Nuffnang

Thursday, October 6, 2011

Dah tahu sangat dah..

Salam semua..

Hari ini nak cerita kisah dengan emak. Petang semalam aku bawa mak ke kedai. Stok barang basah kat rumah dah habis. So kenalah top-up. Masa dalam kereta tu mak adalah cakap-cakap nak beli susu omega yang dalam iklannya kata boleh mengurangkan kolestrol. Aku pun terpengaruh juga dengan iklan tu. Tapi tak berkesempatan nak beli lagi. Jadinya bila mak cakap nak beli aku pun minta tolong emak untuk belikan untuk aku satu. Dengan muka tak puas hati mak cakap macam ni.

Tak payahlah nak beli sampai dua. Kita share aje dulu. Dah habis nanti boleh beli lagi. Buat penuh bekas dalam almari aje. Bukannya tak tahu kau tu. Asyik beli aje. Lepas tu makan sekali dua lepas tu  takdenya nak habiskan. Dah tahu sangat dah..

Kan dah kena sebiji. Aku menyenggih aje. He..he.. mak dah faham sangat dengan perangai aku. Segala ubat dan makanan kesihatan kalau boleh aku nak beli bila dengar tentang khasiatnya. Tapi beli setakat beli ajelah. Nak menghabiskan tu memang selalunya tidak. Rasanya stok susu pun banyak yang mak tolong habiskan.

Lagi satu kalau dengan adik-adik aku yang kaki berbelanja tu. Sentiasa ada aje baju, kasut, tudung dan macam-macam yang serba baru. Mak aku memang selalu bising sebab tak mahu mereka membazir. Tapi adik-adik aku kalau tanya aje mesti cakap ala 9.90 aje. Tak pun ala 29.90 aje. Tak pernahnya cakap harga sebenar. Walaupun dah sah-sah tengok pun tahu harganya mesti tak kurang dari 50 ringgit. Sekarang ni sebelum adik-adik aku cakap harga mak aku dah perli dulu. Kalau tak 9.90 mesti 29.90 kan. Macamlah tak tahu. Dah tahu sangat dah. He..he..

Itulah emak kita kan. Faham sangat dengan perangai anak-anaknya. Sungguh peka.

39 comments:

~ yus ~ said...

hehe....

hanis macam suami saya lah. Bila nampak iklan di tv terasa nak cuba tapi tak pernah habiskan..huhu.

Susu omega tu pun dia yang sibuk beli dulu, tapi tak habiskan, sudahnya yus yang habiskan..hahaha

emak kita memang tahu bagaimana sikap anak-anaknya kan, dan kita sendiri pun biasa faham sikap emak kita, tak gitu hanis..:)

:: Mrs.Eady :: said...

heheehehehe..nama pun mak & kita pun bakal jadi mcm tu kan :)

diana said...

hhahhhah..
betul la kak..
dia dah boleh baca dah apa sifat anak 2 dia...

lydzar said...

hehe nasib baik emak ada nk tolong habeskan. sama mcm makanan dlm pinggan la kan, kalau kita tak abes, mak tolong abeskan..skg ni kita pulak jd mcmtu :)

NM02 said...

mak saya klu masak, tak suker soh saya rasa sebab dia tau dah, saya mesti jawab kurang pedas. hehehe

Ummiross said...

hehe..seronoknya mak tinggal sekali. boleh kongsi2. Ummi pun kalau tengok iklan macam best je, selalu nak cuba, susu ni pun pernah cuba, pun tak abih, suami dengan anak yang habiskan...

Maya Mayana said...

akak ni mcm yana la..rajin beli je :)
nak habiskan semput2 gak la...

