Nuffnang

Wednesday, February 23, 2011

Kisah mak mertua..

Pagi tadi semasa makan pagi adalah berbual-bual sikit dengan kawan. Entah macam mana boleh terbuka pula cerita pasal mak mertua. Kawanku bercerita yang emaknya masa mula-mula kahwin dulu neneknya memang tak suka pada emaknya. Kononya sebab emaknya moden sikit sedangkan ayahnya orang kampung. Puaslah nak ambil hati. Even sampai sekarang pun selepas berpuluh tahun kahwin masih dalam proses nak ambil hati lagi. Sampai cucu-cucunya pun terpaksa join sekali nak ambil hati si nenek.

Teringat juga cerita seorang teman yang tidak disukai mertua. Dia kata sedih sangat bila masa kahwin pun mak mertuanya tak datang. Masa kenduri belah sana pun kakak dan abang ipar yang sibuk-sibuk uruskan. Nak bersalam pun siap tarik-tarik tangan. Pandang muka usah katalah. Memang tak mahu pandang. Yang ini kes mak mertua tak suka sebab kononnya kawan aku tu kurang sikit jelitanya di mata mak mertuanya. Sedangkan anaknya belajar oversea. Ada kena mengena ke? Macam takde kan. Tapi itulah alasannya. Sekarang ni berkat kesabaran kawan aku tu mak mertuanya semakin menyenanginya. Alhamdulillah. Tengok daripada layanan mak mertuanya pada kawan aku ni sekarang memang macam tak percaya yang mak mertuanya pernah tidak menyukainya.

Macam-macam kisah tentang mak mertua ni kan. Banyak cerita yang kita dengar. Iyelah, kalau dah tak suka tu, macam-macamlah ceritanya. Yang wangi pun bau busuk. Yang cantik jadi buruk. Alhamdulillah aku tidak alami masalah itu. InsyaAllah aku akan menjga tingkah laku, sikap dan perangai agar terus dapat diterima. Dan pastinya aku cukup kagum dengan orang-orang yang berjaya menangani kemelut berhubung masalah dengan mak mertua ni. Semoga mereka yang ada masalah ini terus tabah menjalani kehidupan mereka. Semoga mereka boleh terus bersabar dalam usaha memenangi hati mak mertua. Nak anaknya kenalah berkorban sikit kan.

36 comments:

Lulu caldina said...

Kalau kena korban banyak pun apa salahnya..

Dilla Ady said...

alhamdulilah, dilla pun takde masalah...setakat nih terbaik jek sume sampai kdg2 malu sendiri sbb rase cam tak dapat jadi menantu yg baik tuk die..huhuhu..

sayangsayangibu said...

alhamdulillah..mak mertua sya sangat menyenangkan...

Daddy Ziyyad said...

kalau dapat mak mertua macam filem Ibu Mertuaku..huhuhu..

S..U..D..@..I..S said...

jaga anak dan mak mertua sekali

mak mentua jangan lah cerewet sangat

sama2 x peninggg kapla..

Izan Ishak said...

alhamdulillah izan pun dpt mertua yg sgt2 sporting!

Ati Masrif said...

kita dulu pun

payah gak..hubby anak kesayangan
sampai lani depa dok pgl adik lagi

tapi kena sabar dan pandai ambik hati
alhamdulillah ...MIL suka call kita tau...

Jom baca: CARA LETAK LINK ENTRY DALAM KOMEN ANDA

A.s.t.i.n.a said...

apa juga sekalipu.. mak mertua tetap ma kita.. hormatilah walau apapun kejanggalan yg kita rasa.. InsyaAllah atas kebiasaan hidup bersama itu jadi lebih baik... :)

ermayana a.k.a mrs mahzan said...

itulah hati org susah diduga,yana pn alami nasib yg sama..tp mengalah jelah jikalau itu boleh membahagiakan ramai pihak...sabar kena kuat bak kata org..org tua bukannya lama,layankan jelah karenah dia..mudah2an pahala di tempat lain kan?

sarah-najwan said...

alhamdulillah..my mIL sgt baik ngan sya..saya pom sayang MIL mcm mak saya jgk..

jika kita xberapa disukai MIL..kita tetap kene amik hati dorang..kita harus mengalah selagi mil xbuat sesuatu yg bertentangan ngan syariat..

h4ni3 said...

ada jugak kes2 yg kadang2 makan hati dengan MIL... tapi pendamkan aje. takkan nak cari gaduh dgn MIL pulak kan.. hehehe

Myra Jay said...

Sama2lah kita menjaga dan mengambil hati mertua..
MJ setakat nie ngan mertua alhamdulillah ok :)

sissyira said...

salam

rasa seram je nak kawin...

