi hari raya. he..he.. Yang tu, kalau nak cari sendiri. Kalau tak jumpa lagi bagus ha..ha..

44 comments:

Nini D.. said...

hahaha..butang baju melayu you sumer I dah buang!

Hanis Azla said...

muahaha.. terus keluar gelak jahat.. jawapan yg paling relevanlah nini..

Aku Ibu Muda said...

tetiba cari butang baju melayu...harus kena syak wasangka ni...haha

lydzar said...

hehehe mmg gitu ler peel kaum suami ni kan. same goes to my hubby. dia malas nk carik. cara cepat tanya kita, then kita la yg kena mencarik..hhuu

kakcik said...

Kakcik pernah cakap dengan suami 'saya pasti, kalau saya mati dulu, mesti awak akan segera cari pengganti sebab banyak benda yang awak tak tahu buat sendiri'. Hehehe...

:: Mrs.Eady :: said...

kekekekek.......dia salah hari tu.. :D

♥MAMASYAZA♥ said...

cam en. abah, byk brg2 dia yg dia memang letak satu tempat khusus, so memang dia jarang le tanya akak bab brg2 dia, melainkan bab baju nak g keja kot, tu pun sebelum akak g keja, akak dah gantung siap2 baju/seluar yg dia nak pakai. dia suka ke dia tak suka ke, dia kena pakai gak baju yg akak sediakan...kalo idak dia kena iron sendirik...hehehehehe

missbby said...

heheh..betul la kak..tapi suami saya setiap pagi jumaat cari butang baju melayu kak..camana tu? pasal cikgu sekolah kannn

Hanis Azla said...

aku ibu muda : mmg cuak wani klu dpt soalan tu.. ha..ha..

lydzar : itulah, tukang cari tu dah jadi tugas kita kan lydzar..

kakcik : betullah kak.. saya pun ada juga cakap macam tu.. he..he..

mrs eady : he..he.. betullah izwa.. soalannya pun silap.. ha..ha..

ieja amieja said...

rasanyer kebanyakan hubby2 diluar sana sama la hanis...bayangkan kalau dah tiap2 hari dia bertanyer kan itu ini..tiba satu hari tu dia berubah...kita jgk yg risau kan..nape lak ngan hubbyku ari ni..hehehe..minta dijauhkan yg SATU itu..

Hanis Azla said...

mamasyaza : baguslah gitu kan kak.. takdelah tanya2.. he..he.. nak taknak kena pakailah jugak yer kak..

missbby : klu dah macam tu mmg kena carikan jugalah kan butang baju tu.. he..he..

.: iEyLa :. said...

hihi...saje la tuh nk manje2 ngan sis tu.. ;)

Hanis Azla said...

ieja amieja : betullah juga kan ieja.. klu satu hari tak tanya mmg kita pula yg rasa mcm tak kena..

Hanis Azla said...

ieyla : itulah, dari dia manja dgn org lain lagi akak yg susah nnt ieyla.. hi..hi..

Tina Othman said...

ingatkan saya sorang je yg selalu kena mcm tu, bosan betul bila semua benda nak tanya kita hehe

kekadang malas nak layan tapi bila dia asyik je tanya, kena jugak tlg carikkan sebab klu dia yg carik alamatnya bersepah lah

diana said...

betul la kak..
lepas tu bila kita bagitau kat mana,
dia kata tak de..nak suruh jugak kita yang ambikkan..heheheh

selalunya saya suka cakap kat dia..

"abg ni kalau kita tak de cemana la nak hidup entah>"

dia sengih je ..

Hanis Azla said...

tina othman : he..he.. sama yer tina.. tp betullah, daripada kersepah, biarlah kita aje yg carikan untuk mereka..

diana : haahlah diana.. mmg selalu jd macam tu.. cari sendiri tak jumpa, bila kita dah jumpa dia tersenggih pula.. he..he..

PUTUBAMBU said...

betul..betul...!

dependent betul kat kita yg jadi mak2/wife2 ni kan?
hehehe

Eye_nee said...

sama jer Hanis..Baik suami akk..baik anak2...Mak..mak..mak..mana ini mana itu....bukan nak cari dulu...bila kita dah dapat carikan....masing2 senyum cam kerang busukkk jer..nak marah pon tak jadi....

