Nuffnang

Monday, March 28, 2011

Bila umur hanyalah angka..

Hadiah dari Han, Is & Az..

Semalam sempena harijadiku, aku dan en.asben keluar lunch berdua. Walaupun seronok makan berdua tetapi setiap kali menyuap makanan kepala kami tetap teringat anak-anak juga. Mulut kami tetap menyebut nama anak-anak juga. He..he.. keluar dating pun anak-anak tetap tak boleh lupa. Itulah hati dan perasaan seorang mama dan ayahkan. Anak-anak tetap paling utama di hatinya. 

Dik tumpang lalu sikit.. Tegur seorang pemuda kepada en.asben. En.asben masih terleka berborak denganku. Aku pula tersentak sambil memandang muka en.asben. Selepas pemuda itu sekali lagi menegur barulah en.asben berganjak dari kedudukannya sambil mengucapkan kata maaf. I ingat dia cakap dengan orang lain. Jelas en.asben. Serius aku pun menyangkakan yang sama. Iyelah, pemuda itu nampak muda lagi. Aku rasa umurnya tak lebih dari 30 tahun. Dan bila dia memanggil dik untuk en.asben yang nak masuk 40 tahun tu tentu saja kami jadi macam eh.. dia cakap dengan kami ke??? En.asben awet muda kot. Tapi memang selalunya orang tak sangka en.asben sudah ada anak tiga. Mungkin kerana wajahnya tak makan tua.

Entah kenapa sejak dua tiga tahun kebelakangan ini, aku pula terjangkit sama. Sedangkan waktu aku berumur 18 tahun, ramai orang menyangkakan yang aku sudah berumur 20 tahun lebih. Bayangkan, kita baru lepas SPM orang ingat kita dah kerja. Sedih betul jadinya. Matang sangat agaknya muka aku waktu itu. Jadinya aku tak merasalah nak rasa muda sangat di zaman muda dulu. Bagi teman-teman lama ramai yang mengatakan aku masih maintain macam dulu-dulu. Sedangkan selepas ada anak tiga berat badanku melonjak naik juga. Mungkin bertubuh sederhana sejak dulu membuatkan aku nampak biasa walaupun aku tidak pernah nampak kurus.

Sekarang ini bila umur sudah mencecah 35 tahun, ramai pula yang macam tak percaya. Sedangkan aku rasa wajah aku seiring dengan usia. Maksud aku, tidaklah nampak tua. Dan nampak muda pun tidak juga. Tapi bila aku mengenali orang baru pastinya mereka tidak menduga usiaku sudah sebegitu. Bila pergi berkursus memang selalunya aku antara golongan yang tua. Dan bila aku mengelarkan diriku akak soalan pertama yang mereka tanya ialah tentang umurku. Ini kerana mereka menyangkakan aku ini sebaya dengan mereka. Aduhai. Akak dah tua dan sudah ada anak tigalah dik..

Tipulah kalau aku kata aku tak suka dengan sangkaan mereka. Tapi bila umur makin bertambah, rasa bangga itu bukanlah sesuatu yang paling utama dalam hidup. Aku harap aku dapat jadi insan yang lebih cemerlang akhlaknya sejajar dengan usiaku yang semakin meningkat. Itu yang lebih penting. Kata-kata dan pujian aku jadikan pemangkin untuk aku terus bersyukur dengan anugerahnya. Pada aku kelihatan cantik, muda dan bergaya itu sesuatu yang subjektif dipandangan mata setiap orang. Dan ianya takkan kekal lama kalau kita tidak menjaganya. Apatah lagi andai kita tidak bersyukur dengan kurniaannya. Jadinya aku terima pujian yang diberi dengan rasa senang hati tanpa ada perasaan bangga diri. Syukur Alhamdulillah.  

*Ucapan Selamat Hari Jadi dari teman-teman di FB membuatkan aku  terpanggil untuk menulis entry ini. Usia hanyalah angka yang pastinya akan bertambah pada setiap tahun. Harap-harap iman dan amal dapat disempurnakan sebaiknya bersama umur yang terus meningkat. Kalau kelihatan cantik itu indah, berakhlak cantik itu pastinya lebih indah lagi.  

PS : Terima kasih untuk ucapan selamat dari teman-teman blogger. Appreciate it so much.

25 comments:

faryzh said...

akak..bagila petua sket.hehehe.

hana nabihah said...

wahhhh ! best bile orang kata kite lagi mude dari usia..nway happy bdayyy kak :D

have a blast !

