Nuffnang

Friday, October 7, 2011

Tak ikut boleh tak..

Salam untuk semua..

Waktu anak-anak kecik-kecik dulu kalau nak keluar berjalan tu kalau boleh nak nyorok-nyorok sebab semuanya nak mengikut. Semuanya tak mahu kena tinggal. Kalau boleh nak mengekor aje ke mana kita pergi. Kalau keluar pergi kedai depan rumah pun semuanya sibuk nak ikut jugak. Tapi sekarang bila dah besar-besar sikit ni, bila ajak keluar laju aje semuanya mengelak. Macam-macam alasan yang keluar. Kalau nak keluar berjalan tu ada masa masih juga nak mengikut lagi. Tapi bila cakap nak pergi kenduri memang selalunya mesti semuanya mengeluh. Masa tu soalanrasmi yang keluar kalau tak ikut boleh tak mama? Siap merayu-rayu lagi.

Aduhai.. kadang tu bila dah taknak ikut sangat memang aku dan en.asben tak bawak pun. Lebih-lebih lagi kalau mak pun ada kat rumah. Tapi kalau mak takde kat rumah dan kami pergi kenduri yang jauh sikit dari Bangi memang kami angkut juga kesemuanya. Masa tu memang semuanya buat muka malas ajelah. Paling tak tahan tu, sampai kat kenduri dia orang langsung taknak makan. Muka pun buat muka innocent sangat. Diam aje semua. Waktu tu, orang yang tengok mesti tak tahu yang mereka ni sedang buat perangai.

Jadinya sekarang ini memang kami lebih banyak berjalan berdua dari berlima. Kalau nak ikutkan tentulah seronok dapat jalan berdua-duaan. Tapi tak juga seronoknya. Sebab bila jalan berdua tu takdenya nak menyinggah sini sana. Kalau boleh nak cepat-cepat balik rumah. Kalau dia orang ikut sekali ada juga peluang singgah tempat lain sama. Anak-anak kan. Waktu kecil lain perangainya. Dah besar lain pula caranya. Teringat kata-kata pakcikku. Ingatkan bila anak-anak dah besar senang sikit nak jaga. Tapi rupa-rupanya lagi susah nak jaga. Masa kecik kita boleh kawal segalanya. Dah besar-besar ni rasa macam lebih susah nak mengawalnya.


35 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

erkss..takut nyer tiba masa mcm nie..hurmm..

~ yus ~ said...

samalah hanis...

anak2 yus skrg pun dah mula macam ni, especially Aqil.

Kalau boleh nak mengelak saja, tapi rumah yus mana ada orang lain.

Tapi rasanya dia dah boleh di percaya juga, dah dua tiga kali kami tinggal kan dia, dia ok. Cuma macam kata hanis, kita yg keluar ni tak boleh menyinggah ke mana2 kan, kalau boleh nak balik cepat saja..huhu

- dieyana - said...

kecik2 dulu saya suka sgt ikut mak g kenduri, bila besar, langsung tk nk g, nyorok, malu. skrang,anak2 saya suka ikut kita g mana2 aje, besar2 esok2, mcm mana entah....huhuuh

Mama Gee said...

budak2 zman skrg ni dh dewasa lebih lahh susah nk kawal..nk jaga..nk perhatikan...mcm2 leh jadi..huhuhu

diana said...

memang pun kak..
kecik2 kita boleh kawal..
dah besar kita nak kawal depa pulak nak lari..

Aku Ibu Muda said...

lambat lg wani nak sampai ke tahap tu...hihi

so, sementara kecik2 ni, enjoy cara anak kecik la dlu...ahaks!

HappyIrfa said...

sekarang ni zaman anak2 saya nak mengikut je..5 tahun lagi mungkin akan lalui situasi kak fea :-)

Gen2Merah said...

hehehehe.. teringat plak kenangan saya zaman kanak2 dulu.. sanggup menangis meraung tendang dinding sebab nak ikut mak ayah bejalan....

bila dah masuk alam remaja, malunya bukan main.. ekekeke.. malu kena tengok oleh awek tersayang.. ehe

Maya Mayana said...

hurm lain pula cabarannya kan? kecik2 tu boleh ditgn2 sikit...dh beso nanti mudah tersinggung...takut pulak...huhu

-Sara- said...

ermm yelah kak hanis..dah besar lain lak ragamnya kan..

Amie said...

rasanya lebih mudah semasa anak masih kecil, dengar cakap dan ikut saja kalau kita bawa ke mana kita pergi.... tapi bila meningkat remaja, mereka rupanya lebih selesa kalau tidak terlalu terikat dengan pergerakan kita... tapi sesekali memang kena paksa mereka ikut juga terutama waktu raya semasa berkunjung ke rumah sanak saudara...

lydzar said...

haah kan, masa anak2 kecik rasa nk nyorok je bila nk g mana2 sbb dorang nk mengekor. bila dh besar, puas mengajak pulak ye..tapi kita pon sama mcm tu gak dulu kak. kalau mak ajak g kenduri memang liat..bersiap sedialah dgn perangai anak2 pulak nnt hahah

So Shy Lady said...

peralihan usia...mcm tulah diorang dh ada sikit2 rs malu. sgan nk jumpa org klau orang dtg rmh pun klau bleh nk mnyorok, kan.

dh bsar skit mrk mula ada kyakinn diri ;D

eB ezrin said...