~ yus ~ said...

hehehe..senyum2 baca entri Hanis ni, yus pun sama, jadi tempat rujukan suami juga untuk banyak perkara...:)

mak encik | SZ said...

ihikssss...
sama je la ye kak...
mmg otomatik nama puan isteri jadik "mahhhhh" bila ada anak ni...macam2 la cam service centre la kita...hihihi

Gen2Merah said...

hehehehe... best nya kalau ada isteri nanti.. senang nak bermanja2, nak minta perhatian... weeee~

munna said...

mmg bahaya klu keluar dialog tu time bukan hari raya ye kak... tapi selalunya klu hari jummaat atau ada kenduri tahlil selalu en abg munna keluarkan dialog tu

Kamalia said...

ekeke..tu mmg menakutkn klau mntk butang bj melayu selain hari raya..samalah dgn org ni jugak,saya da mcm tmpt rujukn brgerak tuk seisi rumah..

Pala Maldini said...

suruh hasben buat baju melayu guna zip... takyah butang2 lagi..

ieda said...

huhuhu ok lah kak bila suami jadikan kita sumber rujukan ..
tapi x semua org mcm tuu , mcm saya suami saya sgt2 pendiam .. x suke kongsi dan cerita masalah dia , dia akan cakap bila saya bertanya ...

mula2 tuu tersiksa jua nak adapt dengan cara dia .. tapi bila saya fikir2kan .. patutlah dia mcm tu .. dia yatim piatu sejak dari kecil dan x biasa menceritakan masalah dan berkongsi masalah dengan org lain ..

lepas dari ituu saya dah banyak nasihatkan dia .. dan skrg slow2 lahhh :)

ummiross said...

hehe suami ummi pun macam tu, kadang2 yang dah depan mata pun tak nampak.

wahida said...

suami saya pun cenggitu...belum mencari, dah tanya kat mana sekian2 barang2 tu..padahal depan mata dia jer..ekekekek...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

suami sy pon samalah kak Hanis..kengkadang letih..

MasZuber said...

ala sweet..

eda_ej said...

ok la tu hubby tanye kat kite.. kalau hubby tanye kat pompuan lag haru.. hehehe..

ainnoraini said...

kadang2 tu benda depan mata pun tak jumpe...nak jugak suruh bininye ambikkan...

tapi bile kite tak de pandai pulak tu buat sendiri...

nurkaloi said...

oh lelaki ~~ memang hakikatnya begitu hahah my dad pun camtu jugak

Daddy Ziyyad said...

miahahahhaha...terkena batang hidung saya!

Cik Puan Zura said...

hehehe...kak hanis, suami ni selalu dia nak wife ambikkan...

soalan hari2 saya selalu ditanya "bedak mana"...haha... bedak pun nak kita sediakan depan mata....

kalahkan anak...

whitecappuccino said...

biasa la tu..akak memang jadi pakar rujuk suami..kadang barang yang dicari depan mata dia pun tak nampak..kita jugak yg kena tunjuk atau ambilkan.

Hanis MY said...

bagusnya kak fea... lelaki mmg mcm tu kan, sebab semua isteri yg simpan dan kemaskan...

Dinas Aldi said...

Selain dari hari Jumaat & hari raya, waktu lain kalau tanya butang baju Melayu, sensitif jugak na, kihkih!

MulutPayau said...

suami akak pun sama...benda depan mata pun kita yg perlu ambikkan...kalau anak2...dia suruh cari sndiri...

Jendela Hati said...

assalam.. singgah sini balik...

exora said...

heheh...suami saya pulak kdg2 dia yg lbh perihatin, bila sy kelam kabut cr barang selalu dia yg igtkan..

Lulu Caldina said...

owh, akhirnya faham..ekeke

fazrulnoor said...

mmg selalu tanye wife jgk..ea lah..dr cari baik tanye je terus..lagi senang dan terus jumpe..x payah nak cari :)

Niza Romli said...

mcm sama je...sy selalu ckp kt suami...'cari dgn mata ke cari dgn mulut'..hehe..nak jgk kita ambilkn