Nuffnang

Thursday, May 12, 2011

Sampai ke tualah naik motor tu...

Beberapa minggu sudah dapat e-mail dari kawan dengan attachment gambar orang sedang menyamun kat tengah kesesakan jalan raya. Selamba dek saja dalam kesesakan tu si penyamun pecahkan cermin salah sebuah kereta yang tersekat, ambil handbag dan terus blah. Muka takde riak bersalah langsung. Tadi pun ada terbaca juga cerita orang kena ragut. Aduhai.. sakit hati betul bila melihat dan mendengar cerita-cerita yang sebegitu. Memang lebih menyedihkan bila yang menjadi penyamun dan peragut ini ialah anak bangsa kita yang muda belia.

Teringat masa aku kena samun dulu. Yang menyamun pun anak bangsa kita. Motor cantik. Baju kemas siap pakai jaket lagi. Tapi perangai... (aku tak tergamak nak teruskan). Rasa mengigil-gigil badan ni tahan rasa geram bercampur terkejut waktu itu. Dada ni jadi sebak semacam sebab nak menangis tapi tak boleh. Nak menyumpah pun rasa tak tergamak. Mulut ni asyiklah ulang kata kesian kat mak ayah yang dapat anak macam tu.

Tak sampai hati nak menyumpah sebab yang buat tu anak bangsa kita. Lagi tak sampai hati bila terfikir tentu saja ibu dan bapanya mendoakan yang baik-baik untuk anak itu. Tapi kita pula mahu menyumpah seranahnya. Selepas dua tiga hari barulah segala rasa yang bercampur baur itu hilang. Pada ketika itu bila teringat balik memang jadi geram sangat. Padahal memang hati ni dah berkali dok ingat, bukan rezeki aku lagi semua barang-barang yang diambil itu. Tapi iyelah, kadang tu hati ni tetap ada rasa tak puas hati juga.

Maka dalam hati terdetiklah ayat, sampai ke tualah kau naik motor tu. Waktu itu rasanya ayat itu adalah lebih baik dari mendoakan perkara yang lebih buruk dari itu. Tapi sekarang ini bila ingat balik rasa tak patut juga cakap macam tu. Kalau dah kahwin nanti takkan selamanya dia nak bawa isteri dan anak-anaknya naik motor. Rasa tak sampai hati pula. Jadinya terus doakan yang baik-baik untuknya. Dengan harapan dia tak ulangi perkara yang sama. Dan benda yang sama tak berlaku pada orang lain.

Kita ni macam ini lah kan. Nak menyumpah pun tak sampai hati. Asyiklah fikir kesian kat orang. Tapi orang-orang yang macam tu langsung tak kesian kat diri sendiri. Langsung tak kesian kat ibu ayah mereka agaknya. Langsung tak kisah kalau orang menyumpah pun. Buat jahat tanpa rasa bersalah. Lepas tu tak kisah nak terus mengulanginya.  Sedih betul. Terkilan pun iye juga.

Harap-harap anak-anak kita menjadi anak-anak yang terjaga akhlaknya. Minta dijauhkan dari segala kejahatan.

45 comments:

Sz said...

sedihhh...
dan semestinya kesian kat orang tua nyaa...
tengok para pelajar yang bermasalah di tempat belajar ...
orang tuanya beriya2 mempertahankan ...
iyelah mana ada orang tua yang kata anaknya nakal, jahat etc tu kan...

jaga diri elok2 ye kak...
saya pun ada tengok juga video tu...
sekelip mata je diorg buat keje terkutuk tu...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

saya pernah tengok org kena ragut depan opis saya....saya yg menjerit sekali..

ummiross said...

Haa dah ok dah, td xleh comment.

Memang sakit hatikan,tak kena kat kita pun, kena kat orang lain kita pun rasa geram. Ummi doakan Hanis dan mangsa ragut lain akan dimurahkan rezeki dan segala musibah dibalas dengan kebaikan berganda, InsyaAllah.

zella y said...

mak sy pernah kena ragut...
ksian....
smpai jatuh mak sy dr basikal...
nasib baik lah xde ape2...

~ yus ~ said...

memang kesian kepada pelaku itu kerana dirinya belum dapat hidayah untuk perbaiki diri ke arah kebaikan.

Lebih kesian lagi kepada keluaraga mereka kerana bila anak membuat kejahatan, biasanya kesalahan akan di letak kepada orang tua juga.

