Nuffnang

Monday, August 8, 2011

2 pertama kali...

Hari sabtu lepas pertama kali berpuasa kat rumah untuk ramadhan tahun ini. Barulah terasa macam betul-betul berpuasa. Panasnya, dahaganya, penatnya semua cukup. Kalau kat ofis selalunya memang tak terasa semua tu. Kebetulan pula hari sabtu tu kami ajak mertua, adik beradik aku, adik beradik en.asben, keluarga makcik dan pakcik yang duduk dekat Bangi berbuka di rumah. Jadinya memang terasa lebih sikitlah letihnya. Meriahnya waktu berbuka ramai-ramai diramadhan ke-6 itu. Semua ada kecuali keluarga kakak en.asben yang balik kampung mertuanya.

Lepas kemas rumah, bawak emak pergi beli barang-barang nak masak. Singgah situ, singgah sini sampai tengah hari juga berada kat luar. Balik rumah nak siap-siap masak pula. Walaupun tak sebanyak mana menunya tapi dah nama ajak orang datang makan kat rumah kan, sampai ke petang jugalah duduk kat dapur tu. Kalau selalu tengok-tengok jam dah masuk waktu berbuka. Hari sabtu tu terasa lama pula masa berlalu.

Masuk waktu berbuka memang aku serbu air dulu. Terus minum dua mug air yang berais sejuk untuk menghilangkan dahaga. Disambung dengan bergelas-gelas mug air lagi selepas itu sehingga ke malam. Sudahnya sampai ke hari ini hidung ni sok sek sok sek. Bersin pun agak kerap. Memang mencabar betul bila kena demam selsema waktu berpuasa ni. Badan terasa letih lesu jadinya. Itulah bahanaya bila berlebih-lebihan kan. Lepas ni kena beringat sikit.

Oh ye, nak cerita juga tentang pertama kali yang lagi satu ni. Setelah setahun lebih baru minggu sudah aku dapat BE. Sekali dua pulak tu. Alhamdulillah... Rasa macam tak percaya saja. Seronok sangat rasanya. Selalu bila dengar orang lain bercerita dapat BE pun aku dah tumpang suka. Bila dapat sendiri barulah aku tahu bagaimana rasanya. Memang seronok. Terima kasih Nuffnang.

47 comments:

-Sara- said...

hari sabtu tu hari mmg panas sgtlah kak.. sara pon smpai mlm duk cari air sejuk lagii..

wah bestnya kak! taniah..rezeki bln pose tu :)

Amie said...

tumpang seronok jugalah kerana dapat BE....selamat berpuasa.

Hanis MY said...

seronoknya berbuka ramai2 pasti meriah...

akakkk tahniah dpt BE 2 lagi ha... omedetouuu

sayangsayangibu said...

sya pun sedang batuk selsema, tak tahan betul, kalau tak puasa tu boleh jugak minum air banyak2, harap minum masa sahur dan berbuka sajalah

diana said...

seronok kak berbuka ramai2...
tak sedar tambah nasik 3 pinggan..
heheehh..

tahniah kak dapat be...
kalau dapat be kena bw la..
kang be terus jadi me pulak..rugi je...

whitecappuccino said...

berbuka ramai2 memang seronok hanis..wah! bestnya rezeki lebih tu..akak tak penah dapat pun lagi..

sarah-najwan said...

dapat bygkn keletihan di dapur itu..rasa mcm lps berbuka terus nk baringggg..

tahniah dpt BE hanis..kene menten traffics tu..hehe

Aida said...

kak hanis, bila berbuka ramai² mmg seronok dan meriah .. dari lapar terus jadi kenyang sbb berebut makanan .. hehehe

wahhh .. tahniah .. telah berjaya dapat BE .. aida entah bila lah gamaknya .. hehehe

Fitri Senin said...

time raya ni ramai dpt rezeki..mencurah2

rara pinkmafia said...

ingat apa dye 2 pertama kali.hehehe,rupenya dpt be jugak n berbuka.besh nya kan sis.

lydzar said...

meriahnya berbuka ramai2..nk prepare tu pon mesti penat. sbtu lepas saya berbuka kt umah mertua jugak. yg bestnya mmg takyah masuk dapur lgsg pon hehehehe

congrates dapat BE!!

munna said...

seronok rasanya berbuka ramai2.... tahniah dpt be yg pertama....

