Nuffnang

Tuesday, August 2, 2011

Waktu berbuka dan imsak...

Alhamdulillah.. Hari ini sudah 2 ramadhan. Rutin harian mula berubah. Namun ianya sangat menyeronokan. Acara bertadarus Al-quran bersama teman-teman sepejabat yang di pimpin oleh ustaz-ustaz tempat kami mula berlangsung pada waktu tengah hari sehingga ke waktu zohor. Walau tidak ramai yang menyertainya, namun acara tadarus tetap berjalan lancar.
 
Berbuka puasa sekeluarga rasa sangat meriah walaupun makanan tidak sepenuh meja. Bagusnya bila surau menjadi penuh dan padat untuk solat isyak dan tarawikh berjemaah. Harap-harap suasana sebegitu berterusan sehingga ramadhan terakhir. Indahnya perasaan bila dapat bangun pagi-pagi untuk menyediakan juadah sahur yang ringkas dan panas untuk suami, emak dan anak-anak.

Seronok rasanya dapat berkongsi cerita berpuasa zaman sekolah dulu semalam. Ramai juga yang mengalami kisah yang sama. Bestkan zaman tu. (Sekarang pun best juga cuma keadaanya lain sikitlah). Hari ini nak tambah satu lagi yang aku tertinggal nak bercerita semalam. Kalau dulu, memang suka sangat menunggu dan mengadap siaran waktu berbuka dan imsak untuk setiap tempat mengikut negeri di Malaysia.

Bukan saja waktu untuk tempat kediaman kita yang menjadi perhatian. Waktu di kawasan lain juga aku dan adik-adikku suka nak ambil tahu. Sibuk juga nak tahu jadual berbuka dan imsak untuk Tok di Taiping, untuk makcik di Melaka dan saudara-saudara lain di tempat lain. Bila jadual untuk Negeri Sabah dan Sarawak dipaparkan, terus rasa macam nak berpindah ke sana sebab waktu berbukanya lebih cepat dari tempat kita he..he..

Sekarang ini jarang benar nak tengok siaran waktu berbuka dan waktu imsak itu di tv. Ini kerana sejak awal-awal lagi teman-teman sudah e-mailkan jadual untuk waktu-waktu tersebut bagi sepanjang bulan ramadhan. Masuk ramadhan tinggal print dan tampalkan di pintu peti ais saja. Bolehlah buat rujukan untuk sepanjang bulan.

Tapi satu yang masih bertahan ialah aku masih juga nak ambil tahu jadual berbuka untuk tok, makcik dan saudara-saudarku yang lain. Jadual untuk Sabah dan Sarawak pun aku nak ambil tahu jugak. (Itupun kalau dapat jadual dengan versi lengkap untuk seluruh Malaysialah. Kalau tidak tu tak dapatlah nak menyibuk nampaknya he..he..).

50 comments:

blogtilldrop said...

huh semua kawasan pun nak tau... bagus lah tu..
apapun selamat berbuka dan mengerjakan ibadah puasa...

~ yus ~ said...

Selamat berpuasa Hanis...

Yus pun sama dulu, sibuk nak tengok jadual berbuka dan imsak di tv tu.

Sekarang buka tv pun payah, anak2 yang sibuk conquer. Tapi mereka sibuk juga nak tahu waktu berbuka dan imsak tu, cuma bezanya tak tengok yang di tv, tengok pada jadual yang sudah tersedia tertampal di rumah...hehe

Far8 budak baik said...

hahahah tu ar ka tb ade je..
kau oasis tuuu..
tapi tak feel tgk kat situ..
baik tampal kat peti ais..
tiap 1 jam..
tengok sekali..
hahahahahaha

Lulu Caldina said...

itulah kak, kan waktu di sabah dan sarawak berbeza dengan semenanjung.. mereka berbuka awal sejam tau.. huhu bestnya

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

smpi skang sy masih suka tgk waktu berbuka n waktu imsak kt tv tu..sj suka tgk waktu buka n imsak kat tmpt lain..

Aku Ibu Muda said...

betul tu kak hanis...dan2 tu lah rasa nk pindah ke sabah

semalam sebelum jam 7, dpt sms dari kawan baik yg dh balik sabah tu..katanya dah kenyang berbuka..saja bagitahu...nk bagi jeles..hihi

Eye_nee said...

Pandai yer..bila nak berbuka nak pndah ke Sabah..bila nak sahur nak duk semenanjung...hehe..

diana said...

dulu masa kecik2 tak de imsak kak ..
tak tau pun imsak tu apa...
sekarang bila dah imsak was2 dah nak makan ..padahal boleh je makan lagi sampai azan..
hahah...

-Sara- said...

ehehe..yelah kak hanis..lg2 bile tgk yg sabah n srwk..dan2 tu rase nk duk sane bile bln pose kan..haha :P

Kakzakie said...

