Tuesday, February 26, 2013

Duit terselit...

Assalamualaikum..

Hujung bulan januari kami ke Cameron Highland. Selang dua minggu kami ke JB. Selang seminggu kami ke Morib pulak. Lepas tu lagi dok terfikir-fikir kenapa bulan ni rasa macam sesak sikit? Kenapa macam lama benar nak tunggu gaji? He..he.. mana tidaknya, gaji bulan Februari memang banyak habis untuk perbelanjaan  travel dan duit hotel. (Ini kes nak bercuti tapi tak rancang awal-awal he..he..) Kalau berjalan, perbelanjaan untuk makan pun jadi bertambah. Nak-nak bila bawak anak. Untuk jajan aje dah kena ada budget khas.  Bila jalan-jalan memang hati rasa senang. Kalau boleh nak berjalan-jalan aje setiap bulan. Lebih syok kalau dapat berjalan setiap minggu. Tapi bila dah berjalan kenalah "bertabah" nak budget perbelanjaan sampai hujung bulan dengan lebih berhemah.

Kalau setakat nak budget perbelanjaan untuk diri sendiri  memang tak jadi masalah. Tapi bila nak budget perbelanjaan untuk 5 orang, hmmm... memang cukup payah. Sebab selalu benar lari budget. Yang patutnya cukup pun rasa tak cukup. Dalam waktu begini, peranan duit terselit yang sikit-sikit tu memang sangat penting. Alhamdulillah, sejak dulu aku suka selit-selit duit. Jadinya untuk musim-musim perbelanjaan melebihi dari yang sepatutnya, duit-duit terselit ni memang sangat membantu. Duit terselit bukan sekadar yang terselit kat ruangan dalam dompet, aje. Tapi terselit sikit kat dalam laci ofis. Ada sikit kat dalam poket baju. Ada sikit kat dalam akaun yang ada ATM kad. (Yang selalu memang tinggalkan baki sikit-sikit  dan buat-buat tak nampak aje untuk keperluan bila waktu betul-betul perlu).

Bila ada duit terselit, selamat sikit duit tabungan kat dalam akaun. Kalau tak memang asyik kena keluarkan juga duit tabungan. Untuk orang lain yang tabungannya melimpah ruah tu tentu tak jadi masalah. Tapi untuk orang yang simpanannya ciput, memang sayang sangatlah kalau asyik-asyik nak guna duit tabungan untuk cover perbelanjaan bulanan. Macam duit terselit tu pun bila dah guna, waktu  dapat gaji pandai-pandailah selit-selitkan semula. Jadi bila dalam keadaan memerlukan, duit terselit akan sentiasa ada untuk membantu. Kadang-kadang dalam tak sedar, duit yang kita selit-selit setakat beberapa ringgit tu jadi cukup bernilai sementara nak tunggu cukup bulan. So takdelah gabra sangat. Kalau gabra pun sikit aje he..he.. Kiranya cuma semput sikitlah.  Takdelah sampai tak boleh nak bernafas langsung.

Salam hormat untuk semua. InsyaAllah.. semoga rahmat Allah sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day.

16 comments:

Irfa said...

selit jugak tp bila sesak.mesti teringat kat mana selit.hihi

.: iEyLa :. said...

seksanye ase nk tunggu gaji ni kan kak..hiks

mummY daniSha said...

huuu...duit tabungan selalu je kene usik...hurmm,azam taun ni nak bebas dr hutang,insyaallah

:: Mrs.Eady :: said...

hehehee...duit selit ialah duit kecemasan :)

faraherda.razalan said...

Tapikan kak....sy yg tak pegi travel pun seak je ni...heheheh~

Anonymous said...

Btok kak.setuju sgt.nini pon ghajin buat duit terselit..tersepit..hehehehe

diana said...

selalunya saya yang selit2 duit..suami lak kalau balik dari mana2 suka lambakkan duit atas meja..duit baki yang dia beli apa2 la..kadang2 saya kumpul2 simpan dalam laci..kadang2 simpan dalam almari..kadang2 ada terselit bawah lapik peti sejuk..heheh..

ummiross said...

hehe..habit yang bagus tu Hanis, bila tengah kering seronok je dapat keluarkan duit terselit ni kan.

Angah said...

haha selit jugak, dan cuba buat-buat lupa..mengharap teringat cuma bile time tak de duit...

Cho Zila said...

bestkan der duit selit2ni.. orang pompuan selalu buat rasanya.. budak opis akkani lelaki dan belum kawen.. akak kata nanti dah kawen tengokler, wife ko mesti buat cam akakni ha.. selit merata..

ricca said...

hehe...bguna gak duit selit2 ni...tp kdg2 tu mcm selalu je pkai duit selit2 ni smpi x dh jumpe lg yg selitnye...ade gak yg dok selit2 tp lgsg lupa selit ktne...hehehe

Daddy Ziyyad said...

saya tak pernah selit duit.Baca entri ni, rasa macam nak selit duit la...ekekeke

NM02 said...

kalu duit teselit cenggitu, saya ngan hubby saya panggil duit bangla. hehehe

Kakzakie said...

Kira duit selit sebagai penyelamat bila daruratlah ye Hanis.

Eye_nee said...

as-salam sis...

hahahaha..duit selit....akk pun buat juga cam ni sis...bila dah tgh2 bulan tu..bila nak bayar kat kaunter kalau tgk duit berlipat lebih dari satu lipatan kompom lah duit selit...member2 opis siap tegur "duit selit" ker kak....tau tak per...

Dinas Aldi said...

Bestnya bila ada duit terselit ni. Akak pun nak buat jugaklah, kihkih!