Amy Syaquena said...

mesti seronok kan dapat berbuka beramai2 , makan pun jadi berselera , amy ni sokmo makan berdua je..sebab tu masing2 x de selera nak amkan huhu..anyway tahniah kak dapat be yang pertama..

Hanis Azla said...

-sara- : mmg panas kan hari tu.. itu yg ld letih tu.. TQ sara..

amie : terima kasih kak.. selamat berpuasa juga..

hanis my : seronok hanis, meriah rumah jdnya.. terima kasih yer..

sayangsayang ibu : jd tak larat dibuatnya kan.. rasa mcm nak berehat aje..

diana : mmg seronok diana.. mmg makan lbh byk dr biasa.. TQ yer utk tips ttg BE tu..

whitecappucinno : mmg seronok.. jd berselera dibuatnya.. tQ kak.. saya pun baru ni nak merasa..

sarah najwan : itulah kak.. tp sebab org dtg letih pun terbang melayang sbb seronok.. terima kasih kak utk tips BE tu..

aida : itulah, riuh rumah jdnya.. InsyaAllah, nnt turn aida pulak.. dpt BE tu.. akak pun baru ni dpt merasa..

fitri senin : rezeki ramadhan agaknya kan..

rara pinkmania : kedua2nya sgt menyeronokkan rara.. Alhamdulillah..

lydzar : org ada anak kecik ni mmg terlepas dari masuk dapaur.. itu yg untungnya kan lydzar.. he..he.. tq yer..

munna : mmg seronok munna.. tq yer..

Hanis Azla said...

amy syaquena : sebab famili akak semua dekat2.. itu yg dapat makan ramai2 mcm tu.. klu tak mungkin tak merasa juga amy.. terima kasih yer..

sahromnasrudin said...

alhamdulillah...tahniah dpt BE..bukan senang nak dpt tue kan..

selamat berpuasa di minggu kedua ya....

qemaishak said...

Qema pun sokseksoksek juga ni gara2 banyak sangat minum jus ritu huhu

tahniah kak, dapat BE..rezeki tuh:)

L said...

jom berfikir sejenak..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jom-berfikir.html

Daddy Ziyyad said...

Betul tu..kalau bercuti duduk rumah time puasa, mmg rasa lama/panjang aja masa nak menunggu maghrib. Kalau kerja, tak perasan masa berlalu :)

farah fauzi said...

haris abtu hari tuhpun saya masak2 ajak mmbr berbuka kat umah..bestkan bila bulih jamu orang makankan...bila la saya nak dapat BE ni akak..hehe...

Fieza79 said...

kalau dkt opis langsung tk terasa sdg berpuasa...sebab gigih melayan keje lagi tenet lagi hehee...

tahniah dpt BE..fieza pun baru merasa sekali kak...

Hanis Azla said...

sahromnasruddin : Alhamdulillah.. terima kasih yer.. utk saya mmg susahlah nak dpt.. setahun lebih baru nak merasa dpt sekali ni..

qemaishak : tak selesa dibuatnya kan soksek soksek ni.. harp2 cepat sembuhnya.. TQ yer qema..

L : terima aksih kerana berkunjung ke sini..

farah fauzi : mmg best kan dapat jamu org berbuka.. klu larat rasa mcm nak buat tiap2 minggu kan.. takpe, lepas ni rezeki farah plk nak dpt BE tu..

fieza79 : betul fieza, kat ofis mmg tak terasa langsung.. samalah kita yer.. baru sekali dpt.. terima kasih yer..

Hanis Azla said...

daddy ziyyad : itulah.. sampaikan anak akak yg bongsu tu bila lepas asar aje berapa kali dia azan sendiri.. he..he.. nak cepat sgt berbuka.. mmg terasa panjang benar waktunya..

ILA HonEyBuNNy said...

sedappnya minum air sejook bila berbuka..hilang dahaga kan...ehheh

wahh..bestnya dapat BE....nuff memang baik kan..ehheh

Dinas Aldi said...

akak pun sama. kalau berbuka minum teh o panas, sekerat mug ja habis tapi kalau ais, mak aih, 3 mug pun belum tentu cukup, kihkihkih

wahida said...

bestnya buka puasa reramai...mesti bertambah mkn..

kak, saya lak, festaim dpt BE sepanjang setahun dua bulan berblogging kak..huhu..jakun kan saya...

