Nuffnang

Wednesday, April 18, 2012

Jangan buat orang rasa ralat boleh tak?

- Kalau beli kereta warna hitam, nanti adalah yang cakap, patutnya beli warna putih.. dan sebaliknya.
- Kalau cat rumah warna hijau, nanti adalah yang tanya, kenapa tak cat warna kuning.. dan sebaliknya.
- Kalau ubahsuai rumah ikut plan A, nanti adalah yang kata, patutnya plan B lebih bagus.. dan sebaliknya.
- Kalau buat pagar rendah, nanti adalah yang tegur, kalau pagar tinggi lagi elok.. dan sebaliknya.
- Kalau hantar anak ke sekolah ni, nanti adalah yang cadang, patutnya hantar anak ke sekolah tu.. dan sebaliknya.
- Kalau ambil loan dengan bank ni, nanti adalah yang kata, loan dengan bank tu lagi baik.. dan sebaliknya.
- Kalau pergi klinik swasta, nanti ada yang cakap, klinik kerajaan lebih bagus.. dan sebaliknya.
- Kalau pergi Hospital Kerajaan, nanti adalah yang kata, Hospital swata lebih baik.. dan sebalinya.

Biasa dengar kan ayat-ayat seperti itu. Kadang-kadang rasa tak senang dan tak faham juga dengan sikap sesetengah orang ni. Kenapa perlu nak pertikaikan pilihan yang telah orang lain buat. Suka hati orang yang membuat pilihan itulah kan. Lainlah kalau orang itu bertanyakan pendapat dan pandangan dari kita. Ini tidak, bila mereka sudah buat pilihan, adalah pula yang sibuk-sibuk nak beritahu pilihan yang sepatutnya. Lebih kepada pilihan mengikut pendapat mereka sendiri. Kononya macam pilihan yang diberikan itu lebih elok, bagus, mantap dan sempurna. Pada aku, cara sebegini samalah juga dengan tidak menghormati orang lain. Ada masanya memang yang membuat pilihan itu merasa dia juga telah tersilap buat pilihan. Jadinya tak perlulah cakap-cakap kita membuatkan orang itu rasa bertambah ralat. Entry ini untuk aku mengingatkan diriku sendiri sebenarnya. Bila kita rasa tidak senang bila ianya terkena pada kita, mungkin orang lain juga merasakan perkara yang sama. Menjaga hubungan sesama manusia itukan sangat dituntut. Jadinya perlulah kita menjaganya sebaik mungkin. Tak gitu?

35 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

gitu la kak...lain org lain pendapat walaupun tak diminta pendapat nyer itu...

So Shy Lady (SSL) said...

btullah, pringatn utk akk juga neh....t.pyah nk mnyulitkn hdup orang kan. stiap org ada citarasa msing2


thanx ats pndapat hanis ;)

.: iEyLa :. said...

betul tu kak..
elok kat mata kite tak semestinye elok di mata orang..
jangan pertikaikan pilihan org sebab yg punye hak tuk buat pilihan adalah pemilik tu sendiri.. :)

Eye_nee said...

Biasa sgt dah Nis akk jumpa insan2 terpilih yg selalu rasa pilihan kita ni tidak baik...tidak bagus...tidak pandai...Malas lah nak layan kereneh org2 begini...kalau dia tak suka akk peduli apa bukan duit dia pun yga kk pakai guna...penat berckp nnt..diam la dia....

- dieyana - said...

betul tu, dieyana setuju sangat. Dan untuk diri sendiri, saya selalu ingatkan diri sendiri, agar tidak mcm gitu.... ia boleh menyebabkan orang sakit hati....smile!

Fieza79 said...

betul tuu..sgt2 xsuka dgn org yg mcm ni..mcm die je yg betul..ckp die je yg betul...kan..? dgn org mcm ni slu fieza diam kan je buat cool...iye kan je..

Aku Ibu Muda said...

kalau wani...

masuk telinga kiri keluar telinga kanan :)

kakcik said...

Akhirnya... buatlah pilihan yang sesuai dengan keperluan, citarasa dan kemampuan kita. :)

Nazayiena said...

Apa pun keputusan yg kita pilih kita sendiri yg akan tanggung risikonya dan org lain nanti hanya melihat shj.....
Salam kenal dr Kak Nurul.

mama maman aka yana said...

betul gak tuh.. hehehe..:)

Nini D.. said...

kita buat pilihan kita mengijut kemampuan kita..kalo nak ikut kehendak & pandangan org lain,mmg takkan dan tak pernah puas!

