Nuffnang

Friday, May 20, 2011

Menarik! tapi tak berminat..

Malam sabtu minggu lepas, aku ikut jiran lama ke satu program macam perniagaan internet. Hampir pukul 12 tengah malam juga aku sampai di rumah. Dah lama juga sebenarnya jiran lamaku ini mengajak. Tapi aku memang tak berkesempatan. Ada saja program lain yang bertindih sehingga aku terpaksa menolak ajakannya. Sedangkan aku memang teringin juga untuk ikut sekali. Iyelah, kalau boleh tak mahulah nanti orang kata, orang lain sibuk mencari peluang, kita pula sibuk mencari alasan.

Menariklah juga programnya. Imbuhannya juga nampak hebat. Kalau tidak takkanlah orang yang bergaji 40K sebulan pun mahu turut serta. Di luar, keretanya menjalar-jalar. Semua yang hadir nampak bersemangat. Aku berharap juga agar semangat yang ada pada mereka berjangkit padaku. Namun sehingga ke penghujung program, semangat itu tidak juga menyerap dalam diriku. Terasa tidak berminat untuk turut serta seperti mereka yang lain di situ. Bila ditanya adakah aku mahu turut serta, aku hanya senyum. Nantilah Saya fikirkan dulu.. Jawabku bila ditanya berulang kali.

Entah mengapa, buat setakat ini aku masih rasa tak berminat. (Aku stresskan ni sini, buat setakat ini yer.. aku tak mahu cakap besar.. mana tahu nanti-nanti aku berminat pula kan). Mungkin aku ni jenis yang terlalu selesa dengan kesederhanaan. Makanya, biarlah orang dapat lebih dari apa yang aku ada, aku tak rasa tertarik untuk sama-sama memilikinya. Kalau kata tak boleh, tentu saja ada jalannya kan. Tapi kalau dah tak berminat ni, susah sikit nak melakukannya. Ini kerana, segala yang ada untukku dan keluarga setakat ini terasa sudah mencukupi. Jadinya mungkin sebab itu minat itu tidak datang. Dalam fikiranku, aku selalu berfikiran begini..

Walaupun aku tiada rumah besar, tapi aku masih ada rumah untuk di huni..

Walaupun aku tiada kereta mewah, tapi aku masih punya kereta untuk bergerak..

Walaupun aku tiada wang yang banyak, tapi aku masih punya cukup wang untuk berbelanja..

Walaupun aku tak boleh berkongsi jumlah yang besar dengan orang lain, tapi aku masih boleh berkongsi jumlah yang kecil dengan orang lain..

Alhamdulillah.. segalanya sudah mencukupi untukku buat setakat ini. Minta maaf. Program ni menarik. Tapi ianya tidak menarik minat saya untuk turut serta. Kalau aku jawab begini, tentu aku kena tiaw kat sana malam itu he..he.. Tapi serius aku tak berminat. Aku tak mahu tipu diri sendiri dengan mencuba sesuatu yang aku tidak minat. Mungkin belum sampai masanya kot..

32 comments:

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

setuju ngan kamu! =)

sarah-najwan said...

saya pom sama hanis..
mmg ramai yg ajak join
bisnes gini..siap testimoni bagai nk rak tu..

tapi saya lebih percaya pada rezeki kita yg sedang kita laksanakan skrg..

bukan apa..ada gak kwn saya dulu yg sakan ngajak..skrg senyak sunyi tak kata apa..


**satu lagikan..ada gak jiran saya tu..kemain sakan ajak dtg umah dia..saya tanya dia..nk buat apa?..dia bgtau dtg la mkn2 aje..
saya tak jd pegi lantas suh hubby je yg pi..dia jemput dtg lepas maghrib..igt nk buat kesyukuran ke hape..sekali dok berkempen suh jadi agen dia...hahahahaa...

apaarrrrrrra..kalu ckp awl2 kan mudah..ni secret2 lak..takut oghe tak pi umoh dio la tu..hehehe

lalink7 said...

hehehe..bisnes nie ade risikonya yg tertentu...mcm sy gak kak..tak semua sy nak join..hmmm

[p@kcikLie] : [ mamaDiana] said...

wang boleh dicari..kebahagian adalah segalanya, kalau dah menceburi bidang tu..selalunya 24hrs tidak cukup untuk kita bersama keluarga...pikir2 lah.

