Nuffnang

Tuesday, January 11, 2011

Takde tangguh-tangguh punya..

Malam semalam kerjaku asyik menjahit. Mula-mula jahit beg sekolah anak bongsuku yang baru seminggu sekolah dah terbertas sikit tali sangkut begnya. Bising mulutnya minta jahit. Manakan tidak, begnya berat. Jadi dia banyak seret beg tu dari sangkut kat bahu. Dalam van pulak, dia biar saja begnya tersangkut di bahu masa nak naik atau turun van. Dia main redah saja. Habis tersangkut-sangkut dengan beg orang lain. Manalah tak koyak. Nak beli beg tarik tu, kalau dah letak buku jadi lebih berat pula. Lagilah dia tak berdaya nak bawa.

Okey, lepas tu jahit pensil beg anak daraku pula. Perempuan ni kan suka barang-barang dia teratur. Punyalah nak susun ikut jenis. Dia dok sumbat kat satu tempat tu sepenuh-penuhnya. Manalah tak koyak. Gigihlah minta mamanya jahit elok-elok biar tak nampak buruk. Nasib yang terkoyak tu kat belah dalam. Jadinya dengan skill menjahit yang tak berapa nak terror ni, takdelah nampak yang ada jahitan kat situ. Takdelah nampak apa-apa defect. So dah elok macam tu, anak dara aku pun tak kisahlah nak pakai terus pensil beg tu.

Lepas tu sibuk pula si abang minta tolong jahitkan nama kat baju sekolah dia. Dah tak boleh bertangguh esok-esok dah sebab katanya kalau takde nama kat baju tu nanti cikgu marah. Menjahitlah mamanya malam-malam buta. Takut anak kena marah pula kat sekolah esok.

Bila fikir-fikir balik, memang seorang ibu tu selalu tak bertangguh untuk memenuhi permintaan anak-anaknya. Emak aku dulu pun macam tu. Mintalah buat apa saja. Kalau mampu tu, memang jam-jam itu juga emak akan penuhi dan usahakan. Kalau tidak dalam masa yang yang singkat juga sudah dipenuhi.

Tapi anak-anak ni kalau boleh bertangguh dengan permintaan ibu tu, memanglah asyik nak bertangguh. Aku tak cakap orang. Aku sendiri pun macam tu juga. Memanglah selalu tu setiap permintaan emak tu aku cuba penuhi. Tapi kalau dalam sepuluh tu, mesti dalam dua tiga saja yang on time aku penuhi. Yang lain tu memang akan lambat sikit permintaan itu terlaksana. Bila mengenang kembali, terasa berdosa sangat. Sedih pun ada juga sebab selalu tak peka.

Perasan tak, kadang-kadang tu, sekecil-kecil perkara pun mampu memberikan kita kesedaran. Alhamdullilah, setidak-tidaknya kesedaran itu memberi jalan buat kita untuk berubah menjadi yang lebih baik dan lebih peka.

26 comments:

~ yus ~ said...

betul tu kak..

seboleh2 kita nak beri yg terbaik pada mereka.

Tapi bila kita minta tolong, ada aje perkataan "sekejap ye ibu"...huhu

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..sy folo blog ini ya

sarah-najwan said...

saya pom sama
asik bertangguh je yg anak minta..huhu

kdg2 saya rajin buat selalu..kdg2 tak buat krn masa dorang minta saya dok masaklah..

**ada gak nk kene jahit tu..nmpk gaya kene beli masin jahit nih..seluar baju skrg mudah sgt tetas..dan rabak..

sz | m.s.s said...

uhuhuhuuu..
terkena batang hidung sendiri gak ni kak!

-Sara- said...

ehehe, mmg menjahit jela akak semlm eek :)

Izan Ishak said...

hebatlah akak...dok menjahit pulak ye. tp mcm izan pun sama, kadang2 sian plak kat anak2 bila nak sumthing umminya tak terus tunaikan. rasa bersalah kat situ.

*hikmah kalau buat kerja tanpa bertangguh ni...hati dan jiwa tak serabut kan kak...betul x?

kak, boleh sangat nak join gathering putrajaya tu, check details kat belog tuan penganjur ye, then kena emailkan details mcm yg dia nak tu~

http://amrafahan.blogspot.com/p/jom-berkelah.html

Shiela Latif said...

teringat kat arwah ibu lar...;(

Ain said...

menjahit malam2 mesti kabur jer pandangan lepas tu...hehe

kalau boleh setiap ibu nak bagi yang terbaik untuk anak2...

hopefully anak2 kita juga berikan yang terbaik untuk kita...

moga mereka berjaya dunia akhirat..

hentakbelipat said...

aisey..terase la kak..heheheh "boi..tlg basuh pinggan"
"kejap makkkk"

kehekhek

diana said...

saya dengan mk saya dulu gitu la..
apa mak suruh..
"nanti sat na.."
"sat lagi la.."
"satgi2 orang buat la.."
hhaha..
tak heran la kalau anak kita nanti pun ikut macam tu..

