Sesi perbualan telefon...
Aku : Hello, selamat pagi...bla..bla..bla..
Dia : Pass dekat Faeza.
Aku : Minta maaf yer Puan, dekat sini tiada nama tu.
Dia : Habis tu siapa yang fax ke ofis I tadi dari fax no. dot..dot..dot..
Aku : Minta maaf, saya tak pasti pula. Atas urusan apa yer Puan?
Dia : I tak pasti, pass ajelah.. (Dengan nada tidak puas hati.)
Nak pass kat siapa pula ni? Tiada nama tu. Urusan pun tak tahu.
Aku : Mungkin Farida ke Puan? Sebab kalau Faeza, takde nama tu. Farida adalah. (Masih cuba ingin membantu dengan mencari nama yang dekat-dekat sama dari no fax tersebut)
Dia : I tak tahu. Pass ajelah (Dengan nada bosan)
Aku : Sebentar yer.. (Aku pass talian pada Farida. Harap betullah orangnya.)
Kata orang kalau takde harta orang tak mengata. Tapi kalau takde budi bahasa.. ada harta, ada rupa, dan ada segalanya pun orang tak pandang juga.
PS : Sungguh aku tiada niat untuk mengata. Tapi terpanggil untuk bercerita. Mana tahu boleh dijadikan renungan bersama agar sentiasa berbudi bahasa.
41 comments:
Tu lah kan, susah sangat ke nak berbudi bahasa...
kalau saya, dah lama saya letak aja fon tu ~haha.
jangan tiru saya.
sebab saya amat anti dgn org kurang ajar
Mmg tk de budi bahasa betul. Kalo dpt kt sya, sya pas line kt mesin fax biar dia bunyi fax tu haha ok kijam
Sungguh kurang sopan. dahla takda cakap 'tolong' pun, terus suruh pass ja. tapi kena sabaaaaaaar jugak. kadang2 penat jugak bersabar ni, membunuh secara perlahan..
eh akak ni dah emo pasal lain dah ni, kehkehkeh!
diana : akak pun hangin juga rasa.. sbb tu dah ptg baru post entry ni.. klu post pagi tadi takut berbakul2 pula akak mengutuk dia.. hu..hu..
uumiross : pada dia org susah kot ummi.. sdgkan dari kecil kita dah di ajar ttg perkara mcm tu..
daddy ziyyad : akak pun anti dgn org yg kurang ajar ni.. tp sbb dlm masa berkerja kenalah ikut prosedur yg betul juga..
azura : ha..ha... next time boleh cuba..
dinas aldi : mmg makan dalam nak bersabar dgn org2 yg mcm ni.. bukan suruh hormat kita pun, beradab sikit cukuplah..
kadang2 menyirap darah nak layan orang2 yg perangai lagi teruk drpd beruk ni.. tapi tula, terpaksa jugak bermuka/bersuara manis sbb nak kena jaga nama company.. orang camni, kalau dilayan, memang sakit jiwa kak..huhu
ewah... sungguh kurang asam minah ni. nasib le bercakap dengan hanis. dari mana lak dia dapat no phone? mau je kata.. maaf ye puan, salah nombor!..he..he..
hahahahaha~ siyes sy rasa klaka, sebab apa? sbb dah terang2 takde org nama faeza, tp nak di panggil jgk, tak paham jawapan kot si pemanggil tu kak..
ermmm..bab2 ni tak penah selesai..sentiasa ada kan?
saya pom tak faham org cakap eksyen2 ni..pelik betullah..
budi bahasa budaya kita
alangkah baiknya jika cakap elok2..tak dak rugi satu sen pom..malah org suka lagi..
tapi jgn cakap manja kededek macam menggoda tau..auuwwww..ai dun looikee you..hahhahaa
ramai je org cmtu kak,nyampah! kite nk layan pn dh kire okla tu kan..
h4ni3 : itulah, sbb nak jaga nama company terpaksalah melayan dengan sebaiknya walaupun mmg menyirap juga darah dibuatnya..
adzriel ab : klulah saya boleh kata gitu, boleh release tekanan agaknya kak..
hanys : pelikkan.. dah takde suruh pass juga.. ayo...
whitecappucinno : mmg selalu ada kan kak selagi ramai yg tak peduli nak berbahasa dan hormat org lain..
sarah najwan : cakap elok2 sikit pun dah cukup tak payah manja2 kedekek tu.. he..he.. org tetap suka dan takdelah org nak mengata..
-sara- : ramaikan.. best kot agaknya bila dia org dpt buat gitu.. itu yg selalu kita berhadapan dgn org2 sebegitu..
tindakan yang terbaik:
letak jer gagang tipon tuh.tapi kalau risau company dapat nama tak baik tak leh buat apa lar..
budibahasa cuma amalan golongan bawahan mungkin..
