Nuffnang

Wednesday, December 29, 2010

Buat muka 14 pulak dia..

Sebelum aku buka cerita ni, aku nak buat kenyataan awal-awal yer. Aku antara orang yang masih membayar bil di kaunter. So kalau nak gelakkan aku pun tolong cover-cover sikit sebab takut nanti aku terkecil hati.. ha..ha.. dahlah aku baru sakit hati. Geramnya masih terasa lagi.

Ya, aku masih alah teknologi dalam pembayaran bill on-line ni. Walaupun aku duduk depan komputer lebih dari 10 jam sehari, tapi bab-bab bayar bil on-line ni memang aku mengaku aku fail. Password Maybank.2.u yang adik aku registerkan untuk aku tu pun aku dah lupa. Even kalau shopping on-line pun aku sanggup beratur kat mesin ATM untuk transfer duit. Takde hal.

So hari ni seperti biasa di hujung bulan, aku pergi beratur lagi di kaunter untuk bayar bil. Bil-bil utiliti lain semuanya sudah setel so tadi aku cuma nak bayar bil maxis. Lunch tadi aku ke kaunter maxis untuk buat bayaran. Ramai juga orang yang beratur hari ni, tapi itu semua bukan masalahnya. Aku tak kisah kerana sudah biasa dengan situasi itu. Lagipun aku memang pembayar bil tegar di kaunter, so apa ada hal kan setakat beratur 10, 15 minit... he..he..

Yang aku nak cerita ni ialah sikap pekerja di kaunter tu. Ada 2 kaunter di situ. Yang satu tu OK. punyalah ramah dan dengan penuh senyuman melayan pelangan. Tapi yang sorang ni mukanya punyalah masam. Bila kita tanya macam nak taknak saja dia layan. Kalau perempuan tu aku fahamlah. Mungkin tengah bad mood sebab datang bulan. Ini lelaki. Kalau tak senyum pun aku tak kisah sangat tapi tak payahlah nak muncung tak tentu arah. Lepas tu boleh pulak dia buat muka bosan. Dengan semua orang pulak tu.

Aduh sakit hati betul. Kita nak bayar bil dia buat macam kita nak bayar hutang kat dia. Bila nak buat bayaran, tentulah kita nak tanya jumlah bil dan jumlah semasa. Dahlah belum dapat bill pun aku dah buat payment aku. Dengan muka tak puas hati pulak dia nak jawab soalan aku yang memang kerja dia kena maklumkan kat pelanggan. Bukan hak aku ke sebagai pelanggan nak tahu semua tu??? Bukan ke???

Eeei.. kalau nak kerja, kerjalah betul-betul. Kalau taknak, ramai lagi orang lain nak kerja. Tak payah nak buat muka 14 kat kaunter tu. Tak guna ada rupa kalau attitude takde. Tapi dalam kes ni rupa pun takde. Peragai pulak hodoh, jadi apa agaknya yang dia ada.

28 comments:

Suara Kalbu said...

Huk alohhhhhhhhhhhhhh...

Marah tahap dewa ni Kak Hanis. Ida pun benci perkhidmatan kaunter yang tak mesra alam ni. Susah sangat ke nak senyum dan bermanis muka ?

sarah-najwan said...

hehe..saya pun mcm awak..
seme bil hubby yg setel tau..

ada sekali dia OS..
saya kene byr gak bil kete
mlas nk beratur..
pi byr guna mesin..

mak aiii..malu saya sebab dok tnye org camne nk buat..

psni..saya nk blaja lah..hehe..
tapi bil air saya byr sebab kene byr hidup..xle on9..hehe

wahida said...

org mcm tu x layak duk kaunter..huh!!

diana said...

sebab ni la suami saya tak bagi saya pi bayar bl..baik dia je yang pi sebab katanye saya ni kurang sabar..
saya pernah bagi ceramah free sorang perempuan kat pejabat pos di bulan puasa.
saya kata kat dia orang lain kena berbaris,berdiri.awak duduk je kat dalam tu tapi muka awak tak ubah macam taik.

macam la dia je yang penat..betul tak??

~ yus ~ said...

kami pun masih suka bayar bil di kaunter....mcm tak yakin je nak bayar bil online..hehe

Orang macam tu memang tak patut kerja bhg service ni. Patut duduk je kat dalam2 yang takde orang nampak kan.

S..U..D..@..I..S said...

kalau gaduh ngan bfren ke husband ke jgn la bawa ke ofis kan
x pasal2 kena kutuk......

-Sara- said...

akak, bg je penampor! hehe :P

Dilla Ady said...

slalu sakit hati dgn dak kaunter yg perangai camni..

tp slalunye pompuan...datang bulan kot..ye la tu kan hanis!

