Nuffnang

Wednesday, March 30, 2011

Cemburulah pulak..

Kata orang cemburu itu tandanya sayang. Harap-harap begitulah. Ini kerana anak-anak aku kuat benar cemburunya sesama mereka. (Aku dan adik-adik aku pun macam tu juga kecik-kecik dulu.. he..he..) Pantang ada yang lebih mesti ada yang tidak senang hati. Pantang ada yang tak disuruh mesti ada saja yang puas hati. Contohnya macam situasi ini.

Me : Alah, tak cantiklah Az pakai macam tu.. (Sajalah aku nak mengacau)
Az : Abang ma??? (Dia langsung tak kisah tentang dia. Tapi dia risau kot-kot aku puji abangnya)

Me : Abang, nanti abang tolong mama masukkan kain dalam mesin. (Biasalah, aku kan emak, mestilah bagi arahan.. he..he..)
Is : Ok, Han kena buat kerja apa pulak ma??? (Dia tak membantah, tapi dia risau kot-kot dia sorang kena buat kerja).

Me : Kenapa lukis tak cantik? (Emak-emak kan suka perfect dan cantik-cantik).
Han : Lukisan Is cantik ke ma??? (Dia tak kisah kalau lukisan dia tak cantik, tapi lukisan Is tak boleh lebih cantik)

Selalu benar ada situasi macam ni. Kadang tu aku rasa lawak juga. Ada masanya aku rasa risau juga. Takut-takut lekat sampai dewasa. Tapi harap-harap tidaklah. Sebab dalam sesetengah perkara tu masih lagi nampak mereka nak ambil berat sesama sendiri. Masih lagi bersatu hati. Macam aku dan adik beradik juga. Bila dah besar ni takde nak cemburu-cemburu lagi. Masa kecik-kecik aje emosi. He..he..

32 comments:

ummiross said...

biasalah budak2,kadang dia orang nak perhatian tu,seronok tengok anak2 membesar kan Hanis...

Caythrine Amanda said...

bkn cembru,iri hati je kot,hehe biasalah nak kan perhatian lebih tu kak... :)

diana said...

heheh..
tak bersuara bukan bermakna tak bagus..kan kak??
tapi budak2 macam tu la..
dah besar nanti bila depa baca balik
cerita ni mesti malu sendiri..
hahahh

.: iEyLa :. said...

ermm..biase la tu kak..
kecik2 kan suke dapat perhatian lebih...dah besar pon..huhu..

-Sara- said...

ehehhe, yelah dh anak ramai ni mcm2 ragamla kan.. :)

sarah-najwan said...

dorang xle kalu kita asik tegur/suruh/marah kpd dia..mesti dia nk sruh kita marahkan jugak yg lain..

tu la..bagus jugak ada blog ni
esok2 dorang da besar..kita suh dorang baca blog ni..byk benar rehsia dorang masa kecik..hehe

Hanis Azla said...

ummiross : mmg nak tarik perhatian lebih kan ummi.. mmg seronok tgk anak2 membesar..

caythrine amanda : iri hati sikit kot kan iryns.. biasalah bdk2..

diana : mmg perangai bdk kan.. sbb itulah suka nak kongsi citer kat blog.. nnt2 panjang umur boleh dia org kenang balik perangai zaman kecik mereka.. he..he.. baru tahu malu tak malu.. elok tak elok..

.:ieyla:. : ha..ha.. kecil besar pun nak perhatian yer ieyla..

-sara- : mmg mcm2 ragam sara.. makin besar makin byk akalnya..

sarah najwan : dia org mahu semuanya sama rata tapi disamping itu dpt kelebihan utk diri sendiri juga.. he..he.. nnt nak baca kenangan lalu boleh baca blog.. bagus kan..

KELI OH KELI said...

haha...time kecik2 ja tu kak..dah besar nanti mereka akan menjaga satu sama lain...comey..comey...hehe.. ")

JOM NYANYI LAGU IKAN KELI

Peminat Katie Holmes said...

mintak2 la cmtu.Tegur sikit.Risau terbawa-bawa.

bunga said...

betul-betul..bunga pun cam tu gak dulu..insyAllah tak akan sampai besar..

Liza @ Adzriel AB said...

kataku pada aishah (my doter!), "kak! aunty hanis tu awet muda ye! Dia dgn asben mcm pengantin baru je! jeles le mama!". serius akak jeles!

sahromnasrudin said...

tegur menegur sesama adik beradik kan membibitkan perasaan mesra itu kan

eB ezrin said...

ye eh?
rasenyer eB dh mula raser nih...
sbb aerish sllau kater... adik?...
wow... camner nk jawab eh?

