Nuffnang

Wednesday, February 16, 2011

7 Ayat Cinta..

Sabda Rasulullah SAW:

Barangsiapa yang hafal dan mengamalkan tujuh kalimah ini akan dimuliakan oleh Allah dan malaikat dan akan diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih di lautan..

1. Bismillahhirrahmannirrahim : Pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Alhamdulliah : Pada tiap-tiap habis melakukan sesuatu.

3. Astagfirrullah : Jika tersilap mengatakan sesuatu yang buruk.

4. Insyaallah : Jika ingin melakukan sesuatu pada masa akan datang.

5. Lahaulawalaquataillahbillah : Bila tidak dapat melakukan sesuatu yang agak berat atau melihat sesuatu yang buruk.

6. Innalillah : Jika menghadapi musibah atau melihat kematian.

7. Laailaahaillallah : Bacalah sepanjang siang dan malam sebanyak-banyaknya. Amalkanlah selalu moga-moga kita tergolong dikalangan orang yang terpilih oleh Allah.

Sabda Rasulullah SAW siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang yang mengamalkannya maka dia akan beroleh pahala walaupun sudah tiada....

Sumber : E-mail dari sahabat. Semoga lidah kita selalu basah dengan ayat-ayat cinta tersebut.

36 comments:

Amy Syaquena said...

Good info nice sharing..thanks ye!

ab@h_Izz said...

Bismillahhirrahmannirrahim

peringatan & info yg baik...

samalah kita amalkannya...InsyaAllah

ermayana a.k.a mrs mahzan said...

mari sama2 basahkan lidah dgn zikrullah...

~ yus ~ said...

Bismillahirrahmanirrahim...

Satu perkongsian yg baik...

Alhamdulillah.

Maya said...

terima kasih kongsi infonya...
susah juga nak menyucikan hati dan mengikhlas diri ni, tp berkat amalan2 bgini, insyaAllah...

kak minta email add boleh?

A.s.t.i.n.a said...

Bismillahirrahmanirrahin..

syukur Alhamdulillah info yang dikongsi bersama. InsyaAllah saya akan praktikkan. :)

So Shy Lady said...

dah tahu tapi slalu lupa nk amalkn..marah diri sdiri.

thanx ingatkn. hanis dah sihat?

MiSzy DiaN said...

terima kasih untuk ayat2 cinta ini..
info yg baik..
sharing is caring right?

♥MAMASYAZA♥ said...

tq so much atas ingatan ini

lydzar said...

ayat-ayat cinta yg sepatutnya sentiasa basah kt lidah kita kan..

good info sharing :)

sarah-najwan said...

alhamdulillah..habis saya baca n3 ni..dan insyaAllah akan diamalkan..

tq..

Ati Masrif said...

as salam hanis,

Alhamdulillah baca info yg bagus ini


Jom baca: Tag Dari Tok Dukun

farah fauzi said...

tengss akak sebab kongsi 7 ayat cinta nih...

ibu_Arifa said...

thanks mengikatkan saya..
kadang2 ter'alpa dan terleka jg.

Pala Maldini said...

"like"

Hanis Azla said...
This comment has been removed by the author.
diana said...

terima kasih kak.:)

sahromnasrudin said...

trime kasih atas info ini...sgt bagus

Suara Kalbu said...

Kak Hanis,

Terima kasih atas perkongsian dan ingatan. Kadangkala kita ini bukannya tidak tahu tetapi selalu lalai ..

Daddy Ziyyad said...

TQ atas perkongsian ini...

Hanis MY said...

bestnyaaaa terima kasih atas perkongsian ni kak Hanis...

Dinas Aldi said...

terima kasih kerana berkongsi ilmu ini :)

Aida said...

Alhamdulillah .. Ilmu lagi ni .. :)

Yua said...

nice info akak.. nak copy boleh? nak simpan dlm lappy... :)

Hanis Azla said...

Yua : boleh, silakan. sama2 kita amalkannya yer..

ummiross said...

Semoga kita sama2 dapat mengamalkannya, amin...

Fadzli Amir said...

Mekasih....ade gak org tolong ingatkan...

Ed Kousuke said...

mekasih sebab kongsi ye puan.. sama2lah kita mengamalkan..

http://edkousuke.blogspot.com/

Adzriel AB said...

alamak...email hanis..

epaa chenta said...

nice (:

ayat-ayat cinta. hee <3

LiFe KaMi said...

kadang2 tu kita akan terlupa, bagus kalau kita saling ingat mengingati..terima kasih yer..:)

NICK IRFAN said...

thnkz kak! perkongsian yg menarik ingat mengingati.. :)

Peminat Katie Holmes said...

good sharing sis ;)

Ogy said...

tq for sharing....

salam maulidur rasul kak...lama tak melawat blog akak ni....rindu nk baca cerita2 akak..tp masa tak mengizinkan lately...sibuk berulang ke hospital...ari ni br ada masa..tu pun curi2 je ni...hik2

Adzriel AB said...

undi rhondo..

http://adzriel.blogspot.com/2010/06/cuti2-keluarga-ke-kuantan.html

Izan Ishak said...

samalah2 kita semua amalkan ye~

nice sharing kak~