Nuffnang

Monday, August 22, 2011

Insan yang paling berjasa buatku..

Beliau menjadi balu waktu umurnya 34 tahun. Tanpa pencen yang ditinggalkan, tanpa wang simpanan yang mencukupi, tanpa tanah berekar, tanpa harta melimpah, tanpa rumah sendiri apatah lagi pekerjaan yang boleh memberikan pendapatan, beliau terus tabah membesarkan tiga orang anak yang waktu itu masih kecil lagi. Rezeki Allah itu maha luas. Berkat usaha beliau, anak-anaknya mampu dipelihara sendirian dengan penuh sempurna. Walaupun kekurangan tetap juga cukup segalanya. Alhamdulilah segalanya dapat dilalui dengan baik. Anak-anaknya berjaya dididik dan terdidik dengan baik. Terima kasih Mak. Segunung intan dan selautan kasih sayang pun takkan dapat membalas segala pengorbanan dan kasih sayang yang telah mak curahkan kepada kami bertiga. Betapa besarnya pengorbanan mak pada kami. Sayang mak sangat-sangat. Semalam 21 Ogos 2011 merupakan hari jadi mak. Selamat hari jadi Mak. Alhamdulillah, sudah 60 tahun umur emak. Doaku, semoga mak terus diberikan kesihatan yang baik. Semoga dipanjangkan umur mak dan mendapat keberkatan umur. Semoga rahmat Allah sentiasa ada untuk mak di dunia dan akhirat.  YaAllah, kau lindungilah ibuku ini. Amin.. Semoga aku dan adik-adikku dapat menjaga mak dengan baik sebagaimana mak menjaga kami dulu. Semoga kami mampu menjadi anak mak yang dapat membahagiakan hati mak, insan yang paling berjasa padaku ini. InsyaAllah...

46 comments:

Rozita said...

amin... tahniah utk ibu hanis...
sama baya dgn abah akak.. tahun 1951 kan?

Amie said...

terharu baca... sungguh terharu kerana kita pun sangat sayang mak kita! maklah segala-galanya dalam hidup kita, yang paling tabah, yang paling baik....yang paling pengasih! Mudah-mudahan Allah sentiasa memberi yang terbaik buat mak Hanis, juga mak kita semua....

.: iEyLa :. said...

selamat hari lahir aunty...
u're always the best mom to ur sons and daughters.. ;)

Fadzli Amir said...

Salam... selamat hari jadi buat mak awak...jagalah dia sebaiknya..
saya dah tak ada mak untuk diraikan harijadinya..

Pala Maldini said...

Selamat hari lahir emak Hanis.. semoga sihat dan sentiasa di dalam rahmatNya..

Aminn...

sarah-najwan said...

selamat hari lahir utk mak hanis
semoga terus sihat walafiat dan tercapai seme hajat..

qemaishak said...

Selamat hari lahir tuk mak akak..moga terus dikurnia kesihatan yang baik serta panjang umur & murah rezeki...

eB ezrin said...

aminnnnnnnnnn
hepi besday makcik :)

ummiross said...

Amin! Selamat menyambut ulangtahun kelahiran untuk mak Hanis. Semoga diberkati Allah selalu...

lydzar said...

sekamat lahir lahir aunty! alhamdulillah cekal seorang wanita berjaya membesarkan anak dengan baik.

~ yus ~ said...

Selamat hari lahir buat ibu Hanis.

Tahniah buat beliau kerana berjaya mendidik Hanis dengan baik walau tanpa suami di sisi...Semoga sentiasa di bawah LindunganNya.

Hanis Azla said...

rozita : terima kasih yer.. betul, tahun 1951.. sebayalah yer..

amie : aminnn.. mudah2an begitulah hendaknya kan kak.. TQ yer..

ieyla : terima kasih ieyla.. mmg the greatest mom..

fadzli amir : terima kasih atas ucapan dan ingatan tu..

pala maldini : aminn... terima kasih..

sarah najwan : terima kasih kasih kak.. amin mudah2an..

qemaishak : terima kasih kasih qema.. amin mudah2an..

eb ezrin : terima kasih kasih eB.. amin mudah2an..

ummiross : mudah2an begitulah.. terima kasih ummi..

lydzar : Alhamdulillah.. thanks lydzar..

~yus~ : terima kasih yus.. amin2.. hanya Allah yg mampu membalasa segala jasanya..

Aida said...

Selamat Hari Ulangtahun Aunty .. Moga makcik dilindungi selalu dan diberikan kesihatan yg baik hendaknya .. Amin ..

Sz said...

mak akak lebih muda daripada mak saya! tapi nampak kedua-duanya tetap awet muda! :)
selamat ulangtahun makcik!

Kakzakie said...

Hanis masih beruntung kerana ada peluang utk membalas jasa mak walau tak boleh dibanding dgn jasanya.

Mak kakak pergi sebelum sempat melihat semua anak-anak berjaya...

Selamat Ulangtahun buat mak. Moga mak beroleh kebahagiaan dunia & akhirat...

Adzriel @ Liza AB said...

namun dia tetap yg terbaik... best borak dgn dia.. kirim salam!

♥ manje ♥ said...

kita doakan yg baik2 aje buat ibu akak... amin ~

Lulu Caldina said...

selamat lahir mak...