Seperti kata Hanis moga semua anak2 kita terjaga akhlaknya dan di jauhkan dari semua anasir-anasir jahat di luar sana.

Kadang2 semasa kecil elok je, tapi semakin mereka membesar, pengaruh dari luar tu lebih besar dan siapa yang tak kuat mudah hanyut kan Hanis...Nauzubillah...

ieja amieja said...

baca kisah ni ingat k.long sy yg kene rgt masa nek motor kat bangi thn lps..cian alg saya, dah laa beg hlg ngan isi2nyer, motor rosak teruk ngan dia sekali bengkak sana sini..seminggu mc

Kakzakie said...

Macam yg Hanis kata sedih bila ia banyak melibatkan anak bangsa kita. Kakak lagi bila duduk di syarikat sekarang bila lihat pekerja bawahan semuanya bangsa kita yg duduk atas semuanya org asing. Nampak betapa bangsa kita ketinggalan jauh dari segi education.

Ada tu sekolah takat form 3 je. Macam mana nak dapat gaji besar. Itulah hakikat bila tak berpelajran, tak dapat kerja, akhirnya itulah saja cara nak survive.

Aida said...

kak hanis, saya sendiri pun tak paham kenapa mereka dari kaum kita ni tergamak buat benda mcm tu sbb benda ni mcm karma .. bila dia buat mcm tu kat org lain, tak terpikir ke benda tu akan terkena pada kaum keluarga dia plak ?? hmmm .. mintalah di jauhkan dari bencana spt ni ..
ptg ni kena balik naik train .. tetiba terasa takut sbb teringatkan org menyimbah bahan asid ke muka .. haishhhhh

Maya Mayana said...

bagus la akak ni masih boleh mengawal emosi walau sedang marah...satu sikap yg baik...akhlak dan moral masyarakat kita makin terjejas...semoga kita selaku ibu bapa lebih perihatin tntg moral mereka...kdg2 anak cerdik pandai, keje bagus tp krg hormat org tua, amal rasuah...kita pn kena lbih hati2 sebab skrg org suka2 main simbah asid pulak bukan setakat ragut shj...

farah fauzi said...

insyaAllah..semoga anak2 yang kecil2 nih menjadi anak yang soleh...x menyusahkan org...heheh..baik akhlaknyer...amin...

nurkaloi said...

bagus mendoakan kesjahteraan orang lain
slalunye bile time marah or tak ingat dunia
mule laa doa yg bukan2 bala bala

heheh

Hanis Azla said...

sz : betullah, ibu bapa manalah nak terima hakikat yg anak-anaknya jd seperti itu.. mmg menyedihkan bila kita tgk situasi mcm tu kan.. tp ituklah hati mak ayah kan.. bersungguh nak mempertahankan anak yg bersalah itu..

be simple beb (BSB) threeQ : mmg.. klu tgk org kena, kita pun terjerit sama..

ummiross : td pun saya tak boleh buka komen box tu ummi.. entah apa masalahnya.. Alhamdulillah skrg dah ok.. betul, ummi klu kena kat org lain pun kita sakit hati juga mendengarnya.. Amin.. mudah2an begitulah..

zella y : bersungguh dia org nak merangut sampai tak hirau nasib org yg diragutkan.. Alhamdulillah tak apa2..

~yus~ : kita sama2 doakan mereka agar berubah ke arah kebaikan.. bila anak yg buat perangai, nama keluarga turut terpalit sama.. pengaruh luar itu mmg sgt besar utk anak2..harap2 anak2 kita sentiasa dilindungi.. takut sangat kan..

ieja amieja : mmg tak ada hati perut betul kan.. sampai mcm tu sekali jadinya.. kesiannya.. sedih juga mendengarnya..

kak zakie : itulah kak.. bab yg lain kita ketinggalan.. bab moral rendah kita pula yang mendahului.. smp bilalah mereka nak sedar agaknya kan kak..

sarah-najwan said...

tu la hanis..
kdg2 jadi kesal
sb nape dorang ni jd penjenayah..

tarak keje ka?
mak pak tak tgk ka?
pelik betul..
yg jahat ini..langsung tak solat ka?

kasihankan..moga anak2 kita semua membanggakan kita...

Ati Masrif said...

kita dulu pernah lihat kawan sendiri
kena ragut di jalan sultan ismail
yang dia sedih sangat tu bukan wang
dlm handbag tu
tapi handbag berjenama tu sendiri dah
berharga 5k..pasti peragut tu buang
saje handbag tu...uhh

Hanis Azla said...

