Nuffnang

Thursday, February 17, 2011

Eh.. marah ke?

Pagi tadi sebelum ke sekolah Is buat perangai. Malam semalam dia kata nak kulit telur tiga biji untuk di bawa ke sekolah. Okey, dah disediakan. Tebuk lubang kat belah bawah telur untuk keluarkan isinya. Lepas tu neneknya siap packing elok-elok letak dalam tupperware alas dengan tisu biar kulit telur tu tak pecah. Dia ambil dan tak cakap apa pun. Tup-tup pagi tadi dia kata kena lukis & kaler bagai. Masa dia cakap tu dah pukul 6 suku. Agaknya nak cakap kat aku dia takut sebab tahu salah dia. Makanya dia ngadu kat Han sajalah untuk tolong siapkan. Sebab nak cepat Han kaler guna highlighter saja.

Masa tu aku kat bawah. Kan malam tadi dah keluarkan isi telur 3 biji tu. So pagi tadi aku buatkanlah sandwich telur untuk bekal ke sekolah. Masa orang lain semua dah turun, Is tak turun-turun lagi. Aku dengar dia bentak-bentak sambil nangis-nangis kat atas. Aku tanya kenapa dia tak jawab. Bila turun bawah tengok mata dah merah dengan muka dah basah dengan air mata. Siap pergi sinki lagi cuci muka bagai sebab takut malu dengan kawan-kawan kot.

Bila tanya banyak kali barulah dia cerita yang Han buat tak lawa. Aduhai. Banyaklah songeh. Orang dah tolong lagi nak banyak cerita. Makanya apa lagi aku dengan neneknya pun repairlah balik dalam masa yang 2,3 minit sebelum van sampai. Okeylah puaslah hatinya. Tapi aku dah cakap sebab dia buat hal makanya sebagai denda aku tak bagi dia pergi padang petang nanti.

Balik sekolah petang tadi dia minta izin cakap elok-elok nak pergi main bola kat padang. Aku kata NO. Dia pujuk lagi. Aku kata NO juga. Aku cakaplah. Eh, orang yang main bola kat padang tu budak lelaki. Budak lelaki mana menangis. Tapi abang menangis pagi tadi so tak payahlah pergi padang untuk main bola.

Dia pun macam nak bentak lagi. Aku tanyalah, nak bentak lagi ke? Dia jawab Tak sambil ketap gigi. Eh, Marah ke? Usikku. Taaaak. Balasnya panjang. Oh ingatkan marah. Kalau marah boleh mama tambah lagi satu hari tak boleh pergi padang. Terus dia jawab elok-elok taklah mama. Mana ada abang marah. Sambil masuk mandi dan terus sarung baju tidur.

Dah macam cerita Tiga Abdul pulak aku mengajar anak..

41 comments:

ummiross said...

hik3x tegas jugak mama dia ni...
Ye lah kadang kena tegas jugak kan,supaya anak2 faham apa yg boleh apa yang tidak..mereka belajar dari pengalaman

ummiross said...

hik3x tegas jugak mama dia ni...
Ye lah kadang kena tegas jugak kan,supaya anak2 faham apa yg boleh apa yang tidak..mereka belajar dari pengalaman

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

Assalamualikum Hanis, nama pun budak2 gitu ler...kadang2 memang boleh buat kita darah tinggikan.

diana said...

hehhe..
kelakar je..
bukan anak tu yang kelakar..
mama dia..
hahahah

NICK IRFAN said...

teringat masa sy dulu mcm ni jgk la mak sy hilangkan barang sy masa nk ke skola darjah 1 lg teruk siap mengamuk sampai pecahkan tingkap!! aduh.. skrg bila dh besar rasa menyesal gila....

A.s.t.i.n.a said...

Anak tu memang sgt menyentuh rasa.. bukan salah dier kalau tak lawa.. ni mesti mak dulu suka tengok muka bapak... eh.. bapak tak lawa ker seab mak mabeles.. tettttt gurau..



