Nuffnang

Monday, October 31, 2011

Itu ini aje..

Bila demam permandangan indah jadi suram. Badan cergas jadi lesu. Kepala ringan jadi berat.. Bila demam nafsu makan jadi hilang. Tekak pahit rasa kelat. Apa dihidang semuanya tak lalu. Bila demam rumah berselerak bukan masalah. Kain baju berkecah dah tak ambil kisah.. Bila demam nak sangat sihat semula. Bila dah sihat Alhamdulillah, syukur sangat-sangat. Indahnya nikmat sihat.. Semoga terus sihat hendaknya badan ni.

Rasa tak seronok bila asyik tak sihat. Terpaksa nak cuti bila badan dah tak larat sangat. Tapi nak buat macam mana kan. Dah itu ujian untuk kita. Dah jaga kesihatan dengan baik pun, bila sakit nak datang bukannya boleh di elak-elak. Bila ianya bukan pilihan makanya kenalah terima juga.

Dah baik demam ni selera makan jadi menjadi-jadi. Menjadi-jadi tu kiranya memang back to normal sebab memang selalu pun macam tu. He..he.. Teringin itulah, teringin inilah. Semuanya macam nak cover balik selera makan yang takde beberapa hari tu. Walaupun tahu, selera makan bukan boleh di layan sangat. Nanti berat jadi bertambah-tambah. Tapi bila nak makan tu, berat badan selalu letak tepi dulu. Bilalah nak kurus kalau macam ni.

Itu cerita minggu lepas. Minggu ini harap-harap semuanya baik-baik saja. Pagi yang indah dimulakan dengan membasuh kain secara manual. Mesin basuh kat rumah dah seminggu rosak selepas 13 tahun menabur baktinya. Kalau ikutkan en.asben, waktu rosak tu terus beli yang baru. Tapi entah kenapa aku pula yang mahu bertangguh-tangguh (Jarang benar berlaku tu he..he..) Rasa seronok pula bangun pagi-pagi basuh kain guna tangan. Memberus menyental pun bukan beria sangat sebab bukannya kotor benar pun baju-baju tu semua. Nantilah, bila rasa dah tak larat nanti boleh pergi beli. Lagipun sekarang ni nak beli barangan elektrik dah mudah benar. Pergi kedai, pilih barang, bayar. Kejap lagi sampailah barang tu kat rumah.

49 comments:

Suara Kalbu said...

Alahai kesian Kak Hanis..

Makan ubat, rehat dan cepat sembuh ya kak

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

wah laratnya basuh kain pakai tangan..kalau sy mahu bengkok pinggang dibuatnya ~hihi

:: Mrs.Eady :: said...

minggu depan nnti tgn akak dah jadi sasa..baik cepat beli..kekekekekek..... :)

Kamalia said...

Alhamdulillah.dah sihat.bab makan tu selagi ade selera makan jela,nnt bila dah tak lalu nak makan baru menyesal..*itu ape yg mak sy kata* ni bagus ni kak, basuh baju guna tangan..konpem tangan akk nerketul2..hehe

kakcik said...

Semoga segera kembali sihat sepenuhnya.

Basuh kain tu kira macam senaman juga, kan? :)

Lulu Caldina said...

kak fea, selamat pagi....

NM02 said...

dua tiga hari ni, saya tak selera mkn nasi. elok jugak tapi badan jadi lesu lah. skang ni asyik suker makan sup n tomyam aje

adoi... sebab tu la asyik pedih perut ek..

Kakzakie said...

Rajin betul Hanis mencuci baju pepagi ye. Syukurlah dah sihat....

ainnoraini said...

laa tak sihat yee...
makan ubat ye semoga cepat sembuh n ceria2 selalu...

Eye_nee said...

kena bangun pagi2 membasuh cara manual yer sis...rajin betul ni...semangat lepas pulih dari demam agaknya ni...

mama tims said...

kak hanis demam yer..saya basuh manual utk baju kecik jer..yg lain tak larat la pulak..rajinnya kak hanis..

makdara TERdiva said...

takpe..basuh kain pun leh jadi senaman gak..senaman lengan..hehe

Fitri Senin said...

get well soon!!!

kakchik@ella said...

Moga minggu ni lebih baik dari minggu lepas, Hanis.

~ yus ~ said...

seronok ke membasuh guna tangan Hanis?...

huhu dah lama kot saya tak buat, lagi pula tangan saya ni alergic sikit, tak boleh kena sabun basuh, mulalah menggelupas..huhu

saya kalau demam pun mcm hanis..alhamdulillah dah sihat ya.

Amy Syaquena said...

kesiannya akak , makan ubat ye kak supaya cepat sembuh...

ummiross said...

Patutlah tak nampak jejak, demam rupanya. Musim dia ni Hanis, ummi pun batuk2 dan sakit tekak ni. Hehe sekali sekala basuh dengan tangan ok jugakkkan, exercise manja2..

whitecappuccino said...

patotla tak nampak kat sini..ok..semoga sihat sepenuhnya ya hanis..

Aku Ibu Muda said...

minggu ni nampak gaya mcm wani plak yg dah start tak sihat...tekak perit je ni...huhuu

dwaty said...

saya pun suka menyental kain... hehehe

farah fauzi said...

wargh.....sayapun basuh tangan jugak akak..nta bila la nak beli mesin basuh ni...tertangguh2 jugak....huhu

diana said...

itu la kehiduapn kak..
bukan cuma ada sihat dan seronok..sesekali sakit dan sesak jugak datang menimpa...

