Nuffnang

Thursday, August 25, 2011

Bangga dan sombong..

Kisah yang amat menarik untuk dikongsikan berkaitan sifat ujub (bangga/sombong) buat renungan diri sendiri dan teman-teman.

Pada suatu masa Nabi daud a.s keluar ke pesisir untuk beribadat dan setelah genap setahun, ia berdoa: "Ya Allah Ya Tuhanku, telah bengkok punggungku dan lemah mataku serta kering air mataku, tetapi aku belum juga mengetahui bagaimana nasibku."

Maka Allah s.w.t menyuruh katak untuk menjawab doa nabi daud a.s itu, lalu katak berkata: "hai Nabi Allah! Apakah kamu mengungkit pada tuhan ibadatmu yang setahun. Demi Allah yang mengutuskanmu menjadi Nabi, saya di hutan ini selama enam puluh tahun bertasbih, bertahmid kepada Allah, sedangkan persediaanku tetap gementar kerana takutkan Allah."
 
Maka menangislah Nabi Daud a.s. Subhanallah....

*Sumber dari e-mail teman pejabat.

27 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

good entry kak..:)

-Sara- said...

oo ujub tu maksudnya bangga dan sombong..penah dengar tapi tak tau ape maknenye..nice entry kak hanis :)

.: iEyLa :. said...

teringat plak perkataan ujub tu time2 blajar bhasa arab time skolah dulu..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

perasaan ujub ni yg bahaya kan..moga kita terhindar dr sikap sedemikian..

kakchik@ella said...

nice entry

missbby said...

thank you kak..

farah fauzi said...

thanks akak for the reminder...

Eye_nee said...

Semoga kita tidak tergolong dalam golongan insan yg bersifat ujub ini...Semoga Allah ampun kan segala kekurangan diri...

Gud info ni sis...

mama tims said...

ooo..ni maksud ujub ke..sama2 lah kite elakkan dari sikap ujub ni..

Daddy Ziyyad said...

sekali katak yang tegur kan....

TQ berkongsi cerita ni..

Liza @ Adzriel AB said...

kita sering terlupa

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

baru BSB faham...tq

bunga said...

subahanallah..nice entri..

Aida said...

kak hanis, kat opis aida ni ada sorang ni perangai dia mmg sangat teruk .. dia ni mr perfect! apa dia buat je yg betul .. org lain semer salah .. cepatlah dia pencen .. tak bley blah dgn org mcm ni ..

Shiela Latif said...

bagusnya cerita ni hanis...banyak pengajaran.

mekchu said...

ujub tu maksud dia bangga/sombong ke? ooooo.. baru tau.. thanks sharing

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

perkongsian yg ringkas n padat!

kak,
"Selamat Hari Raya Maaf zahir & batin dari kami sekeluarga..."

moga syawal kali ini membawa 1000 makna..:-)

eB ezrin said...

tq sudi share... kalo eB yg suker bergurau nih termsk kategori tuh gaks ker eh?


SeLaMaT HaRi RaYa
MaaF ZaHiR BaTiN

Dinas Aldi said...

Terima kasih atas perkongsian ini :)

~Nana 귀여운~ said...

beribadat atau berdoa kepada allah biarlah ikhlas, jangan bersifat ujub....tak baik kan ? ish2..ambil ikthibaR tentang cerita ini...

nice entry btw :)

Far8 budak baik said...

kn..x leyy tunjuk2..
kene iklas..
tq wehh ingtkn..
=)

Caythrine Amanda said...

sharing yg sangat bererti...
seronok je hati membaca.. :)

Fitri Senin said...

Akak...selamat hr raya!!!

MulutPayau said...

terima kasih atas perkongsian ini...

So Shy Lady said...

ye, kna sntiasa koreksi diri stiap ms, kan

sahromnasrudin said...

Salam Aidilfitri 1432H..Maaf zahir batin..Maaf dipinta andai komen dan pandangan saya sebelum ini telah mengguris perasaan sdri.. Semoga ikatan ukhwah sesame blogger kan semakin erat lagi di Syawal 1432H ini..

h4ni3 said...

kalau lah ditetapkan iman kita mcm katak tu...


selamat hari raya kak
maaf zahir batin

psst, nanti raya buat open house tak? hehe