HappyIrfa said...

hahahhaa..kelakar kan?sama la ngan mak mentua saya.

pasal susu tu saya pun dah terpengaruh.hebat kan penangan iklan ni

eisyaawie said...

mula-mula tengok sume nak...bila dah dapat...emmm ..nanti-nanti laa....hihihi

mak dah tahu dah...hehehe

Hanis Azla said...

yus : he..he.. itulah.. mudah sgt tergoda dgn iklan.. tp lebih kepada membeli ajelah.. betullah yus, kita pun dah faham dgt dgn mak kita..

mrs eady : betullah.. kita faham mereka dan mereka pun faham kita..

diana : itulah.. dah terbiasa sgt smp dah boleh baca dah.. he..he..

lydzar : itulah.. klu tak mmg membazir aje terbuang macam tu..

nm02 : he..he.. mah dah baca dah komen yg akan diterima yer..

ummiross : Alhamdulillah.. seronok ummi.. seronok juga bila setiap hari kena bebel.. he..he.. kita genglah ummi.. suka beli, org lain tukang tolong habiskan.. he..he..

maya mayana : itulah.. semua produk nak beli.. lepas tu biar aje gitu.. sayang betul kan..

Hanis Azla said...

happyirfa : he..he.. sama juga yer.. betullah penangan iklan ni hebat betul.. ramai yg terpengaruh..

eisyaawie : ha..ha.. betul sgt tu.. kita sendiri dah faham.. mak kita lagilah dah faham sangat kan..

Fitri Senin said...

akak...susu omega tu baik la juga.. elok. mak dan abah fit pun minum. so far ada nampak perubahan sket.

Memang pun..tapi mak kita memang tak suka kita membazir

Suara Kalbu said...

Ida pun mcam tu kak. Habis segala ubat rasa nak cuba.. bila dah beli.. tersadai jer tak ngabis wakakakakakaka

- GC - said...

mula2 rasa seronok nak cuba, last2 malas plak nak abeh kan.. hoho..

eB ezrin said...

tersenyum sendiri :)

Amy Syaquena said...

hahahahaha...nama pun mak,mak dah tahu dah hehe..

ieja amieja said...

hehehe..nama pun emak..dah tentu masak dgn perangai semua ank2nyer,,

sy pun baru berjinak2 ngan susu ANLENE..macam hanis jgk..sekejap minum bila ingat..sekejap lupa..heeheh

Hanis Azla said...

fitri senin : itu yg akak nak try tu.. harap2 boleh menghabiskannya..

suara kalbu : membazir betul kan kita ni.. harap2 cepat2lah kita boleh berubah..

-GC- : betul sgt tu.. hangat2 tahi ayam aje.. he..he..

eB ezrin : he..he..

amy shaquena : itulah.. mmg dia dah tahu dah peangai anak2nya..

ieja amieja : betul tu.. itulah, semalam lepas balik kedai terus bancuh & minum.. pagi ni buatkan utk en.asben aje.. sendiri punya lupa nak bancuh.. he..he..

nurkaloi said...

mak akan tawu semua perkara yg anak buat wlupun kita tak ckp ngan dye
dye mesti dpt agak punyer laaa

tu sebab jgn cube2 tipu mak pasti kantoi punyer hahaha

kueh bakar said...

mak ada power.

superpower.yakni naluri power.

exora said...

susu anlene tu dah 2, 3 kali saya beli , minum 2,3 kali jer bila dh keras atau x elok..buang
pastu bila rs nak jg kesihatan beli lagi...tp ssh sgt nak habiskan
memang x suka susu tepung
tapi kalu yang perisa coklat tu ok sikit..mahal la dari yg biasa

Hanis Azla said...

nurkaloi : betul sgt tu kaloi.. mmg selalu aje kantoi dengan mak kan..

kueh bakar : itulah naluri seorang ibu..

exora : samalah kita.. nasib baik mak ada tolong habiskan susu2 tu.. klu tak mmg membazir jugalah nmpknya..

h4ni3 said...

mak knows best!

hehehe

Aida said...

part kak hanis suka mencuba tu mmg klaka jerr .. bukan apa, iklan tu yg memainkan peranan sebenarnya kan .. jadi bila kak hanis dah terpengaruh, maknanya iklan tu success ..
part harga tu pulak, sebijik mcm aida .. lebih lagi kalau mak yg tanya .. sebaik mungkin akan cakap murah je .. tak sampai rm20 .. tipu tp sbb kita nak senangkan hati mak kan ..

