Nuffnang

Friday, January 27, 2012

Tumbang..

Petang isnin lepas, hujan turun dengan lebatnya. Angin bertiup kuat. Guruh dan kilat juga sabung menyabung. Kami sedang menghabiskan masa di rumah waktu cuti CNY tu. Waktu aku di dapur terdengar anak-anak bising-bising di depan. Mama pokok tumbang. Aku masih selamba lagi. Sebab anak-anak selalu buat gempak dengan penggunaan bahasa yang salah. Pasu bunga jatuh tergolek depan rumah pun boleh dikatanya pokok tumbang. Bila terdengar en.asben yang bersuara barulah aku jadi kalut. Aku intai dari sliding door rumah. Tak nampak apa sebab hujan lebat. Cuma nampak selongok hijau di depan rumah. Aku lari ke atas untuk mengintai dari tingkap bilik. Barulah aku nampak dengan jelas. Subhanallah.


Alhamdulillah, pokok itu tumbang tidak mengenai sesiapa yang sedang melintasi jalan. Ianya juga tidak menimpa kereta kami. Jaraknya cuma sekaki lebih saja lagi. Juga tidak menimpa kereta jiran sebelah mahupun jiran depan. Kalau pokok itu tumbang ke sebelah kiri memang ianya akan menghempap kedua-dua kereta kami. Kalau tumbang ke sebelah kanan memang  menghempap kereta jiran. Jiran depan pula baru sekejap keluar sebelum hujan. Jika tidak memang keretanya di parkir di kawasan pokok tumbang itu. Kalau pokok itu tumbang ke belakang memang akan mengenai rumah kami. Sebelum itu memang anak-anak bermain di depan rumah. Alhamdulillah, Allah melindungi kami dan harta benda kami dari bencana. Berulang kali aku mengucap syukur. Selepas hujan teduh barulah kami sekeluarga dan jiran-jiran keluar untuk melihatnya. Semuanya melahirkan rasa syukur. Terima kasih kepada pihak bomba yang membantu memotong pokok dan mengalihkan pokok itu. Kalau nak angkat sendiri memang tak terlarat.

Petang itu aku berasa sungguh syahdu. Terima kasih Ya Allah. Tiada siapa yang mampu melindungi kami selain Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang. Yang maha berkuasa atas segalanya. Alhamdulillah.

43 comments:

ckLah @xiiinam said...

MasyaAllah....kuat angin tu ya!

ckLah @xiiinam said...

MasyaAllah....kuat angin tu ya!

ckLah @xiiinam said...

MasyaAllah....kuat angin tu ya!

ckLah @xiiinam said...

MasyaAllah....kuat angin tu ya!

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

alhamdulillah.

Allah melindungi akak dan jiran-jiran.

ckLah @xiiinam said...

Minta maaf....tak tau kenapa jadi banyak ni!

Huda said...

Ya Allah kak, nasib selamat semuanya..alhamdulillah..

Hanis Azla said...

cklah@xiiinam : takpe, takde hal.. kdg2 berlaku pada saya juga.. entah apa errornya.. thanks yer sudi singgah dan memberi komen..

rina avail aka cik betty : Alhamdulillah, syukur..

Lulu Caldina said...

alhamdulillah...

Sz said...

Alhamdulillah akak sekeluarga dan jiran2 selamat ...

mmg betul2 angin kencang tu kak smpi tumbang pokok tu...

:: Mrs.Eady :: said...

syukur semua selamat kan kak termasuk harta benda..

Fieza79 said...

syukur di lindungi Allah dari malapetaka yg buruk..mmg sipi2 je kan...haishh seram tgk...

lydzar said...

syukur dia tumbang menegak mcmtu je. kalau tak memang teruk jugak la kereta tu nnt.

luahfikiran ... mari kita said...

Salam,
Syukur alhamdulillah tiada kemalangan

kueh bakar said...

...anak-anak selalu buat gempak dengan penggunaan bahasa..

hihi.

anak2 seorang novelis..

Adzrien Shoppe said...

syukur Allah melindungi dari kejadian buruk.

wahida said...

Alhamdulillah..semuanya selamat...

nyaris je nak kena keta akak tu...huhu...

saniah said...

Alhamdulillah...selamat semuanya..:) agak2 boleh dimasukkan kedlm novel terbaru ke kejadian ni? saje gurau..novel TFT amat menarik..malunya akak terlambat mmbaca nya..anak sedara pun suka kan novel tu..dia baca langsung tak letak..dia kata best sgt..tahniah hanis..:)

Nini D.. said...

mesti angin kuat sgt masa tu..ataupon mmg pokok tu dah sampai masanya tumbang..
syukur akak sekeluarga & harta benda selamat

amiey lee said...

alhamdulillah kak..semunya selamat..kuat betul angin hujan tu smpai pokok tumbang

Kamalia said...

Alhamdulillah..syukur kak semuanya selamat ye..takutkan kalau hujan dengan angin yang kuat macam tu.

- GC - said...

alhamdulillah sume selamat.

Qhaifa Nur said...

syukur, semuanya selamat...
kuat betul angin...

kakcik said...

Alhamdulillah. Sesungguhnya Dia Maha Pengasih. :)

Cikpuan rara said...

mesti angin kuat giler tu kan.Alhamdulillah selamat semua nya.

Qaseh Suhaida said...

Syukur semua selamat...Alhamdulillah

Daddy Ziyyad said...

memang rezeki diberi keselamatan..alhamdullilah..syukur...

diana said...

sampai tumbang pokok..
angin kuat sangt tu...mujur tak desapa2 yang cedera..

♥ Elin ♥ said...

waaahh bahaya sungguh...besar pulak tuh..nasib baik x kena saper...selamat kereta tuh kan/

Kakzakie said...

Betul Hanis... perlindungan Allah berikan bukan sedikit. Syukur segalanya selamat. Di JB masa CNY tak ada hujan pun... gerimis sikit adalah

♥MAMASYAZA♥ said...

syukur alhamdullillah,ckit aje lagi nak kena keta tukan

dwaty said...

sib baik tak kena keta kak....

Eye_nee said...

syukur sis tiada kemalagan jiwa..harta benda boleh dicari ganti...Allah Maha pelindung...

azian said...

akak...
kl hempap kereta kak...habiss....kl hempap org lagikkk laaaa....alhamdulilah takde pape ye kak....

kite hanya berserah pada Allah je laa, dia MAHA pelindung

-Sara- said...

ya allah nasib baik takde pape kak..

S..U..D..@..I..S said...

nasib baik tiadakemalang jiwa....

Izan Ishak said...

alahmdulillah kak..semuanya selamat ye...

MulutPayau said...

Syukur Alhmdulillah....semuanya selamat...

Jendela Hati said...

syukur tiada perkata bruk yg berlaku

Dinas Aldi said...

Ya Allah, syukur sangat takda sapa yg cedera & takda harta benda yg rosak dalam kejadian ni!

Maya Mayana said...

Alhamdulillah semuanya selamat...jarak anatara rumah depan pun jauh juga...syukur padaNya..

ieja amieja said...

syukur lah tak de yg cedera..sekarang ni kat tmpt sy jarang hujan..panas smpai ke ptg..adapun mungkin mendung jer..

suri solehah said...

alhamdulilah..hanis,selamat semuanya..saya baca berdebar2