Friday, February 25, 2011

Bila ada yang menegur..

Perbualan aku dan en.asben seminggu yang lepas..

Me : Yang, ada anon leave comment kat blog I.
EA : Anon tu komen apa ma?
Me : Anon tu tu komen (seperti di bawah ini yang sudah di copy paste)

Asben? Rosak habis bahasa. BM pun tunggang-langgang, BI pula lemah. Can you spell it properly? It's husband and it's pronounced that way as well. Maaf, saya tak suka orang yang dengan sengaja merosakkan bahasa ni. By Anonymous on Pakwe cina... on 2/14/11

EA : Habis tu you sentap ke ma?
Me : Eh, takdelah.. Mana ada I sentap pun.

Seperti perbualan aku dengan en.asben, serius aku tak terasa langsung dengan komen itu. Aku akui kekurangan diri. Dia berhak menegur. Aku hormati tegurannya seperti mana aku hormati pandangan teman-teman yang lain. Walaupun blog ini milik aku, tetapi sebab aku sendiri tidak privatekannya maka aku sudah bersedia untuk orang yang mungkin tidak suka dengan cara penulisanku. Aku juga takkan katakan padanya kalau tak suka sudah. Kunjungannya ke blog ini dan kesudiannya membaca entryku sangat aku hargai. Seperti mana juga aku menghargai kunjungan dan kesudian teman-teman yang lain.

Aku cuma nak beritahu di sini yang aku menulis bukan kerna nama.. eh..eh.. silap he..he.. Aku tak punya banyak waktu untuk mengarang sesebuah entry itu. Jadinya bila idea untuk bercerita tu datang, aku lebih selesa menggunakan bahasa percakapanku. Sebab itulah berterabur bahasanya. Tunggang-langgang penggunaan ayatnya. Bercampur baur pula melayu englishnya. Ini kerana aku mahu sesuatu yang aku tulis itu genuine mengikut gaya penceritaanku. Aku memang mahu menyampaikannya dengan cara yang begitu. Tentang en.asben tu pula, aku gunakannya sebagai kata ganti diri untuk suamiku. Jadinya kalau aku tulis en.husband dengan ejaan yang betul di dalam entry bahasa melayuku ini, tentunya tidak kena juga kan. Jadinya terpaksalah aku kekalkan dengan ejaan yang sebegitu.

Aku minta maaf jika ada orang lain juga yang tidak menyenangi caraku. Aku bukannya dengan sengaja mahu merosakkan bahasa. Kalau ada peluang, insyaAllah, aku akan cuba memperbaikinya. Tapi buat masa sekarang aku lebih selesa dengan cara penulisanku yang sebegini. Mengikut caraku, memenuhi ruang waktuku juga menurut keserasian jiwaku.

25 comments:

whitecappuccino said...

Amboi! bukan main lagi teguran dia..nak tegur tak salah, tapi biar beradat..lain la kalo tuan yg tegur tu perfect..masing2 ada kelebihan kekurangan.dia sendiri tak nak tunjuk identiti dia.bagus sangat la tu..hehe..akak lak yg emo..

mak encik | SZ said...

pendapat peribadi saya, kalau apa yang ditulis@dieja tu tak lari maksud/ertinya boleh je pakai...

klu nak formal2 sgt pun haru gak..ehehehe

ummiross said...

lain padang lain belalang...
cara kita dan cara orang tak sama kan...

Pala Maldini said...

hehe.. si "Anon" tu pun tak berani nak bagi link blog dia sendiri kan ?

Latifah said...

alaaa akak, tak kisah la nak tulis atau eja macam mana, yang penting apa yang kita tulis tu sampai pada pembaca. untuk lebih selamat dan kalau akak rajin, 'italic' kan je perkataan-perkataan yang dirasakn bukan bahasa melayu/ english yang asal. sebab kalau akak baca buku motivasi Dr. Tuah pun, ada guna ayat pasar juga, cuma di'italic' dan di'bold'kan. takde sape bising pun...

=)

Fariq Jalil said...

adeh.. tulis camtu pun ade yg tak bley tgk.. paham2 sendiri sudahla kan asben tu ape. kan.. buat kak hanis (nama ic dalam blog) buat je ape yg kamu rasa selesa.. kehkeh

*pasni abes la aku lak kena hentam ngan anon tu.. :p

sarah-najwan said...

setakat saya aktif berblog ni alhamdulillah..xde cik anon dtg berkomen melainkn kwn saya yg xde blog atau konpom hubby saya yg komen..tu pom certain2 n3..

ada kes anon ni..kdg2 kwn kita gak..yg jenis xberani nk bg pndpt..takut kita kecik ati..dia guna identititi anon..tapi lebih baik jika hdk menegur..berbudi bahasa ke..krn sejuk sikit hati kita apabila ditegur dgn cara yg paling lembut..

apa2 pun..kita optimislah..dan buatlah apa2 yg kita rasa betul dan yg penting kita bahagia..

