Wednesday, October 3, 2012

Duit kutu...

Assalamualaikum..

Sebenarnya, dah lama benar aku tak main kutu. Entah kenapa aku rasa macam berhutang aje bila main kutu sebab tiap-tiap bulan kena keluar duit untuk membayar duit kutu tu. Tapi awal tahun ni aku kembali bermain kutu selepas 2,3 orang kawan mengajak untuk join sama untuk cukupkan orang. Fikirkan seratus aje sebulan, aku pun rasa bolehlah join. Masa cabut-cabut undi semua aku tak join sebab aku tak kisah pun bila dapatnya. Sebab takde apa-apa plan lagi dengan duit tu nanti. Setiap bulan akan ada orang datang collect pada setiap hari gaji. Tapi bulan ni takde pulak yang datang collect. Jadinya sebelum aku terpakai duit tu aku yang pergi bayar kat orang yang selalu collect tu. Bulan ni Fea dapatlah. Kata abang tu. Oh.. patutlah dia tak datang collect. So bulan ni aku dapatlah separuh duit kutu tu sebab dia orang main buat 2 nama. Jadinya setiap orang akan dapat 2 kali. (beria pulak aku nak menerangkan.. he..he..)

Dapatlah aku 600 ringgit. Sebab tak tahu pun nak dapat duit tu bulan ni, then tiba-tiba ada duit di tangan terus jadi nak beli macam-macam. Fikir punya fikir terasa nak beli handbag mahallah. (Tentu ada yang berkerut, mana ada handbag mahal harga 600 kan?). Standard handbag mahal aku Sembonia dengan Carlo Rino aje. Jadinya kalau 600 tu memang cukuplah aku nak beli handbeg mahal ikut standard aku. LV, Gucci, Prada, Coach tu semua aku tengok kawan-kawan pakai aje he..he.. Teringat lagi masa kawan baik aku beli handbag harga 6-7K ke 7-8K. Aku memang minat giler dengan beg dia. Memang sangat cantik. Lepas puji-puji siap, wei aku nak pinjam beg kau boleh? he..he.. sebab confirm aku tak beli beg mahal macam tu.

Sabtu tu pergilah Alamanda. Emak tanya, nak cari apa? Dengan nada orang kaya aku jawab, handbag mahal ha..ha.. Sampai Alamanda terus masuk Sembonia. Ada yang aku berkenan dia orang kata tak cantik. Yang aku tak berkenan dia orang suruh aku beli. Sudahnya tak beli apa-apa. Keluar Sembonia nak masuk Carlo Rino. Tapi rupa-rupanya Carlo Rino tutup. Renovation on progress kalau tak silap aku. So turunlah semangat aku nak cari handbag. Mak aku cadang suruh aku ambil yang tadi yang dia orang semua kata cantik tu kat Sembonia. Harga pun dalam 500 lebih. Cukup-cukuplah budget aku.  Anak-anak dah pujuk-pujuk. Aku taknak, aku taknaklah kan. Terus en.asben sound, dah mama suka beg style tahun 1998, nak buat macam mana? he..he.. Sebab setiap kali aku beli beg mesti aku ambil patern dan style yang sama. Tak vouge dan mengikut trend langsung ha..ha..

Anak-anak dah bosan, ajak masuk MPH dulu. Semua sibuk nak beli buku. En.asben kalau buku, tak boleh tidak, kena beli jugak. Aku cakap sorang satu aje. Okey, 3 buku dalam lebih kurang seratus. Lepas tu masuk parkson pulak. Aku nak cari handbag lagi. Adalah beg guess ni. Lepas diskaun harganya 500 lebih. En.asben suruh ambil yang tu. Tapi aku taknak jugak sebab aku tak suka. Terus en.asben sound lagi. Lepas ni you beli ajelah apa-apa jangan tanya I. Ambiklah beg versi tahun 1998 yang you suka sangat tu. Ha..ha.. Last-last aku beli handbag biasa aje. Yang aku suka patern dia dan en.asben cakap bolehlah. Harganya 89.90 aje. Kalau cari kat billion depan rumah pun aku rasa ada. Susah payah nak cari sampai Alamanda. Dah beli beg aku kita pusing-pusing. Budget ada balance lagi kan. Cari travel beg pulak. Jumpa yang en.asben berkenan. Harga dalam 500 lebih. Lepas diskaun jadi 290. Kita ambil yang tu. Jangan tanya Samsonite ke? Sebab memang confirm-confirmlah bukan he..he..

Dah beli beg kita pergi makan. Lepas makan teringat nak carikan Han rollerblade. Cari kat Toys'r us ada. Tapi saiz kecik aje yang tinggal. Takpe kita cari kat carefour pulak. Jumpalah untuk saiznya dengan harga 159.90. (Eh, bukan dulu rollerblade ni murah sikit ke harga dia?) (Eh..eh lagi. Mainan anak lagi mahal dari handbag aku pulak ya). Hmm.. takpelah, kita beli. Begitulah habisnya duit kutu aku yang 600 tu. Dari nak beli handbag mahal (standard aku) kita dapat handbag biasa aku, travel beg, novel untuk anak-anak, dan rollerblade untuk han. Alhamdulillah.. Saja nak coretkan di sini. Nanti bila fikir balik mana perginya duit kutu aku? Baca entry ni boleh refresh. Boleh rasa best jugak main kutu ni.

Salam hormat untuk semua. Have a nice day. 

