Nuffnang

Monday, October 10, 2011

Perasan tak?

Salam untuk semua..

Perasan tak?
Bila rezeki kita berlebihan, pastinya ada perkara yang memerlukan kita berbelanja lebih sikit dari kebiasaanya. Kereta rosaklah, bumbung rumah bocorlah dan perkara-perkara lain yang di luar budget perbelanjaan kita. Alhamdulillah, dengan rezeki yang berlebih itu dapatlah kita tampung untuk perbelanjaan yang di luar perancangan kita.

Perasan juga tak?
Bila kita rasa kesempitan wang, InsyaAllah akan ada rezeki untuk kita dari sumber yang kita tidak sangka-sangka datangnya. Alhamdulillah, dengan rezeki yang ada dapatlah kita gunakan untuk perbelanjaan yang kurang itu.

Allah itu Maha Pemurah. Perancangan Allah adalah yang terbaik untuk kita. Alhamdulillah, bersyukur dengan segala rezeki dariNYA. Dalam pada bersyukur itu, jangan lupa untuk berkongsi dan agihkan rezeki yang kita ada untuk orang lain sama. Bukan besar kecil nilainya yang menjadi ukuran. Tapi keikhlasan hati kita yang di ambil kira. Ini kerana, dalam rezeki kita masih ada hak orang lain di dalamnya. Dan dari kemurahan dan keikhlasan hati kita itu insyaAllah, dari situlah juga kita akan perolehi rezeki dari sumber yang kita tidak sangka-sangka itu. Maka, janganlah takut dan kedekut untuk bersedekah dan menderma. Peringatan untuk diri sendiri dan orang lain sama.

37 comments:

~ yus ~ said...

betul sangat hanis...

peringatan untuk yus juga..:)

Sz said...

perasannnn kak!
pi mai pi mai tang tu gak kan...
Alhamdulillah rezeki yang Allah beri kpd kita :)

:: Mrs.Eady :: said...

kak setuju sgt!!!!

sepatutnya izwa pegi a famosa smlm ngn hari ni tapi disebabkan takde rezeki so izwa jual tiket tu kat zaza..alih-alih dtg 1 lagi rezeki lain kat en.suami....mmg rase rugi tapi takde rase menyesal pun.....

syukur kak syukur...

Nini D.. said...

btol sgt kak..Nini setuju!

Aku Ibu Muda said...

Betul tu kak fea, macam masa awal tahun haritu...kitorang dah terdesakkk mmg nak kena beli rumah sendiri...

sambil masing2 buntu memikirkan mana nk cekau duit booking...lawyer dll, alhamdulillah datang rezeki bos bg extra job dgn extra allowance yg tak disangka2 hampir cukup untuk menampung keperluan kami tu.

Rezeki Allah...kat mana2 pun ada kan :)

sisdee said...

sangat setuju..sbb tu kdg2 klu dah mcm2 duit kena kuar kita kena muhasabah diri...semua tu Allah yang kasi tuk menguji kita..

Allah kasi susah tuk uji kita..Allah kasi senang pun nk uji IMAN dan taqwa kita pada dia..sbb manusia kdg2 bila snang selalu lupa :( (peringatan tuk diri sendiri)

Mama Gee said...

hmmm perasan yg no 1 tu..mmg kerap sgt jadi mcm tu..

yg no 2 tu pernah gak terjadi tp jarang heheee

lydzar said...

setuju sgt kak..sebab tu bila kita ada rezeki berlebihan, kita patut kongsikan dgn pihak2 yg memerlukan. tak kisah byk atau sikitnya, yg penting ikhlas dari hati. insya allah, allah akan beri kita lebih bila kita rajin berkongsi rezeki kita

Amie said...

perasan....memang perasan tapi jarang diungkapkan melalui kata-kata...

Mamamya said...

perasan...mmg kerap kali mengalami situasi mcm tu.... terima kasih dgn peringatan ni kak... :)

Diana @ bilakukatacinta said...

perasan jugak begitu kak hanis..harap kita dimurahkan rezeki...

