Nuffnang

Thursday, May 5, 2011

Takut kucing...

Kucing itu binatang kesayangan Rasullulah SAW. Aku memang tahu tentang perkara itu. Tapi tak tahu kenapa, aku memang takut dengan binatang yang comel lagi manja ini. Binatang yang pernah menjadi faveret pet arwah ayah juga en.asben.

Takut yang bagaimana??? Hmmm... aku tak kisah kalau dia nak lalu-lalu tepi aku asalkan jangan dia menghala direct ke arah aku. Aku juga seram bila dia cuba menggeleser kat kaki. Tak tahu kenapa, bukan tak suka tapi lebih kepada perasaan takut dan geli.

Ingat lagi masa kecik-kecik dulu, tiap kali balik kampung pada musim raya mesti aku akan demam. Mana tidaknya, sepupu-sepupu, pakcik makcik dan adik beradik semua tahu aku takutkan kucing. Jadi dia orang sengaja buat naya letak-letak kucing tu kat aku. Acah-acah nak bagi kucing tu kat aku. Apalagi menjerit tak ingatlah aku. Mencecet berpusing lari dalam rumah tok yang tak sebesar mana tu dek ketakutan yang amat sangat.

Masa nak pergi sekolah pun bila ada anak-anak kucing yang ikut aje langkah kaki aku, mulalah aku jadi tak boleh nak bergerak. Takut anak-anak kucing tu mendekat and bergesel dengan kaki atau kasut aku. Mulalah menjerit-jerit panggil mak yang masa tu tengah banyak kerja lain dan memang malas nak layan kerenah penakut aku tu. Sudahnya jadi atlit 100 meter sekejaplah aku berlari meninggalkan anak-anak kucing yang terngiau-ngiau tu. Aduhai bukannya aku tak suka kat kucing tu tapi sungguh aku seram. Seriau...

Masa zaman dating-dating dengan en.asben dulu, pernah ada kes juga. Waktu tu kami pergi makan kat sebuah restoran ni. Sementara menunggu makanan sampai kita pun chitchat penuh mesralah. Tetiba, rasa ada cuitan di tepi aku. Tengok-tengok ada seekor kucing ni tengah cuba nak panjat naik atas ribaku. Apalagi, kelam kabutlah aku bangun dari kerusi sambil terjerit ketakutan. Benggang betul en.asben dengan aku waktu tu.

Nasib baik kerusi dengan meja tak terbalik. Kalau tidak, agaknya aku dah kena tinggal kat situ. Manakan tidak, semua orang mengeleng-geleng bila tengok aku iye-iye menjerit hanya sebab kucing nak bermanja. Kononnya macam aku ni sesaja nak cari publisiti murah. Mengada-ngada nak tunjuk manja bila buat aksi lawak macam tu. Tapi sungguh, aku bukannya buat-buat. Aku memang takut dan terkejut giler.

Kucing tu pun satu, punyalah ramai orang kat tempat tu, kat atas peha aku juga dia nak usha dan nak landing grrrr... Terasa macam nak meleleh air mata ni. Dah lah kucing tu sergah aku tak beri salam. Ngiau-ngiau ke dulu. Bolehlah aku prepare apa yang patut. Boipren aku pulak boleh buat muka tak puas hati sebab aku beria-ia takut dengan kucing (Masa tu dia tak tahu lagi yang aku bukannya takut yang gitu-gitu, tapi takut giler dgn kucing ni) Memang tak boleh lupa.


Pagi tadi masa bersiap nak pergi kerja aku cerita kat en.asben tentang Is, anak lelaki kedua dia tu yang penakut tak ingat. Macamlah kat rumah ni ada hantu. Bayangkan, bila nak mandi pagi kat bilik dia, dia boleh terjerit-jerit nangis panggil adik dia Az minta temankan. Sedangkan aku sedang gosok baju kat bilik aku yang mengadap betul-betul ke bilik dia. Bukannya jauh benar pun. Bilik air itu pun kat dalam bilik dia aje, bukannya kat luar rumah.

Dengan selambanya en.asben back up anak dia. Alah dia memang takut nak buat macam mana. Macam u jugaklah. Takut sangat kat kucing. Itukan cuma kucing, bukannya harimau yang boleh makan u pun... Ish..ish..ish tak pasal-pasal aku pulak yang terkena. Itulah ceritanya bagaimana isu takut kucing boleh jadi post. You all pulak takut apa yer?

*Entry 1 Julai 2010 yang aku recycle semula kerana dulu tiada orang pun yang baca...

