Nuffnang

Wednesday, August 24, 2011

Mama kan ada..

Semalam waktu En.asben, Han dan Is ke surau tinggallah aku dan Az. Mak ada dalam biliknya, solat dan mengaji. Jadinya bila rumah dah takde orang memang Az mengekor ajelah aku ke mana-mana. Sebenarnya bukan apa, yang pertama sebab dia nak berborak. Yang kedua sebab takut he..he.. Aku dok cuci pinggan pun dia siap temankan sampai ke sudah kat tepi sinki. Sambil tu dia berborak-boraklah cerita pasal sekolah.

Az : Mama, tadi ada orang jual bunga api dengan mercun kat sekolah. Tapi baby tak beli sebab mahal sangat. Kalau seringgit baby belilah. Ini 25 ringgit.
Me : Takpelah tak beli pun kan. Main mercun kan bahaya. Nanti boleh putus jari. Macam kat dalam TV tu. Takut kan.
Az : Baby kalau kena tangan yang ni takpelah (sambil tunjuk tangan kirinya). Tangan yang ni boleh makan lagi (sambil tunjuk tangan kanannya).
Me : Eh, apa pulak macam tu. Kalau kena tangan kiri pun, macam mana nak basuh bila buang air nanti.
Az : Takpelah. Mama kan ada. Mamalah basuhkan.
Me : Okey, itu kalau kat rumah. Kalau kat sekolah macam mana?
Az : Takpelah, baby tahanlah sampai balik rumah.
Me :???? (Tak sampai mesej aku pada Az rupanya)

Aduhai.. itulah dalam fikiran budak-budak. Fikiran tak panjang kan. Tak takut langsung. Memang berani benar nak cuba sesuatu yang boleh membahayakan diri. Tak kisahlah sampai hilang jari pun. Itu yang kes hilang jari tak pernah miss setiap tahun. Sebab pengajaran dan iktibar tu tak sampai pada mereka.

Jadinya ibu bapalah yang perlu memainkan peranan dalam hal ni. Tiada kompromi untuk benarkan anak-anak main mercun. Kalau iktibar dan pengajaran tu tak sampai pada ibu bapa jadi payah jugalah kan. Makin bertambahlah statistik anak-anak yang hilang jari setiap tahun.

44 comments:

zella y said...

hehehheh...lucu plak bila dgr jwpn kanak2 kn??

yela..ngel\ri sungguh tgk kanak2 yg smpai putus jari n cedera terkena mercun...

lydzar said...

kelakar la jawapan baby.

tp kan kak, si hannah tu mmg dia tahan tak buang air besar kt sekolah, sbb dalam beg sekolah dia mama tak bekalkan pampers. so sanggup la dia tunggu blk umah dulu..huhuu

:: Mrs.Eady :: said...

lurus &n jujur jawapan nyer :)

-Sara- said...

hehek..pandai je die menjawab ekk :)

wahida said...

ada2 je alasan si baby tu kan...bijak betul dia...hehe...

saya bagi anak2 saya main pop2 je kak...walaupun dorang kecek nak main mercun....no way jawapan saya...

NM02 said...

tak sabar nak main mercun kat kg nnt

.: iEyLa :. said...

alolo...comey je Az..
xela..mama die kan baik..hihi

missbby said...

memang betul la kak..kan dah kata budak2 sekarang ni memang advance, bijak lagi..semangat nak mencuba tu berkobar-kobar sampai lupa risiko kan..

sarah-najwan said...

anak2 ni dok igt dorang ni msih kecik ajo..nk gak gantung kat mak..hehee

sahromnasrudin said...

besar peranan ibubapa dalam mendidik anak2 kan..

Daddy Ziyyad said...

Cakap kat baby, kalau mata buta, lagi susah...:)

Kakzakie said...

Bayangkan Hanis mana anak tu dapat duit membeli kalau bukan dari mak-ayah...

farah fauzi said...

haha..byk betul excuses dia ekk...yang best tuh..'mamakan ader'..hihi

~ yus ~ said...

alasan baby tu sama macam abid bila saya suruh dia belajar cebuk sendiri.

Kata dia, kalau kat sekolah abid akan tahan sampai balik rumah.

Kes nak tahan tulah sampai pernah tak tertahan, melabur gak dalam tu cikit...huhu.

Memang susah nak fahamkan mereka dalam hal mercun dan bunga api ni kan Hanis. Mereka pentingkan seronok bermain, tak langsung pentingkan keselamatan mereka...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

berapa umur baby nih kak? luculah dia..