Hanis Azla said...

ila honeybunny : betullah.. sedap betul layan air ais.. nikmat rasanya..lepas tu sedap layan demam lah pula.. he..he.. terima kasih yer.. harap2 nuffnang terus baik hati..

dinas aldi : air panas rasa kurang feel kan kak.. it yg cari air sejuk jgk tu.. tp hari ni nmpknya kena cari air panas juga.. tak larat dah nak soksek lama2..

Hanis Azla said...

wahida : mmg best.. makan2 sambil borak2.. samala dgn akak wahida.. jakun sbb tak pernah dpt BE.. org lain tu selalu aje dapat kan. sure tak heran sgt mcm kita ni.. he..he..

Kakzakie said...

Makan dgn keluarga tentulah seronok walau menagih tenaga berlebihan utk menyediakannya. sampai selsema dah jadinya dek penangan ais ye...

Mamamya said...

makan ramai2 ni mmg seronok kak...meriah!!! lia ni dah setahun lbh b'blog x penah lagi dpat BE..huhuuuu...sian kan.. tp x per..sabar2.. ^______^

Eye_nee said...

Letih2 pon pasti seronok berkumpul beramai-ramai berbuka puasa bersama keluarga..dapat BE..congrate sis...

Hanis Azla said...

kakzakie : mmg seronok kak.. bila org dtg memenuhkan rumah terus hilang segala rasa penat tu..

mamamya : mmg meriah.. akak pun lepas setahun bersabar baru nak merasa lia.. InsyaAllah. lepas ni giliran lia pulak.. terus bersabar yer..

eye_nee : betul kak.. hilang letih jdnya bila berkumpul ramai2 mcm tu.. terima kasih yer..

zati embong said...

jat kalau terlebih mnum air alamat menegang la perut.tp cuaca2 panas cmni mmg xleh lari nk mnum ais je kan.

KELI OH KELI said...

tahniah2...sbb dapat BE...dan semoga selsema cepat sembuh ya....")

Sz said...

sabtu panas..
ahad plak hujan ...
fuhhhh syokknyaaa

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

kalau hr panas waktu berbuka mmg sy pon serbu air berais dulu..


sy x penah pong dpt BE :(

ummiross said...

Seronoknya dapat berbuka puasa ramai2 dengan saudara mara kan Hanis,
Tahniah buffered earning tu..

suri solehah said...

kat langkawi ni..lg panas..rasanya dah lama tak hujan..mmg mencabar posanya

exora said...

ms berbuka klu minum air byk meme badan jd letih...makan ckit dh kenyang...tambah lak ais..

bunga said...

wahhh..Alhamdulillah..

Hanis Azla said...

zati embong : akak pula klu makan byk baru memegang perut tu.. betul, bila panas tu mmg lg sedap nak cari air sejuk tu..

keli oh keli : terima kasih.. Alhamdulillah hari ni selsema dah hilang..

sz : hari ahad yg hujan tu mmg syok tido.. he..he.. tp yg tak syoknya sbb hidung soksek2 tu lah..

rina avail akak cik betty : itulah.. mmg kena air ais dulu kan.. baru rasa lega.. INsyaAllah, lps ni turn awak pula dpt BE tu..

ummiross : mmg seronok ummi.. meriah suasananya.. terima aksih yer ummi..

suri solehah : oh ye ker.. mmg bila musim panas ni lebih mencabar kita berpuasa kan..

exora : iyelah.. mmg dah tahu semua tu.. tp bila time dahaga dan lapar tu, semua jd lupa kan..

bunga : Alhamdulillah..

mama tims said...

kak...jeles nih..bila la sya pulak nak dpr BE..neway tahniah..

Dilla Ady said...

bile ntah turn dilla nk dpt BE..

sabtu lepas mmg sabtu yg perit..panas btul!

Hanis Azla said...

mamatims : terima kasih.. InsyaAllah lepas ni turn awak pula..

dilla ady : InsyaAllah, lepas ni turn dilla.. mmg panas betul kan sabtu tu.. hangat2..

ieja amieja said...

sabtu tuh ari mmg panaskan..dugaan puasa tuh,tp bila waktu b'buka sy x blh minum air sejuk dulu..sakit kepala..dah makan x de masalah..bestnye dpt BE ..sekali 2 lak tuh..tahniah..

eB ezrin said...

xder BE.. sbb x leh tukar emel ;p

Ati Masrif said...

berkat tu jamu orang buka puasa

kami pun plan nk buat gak
tapi tunggu hubby cuti 2 harilah

tahniah hanis dpt BE :)