Nuffnang

Thursday, March 1, 2012

Jangan bertangguh untuk 3 perkara..

Sebelum ke tempat kerja pagi tadi sempat mendengar sedikit kuliah pagi dari Dato' Dr. Harun Din di TV. Terasa ingin kongsikan ilmu yang diperolehi di sini untuk ingatkan diri sendiri dan orang lain sama. Ianya dari hadis Nabi saw.

Jangan bertangguh untuk 3 perkara.

1. Solat tepat pada waktunya, jangan bertangguh.
2. Uruskan kematian, jangan bertangguh.
3. Anak perempuan yang sudah cukup umur, bila ada yang sekufu datang  meminang, lepaskan saja, jangan bertangguh.


*Tekak sakit, kepala sakit, badan sakit. Tak larat sangat rasanya. Semoga cepatlah penyakit ini pergi.

30 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

aduhai..bab yg no.3 tu yg payah dizaman skrg ni..

.: iEyLa :. said...

thanks for sharing this kak..

hurm..satu perkara yang saya nak pesan..
jangan bertangguh pegi klinik kalau rasa tak sehat tu kak..ok??

Kella said...

Alhamdulillah... terima kasih atas kesudian berkongsi ilmu nih... =)

sisdee said...

yg ke 3 tu saya stuju sbb nk elak maksiat...

saya pun kurang sihat today..btw get well soon dear ;)

Huda said...

tq atas info tu kak..jaga kesihatan ya kak..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sumai sy pon ngadu sakit tekak..mungkin cuaca..semoga cpt sembuh ya kak

Liza @ Adzriel AB said...

yg ke-3 tu kena solat istikharah jugak le. makan ubat yang.

Nini D.. said...

sama la kak...
Nini dah start sakit tekak,selesema,nak demam..

-Sara- said...

akak tak sihat ke? get well soon kak hanis :)

Lulu Caldina said...

semoga cepat sembuh kak fea

ahsfantasy24 said...

semoga cepat sembuh sis ^^

kakchik@ella said...

Yg No. 3 tu KC baru tau bila membaca entry ini. Thnks for sharing, Hanis.

Hanis makan ubat eh. biar cepat baik.

Anaa said...

masih lagi berjuang untuk perkara pertama ituu...

♥MAMASYAZA♥ said...

akak pun baru je lega demam. aritu bukan main sakit tekak, lenguh2, sakit kepala. jgn lupa cepat2 mkn ubat, semoga cepat sembuh

Daddy Ziyyad said...

Peringatan yg baik kak, TQ.

Dah makan ubat ke?

Suara Kalbu said...

Thanks for sharing the info kak..

Musim demam skrg kak. Ida pun baru je kebah ni. Akak take care and makan ubat tau. Cepat sembuh ya

Kakzakie said...

Benar tu Hanis...

La... kakak dah lepak habis nie Hanis pun sama ye... kak dah lepak atas katil nie...

Eye_nee said...

Saling mnegingati..saling berpesan-pesan..sgt berguna info ni sis biar pun dah lama mengetahui.ianya seperti menekan semula butang refresh....

Irfa said...

no 1..terkena :(

no 2..belum lagi berhadapan dengan situasi itu.

no 3..emm saya juga ada anak pompuan.skrg darjah 5 :) terfikir berapa umurnya bila nak kawen nanti yer

Kamalia said...

take care akak..
no 1 tu selalu fail..hehe

Tina Othman said...

moga cepat sembuh kak fea, hem yg no satu tu selalu leka & no.3 first time dgr

Alin Marlini said...

yg no. 3 tu terharu skit..sb tak sanggup lpskan anak pompuan..hehehehe

Acik Erna said...

semoga hanis cepat sembuh..

- dieyana - said...

terima kasih kongsi ilmu ni....

semoga kak cepat2 sembuh ya! :-)

munna said...

semoga cepat sembuh ye kak...

Ati Masrif said...

3 perkara yang sangat penting
tapi selalu di lengahkan

kita pun dah mula rasa tak
sihat ni hanis

Izan Ishak said...

izan pun tgk juga kak pagi tadi. 3 perkara yg perlu diberi perhatian.

moga akak cepat sembuh dan tak melarat dgn lebih teruk... take care kak fea.

ummiross said...

hmm betul tu, ajal maut yang datang pun tidak tertangguh walau sesaat.

Hanis, jangan bertangguh ke klinik kalau perlu..

S..U..D..@..I..S said...

semua perkara tangguh2 dihasuti oleh syaitan..terutama yg no1

Maya Mayana said...

terima kasih atas ilmu ini kak...

semoga cepat sembuh...