Hanis jangan tak tahu anak-anak kakak suka mengikuti rancangan berbuka-imsak. Lepas tu dia membandingkan dengan sepupu dia, atuk dia jarak masanya....:)

ummiross said...

hehe Hanis, kat Sarawak berbuka awal, sebelum pukul 7 lagi, kira2 pukul tujuh tu ummi dah tersadai kekenyangan,hik!

wahida said...

saya sepatutnya join tadarus hari ni...unfortunately, tetiba uzur lak...huhu...sedih sgt...

ïêmå å¢klê§ said...

amboi..
boleh ingat ke semua2 2...

Hanis Azla said...

blogtilldrop : itulah, semua kawsan nak ambil tahu.. he..he.. terima kasih yer..

~yus~ : terima kasih yus.. he..he.. samalah kita yer.. anak2 saya pun skrg tgk yg dah lekat tu aje..

far8 budak baik : senang bila dah tampal kan.. boleh tgk setiap jam yer.. he..he..

lulu caldina : ala jelesnya lulu.. awal sejam tu.. he..he..

rina avail aka cik betty : seronok kan layan jadual waktu tu utk tmpt lain juga..

aku ibu muda : itulah.. terus rasa nak pindah sana.. he..he.. amboi, pandai kwn tu nak menyakat yer..

eye_nee : betul sgt tu kak.. nak cepat buka dan lambat imsak aje.. he..he..

diana : itulah.. padahal masih boleh makan, tp kita yg takut2 kan..

-sara- : he..he.. betullah.. tiap tahun rasa mcm tu sara...

kakzakie : sama spesies dgn saya lah anak-anak akak tu.. suka tgk and compare lagi.. he..he..

ummiross : pukul 7 tu, kita org masih berlonggok dpn tv lagi ummi.. he..he.. ummi dah setel dah yer..

wahida : sedihnya.. tp nak buat mcm mana kan.. takpelah, InsyaAllah nnt lepas uzur tu boleh join semula..

Daddy Ziyyad said...

bagusnya, siap ada tadarus kat ofis...

Hanis Azla said...

iema ackles : he..he.. waktu tu bolehlah ingat semua tu.. lgpun cuma beberapa tmpt saja..

Hanis Azla said...

daddy ziyyad : itulah.. inisiatif ajk surau.. Alhamdulilah.. seronok dpt join..

farah fauzi said...

betul la akak..dulu klu tgk wakt berbuka kat sabah sarawak mesti raser nak tinggalkat sana jer..sebab leh buka puasal awal sejam...hehe...jeles...haha

qemaishak said...

Hihi sama la kak, saya sekarang ni pun terbuat lagi perkara ni, nak tahu beza waktu berbuka setiap negeri, semestinya sabah plg awal berbuka kan..salam ramadhan kak:)

Pala Maldini said...

walaupun dah ada jadual... tapi, aku tetap juga nak tunggu Azan di TV atau Surau...

tak tau kenapa tah...

Pala Maldini said...

walaupun dah ada jadual... tapi, aku tetap juga nak tunggu Azan di TV atau Surau...

tak tau kenapa tah...

sarah-najwan said...

akak mmg tggu azan..rasa mcm jam kita xbetul...hehe

kalu tgk yg sabah swak..cam jeles je sb dorang buka posa cpt..hik

Hanis Azla said...

farah fauzi : he..he.. rasa jeles kan sbb waktu berbuka dia lebih awal dari kita..

qemaishak : itulah.. mcm best aje nak tahu waktu berbuka kat tempat lain kan..

pala maldini : samalah.. mcm tak confident dgn jam kat rumah.. dgr azan baru puas hati nak berbuka..

sarah najwan : itulah jam kat rumah mcm tak tahu betul ke tidak kan.. itulah.. masa kecik2 jeles jgk.. skrg ni takdelah sgt..

Gauss-Seidal said...

rasa indah je bulan ramadhan ni bila tengok ramai semayang subuh berjemaah kat masjid..: )

Mamamya said...

btl2 kak...mmg masa bulan puasa ni lah selalu tunggu waktu b'buka n imsak....biasanya dulu2 yg jd sponsor minyak cap buruh... (antaranya lah...)suka dgr muzik b/groundnya tu...mmg btl2 terasa di bulan ramadhan....

Amy Syaquena said...

Bagusnya si siap ada tadarus dekat ofis , jarang dapat lihat cam nie..