eB blom ready nk kuar ber2 jerk sbb x leh nk tinggal drg... x best la rasernyer... x enjoy... sedih kan? :)

Mamamya said...

ermm...knp yer n3 akak ni hampir semua mcm t'kena kat diri sendiri... :) btl la kak..sbb lia sndri penah rasa pengalaman mcm tu (x mo ikut mak/ayah pi kenduri x kira lah kenduri kawin ke doa selamat ke..apa2 jg yg namanya kenduri),rasa mls nak b'siap...bosan bila kat sana....masa tu kira zaman remaja la kan....

dan yg pastinya lia akan melihat perubahan tu pada anak2 lia nnti....skrg pantang mama start kete...b'desup ikut masuk kete....lagi 10 tahun nak kene heret kot baru dia dok dalam kete tu....huhuuuuu

Citarasa Rinduan said...

kenyataan ala2 pahit..
namun inilah realitynya....
kena hadapai 10 tahun mendatang..
alahai..
sedihnya

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam sis..sht ke?

anak2 LM pun camtu.selalu je kata takmo ikut.huhu

h4ni3 said...

anak saya yg 5 tahun tu pun dah mula kak
kalau nak angkut ke kedai ke apa, payah betul.. sebab sibuk nak tgk boboiboy kat rumah.. huhuhu

sisdee said...

memang kdg2 my son tu tak suka ikut sbb nk tgk tv kgemaran le itu le ini le..tapi klu kat kg okay g saya tinggalkan tapi klu kat rumah sndiri kena pksa le ikut kan :)

kang tak kenal sedare mare :)

farah fauzi said...

betul la akak..bila dah besar mmg selalu tak nak ikut parent gi mana2..klu dulu maser kecik2 bila tgk mama pakai tudung mula saya pun duk kalut sama bersiap..kelakar kan..

saniah said...

so far anak2 akak mengikut je esp pergi kenduri..si abg dah 19thn pun ikut agaknya suka makan kot..si kakak 18thn ikut juga walau tgh diet..si adik mcm biasa la kena/dipaksa ikut pasal semua org takde kat rmh..hehe..lain org lain perangai kan..enjoy your moment while u can.

mcm akak ni anak2 dh makin meninggalkan rmh msg2 ke kolej sndr..hemm mmg sunyi..nanti hasni akan rasa yg sama pula..so sekrg kepitlaa anak2 selalu..:)

Liza @ Adzriel AB said...

serupa je hanis... cuma kadang2 paksa juga sebab nak depa belajar bermasyarakat bila ke kenduri rumah sedara.

ummiross said...

Hmm memang betul tu Hanis,bila dah besar masing2 ada perancangan sendiri, tapi anak2 ummi kalau ajak keluar makan atau bercuti laju je, klu ajak kerumah kenalan yg kurang rapat memang tak nak dia orang...

Ati Masrif said...

kita anak yg 2 besar tu
mmmg selalu tak mau ikut
kecuali ke rmh saudara mara

sekarang ni pun farah dah mula
tak mau ikut tapi kena paksa
lagi coz anak darakan takut pula :)

wahida said...

persoalan ni la yg saya fikir selama ni...sekarang ni anak duk sibuk nak ikut kami gi mana2...kang dah besar, nak ajak gi jumpa sedara mara pun payah...adoi la...

mcm tu jugak, anak2 lelaki especiallynya, dah besar kang tak nak kena cium bagai, sbb tu masa kecik ni saya amek peluang peluk dan cium dorang puas2..huhu...

Hanis MY said...

Sy bila dah remaja mmg liat nk ikut mama abah, sebab nk tgk tv hehe..

Dinas Aldi said...

Kawan akak pun cakap gitu pasal anak2 dia. Masa kecik dulu dema asyik nak ikut bila dia & husband nak keluar tapi sekarang ni dia & husband merempit berdua ja bila keluar sebab anak2 tak mau ikut, hehe.

Sz said...

saya fasa anak kecik sumer kena angkut..hihihi

anamizu said...

IBU mane yg senang hati nk tgglkan anak2 die kan kak? :)




luv,
cik ana

yua said...

ahaha.. betul2.. mak dan ayah selalu mnorok2 kalau nak keluar. motif utama : sbb xnak anak2 ikut. kat rumah selalu mcm tu masa zaman saya kecik2 dulu.. memory ma n ayah.. =)

MulutPayau said...

samalah tu Hanis...anak2 akak pun tak nak ikut...kadang2 kena pksa...kalau dah pksa, dalam kereta lagi dia orang meragam...masing2 tnjuk mncung...kalau sorang tak nak ikut...yg lain pun sama..mcm berpakat...

Gen2Merah said...

selamat Pagi kak Fea.. semoga ceria bersama keluarga tercinta...

whitecappuccino said...

sama la dengan akak..skrg nak kemana pun tak kisah sebab dorang taknak ikut..tapi kalu g shopping semua nak g. cuma kalo kenduri rumah sedara semua kena pegi sebab nanti takot tak kenal sedara.

Gen2Merah said...

singgah lagi d blog yang menarik ini.. ehehe selamat pagi yang ceria ka

Aida said...

betul lah kak .. bila anak semakin dewasa, mereka mmg malas nak ikut kita kan .. tp mcm aida ni, en suami pun malas nak ikut .. lg payah kan!
hahaha...