MasyaAllah...sabarnya akak!!! hebat.. kurang ajar mcm mane sekalipun dorg dgn kita, lantaklah dorg.. asalkan kita tetap berbudi bahasa..Allah nilai sume tuu:) Allah bless u...
bagus la cym ni..lau bunga dah lama ckp..suh ckp elok2 leh x..pas tu hemaps tepon..hahahha..
lain kali.. nko pass kan aje ke pasu bunga.. haha!
baru dia ada akal sikit..
haisyh...sombongnye dia
tgh PMS kot! ;D
ghost writer : klu telefon rmh mmg dah buat mcm tu kot.. tp sbb waktu kerja kenalah jaga nama baik jabatan juga.. tak kira golongan apa pun, klu berbudi bahasa orang akan lebih hormat punya kan..
n@jwamz : terpaksa bersabar juga sbb dalam waktu kerja.. lgpun klu kita layan kasar balik tiada bezanya pula kita dengan mereka kan.. Thanks yer..
bunga : tak keluar plk ayat tu bunga.. itulah kan, bila tiada yg menegur, dia pun tak sedar..
pala maldini : bagi pengajaran sikit yer.. klu kat rmh mmg dah buat dah.. he..he..
so shy lady : agaknya kot.. kita bersangka baik ajelah akn..
emm darah sama merah hati lain2...org berbudi kita berbahasa, tp kalau mcm ni terpaksa bermuka manis sebab nk jaga imej syarikat,kita pn cari mkn gak kan...
akak, orang yang berada di hadapan ni, kena banyak sabar, melayan kerenah orang-orang macam tu, macam-macam orang la kita jumpa, orang sombong la, orang peramah la, bila tengah tersepit baru la buat baikkan..... dugaannnn......
dia terdesak sgt kot..ada hal nak cari org tu la tuu...sabar jela dgn perangai org ni..
Budi bahasa tu kan Jiwa Bangsa..dia sendiri mencemarkan Bangsa dia dgn tak tau berbudi bahasa macam tu...Panas pulak hati ni dgr...namun jika kita pon membalas semula dgn berbahasa yg sama dgn dia maknanya kita ni pon equal dgn dia yg tak berbahasa tu...Syabas Sis...kamu mmg seorg yg ttp mengekalkan Budi Bahasa Kamu...
saya rasa dia baru kne bambu dgn big boss dia kot..tue yg emo semacam tue huhuhuhhhhh
Takde etika perbualan langsung. Ida pun selalu jumpa org mcm ni kak. Kita dah cakap selembut dan sesopan mungkin, tapi orang ? hmmmm
Astaghfirullah.. kenapa begitu... tak baik sangat2...
tak suka dgn org yg takde budi bahasa. kalau depan mata, dah tentu kita lagi menyampah tgk riak mukanya~
memang geram kan kalau dapat panggilan gitu, kita usaha nak membantu, tp yg disebelah tu tak ada usaha nak bekerjasama
itu nama nya bodoh sombong
pun boleh jugak
my name is yana : mmg hati lain2 kan yana.. itulah, sbb pegang amanah terpaksalah melayan megikut cara yg sepatutnya juga.. walaupun hati membengkak rasanya..
Aliza : itulah, bila nak minta tolong boleh pula cakap penuh santun..
fieza79 : mmg selalu kena banyak2 bersabar.. klu kita tak betul takut org komplen.. klu org tak betul kena terima ajelah..
eye-nee : Thanks akak.. klu kita ikut tak sopan, tak ada siapa pula nak amalkan budi bahasa tu kan..
sahromnordin : agaknya kot.. tp rasa tak best pula bila pass kat org lain emo2 tu semua..
suara kalbu : sbb itulah kita yg tahu etika kena terus terpaksa bersabar kan.. kalau tak tak beza pula kita dgn dia..
astina : buat kita rasa tak best aje..
izan ishak : tp mujur juga dalam phone izan, klu depan mata tak tahu mcm mana nak terus kontrol ekspresi muka ni..
sayangsayangibu : nak membantu mmg tugas kita.. bukan suruh berterima kasih pun, beri kerjasama dah cukup dah..
hmmm agree... ada harta banyak mana pun kalau tak berbudi.. tak sape yang nak hormat kan
boleh tak cadangkan 'caller ringtone' kat opis2 dipasang lagu 'budi bahasa budaya kita' sebagai peringatan? eheh
Assalam, bukan apa tue pemanggil tue nak collect hutang...heehee
sungguh dia berbudi bahasa kak hanis .. geram plak !!
etiey erywan : klu berbudi bahasa dan ada harta lagilah dihormati...
eis : satu cadangan yg baik juga tu..
be simple beb (BSB) : mungkin juga kot.. itu yg kalut semacam..
aida : mmg geram juga..
kasarnya...bukan kena byr pun kalau berbudi bahasa huhu...
baru lepas kena marah dgn bos dia kot..
baru lepas bergaduh apa..
kalau kita harus cakap..
tak ada je...
padan muka!
selalu dpt komplen kakitgn gov jawap panggilan tepon acuh tak acuh...tp kalo setiap kali org tepon mcm puan tu..tak ke sakit jiwa...
apa2pun bialah org tak berbahasa asalkan kita tau jaga bahasa kita...
sungguh tak sopan 'Dia' tu.
Hanis MY : itulah, tp susah sgt nak berbudi bahasa..
adzriel AB : Agaknyalah kak..
atimasrif : elok2 kita nak tolong terus jd tawar hati yer..
ogy : itulah, klu mereka yg di layan dengan buruk pandai pula nak komplen.. tp bab buat kat org lain langsung tak di ambil kira..Betullah ogy.. yg penting kita terus jaga budi bahasa kita..
-GC- : harap2 dia akan berubah..
Post a Comment