Citarasa Rinduan said...

setuju sangat2..
seperti ayu perniaga..
hari ini rezeki lebih..
esok2 belum tentu..

nurkaloi said...

alhmdllah...
Allah sentiasa melindungi n merahmati hambaNya kaannn

Fieza79 said...

betul la kak, mmg selalu nya mcm tu la...hehee apa pun semua nya rezki dari Allah...syukur2..

ummiross said...

Hanis, Alhamdulillah buku dah sampai, terima kasih banyak2, nanti free nak start bacalah...
Hmm setuju sangat2 Hanis, kadang2 rezeki orang, kita hanya jadi pengantara, zakat dan sedekah menyuburkan rezeki, banyak jugak rumah2 anak yatim dan tahfiz persendirian yang sangat memerlukan bantuan kewangan, harap2 kita tidak terlintas pandang.

wahida said...

perasan semua ni kak...betul sgt...

apapun, semuanya rezeki dari Allah...

HappyIrfa said...

kak fea ..
mmg perasan sangat2.
sungguh kebetulan

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam, saya paling perasaan kalau bulan puasa...duit sentiasa ada jer.

Aida said...

perasan jugak kak hanis .. tp satu je yg aida tanam kan kat kepala lepas dengar ceramah agama .. ustaz tu cakap, kalau kita tak nak putus duit selalu lah ikhlas bagi duit kat mak kita .. tak kiralah rm10 skalik pun .. asalkan hati kita ikhlas memberi mak duit .. sbb dlm Al-Quran pun ada sebut, dulukan emak kita dalam apa jua perkara kan .. :)

fazrulnoor said...

saya perasan..hihihih

♥MAMASYAZA♥ said...

perasan sangat . apapun semoga kita semua dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segalanya...aminnn

Shiela Latif said...

betul tu hanis :)

Pala Maldini said...

setuju!

kasihibu said...

kadang kita rasa macam tak berapa nak cukup, tp sebenarnya sebaliknya

kadang kita rasa terlebih lebih tp sebaliknya juga

itulah yg di katakan
memberi dan menerima kan?

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

perasan juga kak!

diana said...

betul kak/..
ada jugak orang yang dapat lebih tapi dia tak tau nak buat apa..
mula la dia membazir..sedangkan
yang Allah bagi tu untuk dia berkongsi dengan orang lain..
hehehe

MulutPayau said...

Betul tu Hanis...akak setuju sangat...

exora said...

setuju sgt2...

maya amir said...

setujuuuuuu..

p/s : ari tu, akak ade tulis psl kawan baik penah dptkan rawatan yg sama dgn ustaz kat pusat manarah ye? boleh x saya tau mcm mana in the end? sembuh tak die? boleh emailkan ke msapphire7[at]gmail[dot][com].. tq:)

sahromnasrudin said...

Allah SWT minta kita kongsi sikit rezeki tue, kan...

Dinas Aldi said...

Memang betul, beberapa kali berlaku pada akak jugak. Tahun lepas masa mak masuk hospital & kena buat surgery masukkan implant pun mulanya kena korek tabung tapi lepas tu akak dapat tunggakan gaji berganda2 dari jumlah yg akak korek dari tabung tu, alhamdulillah. Rezeki mak.

Dia Maha Pengasih lagi Maha Penyayang :)

Papa Mifz said...

setuju...mcm tu la lumrah hidup...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

betul tu sis..alhamdulillah..jgn sampai sempit hidup dan berhutang sana sini dah la.lapang rezeki dan sedekah la semampu yg kita blh..rezeki akan lbh luas dikemudian hari

Gen2Merah said...

betul tu kak.. itu sebab kita jangan takbur dengan kekayaan. Juga jangan mengeluh dengan kemiskinan...

Allah itu maha pemurah buat hamba-hamba Nya yang sentiasa bersyukur atas ujian yang diberikan Nya

S..U..D..@..I..S said...

ok juga la bila rezeki berlebihan, adasaja perkara perlu dibelanjakan sept kereta rosak atau apa2 hal..tp ada juga bila kesempitan, time tu la ada musibah...apa2 pun dugaan perlu kesabaran

Adzrien Shoppe said...

betul tu, tak baik kedekut. takut rezeki kedekut kat kita pulak.

Kak Aya said...

betul...ada biar sama-sama merasa.

t.kasih..peringatan berguna untuk semua juga ni.