Nuffnang

Thursday, March 3, 2011

Rezeki secupak takkan jadi segantang..

Alhamdulillah, hari ni satu harta dah jadi hak milik sendiri. Senang cerita bukan hak bank lagi selepas buat full settlement tengah hari tadi. Leganya rasa. Maknanya bulan hadapan akan berkuranganlah komitmen bulanan kami. Tapi entahkan dapat entahkan tidak kami menyimpan wang yang tidak perlu dikeluarkan itu. Kalau ikut pengalaman yang sudah-sudah memang takdelah. Kalau ada pun sebahagian saja, tidaklah sepenuhnya. Ada saja perkara lain yang menunggu untuk masuk senarai komitmen baru.

Pendapatan sekarang berkurang melebihi 1K sebulan bila aku berhijrah ke tempat baru ini. Tapi sekarang ini perbelanjaannya tetap juga sama tanpa ada yang berkurang. Kalau ikut logik, bila sudah begitu caranya, dengan pendapatan dulu aku boleh menyimpan sebanyak itu sebulan. Tapi tidak juga. Separuh dari jumlah itu adalah. Begitulah kan, kalau lebih ada saja salurannya. Semua yang berkehendak menjadi keperluan. Kalau berkurang tu pandai pula berbelanja dengan berhemah sehingga yang perlu pun boleh dianggap bukan keperluan.

Teringat pula kata-kata makcikku. Biasalah rezeki secupak takkan jadi segantang. Iyelah, kalau ada lebih tu, pasti ada saja perkara yang memerlukan perhatian dari wang lebihan itu. Tapi elok juga macam tu kan. Walau tak berlebih, tapi tetap juga tak berkurang. Yang penting cukup tanpa perlu meminjam dan boleh pula menyimpan.

37 comments:

=sz= said...

alhamdulillah...
rezeki lebih berkat tu kak!
:)

lydzar said...

ni mesti dh abes bayar kereta kan..bestnya..!

Kamalia said...

xpe kak..yang penting dpt menyimpan..sikit2 lama2 jadi bukit..

farah fauzi said...

best nyer..dah setel satu bebankan...hehe...selamat menyimpan..hehe

Izan Ishak said...

alhamdulillah...moga rezki akak sekeluarga makin murah lepas ni. izan pun tumpang gembira juga~

wahida said...

alhamdulillah..lepas satu komitmen utk bayar bulan2...

bila la turn saya lak ni...

diana said...

lagipun kak..
itu lah tujuan sebenar kita bekerja..
kan??
bukan ke arah yang bukan2..
kan??kan???

~ yus ~ said...

wah! bestnya dah habis bayar keretalah ni.

Kami satu kete dah habis hutang, satu lg belum.

Biasalah tu Hanis, wang tu mmg ada je benda yang memerlukan kita menggunakan dia. Seperti kara Hanis asal kita tak meminjam dan boleh pula menyimpan sikit2..alhamdilillah kan.

Hanis Azla said...

=sz= : InsyaAllah.. semoga terus berkat rezeki2 kita..

lydzar : Alhamdulillah.. satu keta dah lepas..

kamalia : itulah, dptlah menyimpan sikit2.. klu x dpt jd bukit pun dpt guna masa sesak pun dah bersyukurkan..

farah fauzi : alhamdulillah, lepas satu beban.. harap2 boleh menyimpan..

Izan Ishak : InsyaAllah.. semoga murah rezeki kita semua kan..

wahida : Alhamdulillah... insyaAllah, lps ni turn wahida pula..

diana : betul sgt tu.. itulah tujuannya kita kerja..

~yus~ : samalah juga dgn saya yus.. yg satu lg masih x habis lg..
dpt simpan sikit dan tak berhutang dgn org pun kita dah lega kan..

-Sara- said...

ermm dh lame xdgr peribahasa tu "rezeki secupak takkan jd segantang" :)

rezeki ade kt mane2 insyaAllah klo kite usaha kan kak :)

NARDtheNERD said...

xpa..
janji cukup semua dan bahagia..
ok la tu..
:)

Hanis Azla said...

-sara- : he..he.. sesekali keluar peribahasa.. betullah sara.. klu ada rezeki x ke mana..

nardthenerd : betul.. itu yg lebih penting selain keberkatan hidup dan keredhaan ilahi..

mamalieyna said...

Alhamdulillah settle 1 bab ye...Insyaallah...rezeki sentiasa ada mengiringi kita..tp itulah kan, sebanyak mana pun pendapatan, akan habis juga..ada je keperluan tuk salurkan pendapatan tu..huu~

Nabilah Atiqah said...

sbr je....insyaallah....nnt rzeki akn brtmbh g...

ummiross said...

Alhamdulillah, rezeki yang berkat sentiasa mencukupi...

Dinas Aldi said...

tahniah dah selesai bayar kereta!

akak ni, kalau pasal bab hutang bank, kemain lagi jaga tak miss sekalipun bayar tapi kalau bab nak menyimpan duit...hehe..hehehe...

kalaulah boleh cekal hati simpan duit macam yg akak buat bila akak bayar hutang bank, alangkah indahnya..

Pala Maldini said...

orang kata.. "lebih besar periuk, lebih lah keraknya"

senang makan, senang pakai.. alhamdulillah

AngahSayang2314 said...

ye la hanis...tue la kan??? bukan senang nak jd senang...

aliza said...