Aku Ibu Muda said...

tiba2 cam tingin nak main bunga api...tp bila fikir bakar duit...huhuu...no no no

Fitri Senin said...

betul..betull..saya sgt setuju dengan pandangan akak

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

hahaha..comelnyerr alasan... mcm2 anak2 nih kan, lain yg kita ckp, lain yg dipikirkan..:)

Fieza79 said...

huhuu mesej tk smpai...biasa la budak2..cuba tunjuk kan kat dia gamba mcm mana org parah putus jari...hehee

HappyIrfa said...

kelakar membacanya tapi ada maksud yg tersirat..dia mmg nak cube tapi tahu perlu minta izin mama dulu.

semoga dia tak curi2 main ye

Hanis Azla said...

rina avail aka cik betty : umur dia 7 tahun.. tp sbb bongsu melekat dia bahasakan diri dia baby.. he..he.. boy pulak tu..

Ati Masrif said...

amboii..memang anak mama lah ni
semua mama ye...hehe kiut!


balik raya mana hanis :)

Suara Kalbu said...

Alahaiiiii... confident je si Baby jawab soalan akak. Sweet betul hihi

Hanis Azla said...

ati masrif : saya balik raya di kampung tok di taiping dan kampung mbah en.asben di sabak bernam..

Liza @ Adzriel AB said...

kalau mama tak ada forever... adoiii

h4ni3 said...

kena diulang pesanan tu tiap2 hari kan kak
baru la melekat dlm kepala diorg :)

Eye_nee said...

Anak2 mmg polos kan ...jawapan yg mereka bg is on the spot...

Sz said...

mamaaaaaaa...
perkataan paling glemer kat setiap rumah rasanya...tu la yang di sebut2 anak2 ngan bapak anak skali..hehehe

Hanis MY said...

Comelnya ansk2 akak ni... Suka sgt...

KELI OH KELI said...

hehe...jawapan dan pandangan anak2 selalunya jujur dan ikhlas...x macam org dewasa,banyak sgt tersirat dari tersurat...")

~Nana 귀여운~ said...

fikiran budak2, mana tau lagi nak fikir.....huhu

Shiela Latif said...

waduh2....

Dr. Ben said...

susah juga nak melogikkan pada anak2 yang mercun tu tak baik untuk kesihatan.

S..U..D..@..I..S said...

byk dah kejadian tp ttp nak cuba...

Dinas Aldi said...

Budak2, masih kecik lagi, gitulah.

Yg sedihnya, yg dok putus jari cedera bagai dek mercun tu orang Melayu kita ni haa. Pernah ka dengar bangsa lain jadi macam tu waktu perayaan dema? Tak tau la kot ada tapi akak tak pernah dengar pulak. Kita ja yg dok jadi haru biru dek mercun tu, astaghafirullah..

MulutPayau said...

Betulkan...tak perlu brkmpromi bab main mercun ni..biar dia orang nangis ke..merajuk ke...asal tak nyesal kmdian hari...

bunga said...

hahaa..aduuhhh..budak-budak memang cam tu..hahaa..tapi rasanya leh tergelak bunga dengar jawapan baby tu..haaa..

Maya Mayana said...

Budak-budak ni tiada istilah sedih dlm hidup mereka...bg bunga api je la kak...

qemaishak said...

hihi semua mama kan..
bagi je bunga api yang xpanas tu kak, pegang pun xterasa hihi

mama tims said...

kak..mmg kan..otak anak2 kecil ni blm matang lg..tu pasal dorang buat ikut suka hatije..kite yg kena pantau kan kak..

♥MAMASYAZA♥ said...

bebudak mmg camtu tak pikiq panjang, mak bapa le kena tolong pikir sama, jgn beli mercun yg merbahaya utk anak2. takat bunga api tu beli le jugak habuan main depan umah

Aida said...

comelnya lah baby ni jawab ye .. mama jugak yg ada .. cuba kalau mama outstation lama, lama lah jugak dia tak membuang ?? wakakaka ..

Caythrine Amanda said...

geli hati sy bace...cumel sungguh ayat die..

So Shy Lady said...

ada yg jual kt skolah? isyh report report!

kdg2 akak gram btul kt parent yg ank mrk jd mangsa mercun nih. Anak2 kan t.cerdik patutnya parentlah yg kna educate btul2