Latifah said...

banyak2 sabar kak...
nnt muka berkedut... heeee

~btw, perkara ni mmg biasa bila tiba hujung bulan masa semua orang sibuk nak bayar bil, kat pasaraya pun selalu jadi gak~

Kayun said...

saya pun akak..rasa geram sgt tau kalau ada org yg buat muka masam sedangkan diaorang sepatutnya kena manis muka la..dah tu keja dlm bidang perkhidmatan..mestila kena muka manis2 jugak..huhu

Hanis Azla said...

SK : tak senyum tu takpe lagi ida.. tp jgnlah muka tu ketat sangat bila layan customer..

sarah : saya pun klu bayar kat mesin tu fail jg.. buat tebal muka dok tanya kat org blkg.. he..he..

wahida : hmm.. betullah, buat naikkan darah org aje..

diana : Itulah, td rasa mcm nak tegur juga sopan2, tp takut tertengking pulak.. sudahnya terus keluar sambil buat muka x puas hati..

~yus~ : ha..ha. kita geng..

Sud@is : masalah peribadi simpan kat rumah dahlah kan.. kat ofis kerjalah betul2..

sara : he..he.. tak tergamak pulak nak buat gitu..

Dilla Ady : Itulah, klu perempuan tu biasalah... tp ini lelaki??

Latifah : hmm.. mmg tgh sabar ni.. he..he..

Hanis Azla said...

Kayun : itulah, semua org ada masalah, tp jgnlah bg masalah kat org lain juga kan.. harap2 dia berubah nnt..

Adzriel AB said...

sabor... dia tengah period kot.. kah..kah.. opss..terlebih gelak pulak. saya bayar guna hp je bil maxis ni..

sz | m.s.s said...

sabar je la ye cik hanis...
saya mmg jenis tak sabarrr nak beratur panjang nih..uhuksss

Eryyn Rannia said...

ahahah . dye gadoh ngn awex la kowt 2 . tpi bese bkn kt konter je . kat kedai2 kt mall2 pown sme . suke wt muke cmnie . rase cm nk tumbok2 je . waakakka

Hasrol Nizam said...

kita nak sound dia pun kadang2 kesian sebab mungkin dia tension ke apa kerja kat sana. makan hati je la

Pendapat anda?
i got free t-shirt from altimet.!

Ogy said...

ramai org yg mcm ni.....nk tension pun kenalah coverr....dh kena berhadapan dgn pelanggan...taklehlah guna alasan tension dgn kerja utk layan pelanggan mcm tu....adusss...

Hanis Azla said...

Adzriel AB : klu perempuan kita fahamlah klu dia tgh period kan.. ini lelaki.. mungkin ada family matter kot..he..he.. hari ni dah cool dah mula bersangka baik..

sz m.s.s : saya ni bab beratur tu mmg takde hal tp bab tgk org sentap x bertempat tu yg tak menahan sabarnya..

Eryyn Rania : agaknya kot.. mmglah klu kat mana2 kaunter tu mmg selalu kena cam gitu kan.. tp bab nak tumbuk tu tak berani pulak akak.. he..he..

Hasrol Nizam : betullah.. nak sound kita rasa kesian.. tp tak sound kita yg sakit hati..

Hanis Azla said...

Ogy : mmg sepatutnya bila kat ofis segala emosi kita tolak tepi dulukan.. yg utama perlu diutamakan..

Pala Maldini said...

gigi dia rongak.. sebab tu tak leh senyum :-P

hentakbelipat said...

ptut tanya kat abang kaunter tu, "bang..bil abang bulan ni dah baya ke?"kehkeh

Hanis Azla said...

Pala Maldini : hmm... alasan yg bernas jgk tu.. he..he..

Hentak belipat : Iyelah, lain kali boleh try guna soalan tu.. biar terus sentap dia kat kaunter tu.. he..he..

Maya said...

sy generasi yang bayar bil online..hihi

dia kena tidur luar malam tadi agaknya kak...maafkanlah dia :p

Hanis Azla said...

generasi hebat ni.. ha..ha.. iye kot.. hari ni mood ceria so pagi2 lg akak dah maafkan dia walapun kat mata ni terbayang2 lagi wajah ketat nya itu..hu..hu..

aien said...

llki tuh ade 'very bad day'lah kot, pstuh die buat prangai pindahkan bad day tuh kt akak hehe...kene lempang manja2 nih hoho

Hanis Azla said...

itulah.. lps tu berjangkit plk kat akak bad day dia tu he..he..

azzey said...

Hanis Alza; mmg selalu jumpa staff yg muka cam gitu kat kaunter. mcm kita ada hutang kat dia plak. huh! geram je tgk !!!

Hanis Azla said...

geram kan.. boleh plk layan customer mcm tu..