-Sara- said...

betol kak hanis..mcm kita tak pandai decide je plak kan...nk kondem2 plak..

Ryu on ahsfantasy24.com said...

berterus terang ni kadang2 perlu,
kadang2 tak perlu.. hehe ^^

Irfa said...

bab keta tu penah kena..mcmlah ada share bayar ansuran

ummiross said...

Setuju sangat2 tu Hanis, apa yang kita rasa baik untuk kita tak semestinya baik untuk orang lain, hormati lah pilihan masing2..memberi pendapat yang tidak dialu2kan, kadang2 boleh membuat hati terluka..

lydzar said...

setuju kak. keputusan kita, biar la kita yg tentukan kan..

Kakzakie said...

Memang betul Hanis sebaiknya usah pertikai apa yg org dah buat pilihan melainkan diminta pendapat itu dah lain...

Pok Amai-Amai said...

...plg penting kak, keyakinan pd diri sendiri. Klu sy ade org ckp mcm tu...

KAU SUKA DINDING COLOR KUNING? KO CATLAH DINDING UMAH KO SENDIRI.

Huhuhuhu. Ok. Tak leok provok mcm nie. Sy saje2 je.

nurkaloi said...

hhahaha betul laa
kekadang bile orang tnye
geramm jerkkkk ughhh

saniah said...

Betul tu fea..sepatutnya jgn dipertikai pilihan org..sokong je asal tak mnyalahi syarak..akak selalu nya mmg brdesing telinga dan tak blh tidur klau org komplen negatif ttg pilihan akak..asyik duk tringat je...hihi mcm melampau tak?

Diana @ bilakukatacinta said...

saya pon rasa ralat skang ni kak... masa beli spect ritu..sy nak yg design braun buffel (bentuk cam persegi sket..ala2 simetri, kotak) tp hubby berkenan ngan CK yg ade kaler purple..tp agak lonjong. dalam hati nak yg len, tp hubby berkenan yg lain..so, beli jelah yg Ck..bila pakai.. hab is kembang semangkuk tudung sy.. teruss rasa.. hhmmm..kan best kalau beli yg satu lg tu

susumanis said...

ada unsur jeles dlm soklan g2, hehe..akak da reply email hanis ya :)

qemaishak said...

betul tu kak, tu jarang kalau nak buat apa2 bagitau org selain kenalan rapat & family..manusia xpernah puas..

peringatan untuk diri sendiri juga ni.

Acik Erna said...

betul hanis..kita kena jaga hubungan sesama insan..kawan ke sedara ke..dan kawan2 dialam maya

Maya Mayana said...

peringatan utk yana jugak ni kak,kadang2 kita teringin nk beri pendapat tp rupanya termengecilkan hati org...hmmmm

mummY daniSha said...

betul..betul..betul...totally agree!

Dinas Aldi said...

Betoi la, kalau orang tu mintak pendapat kita, lain la cerita kan. Tak semestinya apa yg baik untuk kita, sesuai untuk orang lain jugak, kita kena ingat tu. Kalau nak bagi pendapat pun, kena jaga hati orang jugak.

ieda said...

gitulah kak .. manusia x pernah puas hati dan sempurna .. agak2 kdg2 tuu kita x sedar , kita juga adakalanya mempersoalkan perkara yg sama .. paling tidak sikit kan ;)

munna said...

setuju kak...ayat mcm tu mmg buat kita ralat pada benda yg dah kita lakukan

Marya Yusof said...

As salam K.fea,

Mmg gitulah semoleknye... Kita klau hidup dgr ckp-ckp org mmg xkemana... Buat shj ikut pilihan & kehendak kita, sb yg merasa & keluar duit kite, dorang keluarkan air liur je berckp...hik3 ;)

Cik FaRiZaM said...

ha'a biasa gak dgr org ckp cenggiini....

~ yus ~ said...

setuju!!!

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

is nak panggil apa tah.. aish... (^___^)

sangat setuju, semua orang berhak membuat pilihan masing2... kalau tanya pendapat tu lain la... sangat setuju (^___^)

akuzle ayu said...

komen dengki ini namanya. dh lama sy rejek dari telinga n pemikiran sy.

Izan Ishak said...

lain org lain pendapatnya kan kak. tapi kalau asyik nak pertikaikan keputusan yg org dah buat... mmg saje nak kasi panas lah ni...