Nuffnang

Tuesday, April 19, 2011

Begitulah hati emak...

Hari sabtu dan ahad lepas emak bermalam di rumah adikku. Ini kerana suaminya tiada di rumah kerana ada urusan di Terengganu. Jadinya tentulah dia mahu emak menemaninya dan anak-anak.  Semasa emakku di sana, adikku ada beli durian. Kata emak sedap benar duriannya. Iyelah kalau 3 biji harganya hampir 50 ringgit tentulah sedap.

Semalam semasa emak menemaniku untuk mengambil Han balik dari tuisyen, sibuk benar emak mengajak aku berhenti di gerai durian. Aku tanyalah siapa yang hendak makan sebab baru lagi emak makan durian. Biasalah orang tua, penyakit pun ada. Jadinya kalau perlu, aku memang mengawal sikit permakanan emak. Kalau emak teringin tu memang aku layankan juga. Emak kata dia pun tak mahu makan lagi.

Tapi beria juga emak mengajak aku singgah. Saja nak beli untuk kami katanya. Jadinya aku pun berhenti di satu gerai durian berhampiran kelas tuisyen Han. Waktu dah tengah malam, durian yang tinggal tentulah yang mahal-mahal saja. Aku cakap dengan emak, kalau mahal macam tu tak payahlah. Sebab kami tak rasa nak makan durian pun. Kalau kami nak makan dan kalau emak nak makan lagi nanti kami boleh belikan sendiri.

Emak pun kata okey. Dalam perjalanan menuju ke rumah, emak minta aku berhenti di satu gerai durian lagi untuk bertanya harganya. Aku ikutkan saja. Gerai yang ini harganya tidaklah semahal gerai yang pertama. Jadinya memang emak nak beli jugalah. Sebab emak nak belanja makanya aku kata beli sebiji pun cukuplah. Tak mahulah menyusahkan emak.  Lagipun emak dah kata emak tak mahu makan. Sebiji tu dah cukuplah untuk kami. Lagipun anakku Is memang tak makan durian. Han pun kata dia taknak banyak. Cuma nak makan seulas saja.

Balik rumah sibuk emak suruh aku panggil en.asben dan anak-anak makan. Memang sedap duriannya. Walaupun cuma 7 ulas isinya tapi memang puas kami makan sebab isinya tebal dan rasanya sangat sedap. Lemak, manis, pahit saling bersatu. Nampak puas wajah emak. Katanya masa makan durian yang sedap kat rumah adik emak teringatkan kami. Itu yang emak nak belikan sangat untuk kami. Biar kami dapat makan durian yang sedap juga.

Itulah hati seorang emakkan. Anak-anak sentiasa ada dalam ingatan. Makan yang sedap sikit pun masih teringat anak-anak. Sedangkan bukannya kami tak mampu nak beli sendiri. Tapi tetap juga emak nak belikan untuk menjamu kami. Terima kasih emak. Sayang emak sangat-sangat.

39 comments:

Eyrique Ettiqazz. said...

kasih emakmmg mcm2,x pernah lupa anak2..

=sz= said...

uhuksss kak...sedih syahdu teringat mak kat kampung la plak...

mmg gitu la, masa kecik2 dulu mak slalu igtkan kami adik beradik klu makan igt "orang belakang" (yang belum makan) ... smpi ke dah besar ni klu mak makan mmg mesti dia simpankan makanan utk anak2 lain yg belum dtg umah mak... (rumah adik beradik saya di dalam radius 30km rumah mak ;p)

~ yus ~ said...

Itulah kasih seorang emak...

Cerita Hanis buat yus teringat pada nenek yus semasa melawat dia Ahad lepas...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

betul tu..sob sob sob...tetibe teringat mak kt kg...:-(

Hanis Azla said...

eyrique ettiqazz : itulah kasih sayang ibu pada anak2 kan..

=sz= : betullah suzie.. kita selalu diajar utk ingat org belakang kan.. bagusnyalah.. harap2 ajaran mak2 kita dpt kita gunakan utk mendidik anak2 kita pula.. maka akan pun gitu.. klu makan dgn akak teringat anak2nya yg lain.. klu makan dgn anak2 yg lain teringat kat kita pula..