Nor aida : bab asid pun menjadi2 juga skrg ni kan.. hati2 yer aida.. harap2 selalu dilindungi olehNYA..

ermayana : bila dah beristighfar tu, mmg fikiran kita lebih terjaga sikit dari nak cakap mcm2.. emosi pun cepat sikit tenangnya.. tapi sakit hati tu ttp ada.. anak2 ni kdg tu dah didik sehabis baik pun boleh terpesong juga.. minta dijauhkan anak2 kita dari ikut terpesong sama akhlaknya..

farah fauzi : aminnnn.. harap2 begitulah.. aman dunia..

nurkaloi : mmg bagus mendoakan yg bagus2 pada org lain.. tp selalu saja mulut ni tersasar utk luahkan perkataan yg sebaliknya..

Hanis Azla said...

sarah najwan : kita pula yg kesal dgn perbuatan mereka.. sedangkan mungkin mereka tak rasa apa2.. tak tahu nak cakaplah apa penyebabnya..
Aminn.. harap2 anak2 kita menjadi insan yg terdidik akhlak dan jiwanya..

Hanis Azla said...

ati masrif : sedihnya dengar.. tentu frust kawan ati tu.. betullah ati.. klu dia jual pun agaknya dapatlah 20, 30 ringgit.. sedangkan nilainya lebih lagi..

Izan Ishak said...

sedih tgk anak bangsa sendiri ramai yg buat kerja camni. mmg kesian pada mak ayah dorang...

diana said...

tak pernah alami ragut ni..
mintak dijauhkan..
semoga orang meragut tu dapat pembalasan yang setimpal la..
mujur dia tak cederakan akak ye..

Dilla Ady said...

baiknye akak nih..nape ye sy tak leh camtu..

mesti sumpah seranah..walau pun tak depan2 tapi dalam hati mmg berbakul2..

okeh la, pasni kalu org wat sy, sy doa yg baik2 jek cam akak..tak mo da sumpah seranah dalam hati lagi..huhuhu

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

if sy mmg laju aje sumpah seranah ni kak..tataula nape..mmg geram yg amat org2 lagu tu
kita aje duk pikir2 baik utk dia mmg wat sakit jiwa aje..kah kah kah. jahadnye sayer..:-P

Papa Mifz said...

dorang yg meragut nih x pk panjang...nak duit guna jalan mudah jer....cuba kerja cari rezeki halal....

Hanis MY said...

huhu kesiannya akak.. ya allah nauzibillah, sy mmg tak suka la kes2 ragut ni, itulah nak ckp or sumpah teruk2 tak baik tapi hati ni geram, apapun minta jauh dr berulang lg dan semoga kita semua dilindungi...

ps: ish2 apa nk jd la...dlm jem pun sempat lg mencuri huhu...

-Sara- said...

bagosnya kak hanis ni..still bleh bersabar n cool..klo sara xdenye cmtu..terus sumpah seranah sume..sbb geram sgt! hikhik :P

h4ni3 said...

huihhh.. baiknya akak!
kalau saya.. memang dah berkapal-kapal malaun tu kenyang dengan maki hamun.. kekeke

fadh leyanie said...

mereka yang meragut ni kadang2 terdesak nak kaya tapi malas nak kerja..semoga dia mndapat balasan setimpal dgn perbuatan..kes terbaru pengguna motor..curah asid tanpa sebab,yg kna golongan wanita melayu.

Encik MamaT said...

itu la kan... ntah la... takde kje sangat kot kat malaysia ni...

Azlan Hasan said...

a`a kak..btul tu..tapi kebanyakan orang kalo da marah biasa main lepas jer..hehehe

Regards,
-Strider-

Liza @ Adzriel AB said...

dia fikir jalan mudah tu tapi lupa akibatnya.

Reflisia said...

hye hanis...
OMG cakap pasal ragut ni memang la GERAM + nak tumbuk jer muka peragut nieyh..

kadang2 kita terfikir, dorang ni tak terfikir ker apa yang dorang buat tue nanti balasannya adalah 10x ganda teruknya..

tapi betul la kata Hanis, kita doakan agar mereka2 ni INSAF dan kembali ke jalan yang benar...

Dinas Aldi said...

semoga Allah SWT bukakan hati mereka untuk sedar kesalahan tu & bertaubat sebelum terlambat..

mulia sungguh hati Hanis. kalau akak, konpem keluar maki hamun dah masa tengah marah tu..bila dah sejuk baru la akak sedor diri, hihi

Kakzakie said...

