Nuffnang

Wednesday, May 4, 2011

Si pencuri masa...

Dah berapa hari dah tertangguh. Oppppsss bukan setakat berapa hari. Dah berapa minggu dah ni. Sebenarnya ada perkara yang aku kena mulakan. Tapi sampai hari ni tak dapat nak mulakan lagi. Rasa macam malas nak mula sedangkan dalam kepala ni hanya terfikir tentang perkara itu. Buat ini teringat perkara itu. Buat itu teringatkannya juga.

Betullah orang kata kan. Bertangguh itu pencuri masa. Selagi kita terus bertangguh, selagi itu jugalah kerja kita tak berjalan. Bila sudah tidak berjalan, bila pulalah mahu selesainya. Terasa rugi betul bila tidak menghargai masa yang ada sedangkan aku tahu masa terus berjalan. Pergerakkan masa pula dengan kadar yang pantas pula tu.

Masa yang dah berlalu tak mungkin akan mengundur semula. Aku tahu tentang itu. Tapi selagi aku tak merenung tentang semua itu, aku jadi terleka untuk menghargainya. Harap-harap aku dapat mulakan segalanya hari ini. Tiada lagi bertangguh-tangguh. YES.. aku pasti aku boleh melakukannya. Memulakan sesuatu yang amat perlu aku mulakan tanpa bertangguh lagi. Semoga segalanya berjalan lancar selepas ini.

** Ini adalah entry terpantas yang pernah aku buat setakat ini. (16 minit..) Selalunya 3, 4 jam baru siap 1 entry.

38 comments:

Sz said...

betul tu kak!
selagi bertangguh mmg tak jadi2...
kemajuan saya sekarang: tak bertangguh cuci pinggan mangkuk di sinki :p

Aida said...

apa yg akak nak mulakan ?? adakah si novel itu ?? hehehe .. selamat lah akak mencuri masa yg sangat berharga tu ..
saya balik je dari pwtc hari tu, tak lengah membaca .. lagi 3 lagi tak sentuh .. hehehe

Maya Mayana said...

akak surat yg akak tunggu tempoh hari adakah berkait dgn tabung haji dan berkait dgn entry ini? ye selagi bertangguh tk tahu bila nk siap...

- GC - said...

haha. sy pun kadang2 nk taip 1 entri, jenuh nak fikir nak tulis entri apa eh arini. hihi

Hanis Azla said...

sz : satu peningkatan yg bagu tu suzie..

aida : novel2 baru beli tu dah setel baca dah aida.. sbb itu jugalah perkara yang akak rancang nak mula tu jd bertangguh lagi.. he..he..

maya mayana : klu surat dari tabung haji tentulah lagi hepi akak dibuatnya.. tp mmg ada kaitannya secara tak langsung dengan apa yg akak tunggu2 tu juga dgn entry ni..

-GC- : itulah.. samlah kita rupanya yer..

Izan Ishak said...

kalau suka bertangguh ni mmg satu keje pun tak jadi kan kak...

harap2 akak dpt mulakan sekarang juga!

h4ni3 said...

jangan tangguh!
kalau dah siap, kan best nak relax..
hehe

sarah-najwan said...

betul..saya ni siap list keje..pastu tepek kat lapppy supaya alert..tapi tgk ar skrg ni..dok rajin menenyeh kat tenet ajo...huhu

pasni nk buat keje dah..hehhe

Dilla Ady said...

slalu gak tertangguh keje...pastu tensen nk siapkan dengan kadar segera..slalu janji pastu tak mo da tangguh2 tapi buat jugak...dan tensen lagi..huhuhu

munna said...

munna pun ada sikap suka menangguhkan kerja..bila dah sampai dateline mula lah terhegeh-hegeh... susah betul nak kikis sikap ni...

tice SHA said...

BETUL TU KAK... MASA TAK AKAN TUNGGU KITA...CUMA KITA YANG SELALU LUPA N SUKA MENANGGUH...SAMA JE CAM SAYA...:)

lydzar said...

saya pon dari tadi bertangguh sidai baju dh basuh tu..leka je depan laptop..baru nk buat keje, hilda dh bgn..kena layan dia dulu..hihi tu la bertangguh lg

Far8 budak baik said...

hahaha lame gak nk wat entry
sampai berejam..
dasat2..tu ar..
masa berlalu pantas je..
lagi lagi depan lappy haha =p

cik teynteyn said...

rasa masa cpt je berlalu tau..

buat keje cepat2. hehe ..

sama lah kita , 3-4 baru siap satu entri . hihi

Daddy Ziyyad said...

lamanyaaaaaaaa 3 -4 jam nak buat satu entry! :P

fadh leyanie said...

3 hingga 4 jam baru siap..ibarat perjalanan dari KL ke ipoh..^^

ummiross said...

Entry yang sungguh menjimatkan masa hehe...

farah fauzi said...

sayapun pencuri masa jugak..selalu jer tangguh keje yang penting...ishhh

Hanis Azla said...

izan ishak : itulah.. klu boleh mmg taknak bertangguh lagi.. Alhamdulillah.. akak dah mulakan apa yg tertangguh tu..

h4ni3 : betul2 cepat buat cepatlah siap dan cepatlah relaxnya..

sarah najwan : itulah.. kdg tu dah ada time limit pun terbabas juga.. list entah ke mana.. masa pun entah ke mana.. he..he..

dilla ady : bila dh tensen byk yg tertangguh barulah pandai teringat janji kita kan dilla..

munna : itulah.. susah nak kikis .. mungkin sbb kita pun tak bersungguh kot kan..

tice sha : klu masa menunggu kita makin bertangguhlah kerja kita agaknya kan..

