Nuffnang

Tuesday, October 4, 2011

Cetakan kedua.. Takdir Fitrah Terindah..

Hari yang mendung. Tapi hati tetap berbunga bahagia.

Minggu lepas dapat berita baik dari Buku Prima. Alhamdulillah, novel pertamaku di ulang cetak selepas dua bulan berada di pasaran. Sesuatu yang tak termimpi. Seperti juga aku tak pernah bermimpi untuk mempunyai novel sendiri. Terima kasih banyak pada en.asben yang bersungguh mencadangkan aku untuk menghantar manuskripku kepada syarikat penerbitan.

Sebenarnya ada cerita di sebaliknya. En. asben memang memberikan sepenuh sokongannya untuk aku menulis. Tapi bila cerita yang aku tulis siap sepenuhnya en.asben memang tak mahu nak baca. Puas aku minta dia baca dan tolong betulkan mana-mana yang di rasakan kurang. (En.asben dulu pelajar terbaik matapelajaran BM waktu SPM di sekolahnya. Jadinya tentulah tatabahasanya lebih baik dariku). Tapi memang dia tak mahu. Sebab en.asben memang tak minat nak baca novel cinta melayu. Tak kena dengan jiwanya, katanya.

Itu yang en.asben cadangkan aku untuk menghantarkan ke syarikat penerbitan. Ini kerana katanya, pihak penerbitan saja yang layak menilainya. Kalau en. asben kata cerita yang aku tulis itu menarik, tapi pendapat pihak penerbit pula tidak,tentunya cerita yang aku tulis itu tidak akan ke mana. Makanya dari cadangannya itu aku mula berkeyakinan untuk menghantarkan manuskrip itu ke syarikat penerbitan.


Bila sudah di terbitkan pun, en.asben  hanya baca sikit-sikit dan belek-belek gitu-gitu saja.  Tanpa membaca keseluruhannya. Namun sokongannya padaku tetap padu. Begitu juga dengan anak-anak. Terima kasih sayang-sayangku. (Jadinya pada yang tidak berminat dengan novel, aku faham sangat kalau anda tak berminat untuk membacanya. Dah bukan jiwa kan. Macam mana nak jatuh cinta dengan novel-novel ni semua.)

Alhamdulillah, atas rezeki dan berkat doa dari semua, novel Takdir Fitrah Terindah diterima oleh pembaca dan peminat novel. Setakat ini komen-komen yang di terima sangat memberangsangkan. Terima kasih atas komen-komen yang di beri. Aku sangat menghargainya. Semoga mana yang kurang dapat di perbaiki dan mana yang baik dapat ni mantapkan lagi. Ianya menjadi semangat untuk aku terus berkarya.

Harga yang di bayar oleh pembaca dan pembeli adalah satu nilai yang tanggungjawab kepuasannya ada padaku. Jadinya bila kebanyakkan komen yang di terima mengatakan ianya boleh di terima oleh pembaca, pastinya aku berasa cukup lega. Bila ada yang begitu menyukainya tentunya aku berasa sangat berpuas hati. Terima kasih atas entry-entry review. Juga komen-komen yang membina di forum-forum. Terima kasih untuk kalian yang aku kenali juga yang tidak aku kenali. Ianya sangat bermakna untuk penulis baru sepertiku.

Aku juga pembaca novel. Ada novel yang bagus padaku dirasakan tidak bagus pada orang lain. Begitu juga sebaliknya. Jiwa kita kan lain-lain. Sudah pastinya pendapat dan selera kita berbeza. Jadinya, jika novelku ada yang tidak kena pada jiwa dan selera anda,  aku minta maaf banyak-banyak. InsyaAllah, aku cuba memperbaiki untuk karya yang akan datang andainya ada rezeki dan kesempatan. Aku manusia biasa yang punya banyak kekurangan. Kelebihan yang ada terlalu sedikit untuk dibanggakan. Tapi ianya cukup perlu untuk buatkan aku bersyukur dengan pemberianNYA. Terima kasih ALLAH.

45 comments:

Lulu Caldina said...

kak fea lulu ni memang terbaik ;)..
sayang kakak..weewuuu

Sz said...

alhamdulillah,tahniah kak!
manatau pasni boleh jadi drama bersiri popular cam nora elena plak... ;)

ummiross said...

Tahniah Hanis..
Alhamdulillah, rezeki tu Hanis, tapi apa yang lebih penting kepuasan dapat merealisasikan apa yang kita minat kan...
Ummi pun bukan peminat novel, tapi bila dengar Hanis yang tulis novel tu teruja sangat2 nak membacanya...

Dinas Aldi said...

Memang bestlah, akak dah habis baca dah. Yg lebih best lagi, ada beberapa watak dalam novel ni yg insannya benar2 wujud dalam hidup akak. Terkedu jugak masa baca :D

Lepas ni karya Hanis yg seterusnya akak mesti akan beli. Konpem!

