Nuffnang

Wednesday, February 27, 2013

Nak nangis...

Assalamualaikum..

Sekarang kan musim hujan. Jadinya bila sidai kain di luar memang tawakal aje. Semalam sampai tengah hari cuaca baik. Dalam pukul 2 petang masih belum hujan lagi. Jadinya memang budget kain yang dijemur sudah kering. So aku telefon Is minta tolong angkatkan kain sebelum dia pergi ke sekolah agama. Dalam pukul 4 petang hujan turun dengan lebatnya. Sebab dah siap-siap pesan kat Is minta angkatkan baju jadinya takdelah terfikir lagi tentang soal itu. Sampai waktu balik kerja hujan masih turun lagi. Sampai depan pagar rumah rasa lega bila tengok ampaian kain memang dah kosong. Tapi....

Waktu nak buka pagar aku terus rasa nak nangis. Bukan sebak sebab anak dah tolong angkatkan kain. Kain baju pun memang dah siap berangkat dan dimasukkan ke dalam bakul. Tapi yang buatkan aku rasa nak nangis tu ialah kerana bakul kain tu dia tinggal aje kat bawah ampaian tu. Bila dah tinggal kat situ habislah kena hujan juga. Satu kerja pulak nak kena ampai semula baju-baju tu. Hangin aje aku. Tapi aku sabar aje sebab tak nak bertukar jadi raksaksa he..he.. Is balik sekolah aku tanyalah kenapa dia tinggalkan bakul kat bawah ampaian. Waktu tu dia memang tak teringat pun pasal tu. Mungkin nak cepat pergi sekolah sampai dia pun terlupa nak bawa masuk bakul tu. Bila dia nampak aku sedih dia pun nampak bersalah sangat. Terus dari petang semalam sampai malam tadi buat homework dan latihan tanpa perlu di suruh sebab nak ambil hati aku balik. Cakap pun sopan aje he..he..

Waktu dulu selalu rasa pelik bila emak bising bila kita buat kerja dengan tak sempurna. Masa tu selalu terfikir, bukannya tak boleh buat balik semuanya semula. Tapi sekarang bila dah ada anak barulah aku faham perasaan emak. Barulah sedar kenapa emak selalu tak puas hati bila kita buat kerja tak sempurna. Pertama tentulah emak tidak mahu kita buat kerja yang sia-sia. Yang kedua tentulah kerana kerja tak sempurna yang kita lakukan akan menyusahkan dirinya semula. Yang ketiga tentulah akan rasa nak nangis bila kerja yang dah selesai akan menjadi satu kerja lagi untuk kita hu..hu..

Salam hormat untuk semua. InsyaAllah, semoga rahmat Allah sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day.

18 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

err..nak gelak ke nak nangis nie?hehehee....gelak dlm nangis pun ade baca entry ni :)

Eye_nee said...

teringin jugak nak jd raksaksa macam akk yer..hehehe....budak2 sis akal tak panjang..ikut arahan angkat jemuran dah tiptop dah nak complete kan mission tu yg sedikit kecewa....sekali bakul tertinggal bawah ampaian daaaa.....merasalah mak angkat kain jemuran berat dlm bakul...

Fazlinil Irma said...

lepas ni akak kena bg arahan lengkap. hehe.tp bagus jgak.. anak akak rasa bersalah terus buat keja sek x payah di suruh.. hikmah dr Allah kan. :)

Kakcik Nur said...

Kakcik sebak baca catatan ini...

Nini D.. said...

kalo nini pon rasa nak nangis.adei,...nasib jugak akak tak bertukar jadi raksase..kalo x,..sape nak masak?..hehehehe

Nurulhuda Abdul Latip said...

Hehehe...bila macam ni teringat zaman masa kecik2 dulu, selalu buat kerja memang tak sempurna..

Alkisahnya... said...

Sabarlah kak...huhu kita dulu-dulu pun macam tu juga...tapi kira oklah rajin dia nak tolong mama dia...Alkisahnya...

ummiross said...

Aduyai, Hanis nak nangis, ummi ni nak tergelak pun ada baca ayat2 Hanis tu, tak boleh bayang orang kecik molek bertukar raksasa, kalau bertukar pun mesti masih maintain comel,hehehe..

faraherda.razalan said...

Erk? Adehhhh! Penyabar betul akak ni. Huuu~

diana said...

jangan nangis..kesian kat anak nanti..heheh

Kakzakie said...

Kakak pun perasan Hanis anak bila rasa bersalah mesti semua behave well tak perlu suruh-suruh. Mengaji/solat/belajar on the spot mereka buat tak perlu kita bersuara... Kalau yg salah seorg tapi yg lain pun ikut sama kan...

ika ricca said...

adoyai...gigih mama kol..tp akhirnye..hehehe...cian akak...xpe, lain kali mesti dia beringat n x buat lg...

Dinas Aldi said...

Syahdu ja baca bab Is rasa bersalah bila tengok wajah sedih mama dia..

gadisBunga™ said...

hihi.

saya mengaku saya careless macam tu lah jugak masa kecik kecik dulu. :D

Marya Yusof said...

As salam Kak Fea,

Saya baca terus saya rasa letih! Sebab apa kena buat kerja yg sepatutnya tak perlu 2 kali! huhuhu... Teringat masa kerja dulu... Kami suami-isteri sorang di putrajaya & sorang di KL... Balik mmg kdg2 kala kain habis basah kalau kena hujan! Kalau nasib baik jiran tolong angkatkan... w/pun ampaian kat garaj tetap juga kena tempias kalau hujan lebat... Jadi sebagai solution... kami sidai kain dlm umah & buka smua tingkat & kipas! ahahaha... time tu tak fikir apa org kata :p

Lepas ni kami fikir nak beli mesin dryer baju je... hehehe... make our life easy & less stress... hehehe...pjg pulok komen :))

azieazah said...

Sedih baca sebab faham perasaan Hanis!

nazeef nazeem said...

alahaii..so sweetnyer boleh tertinggal bakul bawah ampaian...tapi at least dia tolong angkatkannn...niat suci... ;0

Mak Wardah said...

Hanis akakpun kadang2 nak jer jadi raksasa....itulah masa kecil dulu akak selalu nakal, malas dan pelbagai, inilah perasaan arwah mak dulu.