.: iEyLa :. said...

happy belated bufday kak...
may ur life full with happiness..amin..

~ yus ~ said...

Syukur dengan segala kurniaan dariNya, dan setiap ujian yg datang juga adalah dariNya kan Hanis.

Kami berdua pun orang selalu ingat anak baru 1 padahal dah 4 orang...:)

Hanis Azla said...

faryzh : selalu senyum kot faryzh.. he..he..

hana nabihah : Alhamdulillah.. thanks yer Hana..

.:ieyla:.: Amin.. thanks ieyla..

~yus~ : Alhamdulillah.. mungkin ianya juga satu ujian kepada kita untuk kita lebih bersyukur atau terus lupa diri kan.. minta dijauhkan kita dari lupa diri dan merasa sombong hendaknya..

Adzriel AB said...

awak berdua tu memang nampak muda pun. mcm pengantin baru je. kirim salam kat abg asben! tabik laa..

-Sara- said...

wow, akak n asben awet mude ek..hehe

Dinas Aldi said...

nasib baik juga dua2 sekali awet muda. kalau sorang saja, susah jugak ya, hehe

diana said...

banyak yang indah2 dalam hidup kita juga boleh but muka nampk muda..:)

sarah-najwan said...

tahniahlah sb awet mudo tu..

kisah ni sebijik mcm saya..hahhaa
masa preggy mek sarah
jika ke klinik..ada byk yg tanya saya:

"anak sulung ke?"...muda kan..hehehe

SizZLing SuZai said...

salam...akk slamat hari lahir..smoga dpjgkn umo, dmurhkn rzki n bahagia slalu...amin... ^^

Mie Kickdefella said...

umo..?
agak krtikal utk memikirkanya~
hewww

ummiross said...

kalau hati bahagia, serinya sampai ke muka.
Betul tu Hanis, bila umur bertambah tanpa kita sedari prioriti kita mula berubah sedikit demi sedikit..

Pala Maldini said...

apakah rahsia anda ? bongkar kan.. heheh

Hanis Azla said...

adzriel ab : tp tak lawan akak yg masih comel lote wp anak 5.. kena byk belajar dr akak juga ni..

-sara- : bukanlah awet muda sgt pun sara.. cuma pandangan orang tu nmpk muda sikit dari usia..

dinas aldi : itu yg berjangkit tu kak.. he..he..

diana : betul juga tu diana.. syukur Alhamdulillah..

sarah najwan : akak mmg awet muda.. mana org tak sangka mcm tu.. comel lote aje mak org ni..
tahniah utk akak juga..

sizzling suzai : amiinnn.. thanks yer suzai..

mie kickdefella : umo hanya angka yg akan terus bergerak.. InsyaAllah tiada yg kritikal..

ummiross : betullah ummi.. bukan prioriti.. tp bersyukur itu perlu kan ummi..

Hanis Azla said...

pala maldini : yg pastinya tiada rahsia utk dibongkarkan.. he..he..

Izan Ishak said...

betul tu kak...usia hanya angka yang bertambah tiap2 tahun kan~

Hanis Azla said...

sebab itu bila makin bertambah kita perlu lebih beringat kan izan..

Dilla Ady said...

cantikla roti tu dihias jadi camtu..kreatifnye anak2 akak..

wah..awet mude la kiranye..mesti akak nih kecik jek orgnye..slalu kalu yg kecik2 nih mesti nmpk mude jek gitu..

Hanis Azla said...

akak pun terkejut juga.. tak sangka dia org siap hias gitu..
ehh.. taklah dilla.. akak ni tak kecik.. jenis yg badan besar juga..

nurkaloi said...

sis selamat hari jadi ^___^

moga Allah selamatkan sis & fmily tersayang

hope mkin tmbah rezeki spt tmbahnyer umor
opss
hahahahah

Hanis Azla said...

Thanks nur.. Umur semestinya akan bertambah.. dan klu rezeki semakin bertambah juga, syukur Alhamdulillah..

Adiwieyah said...

to Hanis..ziarah malam..maaf ya agak kelewatan nak ucapkan SELAMAT HARI LAHIR , coz busy sesangat..fie doakan Hanis bahagia senantiasa, murah rezeki, panjang umur, sihat selalu dan ceria2 selalu.aminnnnn.

Hanis Azla said...

Aminnn.. Mudah2an hendaknya.. Thanks yer fie atas ucapan itu..

Aida said...

husband akak awet muda ye .. kena minta ilmu ni .. hehehe ..