Tuesday, March 29, 2011

Moody di pagi hari..

Bila bangun pagi-pagi aku jarang moody. Pada aku pagi itu sangat indah untuk aku memasamkan muka. En.asben juga selalunya begitu. Kalau moody pun andai kelewatan sekali sekala. Anak-anak pula berubah-rubah mengikut moodnya. Kalau ada agenda taknak pergi sekolah tu memang selalu mood sentaplah pagi-pagi. Si kecikku yang dah besar tu pula selalunya sebelum tidur akan moody sikit. Tapi bila bangun dari tidur jarang benar dia moody. Walau agak susah untuk dia terus bangun, tapi bila kita kejut selalunya dia akan tersenyum. Dan senyumannya selalu membuatkan pagiku lebih ceria.  

Teringat masa zaman sekolah dulu. Aku dan adikku Fid selalu pergi sekolah bersama. Sejak dari sekolah rendah hinggalah ke sekolah menengah. Tapi adik aku ni jenis moody pagi-pagi. Selama bertahun tu, korang bayangkan. Memang takde interaksi pagi antara aku dan dia. Kalau keluar rumah menonong aje dia berjalan. Sepatah aku tanya sepatah dia jawab. Kadang tu langsung tak berjawab. Kadang tu kalau aku kelewatan, bila bas datang takdenya dia nak cakap dengan pakcik bas tu suruh tunggu. Apalagi, pecutlah aku berlari mengejar bas. Bila naik bas, selamba saja muka dia tanpa riak bersalah. Bagus betul adik aku melayan moodynya. He..he.. Itu cerita adik aku dulu-dulu. Sekarang ni aku nampak dia dah okey. Mungkin kedewasaan mematangkan fikiran.

Selain adik aku, rasanya ada juga orang yang masih selalu moody pagi-pagikan. Oleh itu kalau pagi-pagi ni, elakkanlah dari kita mencari pasal. Nak bergurau pun tunggulah nanti. Bukannya apa, elok-elok kita mood ceria, bila berdepan dengan orang yang moody tak hengat tu mahunya sampai petang kita pula yang mood sentap. Hiasi muka dengan senyuman. Kalau nak beri salam dan ucapan selamat pagi boleh saja. Cumanya kurangkan interaksi pagi. Jadinya moody orang di pagi hari tidaklah berjangkit kepada kita pula.

*Aku sangat suka pagi. Good morning sunshines.

33 comments:

Liza @ Adzriel AB said...

kalau pagi2 tu akak suka tenang & happy. kalau ada yg spoil mood pagi memang kena sound le org tu. kalau pagi ceria, insyaallah sepanjang hari ok. tapi kalau spoil maunya sepanjang hari angin tak menentu. hope hanis senyum selalu... awet muda.

mamaarifakeemaisy said...

hiks..kite suka senyum di pagi hari, sbb mood pagi membawa ke sepanjg hari..lalala.. ^_^

*huhu..susah gak kan berdepan dgn org moody pepagi, nak tegur pun takut..ngee..

rohaadam said...

jgn moody2 tau..senyum seindah suria pagi :-)

bonda dadif aka akish said...

morning juge disini...

=)

Pala Maldini said...

aku suka pagi hari yang cuti je.. huhu!

Maya Mayana said...

yana pun ade jumpa org yg moody di pg hari ni...memula tu tk tahu nape la mamat ni muncung je,tegurlah sekali je terkena tempias moodynye tu...memang spoil la...rosak mood org...terus beringat jgn tegur org yg moody2 di pagi hari...

farah fauzi said...

masa kecik2 dulupun saya selalu jugak moody time pagi..abang saya la yang selalu melayan moody saya..adeh..bila besar nih raser bersalah plop buat abg macam tuh...hehee...gud morning everibodi...

Fieza79 said...

ngeee..kita pon dulu2 masa sekolah sll moody pagi2..tak berani sape2 nak mula tegur..hahaa tp skrg dh ok walau kdg2 tu ada jgk terjadi hikk

Mama Gee said...

selamat pg kak (alah tua 2 thn je..mcm tak best panggil akak...tp dh biasa..hik2)

g selalunya cuba takmo moody pagi2..sbb takut nnti sepanjang hari moody...kalo pg dh bermula dgn baik..rsnyaa sepanjang ari tu leh ceriaa... :)

Anonymous said...

selamat pagi kak. happy belated birthday :)

Eye_nee said...

Tak suka dgn org yg moody pepagi..muka masam..ckp sepatah jawab sepatah..

Diyanieee said...

slalu moody time pagi2 hehehe..

Suara Kalbu said...

Ida punya mood bergantung pada keadaan kak. Kalau keadaan ok, ida akan senyum sepanjag hari. Kalau tak, sapa pun tak berani nak tegur kalau ida bad mood hahahahahah..bukan sebab ida mengamuk tapi depa kata muka ida memang nampak muka orang sedang bad mood walaupun ida diam je

AngahSayang2314 said...

kadang2 angah pun moody gak tapi bila ada yg buat angah hilang moody macam akak

azzey said...

Moody bila ada org sakitkan ati...huh!

