Nuffnang

Saturday, January 14, 2012

Budak-budak sekarang...

Budak-budak sekarang
Di hujung minggu
Bangun pagi cari tv dan lappy

Kita dulu
Awal pagi dah pegang penyapu
Lepas tu cari kasut sekolah untuk dicuci

Budak-budak sekarang
Suruh kemas katil bila bangun pagi
Boleh pula sambung tidur semula

Kita dulu
Cadar dan bantal terus dirapi
Mengelak bebelan penuh telinga

Hmmm... anak-anak aku vs aku lah tu.
Untuk semua, selamat berhujung minggu.

26 comments:

nyanyisunyi said...

ada lagi tu hanis..

budak2 sekarang suruh je mesti cakap 'jap'

kita dulu mak jeling je dah bangun...

banyak beza budak2 sekarang dgn dulu kan hanis...

PCL said...

lahaiii! susah betul nk dgr ckp ank dara pcl bab2 kemas mengemas nih...kesian mama dorang., dulu kita mmg rajin kan. ..

susumanis said...

adoiii sama rupanyer pesen anak anak sekaramg, kita dulu mak tegur atau marah, tunduk diam membisu tak berani nak jawab balik, anak anak sekarang, boleh jawab bagi segala fakta siap segala, kalau mama tak percaya ce mama tanya pakcik google..alahai anak anak...

S..U..D..@..I..S said...

betul tu hanis
kalu suruh pun bukan sekali malah berkali2 hrmm... sama dan serupa

Kakcik Seroja said...

Memang betul apa yang Hanis catatkan itu. :)

Amie said...

betul3...setuju!

mak encik | SZ said...

teringat dulu siap kena bahagi tugas...
ada yang tukang bukak tingkap (rumah kampung byk daun tingkapnya), tukang basuh baju, tukang basuh pinggan, menyapu dalam rumah, luar rumah...

~ yus ~ said...

sangatlah setuju,

suruh basuh kasut pun boleh jawab, ala ibu bersih lagi, tunggu minggu depan ajelah...huhu

Huda said...

betullah kak..geram je rasanya..memang tak cam kita dulu2 kan..

diana said...

betul la kak..
pagi2 dah ingat katon..
tu kalau tak ingatkan ada kerja sekolah tu mungkin esok nak sekolah malam ni baru nak buat..

atuk said...

Assalamualaikum Hanis

patut kat TV siarkan iklan 'dak kemas katil'...dah 'basuh kasut sekolah'... dah 'sarapan'... he he

.:rizaL:. said...

http://igossiprizal.blogspot.com/2012/01/makan-gravy-baby-for-annual-dinner.html jemput lawat blog

ainnoraini said...

Sama a jugak... Lepas jer solat subuh bukanya nk bangun kemas katil... Sambung tidooo...

Maknye ni dah serupa mak tarzan kt rumah tu...

Gen2Merah said...

ahahahha... terkenang plak saya zaman kanak2 dulu2... siap berlumba2 dengan abang lagi nak cuci kasut sekola

whitecappuccino said...

tepat sekali! inilah senario anak zaman sekarang.

ieja amieja said...

betul tu hanis..ieja sndr hari2 kene ingatkan bdk2 ni kemas katil, rendam kasut sekolah, buat kerja seklh..macam2 lah yg nak kene ingatkan..masalahnyer senang jer dorang jwp..tau la mama, x pun jap lagi..smpai t/ari x satu pun dibuat..vs betul dgn zaman kita dulu2 kan..tu yg buat tension..

suri solehah said...

betul hanis..bukak2 mata along cop dulu ps2..takut dapat kat adik huhu..makan pun tak kisah

Nini D.. said...

btol kak...
kita yg dulu dgn bebudak sekarang sgt berbeza!

ummiross said...

hehe betul tu Hanis,budak sekarang lain keutamaan berbanding kita,anak2 ummi pun macam tu, celik mata je cari lappy..

-Sara- said...

ehehe..zmn berubah kan kak :)

MulutPayau said...

betul tu...anak akak pun sama..celik jer mata cari tv.....

Dinas Aldi said...

Hehe akak kecik2 dulu pemalas jugak tapi 'ter'jadi rajin bila mak jegil mata & tengok dia 'getu' jari..alamat nak menyinggah kat peha la nanti kalau diteruskan malas tu :D

Jendela Hati said...

bdk2 skrg dah advance

Maya Mayana said...

emm camana kalau mk budaknya pun lepas solat subuh join sekaki tido dgn anaknya yerk? hehe..

saya la tu...;P

Hanis MY said...

Btl tu kak, anak buah sy pun cm tu... Agaknya anak zaman akn dtg cmn eh...

Izan Ishak said...

setuju tu kak... kalau kita suruh buat itu ini... nanti, kejap.. semuanya ada...