Nuffnang

Friday, March 4, 2011

Kongsi yang tak berkongsi...

Hari tu ada terbaca entry di blog Critera 5S milik =SZ= dengan tajuk rumah kongsi. Jadinya teringat pula pengalaman sewaktu kecil dulu. Waktu tu arwah ayah berkerja dengan pakcikku seorang kontraktor binaan. Kiranya ayahku macam supervisor kat sitelah. Selalunya setiap kali ada projek yang jauh-jauh dan urusan pembinaan mengambil masa yang lama, kami sekeluarga akan turut berpindah ke tempat itu. Kiranya masa kecil-kecil dulu kerap jugalah berpindah mengikut projek di mana ayahku ditugaskan.

Ada satu masa tu kami tinggal di Batu Pahat. Ayah pula kena jaga site di Skudai. Waktu itu pembinaan Sekolah Agama Skudai. Agak jauh juga untuk ayah berulang alik setiap hari. Kalau ikut kebiasaannya kami sekeluarga akan turut berpindah. Tapi oleh kerana waktu itu aku dan adik sudah bersekolah, jadinya agak menyusahkan juga jika perlu berpindah lagi. Sudahnya ayahlah yang terpaksa berulang alik selang 2,3 hari. Jadinya untuk kemudahan, ayah tinggal di rumah kongsi pada waktu ayah tidak pulang ke rumah. U all tahu tak apa itu rumah kongsi. Rumah kongsi tu ialah rumah yang selalu pekerja kontrak tinggal di site projek ketika pembinaan sedang di jalankan. Yang selalu pekerja PATI kena rush tu kat rumah kongsi jugalah.

Kalau pekerja lain kena tinggal beramai-ramai dalam 1 rumah kongsi tu, ayah pula hanya tinggal seorang di rumah itu. Mandorlah katakan. Tentulah dapat lebih keistimewaan walaupun masih terpaksa tinggal di rumah kongsi juga. Ha..ha.. Jadinya kalau cuti hujung minggu, kami pula yang datang ke Skudai untuk menemani ayah di sana. Best juga tinggal di rumah kongsi ni. Tidur di pangkin kayu beralaskan tilam nipis. Sebab rumah tu tidak sebesar mana jadinya akan berhimpitlah kami tidur. Untuk memasak emak akan guna peralatan yang terhad. Tapi tetap sedap juga. Kadang tu bila masak lauk banyak, terpaksalah kami makan beralaskan daun pisang. He..he.. ini kes tak cukup pinggan. Tapi sebenarnya bila lagi nak merasa makan atas daun pisang kan. Maklumlah, ayah kan tinggal seorang. Manalah cukup peralatannya.

Itu baru bab tidur dan bab makan. Belum masuk lagi bab mandi, bab lantai tanah dan bab tingkap tolak. Tapi walau apa pun pengalaman tinggal sesekali di rumah kongsi itu memang takkan dapat aku lupakan sampai bila-bila. Iyelah, bukan semua orang ada pengalaman sebegitu. Tambah-tambah lagi kenangan itu merupakan kenangan di tahun-tahun terakhir hayat arwah ayah bersama kami sekeluarga. Lagilah aku rasa pengalaman itu cukup indah sekali sehingga aku terpanggil untuk berkongsi di sini.

24 comments:

Atsuko Ichirou said...

pengalaman berharga untuk dikenang...=)

Dilla Ady said...

dulu abah dilla keje buruh jek kak, penah gak merasa tgk umah nih..

slalu abah tinggal kitorang n tido kt umah camni..nnti sesekali die balik satu uncang die bawak balik duit 50 sen bagi kt kitorang...hari-hari die simpan...huhu

Izan Ishak said...

izan takde pengalaman camni sbb abah meninggal masa umur izan 6 thn. berapa hari lagi nak masuk darjah 1. nak cerita pengalaman manis dgn arwah abah pd org lain pun takde.

pengalaman tak boleh dibeli kat mana2 kan kak. at least...kenangan akak tu mmg manis utk dikenang dan dikongsi dgn anak2~

Pala Maldini said...

setuju.. iphone boleh beli, tapi kenangan hanya yang melalui saja yang dapat rasa..

Kamalia said...

sy xtahu mcm mane keadaan dlm rumah kongsi tu..ni bila akak dah cerita,barulah sy dpt bayangkan mcm mane..kenangan tu mmg indahkan kak,nak2 pulak bila org yg bersama kita waktu tu dah takde lagi sekarang ni..terus rasa rindu dgn arwah abah sy jugak..

diana said...

abah...
erm.....