Gigi Monster said...

oh patutla dh berhari2 jugak akak x update kan. wahhh lega2 demam terus akak cergas membasuh pakai tgn lg tu. sya pun mls kak, kdg2 tudung bawal yg ada batu tu pun humban mesin. wahaha, tpi kat hostel ja bleh wat prngai gitu kat umah, mak marahhhhhh. xD

qemaishak said...

Rajinnya kak hanis menyental kain baju senaman gak tu..moga sentiasa sihat la ye kak..

- GC - said...

rajinnya kak basuh baju manual. sy ni nak sental tudung gitu2 pn malas. haha

missbby said...

kak samalah dengan kita kak, demam ni tapi kuatkan semangat je ni..

Daddy Ziyyad said...

dah 13 tahun usia washing machine? Memang patut tukar baru..hehehehe

Gen2Merah said...

hehehhe... bagus juga cuci secara manual ni kak... dah lah jimat karan, kesehatan pun terjamin.. tapi penatnya hanya org pempuan yang tahu.. ekeke

♥MAMASYAZA♥ said...

sama la cam akak, memula siratu demam, pastu sihero kecik kena campak. akak pun sakit tekak, tapi terpaksa gak g keja.
mesin basuh akak rasanya dah dekat sebulan rosak. lagi dasat. yg rosak cuma piring putar kat bwh tu. takde sparepart. maklumla mesin yg 10 thn lalu. ntah bila boleh siap. nak beli baru rs syg lagi yg lama ni. hari2 balik keja terpaksa pegi umah tokumi basuh baju. nampak gayanya bil letrik n bil air umah tok umi bulan ni akak kena bayo le

HappyIrfa said...

betul tu kak Fea..
bila demam rasa nak cepat baik sbb tak sampai hati tgk rumah mcm tongkang pecah..kesian kat anak2 juga.

mesin basuh saya pun buat hal..boleh basuh tapi xleh spin..
ada ketika boleh spin tapi tak lebih dr 5 helai sekali spin..sabar je la

eB ezrin said...

alhamdulillah,
kami jerk msh kelam kabut . hu3

~~*Lady Salwa*~~ said...

betul tu, bila badan tak berapa nak sihat, rasa serba tak kena je semuanya... huhu

**rajin menyental secara manual... tu la, kadang2 tu seronok jugak sekali sekala buat secara manual nih... cuma letih sket la... hehe

Qhaifa Nur said...

badan kalau tak cihat, mood pun ke laut...

sekarang normal back...jaga diri

Azlan Hasan said...

laa..akak tak sehat ker??jangan lupa dptkan rehat secukupnya ek..hehe

Regards,
-Strider-

Hanis MY said...

Odaijini kak fea... Wahh bgsnya bah manual, cpt2 beli mesin baru k...

♥ manje ♥ said...

kita doakan yg baik2 aje buat kak fea... jaga diri ya ~

Ati Masrif said...

patut senyap je hanis...

sama mcm kita masa W.M rosak
tangguh2 nak beli ...syok lak basuh
kain macam dulu2...

eh...senaman gak tu..huhu

azian said...

hanis...
mintak maaf hr tu tak bergambar pun kita...eh,sy 29tahun...adik ke hanis ni???hehehe...sy kan dah tua...ekekeke...

13tahun tuhhhh....kl sy nak tukar pun syg...tp belum 10 tahun dah tukar sy punya sbb mesin basuh hubby sy tu pakai masa zaman dia bujang dan semi auto....diabbkan dia yg basuh kain, dia nak tukar pada auto...lagikkk senang...mesin basuh lama bg kat org...

basuh kain pakai tangan mmg rajin laaa hanis nihh...

tq share resipi...nnt akak nak buat jugak laa...sedapppp...heheheh

Dinas Aldi said...

Tu diaa rajinnya cuci baju manually! Tabiklah!

Nangis akak kalau kena cuci baju manually, dasar pemalas akak ni, kehkehkeh!

exora said...

ptt la sunyi jer blog hanis..demam yer, smg bertambah sihat...

sy dh lm basuh kain scr manual..hihi

yua said...

yua pun baru je sembuh dari demam. ni pun still batuk2 lagi2...

saya duk belajar kat cini pun mmg bsuh baju scra manual. heee.

MulutPayau said...

semoga cepat sembuh....

Rajinnya Hanis basuh baju guna manual..kalau akak, awal2 dah angkat tangan..tak larat dik...

akuzle said...

kalo awk gomuk, sy neh apolah kategorinyerrr...hiihhihiih

Gen2Merah said...

selamat pagi kak fea...

Gen2Merah said...

selamat pagi kak fea...

Mamamya said...

minggu lps lia n anak2 pun demam...dan minggu ni alhadulillah semuanya b'ansur sihat.

azian said...

kak hanis????
akak???35??????
sy ingat 25....heheheh

Izan Ishak said...

penat jugak tu kak menyental kain baju, tp bila kita buat kerja dgn hati yg gembira mmg tak terasa berat kan.

betul tu...skrg ni ada duit aje belilah nak mahal ke murah kan. tunjuk aje kak...

Aida said...

Kak Hanis cepat sihat ye .. kalau tak, takde org nak baca blog Aida .. hehehe ..