Mayana said...

bahaya jugak cemburu sesama adik beradik ni...serius bahaya..kakak yana dulu2 dia cukup benci dgn yana,merajuk dgn mak ayah cakap diorang lebihkan yana...pdhal sebenarnya kita kena berusaha nk dptkan kasih syg tu...

So Shy Lady said...

huhu...mmang ltih kdg2 nk mlayan ragam mrk... anak sy pun cenggitu gak.tp kdg2 rs nk tgelak juga ;)

- GC - said...

budak2 biasa kak kan, mesti takmo org lain lebih.. tak kira la adik beradik.. tapi dh bsar kang, ok je.

farah fauzi said...

zaman saya budak2 dulupun macam tuh jugak..saya yang paling kuat jeles..yang si kakak dan abg asyik terpaksaela mengalah jer...hehe...nasib la sebab guna kuasa veto anak bongsu...hehe

Pala Maldini said...

proses tumbesaran memang lah gitu..

Hanis Azla said...

keli oh keli : harap2 masa kecik2 ni sajalah.. comey mmg comey tp risau tu ttp ada..

PKH : mmg selalu kena tegur.. mmg takut melarat.. tp skjp tu buat balik.. itu yg risau tu..

bunga : gitu jgk yer.. InsyaAllah, moga2 tak smp besar..

liza@adzriel ab : ishh..tak payah jeles kak.. sbb akak pun gitu juga.. nnt kena menuntut dgn akak bab jaga badan.. nak mengecilkan badan.. he..he..

sahromnasrudin : harap2 semua itu cara itu lebih mesra antara mereka..

eB azrin : klu akak selalu jwb dua2 sama.. semua sama.. then barulah mereka puas hati..

mayana : klu tak ditangani sebaiknya mmg bahaya kan.. sbb tu kita sbg parent kena tunjukkan perhatian yg sama rata..

so shy lady : dlm letih tu mmg rasa nak tergelak juga kan..

-GC- : org lain x boleh lbh kan.. harap2 dah besar nnt ok..

farah fauzi : untunglah yer farah guna kuasa veto anak bongsu tu.. agak2 skrg ni guna kuasa veto tu lg tak?? he..he..

Hanis Azla said...

pala maldini : proses tumbesaran yg normal yer..

✿ etiey erywan ✿ ©™ said...

nak tarik perhatian rasanya tu

Dilla Ady said...

jangan kate budak2, dilla pun kuat jugak cemburunye..tak leh org len lebih sket..tp pandai la nk cover..buruk la kan da tua2 nk tunjuk kite jelous..

sissyira said...

salam


samalah dgn anak2 sedara kita, msg2 jeles antara satu sama lain..huhu

NICK IRFAN said...

hehehe comel2 anak2 akak ni...

wahida said...

anak saya si abang tu pun tak boleh saya puji lebih sikit si adik..mesti dia jeles...harap x sampai besar la ye kak perangai budak2 tu...

Hanis Azla said...

etiey erywan : gitulah kot kan..

dilla ady : ohh.. dilla pun kuat jeles juga yer.. berlawan2 tak dgn acha?? he..he..

sisyira : bdk2 mmg patern mcm tu kot kan shira..

nick irfan : comel mmg comel.. tp klu tak jeles tentu lg comel.. he..he..

wahida : harap2 tak smp besar kan.. risau kita jdnya..

Aida said...

kak hanis, anak aida pun mcm tu jugak! kadang kalau gomol yg abg, adiknya cemburu .. nak jugak gomol .. jadinya kalau nak peluk, dua-dua lah kena peluk .. hehehe

sarah-najwan said...

hanis...ada tagged tau..buat deh..b4 esok..hehe..

http://sarah-najwan.blogspot.com/2011/03/blog-review-assignment-4-oleh-jejaka.html

kakchik@ella said...

kalau betul cemburu tanda syg tak pe. tapi kalau cemburu tanda dengki, itu bahaya!!

Hanis Azla said...

aida : sama juga yer.. sbb itulah kita kena tunjukkan yg kita ni adil biar mereka tak terasa kan..

sarah najwan : ada tagged yer kak.. InsyaAllah, saya cuba cari masa utk buat yer.. thanks akak..

kak chik@ella : betullah kak.. sgt bahay.. hendaknya jgnlah cemburu yg dengki tu..

Mama Gee said...

tumpang seronok baca kisah ibu dan anak org lain....mcm2 karenah anak2 ni kan...ruginyaa g...x dpt nk lalui semua ni...hmmm..

Hanis Azla said...

InsyaAllah, ada peluang lain untuk gee melalui semua itu juga.. akak doakan yg terbaik utk gee dan suami..