So Shy Lady said...

leka mmbacanye...

pngalamn mngajar kita erti khidupn..

jasa ibu bapa sungguh t.tnilai kan.

farah fauzi said...

sayapun selalu gak terlibat dengan kongsi nih..hehe...masuk site jer ader kongsi..hehhe

=sz= said...

alfatihah untuk allahyarham abah akak tu...


skudai-BP mmg jauh la kak,ikut jalan lama kan.. dolu2 mana ada hiway lagi kan...sekarang jap je smpi...
seingat saya hiway PLUS tu dibuat kat area sana tahun 80-90an kot, saya kecik lg antara ingat tak ingat p ikut abah ke kebun yang dah terbahagi dua buat jalan hiway ;)

Hanis Azla said...

atsuko ichirou : mmg sgt berharga..

dilla ady : tak kisahlah apa pekerjaan ayah kita kan dilla.. yg pastinya mereka tetap insan paling berjasa pada kita..

izan ishak : oh ye ke.. akak pun masa umur 9 tahun ayah dah takde.. tp kenangan manis beberapa tahun bersamanya ttp segar dalam kenangan..

pala maldini : mmg sgt betul.. sbb itu kenangan tu sgt bernilai dan amat berharga..

kamalia : itulah, seronok juga kongsi cerita.. at least dpt juga beri gambaran utk org lain sama..

diana : rindu abah yer diana..

so shy lady : pengalaman guru kita yg paling utama kan.. ibu bapa pula insan agung utk kita..

farah fauzi : org yg selalu ke site ni mmg familiarlah dgn rmh kongsi ni kan..

=sz= : terima kasih suzie.. mmg jauh jaraknya.. masa tu awal tahun 80an.. highway mmg takde lg.. arwah ayah pun berulang alik naik motor atau bas.. tak bawak kereta pun..

Dinas Aldi said...

Al-Fatihah untuk arwah ayah Hanis.

pengalaman yg sangat berharga tu!

sarah-najwan said...

bagus ada pglmn gini..mengingatkn kita ttg kesusahan..

bole citer kat anak2 camne hidup camtu..xmcm anak2 kita skrg..kuar2 da naik kete..saya dulu..umur 26 tahun baru naik kete sdiri..ayah xde kete..motor buruk je..huhu

**nati nk buat n3 la camne kita skoloh dulu..hehe..tq bg idea hanis..saya ni sejak dua menjak ni..tandus idea la pulok..hhahaha

-Sara- said...

hikhik..cam best jee kak :)

al fatihah buat arwah ayak kak hanis...

Hanis Azla said...

dinas aldi : terima kasih kak.. mmg sgt berharga..

sarah najwan : betullah kak, kita tahu susah senangnya hidup ini dari pengalaman lalu kan.. anak2 kita skrg walau tak semewah mana tp kehidupan serba lengkap.. Alhamdulillah dah dpt idea yer.. best tu dpt dgr citer time sekolah2 dulu..

-sara- : mmg best mengenang citer lama.. Thanks yer sara..

Tuya said...

pengalaman yang tak semua orang tak ada.

ummiross said...

walaupun orang yang kita sayang dah tak ada, tapi kenangan dan ingatan tetap tersimpan sepanjang hayat dikandung badan..

Hanis Azla said...

tuya : betullah.. walaupun ada org yg punya pengalaman yg sama tp jln ceritanya tentu berbeza kan..

ummiross : bila org yg kita saya tu dah takde, kenangan2 itu menjadi lebih bermakna lg utk dikenang..

Adzriel AB said...

tak semua orang dpt pengalaman tu. eh.. terasa mcm main pondok2 lak kan. Alhamdulillah semua dah hidup senang sekarang. pengalaman begitulah yg mengingatkan kita utk menghargai kehidupan sekarang. rindu ayahhh akak juga....ahhhhh!

h4ni3 said...

masa skolah rendah dulu pun, saya nomad.. hehehe.. abah pindah sana sini, kitorng ngekor jela.. duduk dlm hutan tu, dah biasa :)

Hanis Azla said...

Adzriel AB : Alhamdulillah dgn kehidupan skrg.. mmg mcm main pondok2 kak.. lepak pun dengan buruh indon tu.. he..he.. tp seingat saya semuanya baik2 ialah kita pun budak2 kecil lg masa tu. Alfatihah utuk arwah yg telah pergi meninggalkan kita.

h4ni3 : Oh nomad jgk dulu2 yer.. he..he.. Bila dah selalu berpindah randah ni lg banyak pengalaman yg kita dpt kumpul kan..

Yua said...

wah memori yg sgt berharga.. tggal d rumah kongsi.. pasti sukar tuk dlupakan.. zaman kanak2 adlh zmn yg plg best...

Daddy Ziyyad said...

tapi rumah kongsi zaman sekarang dah hebat kak...ada Astro semua :)

Hanis Azla said...

Yua : mmg tak boleh lupa yua zaman yg best itu..

daddy ziyad : itulah.. rumah kongsi skrg mcm2 ada.. ha..ha..

my name is Yana said...

orang panggil rumah kotai kan?emm selalu gak nampak rumah tu..mahal pengalaman tu kan kak...