Han,, biasa kalau kecik tak lawa besar mcm model tau.. tka caya tengok mcm 'akak' ni..*muntah*

Hanis Azla said...

ummiross : betullah kak.. kdg2 kena tegas sikit.. klu tidak nnt anak2 naik lemak sgt..

be simple be (bsb) : waalaikumsalam.. mmg kena banyak sabar kan..klu tidak mmg boleh menyirap aje darah ni.. hendak2 klu buat hal pagi2 kan..

diana : ha.ha.. biasalah diana.. kdg2 mmg kena jd kelakar utk kurangkan tension..

nick irfan : amboi sampai gitu sekali yer.. takpe skrg dah menyesal kan.. kalau Is buat gitu mahunya sebulan tak boleh pergi taman..he..he..

astina : ha..ha.. lebih kurang gitulah kot kaedahnya astina.. nnt akak cakap kat Han gitu yer.. biar dia tak kecil hati dgn kata2 Is.. tp astina mmg cantiiikk bangattt..

nurkaloi said...

heheheh
alaa comelnyerrrrrr ank sis
is eaa
t maksu *tetibe gelaran keluar* beli bola tuk is yerr
hehehe

farah fauzi said...

so cute la anak akak...laki2 tak boleh nangess...hehe

~ yus ~ said...

saya kadang pun pening bagaimana nak mendidik anak. Ada masa tak sampai pada dia apa yg cuba saya sampaikan...:(

=sz= said...

alalala..anak bujang majuk la tak dapat main kat padang petang2...

lydzar said...

nasib baik bentak sekejap je. jenis dengar kata jugak la ni..alhamdulillah..

Dilla Ady said...

hahahah..kelakar la anak akak tu..

kalu die ckp awal2 malam tadi kan senang, leh jek ramai2 tolong hiaskn telur tu..

tp bagus gak hukuman yg akak wat tu..supaya die lebih respek mak die kan..

Dilla Ady said...

hahahah..kelakar la anak akak tu..

kalu die ckp awal2 malam tadi kan senang, leh jek ramai2 tolong hiaskn telur tu..

tp bagus gak hukuman yg akak wat tu..supaya die lebih respek mak die kan..

Fadzli Amir said...

Hahaha...lawak pun ada...tak tau la hero tiga org kat umah tu, besar nanti macam man...

YanaMIB said...

main psikology..nice! ^_^

Daddy Ziyyad said...

ada masanya kita perlu bertegas...ada masa kita berlembut...itu yg penting dlm mendidik anak2

Eye_nee said...

Anak2 ni kan kdg buat kita hilang sabar...tp bila dah tgk muka dia semula..alahai..tp hanis bagus yer..NO means NO...kalau NO than Yes..lama2 mereka dah tak respect dgn denda kita tu lagi....

ermayana a.k.a mrs mahzan said...

makin susah rupanye mendidik anak ni bila semakin dewasa...iskh..iskh..baru tahu..tu yg kdg rasa darah naik je..huhu

Pala Maldini said...

"kalau marah.. nanti kena jual"

Aida said...

tegas dan tiada kompromi .. hehehe .. cara mcm ni best sbb anak² mudah faham ..

Ogy said...

cayalah kak...boleh dijadikan panduan di masa akakn dtg ni...hik2

Yua said...

ahaha nakal jugak anak akak kan.. tp baguslah sbb akak pandai mndidik anak2.. =) tegas.. tp lembut.

Ati Masrif said...

kak ati pun sama cam tu

kadang2 mmg kena bertegas dgn anak2 ni

Hanis Azla said...

nur kaloi : he..he.. comel yer maksu..

farah fauzi : bukan tak boleh nangis farah.. tp tak boleh asik2 nangis.. he..he..

~yus~ : betullah yus.. kdg tu pemahaman mereka tak sama dengan apa yg kita nak sampaikan..

=sz= : Itulah, buat perangai lagi.. ha..ha..

lydzar : Alhamdulillah.. setakat ni terkawallah lagi bentaknya..

Dilla Ady : mmg kdg tu kita pun nak tergelak dgn perangai anak2..
betullah klu cakap awal2 semua org boleh tolong.. harap2 lps ni taklah dia selalu membentak2 lg..

Fadzli amir : anak2 ni, masa kecil lain perangainya.. dh besar nnt lain pula kerenahnya.. mmg kena byk sabar..

Yana MIB : sesekali kena tukar strategi juga..

Daddy Ziyad : betul sangat.. biar kena cara dan keadaannya kan..