Ati Masrif said...

tak best moody pepagi
takut melarut ke petang

kita cuma berat mulut saje
kalau pagi2 ...hihi

Unknown said...

masa saya kerja dulu ada lah kawan2 yang jenis ni..
datang je muka tak de manis langsung..
malas nak layan..
biasanye orang gini tak ramai kawan..

Bunga said...

hahahha...kadang2 mody ni xde sbb..ehe

Dr K said...

Pagi2 saya moody kalau terlewat bangun/terlajak tido lepas subuh!

-Sara- said...

ehehe,sara ni xdela moody pagi2 hari kak hanis, cume klo pagi tu mmg malas sket nk berckp..org tanya 1, 1 sara jawab, haha :P

-Sara- said...

ehehe,sara ni xdela moody pagi2 hari kak hanis, cume klo pagi tu mmg malas sket nk berckp..org tanya 1, 1 sara jawab, haha :P

Anonymous said...

nice post.... salam kenal

Hanis Azla said...

azriel ab : pagi2 mood kena tenang dan ceria kan kak.. senyum itu penambah serinya..

mamalieyna : klu pagi mood dah spoil selalunya mmg membawa smp petang.. itu yg hatu tu..

rohaadam : selalu x moody.. senyum itu pasti.. he..he..

bonda dadif aka akish : dah ptg plk ni.. so selamat ptg yer akish..

pala maldini : pagi hari cuti mmg mood lebih ceria..

my name is yana : pengajaran utk kitakan.. takut2 terjangkit sama moody tu..

farah fauzi : oh, farah ni geng adik akak jgklah dulu yer.. he..he.. sian abg dia..

fieza79 : sesekali takpe.. jgn buat selalu sudah.. he..he..

mama gee : selalunya gitulah.. mood yg ceria itu membawa hingga ke ptg..

eis : terima kasih yer eis..

eye_nee : terus kacau mood kita yer kak..

miszy dian : maknanya klu pagi2 tak boleh tegurlah ni yer.. he..he.

suara kalbu : kena pandai bacalah maknanya ni.. janga terkena angin tak baik tu sudahlah yer.. ha..ha..

angah sayang 2314 : moody berjangkit yer angah..

Hanis Azla said...

azzey : itu mmg boleh buat kita moody..

ati masrif : itu yg kena senyum.. tak perlu kata apa2.. he..he..

diana : bila org buat muka tak manis, kita nak dekat pun takut kan..

bunga : sesaja nak mmody yer bunga.. he..he..

daddy ziyyad : itu salah satu sbb moody..

-sara- : klu tanya lbh terus moody yer sara.. ha..ha..

mi'ing oon : thanks yer.. salam kenal juga..

dyea irdina said...

klu bgn pagi2 trus mandi mmg mood jd baeeeekkkk munya...tp klu bgn pagi tak trus mandi mula la ngantuk campur busyuk..hehehhe tp pling best bgn pagi2 baca sot kabar sambnil minum kopi kat luo umah..tenang jiwa rasanya..tp jarang dapat buat camtu...

Dilla Ady said...

dilla tak la moody tp pagi2 mmg jarang bercakap..sbb mamai2 kot..tapi mmg pagi2 bangun tido mmg jarang sgt bercakap..

tapi bile acha da bangun, baru la borak2 ngan die..

Hanis Azla said...

dyea irdina : dpt baca paper + minum kopi pagi2 mmg jd lbh tenang dan ceria.. tp mmg tak pernah dpt pun nak buat gitu.. he..he.

dilla ady : nasib juga nak layan acha borak yer.. akak plk bangun pagi aje mulut ni dah terus start kerja.. he..he..

wahida said...

kak, saya dulu mmg moody orgnya...lepas dah kawen ni semakin surut dah perangai tu dan dah hampir x de...alhamdulillah...

ummiross said...

ummi suka mulakan hari dengan ceria, kalau pagi2 dah moody, takut menjejaskan satu hari yg indah...

sarah-najwan said...

mood saya waktu pagi
salu dikantoikan oleh 3 hero malaya tu..

jika dorang silap sket ajo...
mmg spnjg jln ke skol
mulut saya pot pet pot pet..huhu

jika line clear..jln jem pulak..saya pot pet lagi..huhu

"mak ni asik bebel ajo"..nasib baik anak saya xkata gtu..hehe

mak encik | SZ said...

mood pagi saya selalu tercabar dgn anak dara kecik ni kak... nak kejut dia p tadika, kena ikut ayat2/skrip yang dia dah sediakan sebelum tido klu tidak blh melalakkk setaman dengar...hadoiii

Anonymous said...

terimakasih sudah kometar di blog saya... saya follow ya...

Hanis Azla said...

wahida : Alhamdulillah dah surut..

ummiross : rugi saja satu hari yg indah disebabkan mood kita kan ummi..

sarah najwan : biasa tu.. mood terkantoi sbb anak2.. he..he.. potpetpotpet itu nyanyian pagi ha..ha.. klu takde tak berseri pagi jadinya..

=sz= : ada skrip khas yer.. he..he.. nak taknak kena ikut juga kan takut kacau mood kita pula nnt..

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...