Sz said...

saya selalu juga "saspen" kalau tetiba orang nak datang rumah atau nak jumpa di mana-mana dan kata bawak kawan yang saya tak kenal...aissyyy konpius

Hanis Azla said...

khumaera ismail : buat apa yg kita minat tentu lagi baik kan..

sarah najwan : itulah.. testimoninya mmg gempak ke main.. saya pun mcm akak juga.. lebih percaya pada rezeki yg sedang kita usahakan sekarang dari berharap dan mencuba sesuatu yg baru.. dua tiga kali juga terkena ikut program macam ni.. tp mmg tetap masih tak berminat juga..

lalink7 : faktor risik pun jd penyebab mengapa minat tu tak datang juga..

p@kciklie : mamadiana : itulah.. bagi saya kebahagian lebih penting dari kemewahan..

Hanis Azla said...

sz : err.. nak datang rumah boleh?? he..he.. saspen tak?? akak pun selalu ada rasa yg sama.. mcm dpt agak aje kan..

Aida said...

kak hanis, nampak gaya aida pun setuju dgn kengkawan blogger yg lain .. tak berminat lg sbb rasa nya tak yakin dgn kemampuan utk memujuk org .. hehehe ..

Hanis Azla said...

aida : betullah aida.. akak pun takde keyakinan nak memujuk orang.. tp kita ni senang pula dipujuk kekadang tu kan..

farah fauzi said...

sayapun tek berminta jugak akak...mungkin bukan otak bisnes kot...hihi...

mamalieyna said...

tapi benda2 mcm ni mesti byk perlukan pengorbanan masa kan..tak suka dan seriusly tak berminat juge setakad ni..hee~

Pala Maldini said...

aku ni.. kalau unsur2 MLM ni, minta maaf je la..

zella y said...

ni ade kena mengena dgn mlm ke??
entah la...sebut je psl pendapatan boleh cecah berpuluh k sebulan..naik kete besar..umah besar..trus tringat kat MLM...

mmg xminat...

Fieza79 said...

sama la pendirian kita pun...kdg busines buat duit yg jenis2 mcm tu ntah knp susah sgt nk rasa berminat..rasa mcm tk mampu je nak buat mcm dorang...tu terus jd mls..

ummiross said...

Duit banyak tapi, masa bersama keluarga kurang, tentu tak best jugak kan Hanis..

Liza @ Adzriel AB said...

depa nak buat bisnes tu tak kisahlah.. tapi ala2 memaksa ni tak tahan.

Kakzakie said...

Prinsip Hanis macam kakak. Itulah bila ada yg menjemput utk hadir majlis macam tu kakak jadi serba salah sebab at the end memang kakak tak ikut apa yg dicanangkan itu.

Lebih-lebih lagi kalau nak kena promote org manalah kakak ada masa....

diana said...

aduhai kak..
saya baru je semalam diajak beria2 oleh seorang kawan..
dia dok pot pet pot pet saya cuma boleh dengar je la..
tak minat pun sebenarnya..
lagipun saya mana ada masa sangat..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

boleh percaya ker benda2 macam nie.. BSB takut lerrr nak try...