Kena komen lagi hanis sebab komen kakak dah hilang.

Moga anak-anak kita mendapat didikan sempurna. Takut melihat bangsa kita yg semakin ketinggalan sekarang nie....

Caythrine Amanda said...

morning sis, em...kesiankan tgk mereka mcm tu? mungkin ada sbb knp die bertindak cmtu..luar kwalan,terdesak.mmg xsmpi ht nak menyumpah,kbykkan bangsa kite sndri yg bt kje mcmni..bila dh ttangkap soal,rupenye xde duit nk bl susu anak,em..smpi mcm tu sX,mmg sedih & memalukan.. harap keturunan kite sume dijauhkan..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

komen sikit ni misti psl dah hilang..

baiknya hati puan (nk panggil akak takut sy lebih tua)..kalau sy kena camtu misti dah sumpah seranah habes-habesan..

LiFe KaMi said...

rumah kami pernah kena pecah perompak, byk juga brg dia kebas dgn laptop ,tv lcd pun dia angkut skali..
mmg geram sgt masa tu, tapi kami redha mungkin ada hikmahnya, ade rezeki kita atau hak kita yg sepatutnya disedekahkn atau diberikan utk org lain kita tak tunaikan jadi Allah dah ambil semula, semoga kita sentiasa dekat padaNya..

♥MAMASYAZA♥ said...

sampai sekrg kita asik takut ngan kes ragut, sekrg ni ditambah lagi dgn satu kes, kes simbah asid...fuhh sungguh menakutkan

Yua said...

yg pasti, kesian dgn parent diorg sbb dpt anak mcm tu. bru bbrp minggu lepas ad kjadian ragut kat U kitorg.. mmg mlampau..

whitecappuccino said...

Betul tu hanis, kita je selalu kesian kat org tapi org tak penah kesian kat kita kan? kalau ramai ada perasaan macam kita tentu aman dunia .

bunga said...

bahaya la..Alhamdulillah bunag xpernah kena samun..:0

Maya Mayana said...

emm skrg bukan kes ragut je kak,kes simbah asid pun menjadi-jadi..so be careful...

Hanis Azla said...

kak zakie : itulah.. habis semua komen hilang.. harap2 anak2 kita terdidik dgn baik..

caythrine amanda : itulah.. mungkin ada cerita disebaliknya yg kita sendiri tak tahu.. mmg harap sgt agar keturunan kita terjaga dari menjadi seperti mereka mahupun menjadi mangsa..

rina avail aka cik betty : mmg habis hilang semua komen.. he..he..
agaknya bila dah byk beristighfar sbb terperanjat, hati ni jadi lembut sikit agaknya..

life kami : Aduh.. byknya brg yg hilang.. ada betulnya juga.. ada hikmah di sebaliknya supaya rezeki yg kita dapat dan miliki jd lebih berkat.. sbb tu kita kena redha kan..

mamasyaza : kes simbah asid tu mmg sgt menakutkan.. dengar dan baca kisah tu pun dah seram..

yua : itulah.. kesian utk ibu bapa mereka.. mesti tak terduga anak2 mereka jd seperti itu.. minta dijauhkan..

whitecappuccino : itulah.. klu semua ada perasaan yg sama mmg aman dunia ni..

bunga : mmg bahaya.. Alhamdulillah bunga tak pernah kena.. harap2 kita semua sentiasa di lindungi..

Hanis Azla said...

maya mayana : betullah yana.. takut sgt dgn cerita pasal simbah asid tu.. nauzubillah.. minta dijauhkan kita dan keluarga kita hendaknya..

Mama Gee said...

huhu masa g terkena dulu..mmg takde belas kasihan gak kak..terus usmpah org tu accident dgn motor tu...huhu hati tgh panass.....

tapi bila pk balik...diri pun salah..tak cukup hati2..lalai....selagi tak kena mmg le amil mudah je..bila dh kena ni...br tau nk jaga2...beg tgn mmg kepit ketat2 le...

.: iEyLa :. said...

wahh...rajin tul akk..
leyh dtg umah akk cmni..hehe...

h A n Y S said...

tringat kisah sy masa skolah dlu kak.. hampir kena samun..siap nak kluarkan pisau, tp entah mcm mana tetiba depa lari..Ya Allah..rasa besyukur SANGAT masa tu.. masa call mak, menangis-nagis sy..sbb ketakutan yg amat sangat.. T__T