**hepi2 blogging...

A.s.t.i.n.a said...

Kak Anis.. actually kita pasti sentap..
sentap bukan ape.. saya tengok blog akak ni bukan luahan laser2 nyer mcm kak Diana.. heh..
Kak Diana nyer blog tembak baekk punya tapi itu cara masing2..

cuma saya nak bg pendapat. Andai anon itu memerhatikan Kak Nis, pasti ada yang dicemburukan dan ingin mencari kesalahan Kak Nis.. so itu jer lah yang terjumpa dan termampu utk anon komenkan bahasa tak betul.. belum lagi gi page saya banyak lagi yg tak betul..

Kak, ade orang cemburukan akak lerrr... hehe... Si anon itu sebenarnya sangat cemburukan akak.. herherher saya menggelakkan cik anon... suh dier baca News Strait times dan Utusan jer lah kalau nak betul semua..


eh kenapa saya pula yg emo nehh...

apdm said...

salam

pedulikan kak, kadang-kadang sy pun berterabur juga ayat, nak buat macam mana, kalau saya ni hebat dah lama saya jadi Pm..huhu,, tak pun jadi penterjemah bahasa, tak perlu la sy menganggur begitu lama dulu..ngeee..... tapi kenapa mesti tergur tak tinggalkan link, tu yang radang tu.

Izan Ishak said...

boleh tahan komen anon tu ye. selalunya mmg anon takde link. takpelah kak...kit aberbelog bukan boleh puaskan hati semua orang kan. biarlah kit adgn cara kita. yg penting pembaca belog akak ni happy cam akak jugak!

DrMaya said...

hahaha...kes gini selalu berlaku kak, mmg kita tulis blog bukan nak buka kelas bahasa, membawa ideologi ke hapa, tpi kadang org tersilap menilai...itulah dia antara sebabnya bb minggu lepas saya privatekan blog sebab kdg rasa kecik hati (sket jer) bila org komen negative kendian anon pulak tu..so kisahnya sy skrang enablekan anon kat blog saya :)

Tapi hakikatnya dalam berpuluh yg suka mmg ada segelintir yg tak suka, ikutkan kalau dah tak suka buat apa datang baca kan? Tapi itulah...dah kita sendiri publickan blog kita..huhu

DrMaya said...

eh "disable" anon...hehe salah bahasa lagi =p

Dr K said...

Pendapat ikhlas saya:

-kalau nak menegur, biar ikhlas, bukan bersembunyi di balik anon. Tu penakut namanya. Baling batu sembunyi tangan.

Dinas Aldi said...

Akak memang disable anonymous comments. nak komen tu biarlah ikhlas dan dengan cara yg baik. tak rugi pun kalau kita komen dengan cara yg elok & tak menyakitkan hati orang lain.

Fuz said...

biar je depa kak. keep writing .

Unknown said...

xperla.... asalkan blogger melayu len phm pun dah ok...

Unknown said...

nasib baik dia tak datang blog saya..
kalau tak mesti banyak merah2 ..
hehheh

aih..
kalau tulis ikut buku sangat baik akak jadi wartawan je..hehheh

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

As salam, Hanis ko tak payah layan ler org macam nie...kita punya blog ikut suka kita ler nak guna bahasa & tulisan apa...

Bunga said...

terima teguran sbagai satu nasihat..ok cyg..sabar tau..

Hanis Azla said...

Thanks yer utk semua komen yg di beri.. Appreciate it so much..

Liza @ Adzriel AB said...

Hanis... dia sayang kat hanis tu.. ha..ha.. melawak je. Aduhai! dah letihlah guna bahasa betul untuk karangan masa sekolah, surat rasmi.. ni tempat nak bersantai. Anon tu tak sayang kat kitaorang yang lain, itu yang tak tegur kitaorang.

Ha..ha jenuh le dia nak pergi blogwalking lak tiap2 satu blog sebab semuanya confirm bahasa rojak. betul tak kengkawan. "Ada aku kisah? kita nak bersantai le kat sini, tak de kontroversi pun"

huh! akak pun dah emo tau!

Unknown said...

takpelah kak .. anggap positif je .. mungkin dia keje cikgu kot .. jadi kalau nak membaca, dia akan semak dgn teliti ejaan tu .. takpe .. keje dah keje dia kan .. yg penting, saya suka baca blog akak .. layannnn

Hanis Azla said...

ha..ha.. dah penat guna bahasa betul kat sekolah dulu yer kak..

Dilla Ady said...

setakat nih dilla tak pernah kena lagi ngan anon nih..

tp kalu nnti ade jodoh, rasenye mau gak sentap nih..huhu

-Sara- said...

kak hanis, pedulikan je anon tu, dorg ni xleh tgk org senang! hehe

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...