22 comments:

Kakcik Seroja said...

Kakcik dapat duit kutu RM1K, RM800 buat bayar bil je... :(

Unknown said...

takpe lah kak..janji semua happy.. dapat duit kutu lain kali sebulan sebelum tu akak survey la beg mahal mana yang akak nak beli..hehehe..

saya lama dah tak main kutu..eh penah ke saya main kutu? hahaha..

Hudalatip said...

Kak seronoknya shopping...tapi kan akak sama je ngan saya standard handbag mahal memang sembonia ngan CR je..Nak gak beli yang lain tapi mahal sangat, tak sampai hati nak keluar duit banyak2..

mama maman aka yana said...

ok la tuh.. semua org dpt merasa.. hehehe..

akak.. beg mahal (sy beli rm300) dah pun rosak.. cam tak berbaloi sgt.. br pakai 3bln.. sedih tau.. kalu beg biasa2 kalu rosak pun takde la sakit ati sgt.. huhuhu

susumanis said...

best gak main kutu kan hanis, saving cara traditional ala ala bank tp x de profit la..hihi, hbag ni mahal mahal kadang rasa membazir, akak ada kawan buat coll hbag branded dah dekat nilai sebiji rumah, dia bukan banyak duit pun, sanggup anak anak x g memana sbb hobi dia tu, ntah la lain org lain caranya tapi akak tingin gak nak beg chanel klasik harga dekat 10k, bole gitu..kikiki

Cikgu Ma said...

nak juga main, tp tunggu posting..heheh

kalo kedah panggil KUT ^_^

Izwa Kamaruddin said...

biase main kutu tiap tahun utk berjalan jauh skit je kak..hehehe..itu tujuan utama main kutu tu :)

saniah said...

Memang betul fea..bila duit dah dalam tangan memang sayang nk berbelanja kan..tp masa takde duit mcm2 duk ingat nak beli...heee

Dr K said...

saya tak pernah main kutu..dan takde kutu..hihihihi

NM02 said...

saya suker main kutu, dan sayalah org paling tegedix nak no last. hahaha

Rina Rahamat said...

hehe kak..samala sy punya henbag mahal pon standard carlo rino jer..ada sy citer kt entri sy sebelum ni (yg bag kuning tu)..kiranya tula first time sy beli beg tgn kulit..hope thn lama..tp harga dia x smpi 500 rsnya..dlm 300 lebih jer kot

dwatyKNY said...

samalah kak... saya pun tak suka main kutu... rasa... baik simpan sendiri... tapi awal tahun akhirnya saya terjebak juga...

masalh saya bila saya selalu lupa nak bagi duit kepada si empunya turn... huhuhu...

bulan ni last... dorg nak sambung lagi... tapi saya rasa nak tarik diri... hihihi

ummiross said...

Hehe takpe Hanis, semua dapat merasa duit tu, rezeki bersama, Alhamdulillah.

TS said...

whoiisshh...nk beli smpai 4k -5k tu xla kak..
akhirnye bnyk benda dpt ngn duit kutu tu kan kak..
yg penting sume happy..hiks..

Acik Erna said...

assalam hanis..nanti bila dapat yang satu round lagi tu..terus beli je hangbang mahal... he he..acik pun tak pernah beli mahl sampai RM500 tu..kalau nak minat sangat..tunggu diskaun sampai 70%..kadang2 ada rezeki..dapat jugakk

Lydia Miza said...

tahun 98? ehehe..nnt ronda lg cr lagi sis.saya nak warna merah! hari tu nampak sape ntah tunjuk coach merah lawa sungguh.huhuhu

irfa said...

kak fea...samalah kite.main kutu bulan julai tu sbb nk cukupkan org.rm100 jugak sbulan.giliran sy bulan jan thun depan.dh ada brg idaman tp slalunya bila duit kt tgn...abis gitu je tp brg idaman x nmpk byg.huhu

Latifah said...

Latifah pun ada main kutu gak...
InsyaAllah bulan 12 nanti baru dapat~ :)
*sama dengan akak, tak tahu nak buat apa lagi dengan duit tu sebab tak rancang lagi... nanti dah ada duit, confirm sekejap je habisnya :D

azieazah said...

Berbaloi juga tuh. Seisi rumah dapat merasa. Sorang sikit. Begitulah kalu tak plan, tapi rezeki sama dikongsi.

Masa zaman Kak Azie rajin main kutu dulu, dapat giliran jer cepat-cepat beli emas! hehehe dulu emas murah youuu...

mamaarifakeemaisy said...

kite pun tak pernah ada beg mahal..sayang duit nak beli..hehe~

eh kita next month dpt duit kutu.byk jugak...mmg angan2x nak beli apa dh set dlm kepala, tp alih2x..bukan brg peribadi tuk diri sendiri pun..huu~ kalau beli hbag mahal ok gak kan..hee~ tp tetap rasa sayangnye duit.. =P

Eye_nee said...

Akk baru terfikir-fikir nak main kutu2 ni awal thn depan dgn geng opis ni...nak beli handbag mahal mcm kamu jugak...hahaha..akk beli handbag tah berapa thn sekali sis...

Izan Ishak said...

kelakar je bila en hasben kak fea perli2 manja gitu. tak pe kak, at least sume org merasa duit RM 600 tu~

izan ni lagilah tak pernah beli beg mahal2 gitu. dah mahal sangatlah kalau sampai 500~

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...