17 comments:

Yua said...

alahai kucing sgt comel...

saya suka kucing. kat rumah ad sekor nama dia heebum.. heehe

teringat plak cerita kwn sy yg mnagis2 dlm kelas dlu bila kucing duk kat kaki dia.. hehe

Sofya said...

dulu mak bela kucing sebab ayah ngan adik suka sgt kucing..
Tapi saya tak suka kucing..
sebab naik guling pening tau bila bau hancing kencing kucing tu

blogtilldrop said...

sama gak ...my wifey pun takut kucing....

Izan Ishak said...

dahsyat jugak kegelian n ketakutan akak pada kucing ye. heheh....smpai kena perli dgn en asben akak pulak....

-Sara- said...

kak hanis bleh geng ngan sara! sara pn geli ngan kucing! xtau kenapa mmg xleh trime..bile kucing dtg dekat trus menggagau2 mcm nmpk rimau! haha :P

LiFe KaMi said...

hehe teringat kat member yg takut kucing sampai nyorok dlm almari kena sakat kami kat asrama dulu, jgn kata kucing lipas dan segala jenis serangga pn dia takut,masalahnya muka gangster..hehe

pernah skali tu kami sekawan tgh makan kat kedai tetiba kucing lompat atas meja makan ,melompat semua abis beterabur semua..fuuhh semangat kucing ni..

Hanis Azla said...

yua : mmg kucing sgt comel.. sayangnya kak tak berani nak dekat dan peluk kucing tu.. rugi betul rasanya..

sofya : dulu pun masa kecik arwah ayah mmg bela kucing kat rumah.. tp tak tahu kenapa akak boleh masih takut kucing juga..

blogtilldrop : samalah kami yer..

izan ishak : itulah.. kdg tu teringin sgt rasa nak belai bulu dia tapi tak sempat sentuh lagi tangan dah rasa mengeletar sebab takut..

-sara- : betullah sara.. rasa takut semacam kan.. klu org tak tahu org ingat kita buat2..

life kami : kawan awak tu boleh geng dengan akak.. he..he.. nasib baik dgn lipas akak ok lagi.. tp itupun klu dah stand by shielftox atau ridsect di tanganlah.. ha..ha..

Mama Gee said...

hehe ramai gak kawan2 g yg pentakut kuceng ni...pelik sungguh padahal bg g kuceng binatang paling shomel di dunia..heheheh..

dah lama tak belai2 kuceng..sbb duduk umah tinggi ni takleh nk membela kuceng....

Ati Masrif said...

ala..comeinya
kucing pun takut..hihi

kita takut sangat ikan keli
kalau ternampak di pasaraya
mahu menjerit di buatnya
jauh sekali nk makan ....huhu

Hanis Azla said...

mama gee : akak sendiri pun pelik.. napelah akak boleh takut sgt dgn kucing.. rugi betul..

ati masrif : comel yer ati.. org lain tgk nmpk mengada pulak kot.. hu..hu.. saya pula ikan keli tu faveret.. sedap..

diana said...

suka kucing..
tapi maisara bukan saja kucing..
semut,
anak labah2..
gumpalan rambut pun dia takut..
hahha..

adik saya takut kucing..
bukan takut tapi lebih kepada geli..
geli2 pun semua kucing kat umah mak dia siapkan makan sebelum nak kemana2..
heheheh

whitecappuccino said...

sama macam anak no 4 akak, takot kucing, bila kucing datang dekat dia, dia akan menjerit lari !

ummiross said...

ummiross suka kucing..tapi sangat takut lintah.

Hanis Azla said...

diana : oh ye ke.. byk juga yg maisara takutkan.. akak pun setakat nak bagi makan kucing kat belakanag rumah pun masih orait lagi.. asalkan kucing2 tak dtg dekat..

whitecappuccino : he..he.. anak akak tu boleh geng dgn saya..

ummiross : dua2 tu saya takut ummi.. he..he..

~ yus ~ said...

hehe..Hanis buat re'entri' juga ya..macam yus..:)

Yus takut lipas, tak boleh nampak lipas, mmg menjerit satu rumah, siap panjat atas kerusi lagi..hahaha

Aida said...

kak hanis, kita serupa lagi .. saya pernah terbalikkan meja gara² kucing tu nak makan saki baki ikan .. malunya saya time tu .. haishhh

Hanis Azla said...

~yus~ : he..he.. ikut idea yus yg brilliant tu.. TQ yer.. takut lipas yer.. mcm kwn saya juga.. siap boleh bau kalau ada lipas kat kawasan tu.. ha..ha.. kelam kabut dia cabut lari..

aida : sama lagi yer.. he..he.. sampi terbalik meja mmg lagi haru.. akak yg setakat menjeritsakan pun dah malu sakan.. bila org tak tahu, org ingat kita mengada2 kan..