Nuffnang

Tuesday, January 25, 2011

Sebelum kehilangannya...

Hampir tengah hari tadi seorang peserta kursus di tempat kerjaku tidak dapat meneruskan kursusnya kerana mendapat berita yang ibunya meninggal dunia. Al- fatihah untuk arwah ibunya. Takziah juga untuk beliau dan keluarganya yang kehilangan insan kesayangan.

Sungguh, aku yang takde kena mengena jadi tersentak jadinya. Melihat sendu di wajahnya membuatkan aku jadi terharu juga. Berlari-lari anak dia keluar dari bangunan menuju ke kereta. Jauh lagi perjalanannya hendak pulang. Mungkin dalam 3~4 jam. Tapi jelas dimataku yang dia bagaikan mahu terbang pulang saat itu. Pulang mencari dan memeluk jasad ibu yang telah kaku.

Hatiku tersentuh melihat perlakuannya. Aku cuba letakkan diriku ditempatnya. Rindu pada emak di rumah serta merta bertandang. Kasih sayang dan pengorbanan emak selama ini terasa menyentuh hatiku. Wajah emak terpandang-pandang di mataku. Kata-kata dan nasihat-nasihat emak yang berulang-ulang setiap hari menjadi satu syair yang terindah untuk aku kenang dan amati hari ini. Kebaikan emak yang tak mungkin habis kubalas tersusun di ingatan.

Selama ini aku tahu, aku bukannya selalu menjadi anak yang baik. Aku bukannya anak yang tak pernah ber uhh.. atau tak ber ahh.. dengan emak. Aku bukannya anak yang tak pernah engkar atau melawan cakap emak. Tapi hari ini, aku juga tahu, aku mahu menjadi anak yang lebih baik lagi untuk emak. Aku mahu lebih membahagiakan hati emak. Aku mahu lebih menjaga emak dengan baik. Aku mahu melakukan semua yang terbaik untuk emak selagi mana aku terdaya. Selagi mana aku termampu, sebelum aku kehilangannya.

27 comments:

Lulu caldina said...

sedih baca entry ni kak

diana said...

sangat rindu kat mak sekarang ni..
kalau boleh sekarang jugak nak balik..
huhu..

wahida said...

alfatihah utk arwah...kalau saya pun, rasa nak terbang sekarang jugak nak tgk jasad ibu....

~ yus ~ said...

entri menyentuh hati. Kalau saya pun sama, rasa nak terbang terus mendakap emak...

Al-Fatihah untuk arwah ibu beliau...

sarah-najwan said...

huhu..seb baik baru tadi saya ckp ngan mak saya...terlepas rindu jap..bukan apa..org tua..sakit pening demam tu..ada sokmo..

skrg da tau dia sihat dan gembira kat kg nun..hehe

Dinas Aldi said...

ayah saya dah lama meninggal..kalau emak juga pergi...tak sanggup memikirkan hal tu...

Adzriel AB said...

Sejak ayah dah takda ramadhan lalu, kena lebih kerap call mak di kampung.
http://adzriel.blogspot.com/2010/09/aidilfitri-tanpa-ayahalfatihah.html

Adiwieyah said...

Salam ziarah sini..bila org yg kita sayang dah tak ada memang rasa sebak didada semacam nak pengsan..sebulan dua memang terasa lg kesedihan..lama2 rasa sayu...sampai termimpi2...teringat..setiap yg hidup pasti akan merasainye cuma cepat dgn lambat je..bahagiakan family yg kita sayang sebelum ketiadaannye..kerana mereka tidak akan kembali lagi bersama kita...hanya iringan doa buat mereka..

whitecappuccino said...

Sayu akak baca entri ni, akak juga nak buat yang terbaik untuk mak selagi masa masih ada..

Peminat Katie Holmes said...

sebelum tiba masanya. selagi mereka masih ada.

Shiela Latif said...

sedih jugak baca entri nie...shiela pun dah takder emak!...rindu sentiasa, cuma dapat kirimkan doa jer untuk dia...semoga dia tenang disana. Amin.

sissyira said...

salam

sedih saya membacanya

saya pernah melaluinya ;(

farah fauzi said...

tersentuh hati baca post kali nih..rindu kat mama jugak..

Fadzli Amir said...

Selagi masih ada, hargailah dia...jgn lukakan sedikitpun hati mereka...biarlah...ya biarlah segala2nya betul buat mereka janji mereka senang hati dan gembira...macam anak haji amir, hanyalah doa yg dapat dikirimkan buat bonda yg telah tiada...

♥ eyka elisha ♥ said...

cdey lak baca entry ni =(
klu eyka kt tmpt die pon eyka msti cdey giler..
khlgn org yg plg pntg spnjg pjlnn idop kte..ibu T__T

♥MAMASYAZA♥ said...

tetiba rasa sedih le pulakkkkk

Adzriel AB said...

lambat on linenya hanis!

Iryns awyn aka ryn said...

kak...touching r bace n3 akak nih..
hukhuk....sayang bonda dunia akhirat!!!!

Cik Moon said...

huu..cikmoon pon cepat tersentap gak.. mmg sensitif.. rasa nak nangis sama..

shi3la said...

sedey:(

Al-Fatihah untuk arwah.

Yua said...

mak adalah segala2nya....

Al-Fatihah....

NICK IRFAN said...

sedihnyer... ape2pun al fatihah utk kawan akak tu...

AngahSayang2314 said...

rindu gak tapi angah dekat jer mak kat pj hehehee

Dilla Ady said...

al fatihah tuk arwah ibu peserta tu ye kak..

sedih kak bace entri nih..

tingat terus kt emak..

LiFe KaMi said...

Al fatihah utk ibu rakan anda..
hargai dan sayangilah ibu bapa kita sebaik2nya sebelum mereka meninggalkan kita selamanya...

nina syakina said...

mmmmm.... tak tahu r apa yg tjadi klau nina di tempat dia.

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

betul tu. tapi kuat semangat dia ye..still leh drive sendiri lagi. if sy tatau la camne..pengsan kt situ juga mungkin.

tak terbalas jasa2 ibu kan..if difikirkan, takkan terbalas semua jasa dia selagi dikandung nyawa badan ni..ya allah panjangkan la umur ibu ku..aminnn.....

alfatihah utk arwah ibu kwn akak ye