Nuffnang

Monday, January 24, 2011

Tak perasan atau tak peduli?

Pernah ada situasi dengan orang yang suka menguasai perbualan tak? Aku biasa juga kena. Untuk dua tiga kali kita cubalah juga selitkan cerita kita pula. Iyelah namanya pun berbual. Mestilah ada feedback dari kedua-dua belah pihak. Dan bila sedang berbual pastilah akan ada lebih dari satu cerita yang keluar dari individu yang berbeza.

Tapi bila dua tiga kali apa yang ingin kita sampaikan bagaikan tiada respond bahkan disambung pula dengan cerita mereka lagi, perlukah kita meneruskan cerita. Kalau aku, bila dah jadi macam tu aku lebih suka memberikan sepenuh tumpuan pada ceritanya saja. Lupakan terus apa yang ingin kita kongsikan bersama. Apa guna nak bercerita kalau orang tak sudi mendengarnya. Jadinya dengarkanlah saja cerita-cerita mereka.

Nak tersentap pun tak boleh juga. Takkanlah nak paksa orang mendengar cerita kita. Takkan pula kita mahu meminta mereka berhenti bercerita semata-mata untuk memberi peluang kepada kita pula untuk berbicara. Hmmm.. aku memang tak biasa menguasai perbualan. Jadinya timbullah persoalan dalam kepala. Mereka ni tak perasan ataupun tak peduli?

25 comments:

sarah-najwan said...

hehehe..saya xle gtu..mesti nok perabis gak citer saya..guno aotokrasi selaluh...hahaha..

tapi guno secara berhemah dan xsentuh sensitiviti kwn kita..mungkin guna cara bergurau ke..hehehe

Shiela Latif said...

ermmm......hehe ;)

Adzriel AB said...

opss...terasa..

Azuan said...

dengr aje cerita diorang..huhuu

Yua said...

diorg bukan x perasan. tp jenis diorg ni xpeduli.. n xjaga perasaan org lain.. sy pernah kena mcm ni.. bila da jadi, sy hnya akn bdiam diri shja...

sissyira said...

salam..

terasa sangat la kalau mcm ni...huhuhu


Jom Baca dan Komen--sayang, terima kasih kerana sangat memahami

sisdee said...

oh saya selalu cam u...dgr saja...biar le..mybe other times kita citer lak...or just citer kat kawan lain jek hehheheh

Ati Masrif said...

salam,

melawat di sini

FAD ARIFFIN said...

lebih kepada tak pedulik! :-)

~ yus ~ said...

biasa org mcm ni tersyok sendiri tu kak. Mungkin sebab tu dia tak perasan. Takpe jelah, layankan saja....walau hati terasa kan..

Hanis Azla said...

sarah najwan : he..he. bagus juga tu.. tp kdg tu nak guna cara yg berhemah pun tak jln, itu yg terus diam dan jd pendengar yg baik aje...

shiela latif : he..he..

adzriel ab : issh.. u r not like that.. smlm we have perbualan 2 hala.. so tak yah terasa yer kak.. he..he..

azuan : hmmm.. kita dgr ajer..

yua : mmg taknak peduli agaknya kan..

sissyira : kdg tu terasa juga..

sisdee : oh, kita serupa.. mungkin kena cerita pada kwn lain pula kan..

ati masrif : thanks yer..

fad ariffin : mungkin juga..

~yus~ : kita layan.. he..he..

♥MAMASYAZA♥ said...

akak pun penah kena situasi camtu, last skali, diam ajelah, dengar apa yg depa ckp, kalo rasa malas, blahhh je, tak kuasa nak dengar citer depa, sedangkan depa takmo dengar citer kita, tak gitu

farah fauzi said...

sayapun pernah alami macam tuh jugak..last2 kita jd tukang dengar jer la...hehe

Dilla Ady said...

dilla pun penah kena..masalahnye bukan dgn satu perbualan jek..setiap perbualan mesti die camtu..last2 malas nk bertembung ngan die lagi..tak koser nk dgr die jek bercerita macam kite takde citer..

Adzriel AB said...

risau gak kekadang terlebih cakap. takut terlupa diri.

diana said...

kak..
kalau kat tempat saya ni ramai yang cakap saya pendiam..orang tanye baru saya jawab..
sebab nye macam cerita akak ni la..
kalau 5 orang yang besembang,5 orang nak becakap macam2..
sebab tu saya memilih untuk diam dn dengar je..kalau berdua ok lagi la..
masih ada ruang untuk kita mencelah..
tapi kak biasanye orang yang tak bagi ruang untuk orang lain bercakap ni biasanye dia kesunyian..
sekali dapat jumpa dan berbual memang semua benda dia nak luahkan..sampai cerita bergaduh dengan suami pun nak cerita kat orang..

Hanis Azla said...

mamasyaza : kita dgr cerita mereka sajalah nampaknya..

farah fauzi : tukang dgr pun jadilah.. he.he..

dilla ady : lepas dia, dia, lepas dia, dia lagi.. bila pulak turn kita ekk.. he..he..

adzriel ab : patutnya semua org kena mcm tu agar tak lupa diri kan..

diana : ha..ha.. sudahnya sbb dia org yg asyik nak bercakap kita pula di cop pendiam yer diana..

ANATI SOKI said...

anat penah jadik cmtuh. rasa sedih gak oooooh... heheheh

aien said...

x peduli kot kalo dh mnyk kali nk try msuk daun x dpt hehe, mybe trlalu taksub dng crite sndri yg x habes2 nk cerite ngeeh ngeeh ngeeh

Amy Syaquena said...

ops hehe...

ermayana a.k.a mrs mahzan said...

tak peduli le tu,mane bleh tk perasan...

-Sara- said...

haah, penah kne cmtu, kadang2 tu sakit hati jadinye, haha

Hanis Azla said...

anati soki : kdg tu rasa sedih jgk kan.. hu..hu..

aien : itulah, dah cerita dia x habis2, mcm mana plk nak dgr cerita kita kan..

amy syaquena : he..he..

ermayana : hmmm.. ada logiknya juga di situ..

-sara- : sakit hati sbb kena simpan cerita kita sendiri.. he..he..

Ogy said...

selalu gak kena mcm ni...kalo ade 2,3 org yg kaki conquer cerita lg lah...last2 kita diam je...sambil menadah telinga...masa study dulu..sampai angkat tgn sbb nk menyelah...haha lawak je...tp bila dh besar2 ni..selalunya diam je..bg canlah kat org yg nk bercakap puas2 tu....

akhirnya kalo rs nk bercerita jugak..cerita jelah kat blog atau dgn hubby je...hik3

Hanis Azla said...

betullah ogy.. kita telan liur aje dengar dia bercerita.. ha..ha.. lps tu simpan aje sampai balik rumah then citer dgn hubby..