Eye_nee : kdg tu tak sampai hati juga.. tp kdg tu terpaksa keraskan hati..

ermayana : mmg makin besar makin banyak kerenah.. mmg kena banyak sabar nak handle..

Pala Maldini : ha..ha.. klu tak jalan juga kena guna dialog tu kot biar dia takut sikit..

Aida : mmg kena buat gitu.. klu tak manjang ingat kita main2.. itu yg asyik buat perangai aje lps tu..

Ogy : InsyaAllah, harap2 boleh jadikan panduan utk ogy nanti..

Yua : budak tgh naik mmmg nakal sikit.. itu yg kena ada cara nak ajar.. klu tidak kita yg tak tahan jdnya..

Ati : kdg2.. mmg kena buat mcm tu kan kak..

bunga said...

wahh..bagus la sis..tegas..bunga suka..cayalah..pandai..risau gak bunga lau ada anak nanti..risau..

h4ni3 said...

tak marahhh
gerammmmm aje..
hehe

Adzriel AB said...

tu yg best... lembut tapi tegas.

Hanis MY said...

wahh bestnyaaa baca citer ni! mmg tak silap hanis jadikan akak idola hehe... stuju dgn akak Adzriel tu lembut tapi tegas... bagusla anak akak sipa minta elok2 takde nk memberontak ke etc... wahh kena berguru dgn akak bila ada anak nanti..

Pala Maldini said...

Hanis : Tahniah! Jawapan anda betul..

sila berikan no account, kalau boleh Maybank untuk dapatkan hadiah. Email pada pala.maldini@gmail.com

TQ

wahida said...

mmg cabaran sungguh dlm membesarkan anak2 ni kan kak?

nnt saya ntah mcm mana la gamaknya...

Hanis Azla said...

bunga : jdg2 mmg kena tegas sikit biar anak tak terus buat perangai.. InsyaAllah, nnt bunga pun boleh jd ibu yg baik juga..

h4ni3 : mmg dua2 tgh geram sebenarnya.. ha..ha..

Adzriel Ab : Macam akak juga kan kak..

Hanis MY : Boleh..boleh.. hanis jd sensei bahasa jepun, akak jadi sensei cara ajar anak yer.. ha..ha.. kdg tu memberontak juga anak2 akak tu hanis..

Pala Maldini : eh.. ye ke.. Alhamdulillah.. saya dah reply kat blog awak yer..

wahida : mmg banyak cabaran.. klu cara A x berkesan kena guna cara B.. klu tak pakat naik darah ajelah nak layan kerenah mereka.. he..he..

mamalieyna said...

alahai..siannye..tp bagusnya mendengar kata jugak dia ye..good boy ^_^..

Anati Soki said...

hehehe.. sbb tak lawa je/ hehehe.. comel je kalau tgk pangai budak2. hehehe

Adzriel AB said...

akak ganaz sikit.. he..he..

Hanis Azla said...

mamalieyna : bila dah tahu salah sendiri mmg dia terpaksa mendengar katalah jawabnya.. he..he..

anati soki : ha..ha.. itulah, nak lawa aje.. org dah tolong nak komplen plk kan..

adzriel ab : ganas ke kak... tgk lembut aje.. he..he..

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

garang juga mama nie kan..memang begitulah mendidik anak..tegas dan berhemah...

sarah-najwan said...

saya pom tegas gak kdg2..
tapi yg xmenahan..asik mintak aje..rimas jadinya..last2..saya bg jugak..

NICK IRFAN said...

btol2 tu kak msa tu kcik xthu ape2 lagi skrg dh besar mcm anak akak la msa kcik2 dia ske la majuk bila dh besar nnt ok la dia.. :)

Shaheila Malek said...

itulah yg best ni bila ada budak2...

Hanis Azla said...

sahromnasruddin : waalaikumsalam.. mmg kena buat garang sikit.. klu tak anak2 tak takut..

sarah najwan : mmglah sarah.. kdg tu sbb rimas asyik dok pujuk aje, kita pun jd lembut hati kan..

nick irfan : harap2 gitulah nick.. klu sampai besar asyik majuk2 jenuh jg nak melayan nnt..

shaheila malek : ada best dan tak bestnya juga layan anak2 ni.. he..he..