Hanis Azla said...

Lulu Caldina : betul juga tu.. korban banyak pun apa salhnya.. mak dia mak kita juga kan..

Dilla ady : samalah.. akak pun kdg termalu sendiri sbb kita ni tak sebaik mana..

sayangsayangibu : Alhamdulillah..

daddy ziyad : mmg haru klu dpt mertua spt itu.. mmg kena sabar byk2..

sud@is : betul.. klu cerewet mmg pening juga nak layan..

izan ishak : Alhamdulillah.. dpt yg sporting yer..

ati masrif : oh, ati dpt anak kesayangan emak yer.. betullah mmg kena byk sabar dan pandai ambil hati..

astina : betul kena hormati mereka sebagaimana ibu kita sendiri.. itu yg sepatutnya..

ermayana : semoga yana terus tabah yer.. takpe ada hikmah disebaliknya.. InsyaAllah, tak rugi klu kita terus berbuat baik pd mereka..

=sz= said...

mak mertua macammm mak kita juga kan... syurga suami kita tu...

Fariq said...

saya pun ada masalah dengan mak mertua.. tiap kali balik umah mak mertua, mesti dia hidangkan saya mcm2.. pastu siap bagi rumah, kereta ferrari la.. haish rimas la,, mcm saya takde duit lak nak beli..

eh sebelum terlupa.. tu cuma cerita dalam mimpi je tau.. bukan kenyataan.. kehkehkeh

ummiross said...

Betul tu Hanis, klu kita baik dgn mak mertua, hati suami pun tenang, klu tidak memang serba salah nak jaga hati dua wanita yg istimewa ni kan...

-Sara- said...

setakat ni sara pn alhamdulillah, sgt2 ok ngn mentua.. tp kadang sara pelik gk ade yg xnk trime mak mentua, nak anak je..sara ade kwn cmtu, die dh xsuke ngn mentua die, kita advice cmne pon cmtu gk.. but hop 1 day terbukak hati die trime mentua die.. mentua kita kn hukumnya dh jd cm mak ayah kandung kita gak...

diana said...

saya pun ada jugak kawan2 yang hadapi masalah dengan mertua ni..
kita tak rasa jadi tak reti nak tolong..
bagi pendapat sikit2 boleh la..
kan kak??

Hanis Azla said...

Sarah Najwan : Alhamdulilah.. betullah sarah, klu mereka tak suka kita, kita kena usaha biar mereka sukakan kita..

h4ni3 : betul.. terpaksa pendamkan supaya tak cari gaduh kan.. mmg perlu byk sabar tu..

myra Jay : InsyaAllah, semoga kita terus boleh terus menjaga dan mengambil hati mertua kita..

sissyira : tak perlu seram2 nak kawin.. InsyaAllah, akak doakan syira dpt mertua yg baik nnt..


=sz+ : betul.. mcm mak kita sendiri juga... dan lebih perlu kita jaga sbb syurga suami kita..

Fariq : itu mmg confirm masalah besar tu.. he..he.. semoga fariq dpt mertua yg best cam gitu nnt yer..

ummiross : betul juga tu ummi.. kesian nnt suami nak layan kerenah 2 hati insan yg dia sayang..

-sara- : Alhamdulillah.. mmg ada juga yg mcm tu.. kita pula rasa tak best bila mereka terus ketepikan mertua mereka kan.. kita sama2 doakan yg terbaik utk mereka..

diana : betullah. kita nak cakap lebih kita tak berada kat tempat mereka.. jdnya tak tahu apa yg mereka rasa.. mungkin pendapat yg positif ke arah kebaikan dpt membantu mereka kot diana..

Suara Kalbu said...

Kak Hanis..

Kesabaran tu besar ganjarannya. Ida dulu juga mengalami situasi yang sama. Sampai satu tahap mahu mengundurkan diri saja sebab tidak mahu bakal suami dibuang keluarga tapi kesabaran ida dan kasih sayang suami penguat semangat ida.

Kerana dugaan-dugaan macam itulah yang menjadi pengikat kasih sayang rumahtangga ida skrg. Terkenang betapa susahnya mahu menjadi pasangan halal kerana tak direstui mertua ida hanya kerana alasan yang tidak masuk akal.

Tetapi sekarang kesabaran tu dah terbalas kak. Alhamdulillah ida bahagia dengan mertua

Hanis Azla said...

Alhamdulillah syukur.. senangnya hati akak dengar cerita Ida skrg ni.. Kesabaran Ida akhirnya terbalas juga.. semoga cerita ida ni jadi panduan utk org2 yg punya masalah yg sama.. Semoga Ida terus bahagia bersama suami dan keluarga tersayang..

Eye_nee said...

