Nuffnang

Friday, August 5, 2011

Jangan... tapi..

Jangan balas BALIK... Tapi balas BAIK..

Itulah yang aku dapat dalam majlis tadarus Al-quran di surau pejabat semalam. Semalam kami membaca surah Al-Fusilat. Seronok bertadarus bila di pimpin oleh ustaz ni. Ada ayat-ayat tertentu yang diterjemahkan maknanya dan diberikan penerangan. Semalam ustaz ada menerangkan tentang ayat 34 dalam surah tersebut.

Memang kita dituntut untuk tidak membalas kejahatan orang kepada kita. Malah kita dituntut untuk membalas kejahatan dengan kebaikan. Bukannya membalas balik kejahatan itu. Bila kita membalas dengan kebaikan, seterusnya orang yang membuat kejahatan kepada kita itu akan menjadi seolah-olah sahabat yang karib kepada kita. Dan perkara itu hanya boleh dilakukan oleh orang-orang yang sabar.

Harap-harap kita dapat menjadi orang-orang yang sabar itu. Yang dapat menolak kejahatan dengan cara membalasnya dengan kebaikan, InsyaAllah. Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat untuk kita bersama.

38 comments:

.: iEyLa :. said...

I-Allah...
jangan balas balik...balas baik...

farah fauzi said...

betul..betull...jgn balas balik tapi balas baik...suka ayat tuh..nak pinjam bulih tak akak ayat tuh...

Hanis Azla said...

boleh saja farah.. dari ayat Al-quran tu.. mmg bagus utk kita panjang2kan..

cikceriacorner said...

salam akak..

saya setuju...memang kat al quran pon da kata kan..buat baik dibalas baik..hehhe

- dieyana - said...

belajar bersabar juga nih, mudah-mudahan dipermudahkan-Nya, insya-Allah.

(bestnya tadarus opis akak, belajar terjemahan juga, tempat kami, just baca saja al-quran, dan bacaan dibimbing oleh ketua setiap kumpulan, tapi sayang, tak de blajar2 makna....ermmmm)

- dieyana - said...
This comment has been removed by the author.
lydzar said...

setuju..cuma hanya yg tinggi kesabarannya je mampu buat..selalunya, bila dibuat jahat, mesti nak simpan dendam kan..

Mamamya said...

insya'allah akan disemat di dalam hati kata2 ini....besar maknanya tu kak...

tq for sharing....:)

rara pinkmafia said...

balas baik.mmg memerlukan kesabaran yg tinggi.

Izan Ishak said...

mekasih atas peringatan ni kak...sama2 kita buat pasni...

Aida said...

owhhh .. baguslah tempat akak siap ada ustaz .. kami ni membaca sendiri je sambil ada akak senior yg lead ..
ilmu baru utk aida .. tq for sharing kak ..

-Sara- said...

insyaAllah same2 kite manfaatkn ilmu ni ye kak hanis ;)

Pala Maldini said...

mudah2an...

walaupun, pada dasarnya.. sangat sukar

Eye_nee said...

Semoga akan diberikan kepada akk sifat sabar yg sesabar-sabarnya sis....biar pon pada awalnya akk begitu sabar diperlakukan...berikan peluang..berikan peluang..sehingga satu saat bila akk rasa terluka...maaf begitu sukar tuk akk berikan...

eB ezrin said...

tapi kalo asyik kena jerk x thn. hu3

qemaishak said...

Moga2 dengan balas baik, orang yang buat jahat tu dapat hidayahNya..

sarah-najwan said...

elok begitu..kalu kejahatan dibalas kejahatan maknanya kita yg membalasnya sama shj perangai org jahat itu...

kebaikan akan mengatasi kejahatan...

Sz said...

InsyaAllah...
sama2 kita berbuat baik..heee

NzA said...

Bestnya bertadurus di ofis.....

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

huh..mmg kena kesabaran yg tinggi betul kalau org buat jahat kat kita..kalau x balas balik atau x balas baik pon selalunya buat x tahu aje..

ieja amieja said...

kejahatan di balas dgn kebaikan...mmg ssh nak dipraktikkan..selalunyer org nak balas demdam jerkan..tp insyaallah boleh..kebaikan itu sendiri akan menginsafkan org yg selalu buat jahat..

ummiross said...

Alhamdulillah, begitulah sepatutnya,sesungguhnya Allah bersama2 orang yang sabar.

wahida said...

tengs for sharing kak..

tapi pada saya, bukan mudah tu kak...saya pernah simpan dendam yg lama pada org yg aniaya saya..
tapi lepas saya masukkan n3 pasal tu, ramai komen suh saya muhasabah diri balik...alhamdulillah, saya dah maafkan pun, tapi luka tu tetap ada kak...

susah nak lupa..
moga Allah beri keampunan pada kami...

diana said...

terima kasih kak..
saya dah lama buang sikap balas tak baik ni..
rasa hidup tak seronok je dulu..
sekarang balas jahat pun tak balas baik pun tak..
saya buat tak tahu je la..
sekadar memaafkan saja...

~ yus ~ said...

terima kasih hanis atas perkongsian ini...:)

betul tu, buat baik di balas baik, buat jahat jangan sekali...

walau orang buat jahat pada kita, cubalah balas dengan kebaikan moga kebaikan kita itu, membuka pintu hati orang tadi untuk berubah dari terus membuat jahat kan hanis...

mama tims said...

perkongsian yg amat berguna..
tp sebagai manusia kita tak terlepas dr nafsu yg nak soh kita balas balik perbuatan org kat kita kan..dlm masa yg sama kene guna akal fikiran yg matang..tak perlu balas membalas..

exora said...

bla org buat jht kite x blsnya dgn kejahatan...dan bla org mntk maaf pun kite msh ble memaafkan, sbb dendam tu bknnya baik untuk hati kite, ble buat hdp x tng...tp untk membuat baik pada kejahatan yg org tu buat tu yg ssh ckit...
namun perlu d cuba...insyaAllah...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

tahun lepas opis BSB pun ada buat ceramah agama gak tapi tahun nie waktu rehat dah dipendikkan 1/2 jam jer. jadi x ada ler aktiviti macam tue lagi...ZZZZZZZzzzz

Dinas Aldi said...

lebih baik serah pada Dia yg sememangnya Maha Adil. siapalah kita ni nak membalas2 perbuatan jahat orang kan dik.

Hanis MY said...

akak...terima kasih atas perkongsian ni... bestnya bertadarus ramai2 kat ofis...

Adzriel @ Liza AB said...

pantun dua kerat yg sanagt bermakna isinya.

nazirulhazwan~ said...

nak balas ngan kebaikan tu mmg sgt sukar, nak bersabar pon da sukar, ape tah lagi membalas:)

KELI OH KELI said...

inshaAllah saya akan ingat nasihat itu...jangan balas balik...balas baik..

Caythrine Amanda said...

setuju,insyaAllah di bulan mulia, agar semua hati umat islam terbuka untuk ke arah kebaikan...

sayangsayangibu said...

betul tu, walaupun hati kita dirobek2, hukum Allah tu tetap ada kan?

ïêmå å¢klê§ said...

tapi bukan senang nak bersabar..
iema kalau orang tu dah cari gaduh memang susah nak kawan balik...

Ati Masrif said...

kita ni hari2 berazam nk jadi
penyabar...tapi...

terbabas juga dgn anak2 ni :)

Dilla Ady said...

suke ayat tu..tp susahnyeee nk wat kan kak??


paling kurang kite tak balas baik pun, mesti kite tak leh nk jadi baik lagi macam dulu..