lydzar : itulah.. masa nak bertangguh tak ingat apa2.. bila dah tak terbuat baru terasa rugi kan..

far8 budak baik : itulah.. akak mmg org yg kena fokus utk buat sesuatu.. klu buat 2,3 kerja sekali mmg ambil masalah jawabnya.. bila ngadap skrin mmg terleka dibuatnya..

cik teynteyn : oh.. samalah kita yer.. mmg cpt masa berlalu kan..

daddy ziyyad : itulah.. ambil masa akak nak buat.. he..he..

fadh leyanie : itulah.. jauh perjalanan tu.. he..he..

ummiross : he..he.. hari ni aje jimat masa ummi..

farah fauzi : harap2 kita cepat berubah kan farah..

diana said...

wow!!satu entry 3,4 jam??
saya pulak satu entry 10 minit je..
hahaha..sebab tu entry saya ayat tunggang langgang..
wakakkak

kak hanis nak buat apa tu??
jogging ye???:p

azharr said...

semangat tu kurang walaupon ada perancangan...hehe

Eye_nee said...

Perancangan selalunya baikkk punya..perlaksanaan nya tu selalu kecundang...tu yg tertangguh tertunggak semua...

♥MAMASYAZA♥ said...

akak pun slalu gak tangguh2 nak lipat kain...malas beb, akhirnya dah membukit kain tak berlipat

Hanis Azla said...

diana : itulah, lama kan akak nak siapkan.. terorlah diana ni.. sbb itulah satu hari boleh keluar byk entry.. 10 minit aje dia siapkan 1 entry rupanya.. bagus betullah.. mana ada tunggang langgang.. sampai aje mesejnya.. alamak diana.. yg bab jogging pun tertangguh juga dah ni.. he..he..

azharr : bila tak terlaksana.. perancangan hanya tinggal rancangan saja kan..

eye_nee : betullah kak.. selalu jadi gitu..

mamasyaza : itulah.. makin bertangguh makin banyak jadinya kan kak.. tp nak mula tu yg malas tu.. he..he..

nurkaloi said...

hahahah
sis punn mcam sis laa
wat entry smpai berjam jam
hahaha

like this entry
sbb kaloi pun tgh lalui pkre yg sme kekekeke

http://nurkaloi.blogspot.com/2011/05/suaikenal-nusha-saya-nak-kenal-follower.html

KELI OH KELI said...

masa macam pedang...kita tak potong ia...ia potong kita tanpa belas kasihan...")

Ati Masrif said...

pasai tu kita ni b4 ngadap laptop
habiskan segala kerja dulu..

kalau tak mahu semua tertangguh
di buatnya..

psstt...plan buat apa tu hanis..?

^_____~

whitecappuccino said...

kerja bertangguh tak menjadi..tapi kadang ada gak yg jadi cuma lambat la kan??

whitecappuccino said...

kerja bertangguh tak menjadi..tapi kadang ada gak yg jadi cuma lambat la kan??

Jose Ramon Santana Vazquez said...

...traigo
sangre
de
la
tarde
herida
en
la
mano
y
una
vela
de
mi
corazón
para
invitarte
y
darte
este
alma
que
viene
para
compartir
contigo
tu
bello
blog
con
un
ramillete
de
oro
y
claveles
dentro...


desde mis
HORAS ROTAS
Y AULA DE PAZ


COMPARTIENDO ILUSION
HANIS AZLA

CON saludos de la luna al
reflejarse en el mar de la
poesía...




ESPERO SEAN DE VUESTRO AGRADO EL POST POETIZADO DE MEMORIAS DE AFRICA , CHAPLIN MONOCULO NOMBRE DE LA ROSA, ALBATROS GLADIATOR, ACEBO CUMBRES BORRASCOSAS, ENEMIGO A LAS PUERTAS, CACHORRO, FANTASMA DE LA OPERA, BLADE RUUNER ,CHOCOLATE Y CREPUSCULO 1 Y2.

José
Ramón...

Sasa Al-Sharif said...

sering menangguh jgk bila terasa sulit. tp kerja yg ditangguh sering membuat kepala kalut memikirkan kerja yg belum selesai

bunga said...

bunga pun kadang2 suka menangguh..selagi lum sampai masanyer selagi tu la menagguh..

Hanis Azla said...

nurkaloi : sama mcm akak juga yer kaloi.. harap2 apa yg tertangguh tu dpt kita selesaikan sebaiknya..

keli oh keli : betullah.. itu yg kita kena pastikan masa tidak memotong kita.. tp selalu saja terleka..

ati masrif : klu dh ngadap lappy mmg selalu leka dibuatnya.. he..he.. perkara biasa aje yg berkait dgn minat tapi dah lama benar tertangguh utk dimulakan..

whitecappuccino : lambat buat, lambatlah siapnya kan kak..

jose ramon santana vazques : Thanks for drop by your comment.. even i dont understand what are you saying..

sasa al-sharif : betullah.. bila dah tertangguh akhirnya kita jd kalut utk selesaikannya..

bunga : kita tahu akan kepentingan menjaga masa.. tapi kita juga selalu mengabaikannya kan..

cikceriacorner said...

xsuka la minyak naik..xbest la mcm ni...

Hanis Azla said...

itulah tak bestkan..

Sofya said...

kadang2 penyakit M tu datang kan... sama ja kita

Mama Gee said...

g selalu curi masa..kalo time nk buat minit mesyuarat..tak taulah pensakit apa..asal nk taip minit je..mestilah berzaman2 br nk siap....lecehnyaaalah.....

tp kalo dh buat dgn fokus dan kusyuk dalam sejam je pun dh leh siap minit tu...

~ yus ~ said...

betul betul, bila bertangguh semua kerja tak menjadi...