Alhmdulilah, hutang akak dah berkurangan, so mybe duit tu boleh disalurkan kepada perkara lain, sekrng liza, tegh proses membeli Aset, enth mampu entah idak. hope Aset yang kami beli ni, dapat menjamin masa depan kami..... amin

Hanis Azla said...

mamalieyna : Alhamdulillah masih ada pendapata yg dapat disalurkan utk keperluan kan..

nabilah atiqah : InsyaAllah..

ummiross : keberkatan rezeki yg kita cari kan ummi..

dinas : samalh kak.. bab bayar hutang bank mmg puntual.. tp bab menyimpan ada culas sikit.. he..he..

Pala Maldini : betul tu.. senang pakai, senang makan dah bersyukur sgt..

angah sayang : mmg tak senang nak jd senang..

Hanis Azla said...

aliza : InsyaAllah.. semoga segala urusan di permudahkan.. harap2 pembelian aset yg dirancang tu menjadi kenyataan..

Adzriel AB said...

nak menyimpan? akak boleh menolong...call me. saper kata rezeki secupak tak boleh jadi segantang, kena berusahalah.

Eye_nee said...

harta yg lama tu dah jd hak sendiri..namun bila kuarga bertambah ahli..harta baru diamabil...masih berbaki 8 thn lg...lama betul rasanya..nmun ttp juga kena menyimpan sedikit..janji ada simpanan...ckit2 lama2 jd bukit kan sis...

Hanis Azla said...

Adzriel Ab : mmg boleh jadi segantang klu kena caranya.. nak2 klu ada khidmat pakar mcm akak kan.. tp klu dah tak menyimpan, yg segantang tu pun boleh habis di guna.. he..he.. Thanks kak..

Eye_nee : biasalah kak.. habis satu timbul satu lg komitmen baru.. dah namanya kehidupan kan.. mana pernah cukup apa yg ada tu..

sarah-najwan said...

saya dan suami..keje kjaan..mmg setiap tahun ada kenaikan..tapi camtu jugak saya ngan suami ni..selalu kehendak je lebih..keprluan xikut sgt..

jika sekali fikir..mmglah setiap kali kenaikan tu bole buat tabungan..tapi xbuat jgk..

tapi saya bersyukur dgn rezeki yg Allah beri..

whitecappuccino said...

Alhamdulillah, semuga Allah sentiasa melimpahkan rezeki yg halal buat kita.

A.s.t.i.n.a said...

secupak beras sedap juga dibuat bubur..

Hanis MY said...

bestnyaaa..alhamdulillah...rezeki kurniaan-Nya..

my name is Yana said...

alhamdulillah...yg pnting tk diburu hutang..kdg2 rezeki kat tmpat lain,sihat tubuh bdn, bahgia bersama anak dan suami...

Ati Masrif said...

lega rasanya kan..

kami dah dekat 2 tahun selesai..
tapi jumlah tu tetap tak dpt
nak simpan..ada saje nk guna

Maya said...

kata bidalan kecik yang masuk kecik yang kuar, besar yang masuk, besar jugak yang kuar hehe

neway salam kak hanis sebok skang ni baru sempat mengomen kat sini :)

Daddy Ziyyad said...

saya anggap loan kereta dah abis, ok?

tapi ramai antara kita yg kalah dgn nafsu.

habis hutang, buat hutang baru(beli kereta baru). Alasan : hadiah utk diri sendiri.

penyudahnya, sampai ke mati membayar hutang..hehehhee..

Dilla Ady said...

dilla pun tak sabar nk tunggu payment2 yg berlambak tu settle kak..

bile da settle baru la lega kan...kurang sket perbelanjaan..

Hanis Azla said...

sarah najwan : itulah increment mmg ada setiap tahun.. tp amount nak menyimpan tu tak jgk increase kan.. Tp dah cukup segala keperluan tu pun dah bersyukur sgt2 kan..

whitecappucinno : InsyaAllah.. harap2 begitulah hendaknya..

Astina : secupak beras klu buat bubur, boleh makan ramai2 tu.. he..he..

Hanis Azla : Alhamdulillah.. bersyukur dgn rezekiNYA..

my name is yana : betul.. rezeki bukan setakat wang ringgit saja kan yana..

ati masrif : itulah.. ada saja salurannya kan...

maya : Salam maya.. betullah, perbelanjaan kita tu selalu mengikut pendapatan kita.. wah sibuk yer skrg ni.. takpe, selesaikan mana yg lbh penting dulu..

Daddy Ziyad : Sgt betul.. bila loan lama dah habis nafsu jd besar utk tukar keta baru.. yg ini pun entah brp lama boleh bertahan untuk mengelak dari hutang baru.. he..he..

Hanis Azla said...

Dilla Ady : bila tak habis loan rasa tak sabar sgt nak habiskan.. tp bila habis loan tu tak sabar pula nak buat loan baru sbb nak merasa barang baru kan dilla.. itu yg selalu tak rasa lega2 tu..

h4ni3 said...

yeayy
dah boleh pegi booking aston martin pulak!



eh???

:D

Hanis Azla said...

ha..ha.. aston martin is on the way.. off course dalam mimpilah tu..