Hanis Azla said...

aida : amin.. mudah2an hendaknya.. terima kasih aida..

sz : oh yer ke.. kena ambil petua awet muda tu dr mereka kan suzie.. mak akak dulu kerja tukang masak.. tp ramai yg ingat mak akak tu cikgu atau k/tangan kerajaan sbb cara dan gaya penampilannya.. terima kasih yer..

kak zakie : Alhamdulillah.. masih lg diberi kesempatan.. terima kasih atas ucapan dan doa akak.. Alfatihah utk arwah mak akak.. Semoga arwah tenang di sana..

adzriel@liza aB : ye kak.. mmg yg terbaik buat saya dan adik2.. InsyaAllah, nnt saya smpkan..

manje : amin.. terima kasih manje atas doa tu..

Dinas Aldi said...

Selamat ulangtahun kelahiran buat ibu Hanis, semoga Allah SWT sentiasa merahmatinya.

Hanis Azla said...

Lulu Caldina : terima kasih atas ucapan tu Lulu..

Hanis Azla said...

Dinas Aldi : amin.. mudah2an rahmat Allah sentiasa ada buatnya dan kita semua.. terima kasih yer kak..

Ati Masrif said...

besar betui pengorbanan mak tu
lebih kurang mak kita saje
yg beza mak kita cerai hidup

Daddy Ziyyad said...

Selamat Hari Lahir buat ibu akak..semoga di rahmati Allah..

wahida said...

mmg besar pengorbanan mak...tak terbalas rasanya...

selamat hari lahir makcik!!
semoga pjg umur murah rezeki hendaknya...amin..


akak, saya dah bank in duit...tima kasih ye kak...

Hanis Azla said...

ati masrif : mmg besar pengorbanan mereka.. harap2 kita dapat menjaga mereka sebaik mungkin..

daddy ziyyad : taerima kasih yer.. amin.. mudah2an..

wahida : mmg tak terbalas semuanya.. terima kasih atas doa dan ucapan tu.. terima kasih atas info tu juga.. InsyaAllah, petang ni akak poskan..

exora said...

tahniah untuk emak hanis, smg diberi kesihatan yg baik...
teringat dengan kesah jiran sy..sm mcm mak hanis, menjadi ibu tunggal
di usia 30 thn jaga ank 4 org lelaki semua, x kahwin2 smpai skrag...anak2 semua dh berjaya, muda2 lagipun dh jd kaki masjid...
bangga sgt tengok dia..

~Nana 귀여운~ said...

Selamat hari lahir buat ibu hanis ya, semoga beliau dimurahkan rezeki dan dipanjangkan lagi umurnya..aminn

LiFe KaMi said...

selamat hari lahir kepada ibu akak..
semoga panjang umur dan sihat selalu..
itu lah pengorbanan seorang ibu yang tidak mungkin dapat dibalas, kasih sayang yang kekal abadi..

Hanis MY said...

selamat hari lahir buat beliau... kasih sayang dan pengorbanan ibu mmg tak ternilai...

p/s: akak terima kasih byk2...insyaAllah semoga ada rezeki saya untuk baca TFT

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

selamat hari lahir utk ibu akak..

mmg kagum dgn wanita yg mampu besarkan anak seorang diri..

whitecappuccino said...

Tahniah buat mak hanis..

bunga said...

seornag ibu yang tabah..tapi itulah kasihnya seornag ibu..:)

farah fauzi said...

pengorbanan ibu tiada nilainya..semoga panjang umor dan diberikan kesihatan yang kekal untuk emak akak....insyaAllah..

Hanis Azla said...

exora : bagus yer jadi kaki masjid gitu.. mak saya pun smp skrg taknak cari penganti.. dulu2 sbb anak2 kecil2 dan semuanya perempuan.. pastinya ada hikmah disebaliknya kan..

nana : terima aksih nana.. aminn.

life kami : terima kasih yer.. mmg tak terbalas jasa mereka kpd kita..

hanis my : terima kasih hanis.. Insyallah, harap2 TFT sampai dgn selamat..

rina avail aka cik betty : terima kasih rina.. kagum kan.. kita yang ada pasangan pun selalu rasa tak terdaya nak uruskan sendirian..

whitecappucinno : terima kasih kak..

bunga : sangat tabah bunga.. semoga Allah merahmati ibu2 kita..

farah fauzi : Aminn.. mmg tak ternilai.. terima kasih farah..

diana said...

saya yakin saya tak sekuat dia...:)

h4ni3 said...

Selamat Hari Lahir, makcik
:))

Eye_nee said...

Selamat Hari Lahir "Mak"..Semoga "Mak" diberikan kesihatan yg baik..umur yg barakah dah kebahagiaan hidup didunia dan diakhirat....

mama tims said...

selamat hari lahir utk mak akak..semoga panjang umor dan murah reski...kim salam kat makcik yer..

Maya Mayana said...

semoga diberi kesihatan yang baik ye mak cik...bertuah makcik ada anak mcm kak hanis...tentu sejuk perut mak cik anak2 makcik semua menjadi,itulah berkat kesusahan dulu...Alhamdulillah...

pCL [p@kcikLie] said...

Selamat menyambut ulangtahun kelahiran untuk mak Hanis semoga diberikan kesihatan yg baik di hari2 seterusnya.

-Sara- said...

hppy bufday utk mak kak hanis.. :)

touching sgt bace entry akak yg ni..kasih ibu mmg takde tolok bandingnya kan kak..

Amy Syaquena said...

amin... tahniah utk ibu akak dan selamat meyambut hari kelahiran , semoga panjang umur dan di murahkan rezeki..

Kamalia said...

selamat hari lahir makcik.semoga diberikan kesihatan yg terbaik dan panjang umur.

Hanis Azla said...

terima kasih banyak atas doa dan ucapan dari kwn2 semua.. semoga rahmat Allah sentiasa ada buat kita semua.. semoga kita semua menjadi anak2 yg soleh.

Caythrine Amanda said...

happy belated aunti.. :)