~yus~ : kasih ibu kan yus.. semoga nenek yus berbahagia bersama anak, cucu, cicit tersayang..

Hanis Azla said...

rose@ibu rafiq : sayang emak selalu.. semoga kehidupan ibu2 kita sentiasa diberkati olehNYA..

So Shy Lady said...

touchingnye hanis...
nk jatuh air mt niii Y_Y

ummiross said...

begitulah jugak yang kita rasa bila setiap kali makan yang kira special sikit, mesti teringat anak2 kan...kita pun dah jadi mak, memang faham sangat2 hati seorang ibu.

Liza @ Adzriel AB said...

minda mak selalu suka benar nak share sesuatu yang best, yang sedap, yang menggembirakan dengan anak cucunya. memang tak normal betul bila ada yg nak bergembira sorang2 je, lupa nak kongsikan dgn anak2. kalau kak liza pun... mak nak beli? boleh sangat... takut kalau kita menidak, kecik hati pula nanti.

munna said...

itula kasih mak pada anak-anaknya...bila dah jadi mak ni.. mmg bila makan yg sedap2 je mulalah teringat kan anak yg tak makan sekali dgn kita... kadang klu nak pergi makan istimewa mmg tunggu nak pergi dgn anak2 sekali

MiSzy DiaN said...

tersentuh bila baca nie..
sayang kt mak sangat2.. :)

Eye_nee said...

brgkali semua mak2 begitu tabiatnya kan sis...bila dah jd mak ni pon...kita akan rasa benda yg sama mcm apa yg mak kita rasa...bila ada function kat opis ni..kami pi mkn2 di hotel2 atau restoran mahal2..teringat anak kat umah...apa yg mereka makan agaknya yer....

sarah-najwan said...

ibu kan..mesti fikir anak2 walau anak2 da beranak pinak..mcm kita nati la..hehe

Hanis Azla said...

so shy lady : begitulah indahnya kasih syang ibukan.. mmg selalu buat hati kita tersentuh..

ummiross : bila jd ibu, kita pun mmg mcm tu juga kan ummi.. harap2 dalam kita sibuk dgn anak2, kita tak lupakan ibu2 kita..

liza@adzriel ab : anak2 sentiasa ada dalam mindanya kan kak.. Alhamdulillah.. kita ada ibu yg sgt baik dan mulia mcm tu.. Semoga Allah sentiasa memberkati ibu2 kita..

munna : bila dah jd ibu, perasaan kita pun dah jd begitu juga kan..

miszy dian : semoga mak dian sentiasa sihat dan berbahagia hendaknya..

eye_nee : betullah kak.. bila makan yg sedap mmg teringat kat anak2.. dgn emak pun tak lupa juga..

Hanis Azla said...

sarah najwan : betullah.. walau kita dah bersuami dan beranak pinak.. kita tetap utama dalam hati mereka kan..

Dilla Ady said...

skang sikap emak tu da terturun lak kt dilla..pape hal mesti ingat kt anak dulu..

eis said...

samalah mcm dia teringat kat bila tengok lauk febret kita kan..sob,sob.

farah fauzi said...

kasih emak untuk anak2 sampai akhir hayat ..i luv u mama

Maya Mayana said...

waa ingat kat mk yana...asal balik sana je sibuk masak sedap2 utk anak,menantu dan cucu...memang hati mak begitu agaknya...

Sasa Al-Sharif said...

alamak sedihnya entri ni. terharu sgt. dah buat orang teringat sesuatu

Suara Kalbu said...

Setuju tu kak.

Hati emak ni dia suka nak sukakan hati anak-anak walaupun kadangkala benda tu menyusahkan mereka.

Kalau dengar je anak-anak nak balik, susah payah mereka masak dan beli benda-benda yang anak-anak suka walaupun anak-anak dah besar panjang.

Mak ida dan mak mertua ida macam tu lah ..

Pala Maldini said...

"like"

h4ni3 said...

mak saya pun camtu jugak.. huhu

diana said...

memang gitu la kak kalau dah namanye emak..
apa yang dijamahnye anak2 lah yang diingat dulu..

sayangsayangibu said...

sayu betul baca en3 nih..sedih hati
mak memang macam tu lah
kasih sayang mak sampai ke akhir hayat kan?