Mama Gee said...

mak g selalu membebel..suka sgt beli sesuatu tp hangat2 taik ayam je...pastu bertahun nk mengabiskan...hehee..

skrg ni br pandai berbelanja dgn berhemah...bila dh dilanda musibah br nk beringat..hik3...

tp takpele..semua tu pengajaran...skrg kan dh lebih bijak berbelanja...hehe

Hanis MY said...

comelnyaaa la akak ni... ha ah mum knows best kan weeee....

Papa Mifz said...

papa mifz pun kdg2 hangat2 tahi ayam gak kalo beli sesuatu produk tuh...huhu

Liza @ Adzriel AB said...

oooo... jamu tu pun tak habis gak ekk? he..he..

Hanis Azla said...

h4ni3 : so true..

aida : betullah aida.. akak ni mudah sgt terpengaruh dgn iklan.. pantang org cakap bagus, akak mesti nak cuba punya.. tp hasilnya mmg akak tak tahu sbb cuba separuh jalan aje.. he..he.. bab harga tu mmg nak senangkan hati mak kan.. biar mak tak rasa susah hati..

mama gee : org tua mmg suka tegur benda2 yg nampak tak betul pada kita kan..bagusnya dah boleh berbelanja dengan berhemah.. setiap musibah itu ada hiklmah disebaliknya kan..

hanis my : betullah hanis.. mak mmg tahu apa yg terbaik buat kita..

papa mifz : bilalah kita nak bersungguh2 mencuba sesuatu product tu kan..

liza@adzriel AB : he..he.. yg jamu tu saya stop awal sebab pening bila makan.. yg itu pun mak saya dah tolong habiskan kak.. he..he..

Ati Masrif said...

dah namakan mak..

sama dgn kita yg sudah menjadi mak
mesti kita semua tahu semua
perangai anak2 kita kan :)

Mamamya said...

aduhai kak....mcm t'kene kat batang hidung sndri bila baca n3 ni....sengih memanjang lia baca... ;D itu lah nama "MAK"....bak kata pepatah "sekilas ikan dia air...dia da tau jantan betinanya...."

~Nana 귀여운~ said...

huhuhu..bile mak mebebel..denga jolahh kak :P

suri solehah said...

memang pengaruh iklan ni kuat kan..tambah lagi kalau kt budak2..mak suri pun jenis semacam..selalu perli..time nak kemain lagi..beli alih2 terperuk dalam almari je huhu

whitecappuccino said...

Dah tau dah,,mak dah dpt baca perangai anak2nya..

Dinas Aldi said...

Kahkahkahkah betoi la, sama la kita! Asyik beli tapi tak habiskan. Haritu Anlene akak pun mak tolong habiskan padahal kategori umur tak sama. Lagi satu akak pun selalu bagitau harga lebih murah sebab takut kena leter, kihkihkih!

anamizu said...

hehe pantang tengok ek kak?



luv,
cik ana :)

Hanis Azla said...

ati masrif : betul tu kak.. gitu jugalah kita faham sgt perangai anak2 kita..

mamamya : he..he.. kena dgt dgn pepata tu kan lia..

nana : betul nana, mmg kena dengar sbb selalunya benar belaka..

suri solehah : sama jgk yer suri.. mmg nampaknya asyik kena perli ajelah kita yer.. he..he..

whitecappucinno : he..he.. dah faham sgt dah kan..

dinas aldi : itulah, susu kategori umur lain pun mak tolong habiskan juga sbb sayang.. baba harga tu kita cakap lagi murah sbb nak senangkan hati mak kan kak..

anamizu : he..he.. mmg pantang tengok.. terus tergoda..

Nini D.. said...

haha..btol tu kak!
sib baikla saya ni ada tuan doktor yg rajin paksa abeskan sumer benda kesihatan tuh..kalo x,..jgn harap!

Hanis Azla said...

nini D : itu yg bagusnya ada tuan doktor kat rumah kan nini..