Dunia Mayaku said...

emm terkena btg hidung sendiri...begitu kot if jd ibu n begitu juga if jd anak...

Hanis Azla said...

~yus~ : itulah.. manjang bertangguh aje kan.. mcm kita dgn mak kita juga..

sahromnasrudin : thanks yer sudi follow blog ini..

sarah najwan : iyelah, kdg tu kita bertangguh mmg bersebab.. akak ni mmg kena jahit tangan sbb x tahu guna mesin jahit tu.. he..he..

sz m.s.s : hmmm.. samalah kita ni..

~sara~ : iyelah sara, terkial2 menjahit.. he..he..

izan ishak : betullah izan klu tak bertangguh tu hati mmg rasa tenang sikit.. pasal gathering tu, klu akak free insyaAllah.. teringin juga nak join sama..

shiela latif : Al-fatihah utk arwah..

ain : mmg jd kaburlah sekejap.. Amin, mudah2an. Itulah juga doa akak..

hentak belipat : he..he.. terasa yer.. takpe2 pelan2 kita berubah jom..

diana : akak pun mcm tulah juga diana.. bila sampai kat anak barulah kita terasa sendiri..

dunia mayaku : mcm itulah nampaknya..

Dilla Ady said...

anak dilla yg dua tahun tu pun kalu disuruh da pandai...jap, jap..jap ehhh...sambil tangan wat sign stop..

nk marah pun tak jadi tau kak..hihihi

Adzriel AB said...

Sekejap maakkkk.... adoi! aku sama gak tu. Now turun kat anak...amik kau!

FareedSairi said...

terima kasih kak...insaf sekejap dengan pengorbanan ibu bapa...

Mar said...

akak tetiba sy tingat mak kat kg,...esok jugak birthday my mom,..

pengorbanan yang tdk berbelah bagi daripada seorg ibu mmg tidk akan dpat dibalas,..

hnya kejayaan diri saja dapat dihadiahkan,..wish me gud luck ye akak,moga menjadi anak yg dpt berbakti kepada kedua ibu bapa.eh dh komen pnjg plk,.he3

Latifah said...

rajinnya akak jahit malam-malam...
itulah, seorang ibu akan sentiasa fikirkan anak-anaknya. tapi seorang anak belum tentu ingatkan ibunya...

~rindu arwah emak~

Dinas Aldi said...

saya xda pengalaman dengan anak tapi kalau dgn mak memang kekadang tu bila disuruh ada gak yg x bleh buat jam2 tu jugak..akan keluar jugak "tunggu sat naaa" tu, heheheheh

ampun mak!

Hanis Azla said...

Dilla ady : samalah, anak2 akak pun gitu juga.. kdg tu suruh makan pun terkejap-kejap aje kat mulut tu.. tp masa kecik2 ni kita nampak comellah kan..

Adzriel AB : skrg dah jadi ibu, kita plk yg merasa yer.. betullah, ambik ko.. he..he..

Fareed Sairi : Alhamdulillah, terlalu besar pengorbanan mereka kan..

Mar : akak lg suka klu nak komen panjang2 pun..takde hal..
hepi birthday to ur mom esok. semoga beliau mendapat keberkatan umur dan rezeki. Semoga mar juga akan menjadi anak yg dpt berbakti dan membahagiakan kedua ibu bapa tercinta..

latifah : bila dah terpaksa tu, kenalah buat juga malam2 pun.. betullah apa yg latifah ckp tu..
memang selalu begitu kan..
Alfatihah buat emak Latifah..

Dinas : Akak pun gitu juga.. mmg kena banyak minta ampun dgn ibu2 kita kan.. asyik nnt aje jawapannya bila di suruh.. tak baik betul.

NICK IRFAN said...

mmg mak yg baik la akak ni.. :)

Hanis Azla said...

Alhamdulillah, tq nick.. mmg semua ibu pun baik2.. kepentingan anak2 sentisa menjadi no.1..

KELI OH KELI said...

entry yg simple tapi sangat berharga pengajaran yg kak hanis sampaikan...terima kasih...

Hanis Azla said...

Alhamdulillah.. semoga ada manfaat buat org lain juga.. Thanks yer.

azzey said...

Hanis Azla: dh jadi kelas jahit menjahit le ye...hi3...

wahida said...

ni mmmg keje menjahit je la sis ye...layan kan je la anak2 yg mcm2 ragam tu..heheh...

Hanis Azla said...

azzey : haah kelas menjahit bidan terjun.. he..he..

wahida: itulah, layan ajelah kan.. dah tanggungjawab kita..