Hanis Azla said...

gauss seidal : indah sgt pemandangan spt itu kan.. harap inaya berterusan dan ibadat kita diterima olehNYA..

mamamya : betullah, muzik background dia sgt kena.. itu yg tertawan nak habiskan tgk jadual yg dipaparkan tu..

amy syaquena : Alhamdulillah.. dulu masa di ofis lama ada tadarus juga.. masuk di tempat baru ini pun ada juga.. seronok rasanya..

sayangsayangibu said...

sya baru je tampal waktu imsak dan berbuka diu dinding meja makan

masa kekecik dulu suka kalau dapat duduk di tempat berbuka puasa yang awal masa berbukanya.. ;p

Gen2Merah said...

orang cakap, paling best bersahur di semenanjung, dan berbuka puasa di Sabah.. haaa, singkat kan puasa nya.,. ekekeke

Anyway, selamat mengerjakan ibadah puasa

salam Ramadhan
~Gen2Merah~

Sz said...

tahun ni syaa bertadarus dengan suami je la..dah tak ke opis..hehee

Dinas Aldi said...

akak pulak dapat jadual waktu berbuka tu dari kedai buku & nasik kandar, heheheh

mamalieyna said...

salam singgah ramadhan,,,

selamat berpuasa~

Hanis Azla said...

sayang sayang ibu : dah siap tampal yer.. masa kecik2 mmg suka sgt mcm tu kan..

gen2merah : betul sgt tu.. sahur nak paling lambat.. buka nak paling cepat.. he..he..

sz : lg bagus tu bertadarus suami isteri..

dinas aldi : dari mana2 pun tak kisah kan kak.. janji dapat.. he..he..

mamalieyna : terima kasih.. salam ramadhan juga..

Hanis Azla said...
This comment has been removed by the author.
Maya Mayana said...

Selamat berpuasa kak,seronoknya dh boleh round table bila bersahur dan berbuka...kami belum boleh lagi la...

ieja amieja said...

dulu umah x de tv, jd kami adk beradik nak berbuka berpandukan azan surau yg berdekatan jer..sekarang ni ank2 la plk duk dpn tv tgk waktu b'buka n imsak..jadual dah tampal kat peti esbok pun dorang ttp ngan rutin harian gak..haha..

L said...

dtg sini nk engtkan pose jgn xpose..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/halwa-telinga.html

L said...

dtg sini nk engtkan pose jgn xpose..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/halwa-telinga.html

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Dalam newspaper ada jadual berbuka..

Kamalia said...

selamat berpuasa kak hanis..
baru dpt bertandang ke sini..suka bc pengalaman brpuasa nih..hehe
sy pun dolu2 suka gak tgok waktu brbuka posa n imsak..skrg,tengok tv pun jarang sgt..

Far8 budak baik said...

hanis..bz nye pasal..
smpai lupe nk update kn??
hahahaha=p

Aida said...

Kak Hanis .. buku masih tak dapat lagi .. sangat emo skang ni !!

citer pasal entri ni, aida akan comparekan utk negeri mersing dan melaka .. jeles tengok dorang dah makan 10 minit dari kami kat area pj ni .. huk huk huk !!

Dilla Ady said...

btul la kak...

skang ni pun masih rase kedengki sgt tgk org yg kawasannye leh buke lebih dulu...huhuhu

Hanis Azla said...

maya mayana : terima kasih yana.. takpe nnt turn yana plk bila anak dah besar2..

ieja amieja : dah ada jadual pun mmg selalu tunggu azan dari surau jgk skrg ni.. agaknya budak2 mmg lg feel tgk jadual yg kat tv kot kan..

L : terima kasih atas ingatan itu.. selamat berpuasa juga..

be simple beb : mmg ada kan.. tp klu dulu2 lg feel layan yg kat tv punya..

kamalia : kat sana nun tentu takde jadual berbuka dan imsak kuar kat tv kan.. jdnya mengenang memori ajelah nampaknya yer..

far8 budak baik : he..he.. betullah tu kot..

aida : akak pun gitu jgk ni.. tak tahu bila aida.. tsk..tsk.. itulah beza 5, 10 minit pun dah buatkan kita rasa jeles kan..

dilla ady : he..he.. oh ye ke.. akak ni dah kurang sikit.. tp ganti kat anak2 plk..

makdara TERdiva said...

selamat berpuasa hanis :)

Hanis Azla said...

terima kasih.. selamat berpuasa juga MDT..

.: iEyLa :. said...

huhu..same la kite kak..
bile tgk je waktu berbuka kat sabah srawak kul 6 lebih rase nk pindah sne je..hihi

NzA said...

mmg seronok baca pngalaman brpuasa waktu kecik n zaman prsekolahan...

cikceriacorner said...

salam akak..selamat berpuasa..

sy xde jadual lg..arapkan dgr azan..hehhe..kalo ada jadual kan senang..:)

Hanis Azla said...

ieyla : itulah.. mcmlah senang nak pindah randah mcm tu kan.. he..he..

nza : seronok mengimbaunya juga..

cikceriacorner : akak yg ada jadual pun ttp tunggu azan juga.. he..he.. terasa lebih afdal klu mcm tu..