Nuffnang

Friday, August 12, 2011

Drama air mata sahur..

Salam Ramadhan ke-12 untuk semua..

Hari ni nak cerita kerenah budak sorang ni waktu sahur. Bila kejut bangun sahur saja mesti menangis. Berlinang-linang airmata. Kalau tak menangis pun dia buat-buat lembik. Kat meja makan buat muka sedih. Sebabnya bukan dia tak mahu bangun sahur. Bukan juga sebab dia tak mahu berpuasa. (Alhamdulillah, setakat ni masih penuh puasanya). Kerenahnya itu cuma kerana dia tak mahu makan nasi. Macam kena siksa kalau suruh makan nasi.

Hari-hari biasa memang dia kurang makan nasi. Dalam seminggu tu adalah 2, 3 kali dia makan nasi. Itu pun secuit saja. Dia lebih suka roti dan oat. Kalau hari biasa tu aku tak kisah sebab dia berulang makan. Bulan puasa ni aku naklah dia makan yang berat sikit biar bertahan sehingga ke waktu berbuka. Tapi memang puas paksa. Sudahlah waktu berbuka memang dia tak heran nasi. Makan roti, karipap, ayam goreng tu memang dah cukup untuk dia. Jadinya bila sahur aku mahulah dia makan nasi pula. Tapi memang selalu dia reject. Itu yang kerap ada drama air mata waktu sahur tu.

Waktu mengandungkan dia, memang aku tak lalu makan nasi. Dekat 3 bulan tak boleh nak sentuh nasi. Ada kena mengena ke perkara tu dengan dia yang tak lalu nasi juga sekarang ni?

Hero drama air mata sahur..

43 comments:

lydzar said...

erm takpe kot kak kalau dia tak makan nasik pon. tp kena makan makanan yg dia suka tu byk sket la. atau sumber karbohidrat yg lain-lain la.. yang penting dia kenyang. saya rasa dia boleh bertahan, sbb dia mmg dh biasa dgn benda2 tu kan..

Fitri Senin said...

akak...raif pun xsuka mkn nasi. suka mkn benda2 cmtu la. tp masa ngandungkan raif saya pantang nmpk makanan. dia just xgemar nasi. tp xpela kak asal dia sihat

.: iEyLa :. said...

huhu..sabo jela kak..hihi

Sz said...

sahihhh kena mengena ngan pembawakan dulu ni kak...eheheh

S..U..D..@..I..S said...

kebetulan ja kot ada juga budak2 yg macam tu..asalkan dia makan dan dia pun kuat,,,,ok

Aku Ibu Muda said...

orang kata memang ada kena mengena jugak kan

macam ms mengandung no.2 wani kuat merajuk. sikit2 nak lari dari rumah (lari gi pasar...kih kih kih)

hasilnya, anak bujang ni manja sungguh...cepat merajuk.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

hehe..anak sy suh bngn sahur pon susah..lalu minum susu je..makan kena paksa camana pon x nak..pauasa pon smpi kul 12 je..blk sekolah trus mkn..lapar ktnya..

makdara TERdiva said...

kalau kita dah tua2 takpelah tak mkn nasi time sahur..

tp anak2 ni nak kena paksa, bimbang dorang tak larat..nanti tak larat mulalah merengek2 nak buka awal..

nak bagi buka awal memang tak kisah cumanya..sikit lagi dah nak buka..tu yg buat mak2 selalu angin..haha

eh! terpanjang plak komen.. :P

kueh bakar said...

takpe
david bekem pun tak makan nasik
bekem makan roti dengan oat juga

er
cuma
bekem tak sahur

hehehe

Maya Mayana said...

kena tukar carbo yg lain la kak,bagi susu dan milo sekali...tk berapa suka mkn nasi pn sebenarnya ada bagus jugak kan :)

~ yus ~ said...

peel sama macam Aqil dulu. Susah sangat nak makan nasi. Sekarang pun sama gak, tapi kurang sikitlah...

Asal ada sesuatu yang di isi di perutnya oklah tu Hanis...

Mungkin ada kaitan kot sbb masa peknen kan dia hanis tak suka nasi.

Yus kan masa peknenkan Aqil tak boleh makan telur. Mesti terkeluar balik, mmg sepanjang peknen tu tak sentuh telur langsung. Tapi Aqil adalah hantu telur...huhu. Kalau boleh hari2 nak telur, terbalik pulak dengan waktu yus peknenkan dia...hihi

ummiross said...

Hehe kesian jugak kena paksa, serba salah kita kan Hanis. Tapi ummi rasa dia boleh bertahan dengan karbohidrat yang biasa dia makan tu, cuma ambik dalam jumlah yang banyak sikit lah masa sahur.

- dieyana - said...

hensemnya hero air mata sahur ni... heheh(eh komen saya tak de kena mengena ngan entri kah?heheh)

Aida said...

kak hanis, muka dia sweet lah .. kalau nangis mesti tak sampai hati nak marah kan .. hmm ..
org kata pemakanan ibu mengandung dapat pengaruhi anak dlm kandungan .. mcm aida time preknan dulu mmg sangat giler makan kek .. sudahnya, anak² pun mmg kaki makan kek ..

sahromnasrudin said...

agak2...sape la pengarah drama nie kan heheheheeee

farah fauzi said...

best jugak klu saya tak gemar nasi...leh la kurus...tapi angan2 jer la klu saya tak makan nasi tuh...hehehe

Far8 budak baik said...

nape gitu..
dy ikut emak dy lahh kn..
haha..kesian dy..nnti suap lahh
sikit2 nasi kat dy..
kene gak mkn nasi baru kuat...
nape comel sgt...cam adik farid
nk bangun merengek..
hahaha

-Sara- said...

ehehe..comel! ingatkan drama air mata apee tadi..hihikkk

Latifah said...

yahahahaaa... comel sungguh anak bujang menangis tak nak makan nasi. Kalau Latifah, masa buka puasa tak apa tak makan nasi, tapi masa sahur, memang wajib nasi. :)

tak apa lah kak, janji dia tahan tak ada masalah kan :D

eB ezrin said...

alahai, kiter pn x lalu mkn shr kan?

qemaishak said...

qema mmg xmakan sahur langsung dah sekarang ni, bangun minum air je..xpe la kak, janji dia makan & kenyang walau bukan nasi.

