Nuffnang

Friday, January 21, 2011

Kejam...

Terbaca tentang info ini di diari islam pagi tadi. Terpanggil pula untuk berkongsi ilmu di hari jumaat yang berkat ini. Semoga ada manfaat untuk kita bersama, InsyaAllah.

10 Jenis Orang Islam yang Kejam

1. Seorang yang berdoa untuk dirinya sendiri, dan tidak mendoakan untuk anak-anaknya dan kaum mukmin.

2. Seorang yang pandai membaca Al-quran, tetapi tiap harinya tidak membaca seratus ayat.

3. Seorang yang masuk masjid lalu keluar dan tidak sembahyang dua rakaat

4. Seorang yang berjalan melalui kuburan kemudian tidak memberi salam dan mendoakan ahli kubur.

5. Seorang yang sampai di suatu kota pada hari jumaat kemudian tidak sembahyang jemaah.

6. Seorang yang didaerahnya didatangi oleh orang alim, tiba-tiba tidak mahu belajar apa-apa daripadanya.

7. Dua orang yang bertemu di perjalanan dan masing-masing tidak menanyakan nama kawannya itu.

8. Seorang yang di undang pada jamuan tiba-tiba tidak datang.

9. Pemuda yang tidak ada kerja dan tidak mahu belajar ilmu dan kesopanan.

10. Seorang yang kenyang sedang dia tahu bahawa tetangganya lapar, tetapi tidak diberi dari makanannya itu.

Minta dijauhkan kita dari menjadi di antara orang-orang yang kejam.

21 comments:

sz | m.s.s said...

terasa begitu kerdilnya diri ini...uhukss...

~ yus ~ said...

ye, teras diri begitu kerdil

Perkongsian menarik di hari Jumaat...

Encik MamaT said...

terima kasih atas perkongsian.. setiap perkara ada tanggungjawab.. tanggungjawab kepada diri sendiri.. AQ.. jiran tetangga... semoga kita dijauhkan dari sifat buruk...

~~*Lady Salwa*~~ said...

Yg no. 2 tu, nak kata pandai mengaji tu boleh la... tapi tu la, kadang2 ada gak hari yg terlupa utk baca Al-Quran... Betapa kejamnya diri ini.. huhu

Dilla Ady said...

btul la..kejam rupenye diri nih..ade jugak yang terbuat nih..

Izan Ishak said...

thanks atas perkongsian ilmu ni kak... moga kita dijauhkan dari menjadi org2 yg kejam~

-Sara- said...

thnx sharing dis info kak, trutama diri sy yg jahil ini..

sarah-najwan said...

tq sal info ni
sama2 lah kita beringat..

[S]itie [B]Um [B]Um said...

gulp!! terkena batang hidung..

ANATI SOKI said...

maisng2.. siri sendiri.. perlu amek smua thu jadik pengajaran dan pembimbing untuk ke arah yg lebih baik. nice entry!! heheh.anat suka!

wahida said...

huwaaa!! ada terbuat beberapa tu...huhuhu...

gigi rongak said...

thanks sbb kongsi.. terasa diri ni kerdil sekali

NICK IRFAN said...

ada jgk islam yg kejam ni kena kat sy? hehhhehehhehe lps ni kena ubah la nampknya..

diana said...

terima kasih kak..

saya pun pernah buat entry ni..
hehhe

yua said...

niceeee info akak...

memula baca title tajuk 'kejam', agak suspen...

pN.rOs said...

kadang2 kita sndiri tak sedar kita ada sifat kejam tu... sedikit sebanyak...
mari muhasabah diri

S..U..D..@..I..S said...

bertanya pada diri sendiri kejam kah kita....

Dinas Aldi said...

alamak..ada yg saya dah terbuat ni..kejam rupanya diriku ini..

:(

whitecappuccino said...

terima kasih kerana mengingatkan..kdg kita sering leka

h A n Y S said...

terasa kejam diri ni bila ada 1 2 info tak buat..
:(

tQ kak for sharing this info..
:)

HaDi said...

Terasa diri ni pun ade ciri2 org kejam la..