Maya Mayana said...

kena byk hati2 dgn bisnes2 ni..kdg terlampau taksub nk mewah hilang terus apa yg ada...nk minat boleh tp kena kaji betul2 dulu...

ieja amieja said...

hmm..pernah gak masuk bisnes MLM ni..tp x kemana pun..msk pun atas desakan kwn..siap wat demo kat umah kite lg..solute wat kwn2 diluar sana yg berani sahut cabaran dan berjaya sbb bkn senang nak berjaya dlm bisnes cam ni..bak kate hanis kita mudah terpujuk tp x pandai nak pujuk org..masalah tuh..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

pernah jugak diajak pergi meeting bisnis internet tp sy x berminat..sy bkn anti MLM..sbb ada sesetengah MLM mmg jujur..kita kena pandai pilih..tp kalau yg jenis kata masuk sebulan..duk goyang kaki blh jd kaya itu mmg penipu..bisnis MLM yg jujur sama mcm bisnes biasa..kena meniagakan brg (misti kena ada barang/servis)..sbnrnya kalau dpt MLM yg jujur bnyk benefit kita blh dpt..

-Sara- said...

yelah kak hanis, same cm sara gk minat mende2 cmtu :D

Ati Masrif said...

suka dan tertarik
dengan madah yg hanis tulis tu
penuh bermakna :)

Eye_nee said...

Ber%%%%%..setuju dgn kamu Hanis..akk tak akan buat sesuatu yg bukan minat..kdg tu kalau ada yg mendesak-desak memula tu alasan akk akan berhemah..jika terusan didesak..mendaptlah kembali alasan yg tk berapa nak baik bunyinya...

S..U..D..@..I..S said...

kena dtg minat baru dtg semangat yg berkobar....x boleh ikut2 orang ...

Hanis Azla said...

farah fauzi : samalah mcm akak.. bukan otak bisnes..

mamalieyna : klu kita tak minat mmg susah nak buat kan..

pala maldini : itulah.. tak minat nak join juga..

zella y : something like that.. tp biasalah, dia org claim this one is not MLM.. hu..hu..

fieza79 : betullah.. tak tahu mcm mana dia org buat kan.. kita ni berminat pun tidak.. bukan taknak kaya.. tp mungkin bkn dgn cara itu..

ummiross : betullah ummi.. setiap perkara ada pro dan cons kan ummi..

liza@adzriel aB : jiran saya tu tak paksa.. cuma bila dah sampai sana, their upline mmg cuba tarik minat kita utk join sama.. biasalah tu kan kak..

kak zakie : saya pun awal2 dah rasa tak boleh.. tp nak cuba juga mana tahu bertukar fikiran.. tp mmg tak boleh juga kak.. bukan line kita kot kan..

diana : kita dgr ajelah kan.. sbb perkara ini tiada paksaan.. lgpun mmg kena byk masa dikorbankan.. manalah kita ada masa nak buat semua tu..

be simple beb (BSB) : akak pun takut nak try.. dahlah tak minat..

maya mayana : apa2 perkara pun kita kena beringat kan..

ieja amieja : akak pun kagum dgn org yg berjaya dgn bisnes tu.. kesungguhan dia org nak ajak org join sama.. akak bab nak ajak org join tu mmg surrender awal2 dah.. he..he..

rina avail aka cik betty : Betul.. mmg kena pilih betul2.. dan mmg boleh kaya dgn bisnes tu.. tp mestilah dgn usaha yg bersungguh.. buat apa2 pun kena guna bersungguh, baru boleh dapat hasilnya kan..

-sara- : belum sampai seru utk kita yer sara.. he..he..

ati masrif : terima kasih kak.. penuh makna dan itulah hakikatnya..

eye nee : mana boleh desak2 org kan kak.. tp iyelah.. mungkin itu cara mereka..

Hanis Azla said...

sud@is : sgt setuju...

Dinas Aldi said...

akak pun setuju dengan Hanis. tak minat dengan benda2 gitu.

Far8 budak baik said...

kene hati hati eehhhh...
=)

h4ni3 said...

yg tak suka mende2 camni, bila kita kata tak minat, mula la diorang pandang kita mcm loser kan.. hampeh

Hanis Azla said...

dinas aldi : belum datng minta kita tu kan kak..

far8 budak baik : betul.. mmg kena hati2..

h4ni3 : haahlah hanie.. sgt hampeh bila dpt pandangan yg mcm tu..