-Sara- said...

sara tompang happy kak hanis..alhamdulillah.. :)

HappyIrfa said...

kak Fea(suka pulak panggil nama kak Fea)selalu panggil kak Hanis je.

bagi saya selera kita tak sama.kita suka x semestinya org suka.saya boleh baca semua jenis novel kerana sy mmg suka mmbaca

h4ni3 said...

wahhh.. tahniah kak
mungkin dah sampai masa utk 2nd novel pula? ;)

So Shy Lady said...

wowowow tahniah hanis! akak ada bbrp kali usya kt popular book store...t.prasan ...mmm ada tak kt kdai tu?

....patut la org laki t.romantik, ceh!

Aku Ibu Muda said...

kak feaaaaa

cepat lah tulis cerita lain pulak....






hihiii

kueh bakar said...

wah! tahniah.

suh la asben menulis pula! tentu hebat juga!

exora said...

tahniah hanis...smg terus berkarya,
saya juga peminat novel, insyaAllah akan ku miliki novel mu itu nanti...
nak hbs kan bc novel2 yg dh lama beli ni tp belum sempat bc lagi.

Hanis Azla said...

lulu caldina : terbaik sebab ada ramai teman2 yg menyokong seperti lulu.. sayang lulu juga.. million thanks to you dear..

sz : Alhamdulillah.. InsyaAllah kalu ada rezeki.. tp dlm mimpi pun aku tak berani nak berangan ttg tu.. he..he.. anyway TQ suzie..

ummiross : terima kasih ummi kerana sudi menyokong saya.. nnt saya poskan utk ummi yer.. harap2 ummi menyukainya..

dinas aldi : oh ye ke kak.. takdirNYA kan.. ada pula yg kena watak2 tu dgn akak.. seronok dgr bila akak menyukainya.. terima kasih byk2..

-sara- : terima kasih sara..

happyirfa : kak fea pun akak okey aje.. he..he.. akak pun suka membaca.. bagi akak setiap novel itu ada keistimewaannya yg tersendiri.. sbb itulah akak pun boleh baca apa2 novel pun.. terima kasih yer atas sokongan..

h4ni3 : InsyaAllah.. skrg ini sedang cuba untuk menulis yang kedua.. tapi tak tahu bila boleh menyiapkannya.. terima kasih yer hanie..

so shy lady : he..he.. tak romantik yer kak.. ha..ha.. kat popular ada buku tu.. tp mungkin stoknya tak sampai lagi kut.. terima kasih yer kak..

aku ibu muda : sedang dalam proses wani.. InsyaAllah.. Terima kasih banyak yer atas sokongan..

kueh bakar : terima kasih yer.. en.asben tak berminatlah nak menulis.. he..he..

exora : terima kasih kak.. saya pun gitu.. ada 2,3 novel lagi yang saya tak habis baca.. masa pesta buku giat juga membeli..

whitecappuccino said...

tahniah hanis! pendorong utk menghasilkan karya yg seterusnya

Gen2Merah said...

tahniah kak fea.. all the best yee.. semoga berjaya dalam bidang penulisan..

Amy Syaquena said...

Tahniah kak..lepas ni boleh la terus berkarya, semoga akak success ye...

Fitri Senin said...

Akak a million guni of congrates!!!
Cant wait 4 the new one.

Mamamya said...

tahniah kak...lia tumpang gembira... semoga lps ni akan menyusul lagi novel2 terbaik dr akak...amin.

Bigdaddyz said...

percaya dengan diri sendiri pasti semuanya akan jadi di hargai...

♥MAMASYAZA♥ said...

puas akak mencari kat tempat akak, belum ada rezeki lg nak baca novel ni, teringin sgt nak memilikinya

Ati Masrif said...

alhamdulillah

nampaknya rezeki hanis di situ
teruskan usaha untuk 2nd novel

kita memang tak minat baca novel
cinta tapi teringin juga nak beli
insyaAllah harap dapat cari dan ingat
bila keluar kat alamanda :)

missbby said...

tahniah kak..kita pembaca novel jugak..:)

:: Mrs.Eady :: said...

tahniah kak tahniah!!
izwa tumpang gembira tumpang bangga dgn kejayaan akak..semoga akak terus kekal berjaya ye kak..:)

farah fauzi said...

warghh..akak mmg best la...tahniah..nnt nak tunggu novel kedua plop ekk...

Maya Mayana said...