2 Thn tinggal bersama dgn mak mertua..Alhamdulillah...dia baik..walau awalnya bermcm cerita dari iparduai...kini dah 5 bulan mak pergi..terasa sgt kehilangannya..semoga rohnya dicucuri rahmat....

Adzriel AB said...

alhamdulillah, mertua akak orait. tak banyak kerenah.

Ogy said...

alhamdulillah g pun dpt mak mertua yg tak byk karenah....mula2 dulu kekok...skrg dh ok...sepatutnya mak mertua layan mcm mak sendiri jugak kan..

mereka2 yg menghadapi masalah mcm ni..kena sabar byk2....doa dan usaha jgn henti2...huhu

Hanis Azla said...

Eye-nee : Semoga arwah ditempatkan bersama org2 yg beriman.. itu yg kita tak boleh nak hirau sgt cakap2 org.. lain org lain pandangannya kan kak.. Alhamdulillah akak selesa dgn arwah dulu..

Adzriel Ab : Alhamdulillah.. orait yer kak.. klu gitu kita pun kena lg orait dgn mereka kan kak..

Ogy : Alhamdulillah.. beruntung kita bila dpt mertua yg okey kan.. mmg kena layan mcm mak kita sendiri.. kita sama2 doakan yg terbaik utk mereka yg ada masalah itu...

Pala Maldini said...

mentua baik tak pernah pulak orang nak hebah2 kan ye...?

aliza said...

salam kak

Emm liza pulak lain cerita... ni Mak mertua sayang sangat dengan anak dia, selalu Msg and call, and tanya bila la nak balik... huhuhuh kadang2 terasa juga.. yer la... dia bukan bujang lagi.. susah la kawin dengan anak mak..... mak mertua ok tak ada masalah.. cuma perhatian mak dia masa bujang tak berubah walu dia dah kawin ..... kg dekat ... So asyik balik sana jerla. kadang2 terasa juga. asyik balik sana jer. walu pun mak blah liza tak bercapk. tapi orang tua mesti juga terasa. so nak buat cam mn, klu dia dah jadi ketua keluarga. Ada masa dia ajak balik, tak balik sebab alasan penat, lagi pun sejak pregnent ni. nak rest jer. klu blh leps solat subuh masa cuti nak rest kat umah just dgn hubby jer... klu kat umah mak mertua.. leps solat subuh. kena bgun tak blh tido, buat breakfast, memang la dia tak arah tapi takan la kita nak duk diam, lagi la ape kata dia kan. so nak buat cam ner. nak tido sebarangan pun tak blh... balik jr kg mak mertua mst rasa pent sgt, sebab tak duk diam....

Hanis Azla said...

pala maldini : biasalah tu.. cerita yg baik org suka simpan sendiri.. he..he..

aliza : bila berkahwin dengan anak kesayangan, mmg kita kena banyak mengalah dan sesuaikan diri.. bila time mengandung mcm tu kita pun kdg2 sensitif dan nak belaian yg lebih dari suami.. itu yg rasa tak selesa bila berada kat rumah orang selalu.. banyakkan bersabar yer liza.. InsyaAllah, kesabaran itu ada hikmahnya untuk kita.. akak doakan yg terbaik utk liza.. Take care..

Puanbee said...

mak mentua memang susah bee dah 8 thn kawin masih tk ngam..tapi senyum aje lahdepan dia byk2 moga hati dia cair..huhu

IDAZS said...

Mertau dan menantu kena saling bertolak ansur. terimalah kebaikan dan keburukan ,asing-masingseadanya. Kalau tak elok, tegurlah mana yang patut.

Hanis Azla said...

Puan Bee : Iye ke.. Harap terus tabah dan bersabar yer.. InsyaAllah, klu kita terus ikhlas, lambat laun akan cairlah hatinya untuk menerima bee..

Idazs : setuju sgt.. mmg kena saling bertolak ansur dan lebih kurang..

h A n Y S said...

takut pulak saya baca tentang mertua takk suka menantu ni..macam mana lah fi'il bakal mertua saya plak nanti..harap2 ok..;D

Aida said...

kak hanis, untung kawan kakak tu ada mertua .. mcm aida ni dah takde kedua² mertu .. sedihhh je rasa .. jadi hargai lah mertua ..

aliza said...

hanis : terima kasih atas nasihat tu, insya liza akan lebih bersabar
(inspirasicintaku@blog)

Anonymous said...

Ada mertua yg ok dan tak. Balik kpd perangai masing2. Kalau rasa diri suka mencari kekurangan org kemudian dijaja2. Suka menegur tapi dengan cara menghina. Baiklah duduk asing. Individu yang berperangai macam ni boleh buat stress.