Nuffnang

Thursday, August 11, 2011

Sejuk vs Panas

Kat dalam ni sejuk benar..
Mengigil-gigil rasanya..
Kaki dan tangan dah rasa kebas..
Kalaulah dapat duduk kat tempat panas..
Alangkah seronoknya..

Kat luar tu panas betul..
Berkuap rasanya..
Kaki dan tangan dah rasa perit..
Kalaulah dapat duduk kat tempat sejuk..
Alangkah indahnya..

Setiap perkara itu satu anugerah untuk kita..
Apa yang kita dapat mungkin harapan bagi orang lain..
Apa yang kita harapkan mungkin orang lain yang dapat..
Bersyukur adalah yang sebaiknya kan..

ALHAMDULILLAH

32 comments:

~ yus ~ said...

yus sedang2 je kot sekarang ni. Tak panas sangat, tak sejuk sangat..alhamdulillah....:)

Hanis Azla said...

yang sedang2 aje yer yus.. Alhamdulillah..

ummiross said...

hehe memang kita ni serba tak kena kan Hanis, klu sejuk bersungut sejuk, klu panas bersungut panas. Betul tu, yang penting bersyukur, kerana bagi yang bersyukur Allah akan tambah nikmatnya...

-Sara- said...

sara pon menggigil2 kt opis ni.. :)

Hanis Azla said...

ummiross : betullah ummi..asyik nak bersunggut aje kan.. itu yang kena beringat untuk bersyukur tu.. agar dapat menghargai setiap perkara yang kita perolehi..

sara : itulah.. dah tahap beku ni.. grrr..

Fitri Senin said...

you're hot then u're cold

Maya Mayana said...

alhamdulillah...tk berapa panas cuma kdg2 je nk kurangkan hati yg panas ni :D

sahromnasrudin said...

syukran jazilan yarhamukallah...

Hanis Azla said...

fitri senin : cool..

maya mayana : mmg selalu jg nak sejukkan hati yg panas ni.. he..he..

Hanis Azla said...

sahromnasruddin : Alhamdulillah..

mama tims said...

sni mcm jerubu ke kak..
kadang2 kita ni panas pon tak blh sejuk pon tak boleh kan..

farah fauzi said...

puitis sungguh ayat2 akak tuh...suka...dan bersyukurlah dengan apa yang kita dapatkan...Allah tahu apa yang terbaik...

wahida said...

betul tu kak, semua tu ada rahmatnya...

Ati Masrif said...

syukur..

kat sini di dalam sejuk..
di luar terik...

dua-dua pun terasa...hihi

Hanis Azla said...

mama tims : jerebu sikit kot.. mcm tak puas aje mata bila pandang ke luar tu.. mmg macam tu kan.. ada aje yang tak kena..

farah fauzi : he..he.. bila otak beku blh jd puitis pulak.. betul farah ALLAH maha mengetahui..

wahida : Alhamdulillah dgn segala rahmatnya..

ati masrif : Alhamdulillah.. dpt merasai keduanya..

Fadzli Amir said...

Salam..lama tak singgah....betul tu selalu kita tak bersyukur dgn apa yg ada....hehhe

Dinas Aldi said...

Dulu2 ada masanya akak merungut panas. Lepas tu masa akak sambung belajar, dewan kuliah punyalah sejuk gila sampai terketar2. Lecture 2 jam, bila lecturer berenti kejap lepas sejam, akak lari keluar cari matahari.

Lepas tu akak dah tak merungut panas lagi dah dan amat amat menghargainya.

qemaishak said...

qema kat opis..sejuk sangat tapi kat luar panas...xleh cakap apa la kan cuaca tentuan Ilahi..bersyukur..

Kadang2 ada gak termengeluh...kena muhasabah diri ni huhu

sayangsayangibu said...

bila cuaca panas teringgat anak di sekolah kesian diorang mesti penat balik ni

kueh bakar said...

kiasan menarik.

syukur.itu yang penting.

NzA said...

sbgai manusia, mmg kita xpernah rasa puas dgn nikmat yg diberi....

Amie said...

cantik betul semua angerah Allah ye... ada panas ada sejuk, ada suka ada duka, ada malam ada siang, semuanya serba ada... he heheh

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

len kali sediakan stokin dan baju tebal sikit sis.mmg saya pun akan gigil klu sejuk sgt aircond

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

len kali sediakan stokin dan baju tebal sikit sis.mmg saya pun akan gigil klu sejuk sgt aircond

ïêmå å¢klê§ said...

tapi kat umah sekrang ni memang panas gile2...

Hanis Azla said...

fadzli amir : betullah.. bila dah selalu lupa itu yg beringat utk diri sendiri tu.. thanks yer sudi singgah..

dinas aldi : bila dah merasai kedua2nya barulah kita sedar yg takde kebaikan merunggut tu kan..

qemaishak : sama2 kita muhasabah diri agar lebih bersyukur..

sayangsayang ibu : itulah cabaran buat mereka kan..

kueh bakar : kiasan yg tujuannya mahu mengingati diri sendiri..

nZa : betullah kak..

amie : ALLAH itu maha indah..

lydia miza (aidyl azim) : baju tebal dah pakai.. tp lepas ni mmg kena pakai stokin juga.. thanks yer..

iema ackles : betullah.. walau dah mengeluh kat ofis sejuk sgt, kat rmh tetap nak on ekon jgk..

Izan Ishak said...

yg penting kena bersyukur selalu kan kak...

Hanis Azla said...

betul sgt tu izan.. itu yg kena ingatkan diri sendiri tu..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sejuk sgt takmo panas sgt takmo..bersyukurlah sbnrnya kan..

Aida said...

hehehe .. aida ni plak, kat dlm opis dah mcm dlm peti ais .. sejuk gile .. bila dlm kete pun sejuk jugak sbb aircond kete .. tp balik rumah, leganya .. sbb pakai kipas jekkk .. hahaha

bunga said...

Alhamdulillah..bunga lum dapatkan lagi..sebab lum sempat nak p kedai buku..insyAllah bunga akan beli yek..:)

Dilla Ady said...

kak,

bibir dilla ni terkopek2, kalu senym, merekah..berdarah..bile basuh muke, amik wuduk..perghhh pedihhh..

tekak ni seminggu sekali mesti sakit...

sian kan org yg takde ekon kt opis nih? huhuhuhu...kepanasan setiap mase..takpela, terima seadanye..lum rezki sy lagi kot...