Alhamdulillah...happy for you kak

yana akan cuba cari, baca dan simpan sbg kenangan

semoga jd pemangkin utk terus berjaya

Hanis Azla said...

whitecappucinno : terima kasih kak.. harap2 gitulah hendaknya..

gen2 merah : terima kasih yer.. Amin.. mudah2an begitulah.. InsyaALLAH..

amy syaquena : terima kasih amy.. InsyaAllah..

fitri senin : terima kasih.. harap2 akan muncul juga yg kedua nnt..

mamamya : terima kasih lia.. InsyaAllah, harap dpt buat yg lebih baik lagi slps ini..

bigdaddyz : betul tu.. keyakinan diri mmg cukup penting.. terima kasih yer..

mamasyaza : oh, iye ke kak.. harap2 nanti akak akan jumpa dgn novel tu.. terima kasih banyak yer kak..

ati masrif : Alhamdulillah.. saya faham sgt klu org tak minat baca novel ni kak.. terima kasih yer atas sokongan.. saya sgt menghargainya..

missbby : terima kasih yer.. kita geng.. he..he..

mrs eady : aminn.. harap2 begitulah hendaknya.. terima kasih banyak yer izwa..

farah fauzi : Alhamdulillah.. terima kasih farah.. insyaAllah, mudah2an akan terhasil pula yg kedua nnt..

maya mayana : Terima kasih yana.. sokongan dari kawan2 memang pemangkin semangat akak.. akak hargai sgt2..

~ yus ~ said...

belum berkesempatan lagi baca novel hanis...

apa pun tahniah sekali lagi.

Setiap apa yang kita lakukan, bila mendapat sokongan padu orang tersayang pasti akan membuahkah hasil yang membanggakan...InsyaAllah.

Hanis Azla said...

~yus~ : takpe yus, bila2 berkesempatan dan berminat nak baca, nnt boleh baca.. terima kasih atas sokongan.. betullah yus, sokongan padu yg diberikan membuatkan kita bersemangat untuk buat sesuatu yg terbaik..

eB ezrin said...

tahniah :)

Hanis MY said...

tahniah!!!! wee sy pun tumpang hepi... teruskan berkarya sis!

Gen2Merah said...

selamat pagi kak fea.. semoga semuanya baik2 saja

NM02 said...

tahniah, mcm ni dah boleh kuarkan edisi baru la pulak

diana said...

tahniah kak fea..
buku kak fea sekarang dah bertukar ke tangan kawan2 saya..
depa pun suka..

novel kak fea seterusnya saya tak bagi pinjam la dah..beli sendiri ye..
heheheheh

Hanis Azla said...

eB ezrin : Terima kasih eB..

Hanis MY : Terima kasih Hanis.. InsyaAllah klu diberikan idea..

gen2merah : selamat tengah hari .. he..he.. amin.. mudah2an begitulah hendaknya..

nm02 : terima kasih.. insyaAllah, klu ada rezeki..

diana : terima kasih diana.. oh ye ke.. terima kasih yer sudi promote kat kawan2.. siap bagi pinjam lagi.. appreciate it so much..

♥ manje ♥ said...

assalamualaikum kak fea

(^__^)... manje dah habis baca pon novel tu... ms smpai kat tgn terus baca tau... hehe nanti manje bagi 'review' dia... terima kasih kerana sudi belikan utk manje dan bagi tandatangan tu yea... hihi

apapun tahniah utk kelahiran novel akak yg pertama tu... (^__^) ~

Hanis Azla said...

manje : terima kasih manje atas sokongan.. nnt bolehlah bagi review.. boleh akak perbaiki mana2 yg kurang untuk karya yg akan dtg klu ada rezeki..

munna said...

tahniah kak....semoga lepas ni akak makin maju dalam bidang penulisan ni...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy selalu berangan-angan nk jd penulis novel tp x pandai..


tahniah ya kak!


dulu sy mmg penggemar novel cinta melayu nih tp skang dh x gemar..tp sy mmg carik novel akak kalau terpegi kedai buku..tp lum ketemu lg..

~Nana 귀여운~ said...

waaaa..tahniah kakkk..tahniaaah..

MulutPayau said...

Tahniah Hanis....teruskan menulis...teruja sangat nak baca novel ni..InsyaAllah akan dapatkan nnti...

Hanis Azla said...

Munna : terima kasih munna.. aminn mudah2an..

rina avail akak cik betty : akak pun bermula dgn angan2 rina.. akak pun mood tak tentu.. ada masa mmg giler novel sgt.. ada masa ada kurang juga.. he..he.. terima kasih yer rina atas sokongan..

nana : terima kasih nana..

mulut payau : terima kasih banyak kak.. harap dpt terus menulis lagi..

Liza @ Adzriel AB said...

sudah menangislah fea... jiwamu ada disebaliknya... ecehhh..

Hanis Azla said...

liza@edzriel ab : ececeh..nmpknya akak begitu menjiwainya.. terima kasih kak..

Aida said...

Alhamdulillah .. cetakan ke 2 dah kan .. rezeki kakak .. tp mmg novel tu terbaik .. aida repeat baca 3 kali dah kak .. hmmmmmm

Hanis Azla said...

aida : Alhamdulillah.. terima kasih banyak atas sokongan aida.. terharu sgt..

:: kewek :: said...

wah..u ni novelis ke..berbakatnya..teruskan usaha..semoga maju jaya