Dinas Aldi said...

Hensem si hero tu :)

Takpalah, bagi la dia makan makanan berat lain, janji dia makan. Cehwah, masuk belah hero pulak akak ni, kihkih

Mamamya said...

alaaa...hero mana blh ada 'drama airmata' x leh jd hero lah nnti..heheee...

mmg ssh kan kak nak suruh anak2 ni makan masa sahur...lia ni selalu 'berperang' dgn anak2 sbb nak suruh makan...bila dok kat meja tu di tenung je pinggan...suruh makan masuk lah sesuap nasi..pastu t'menung lagi...sampai ke sudah la mcm tu... :)

Hanis MY said...

wahhh bagusnya dia.. nangis2 tak nak makan pun puasa jugak... entah2 ada kaitan kut...mama saya dulu masa ngandungkan saya tak suka mekup pakai lencu pun tak mo, hanis skrg mmg tak bermekup jrg2 sgt itupun pakai lipgloss, nak mekup lagilah hehe...

h A n Y S said...

kalau sy mcm anak akak ni, beruntung btl, xde lah bdn naik mcm di pam2.. haha..

Adiweyah said...

assalamualaikum Hanis, pekaba? handsome boy lah anak Hanis, rajin puasa tapi tak nak makan nasi, budak2 memang gitu..liat nak makan nasi tambah2 nasi yg dia tak suka..mungkin boleh dipelbagaikan makanan..janji dia makan lebih makanan yg dia suka tu..yg penting berkhasiat dan mengeyangkan perutnya..

ïêmå å¢klê§ said...

xpe2 boleh ganti dengan makanan ruji yang laen...

exora said...

hensem nye hero airmata ni, ble jd hero drama korea ni...sedondon baju n cadar..hehe

blogtilldrop said...

tak ade kena mengena kot

teyn teyn said...

alahai .. comelnyeee anak akak .. hehe ..

ooo .. kwn kakak kite pon tak leh mkn nasik tau time mengandong sampai terpaksa masok air dlm bdn.

LiFe KaMi said...

hehe drama air mata kasih tu yang tak tahan..:)
macam mana le anak kami bila da besar nant, susah juga kan klu anak tk mkn nasi..huhu

h4ni3 said...

macam anak buah saya
time sahur dia makan CLOUD 9 jerr
apa pesen ntah.. hihi

bunga said...

hahahha..alaihai hensem ni nanti besor..

sahur cam tu la sis..heee

ieja amieja said...

bese r tu hanis, iman ank sy pun x suka mkn nasi,pg mkn nuget @ hooneystar jer,so far kami b'sahur blum lg mkn nasi..tp bila b'buka,nasi la yg d cari dulu..kekadang kite risau jer dorang x de energy waktu siangkan...

Papa Mifz said...

papa mifz ada sorang kwn kenal dr sekolah...sama2 duk asrama...sampai skrg dia x mkn nasik...alasan dia masa kecik2 dulu masa buang sampah dia ternampak ulat2 sampah...dia ibaratkan ulat sampah tuh mcm nasik...hehe

~Nana 귀여운~ said...

huhuhu, x pe la, xnak makan nasi x pe, janji die ade zat makanan lain yang menggantikan nasi..janji dia sihat ye :)

shameel Iskandar said...

salam.
Yg ptg dia mesti sumber Karbohidrat yg lain utk gantikan nasi. aneh juga yer sbb tak suka nasi sbb org melayu kebiasaannya x bleh lari dri nasi

Eye_nee said...

hehehe,..hero airmata pulak dahhh..tp tak per la sis..dapat roti+oat+susu segelas dah cukup bagus dah tuk bersahur tu....

wahida said...

anak saya lak kejut bangun sahur mmg senang, tapi nak mkn nasik waktu sahur dia terkebil2...kalau saya suap baru laju...hehe...
sabor je lah...

kak, hubby saya carik novel akak kat popular dan MPH...kenapa masih takde kak...
hubby carik hari jumaat lepas...kedai tu cakap tak masuk lagi? huhu...

Fadzli Amir said...

Hahahha...macam2 perangai bebudak kan...takpa la kalu dia tak mau makan nasi, roti pun ok, janji ada kabo tuk dia....carik la roti yg sedap2 yg dia suka makan...

Pala Maldini said...

Oat dengan roti ok la...

beli roti yang berserat tu...

Dilla Ady said...

takpe la kak..kalu camtu akak kena wat sandwich la..

jadikan roti tu berat..letak ayam ke..sayur, mayo...biar kenyang sket die..

Sofya said...

org tua2 kata camtu la..
kalau apa yg dia suka/tak suka..
dari dalam perut.. sampai kat luar ni pun terikut gak..

anak saya yang sulung..
masa mengandung mmg xlalu nak sentuh ikan.. sekarang dia mmg xsentuh langsung ikan..