AngahSayang2314 said...

wahhh sungguh tersentuh angah membaca hanis punya n3 ari nie..kasih seorang ibu kan???

Aida said...

tetiba saya rindu sangat kat mak saya lah kak hanisssssss ... cepatlah minggu depan .. bley balik melaka lama skit ..

cik teynteyn said...

kasih syg ibu smpai syurga ..

+__________+

neway. follow u dear :)
keep in touch tau.

mummiey said...

T_T bila bc n3 ni sampai ke pengujung, air mata mamie bergenang...untungnya mempunyai emak yang macam tu.....

*Mamie follow sini
trtarik dan jatuh cinta pd blog ni..

Daddy Ziyyad said...

Kita pulak, kalau makan, berapa kerap kita ingatkan emak ayah kita??

Begitulah kasih sayang ibu bapa..

Dinas Aldi said...

Mak akak kata, kalau dah nak suap dalam mulut sendiri pun sanggup kensel kalau anak yg mintak..

Kasih seorang ibu tiada tolok bandingnya..

whitecappuccino said...

terharunyaaa...begitulah kasih mak kan??

Adiwieyah said...

SALAM ZIARAH..begitulah hati ibu..kasih sayang tak dpt dipisahkan..dgn hati seorg ibu..

Ati Masrif said...

menusuk ke hati kita ni hanis...

teringat kat mak kita juga

rasa sayu pula ....

Me Nadia said...

Saya smlm pon baru mkn durian kak... Dr ahad tu sy dah tgok2 durian yg jual kat Jusco... Tp mhl sgt harganya, mcm x berbaloi... Last2 mama belikan durian dr pasar mlm... Mhl jgk... Sekilo 12inggit...Sedapnyer... Sedap sbb mama yg belikan... Sbb mama tau sy antu durian.... ;) apepon, ksh syg ibu mmg x ternilai...

eB ezrin said...

tringat pulak kat mama eB ... mmg hantu durian... risau tgk mama mkn... hu3

Hanis Azla said...

dilla ady : baguslah mcm tu dilla... semoga kita pun tak pernah melupakan org tua kita..

eis : betullah eis.. itu yg sblm makan nama anak2 disebut dulu..

farah fauzi : mmg sampai akhir hayat.. harap2 begitulah juga perasaan kita kepada mereka..

maya mayana : itulah.. mesti nak masak untuk merai kita kan yana..

sasa al-sharif : cerita ttg kasih ibu mmg selalu buat hati kita tersentuhkan sasa..

suara kalbu : itu cara mereka untuk merai anak menantu kan ida.. mereka selalu buat kita rasa berbesar hati.. harap2 kita dapat melayani mereka sebaik2nya juga..

pala maldini : thanks..

h4ni3 : hati ibu selalu sama kan hani..

diana : betullah diana.. kdg tu semua perkara pun ingat anak juga..

sayangsayangibu : mmg sampai ke syurga kasih sayang mereka kepada kita.. tak ternilai harganya kan..

angahsayang2314 : citer ibu mmg buat hati kita tersentuh.. itulah ajaibnya kasih sayang mereka..

aida : rindu emak yer aida.. semoga minggu depan cepat tiba untuk aida melepas rindu pada ibu tercinta..

cik teynteyn : sgt betul.. thans yer sudi follow blog akak ni..

mummiey : Alhamdulillah... thanks yer sudi follow.. appreciate it so much..

daddy ziyyad : itulah tu.. tp semoga kita tak pernah lupakan ibu ayah kita dalam apa jua perkara sekali pun..

dinas aldi : betullah kak.. selalu gitu.. mmg takde tolok banding kasih sayang mereka..

whitecappuccino : mmg mcm tulah kak..

adiwieyah : sgt stuju.. mmg sgt betul..

ati masrif : itulah penangannya kasih sayang ibu kan.. selalu buat kita terharu dan sayu..

me nadia : mmg tak ternilai kan kasih syg mereka.. baru2 masuk musim ni mmg mahal sikit harganya.. tp bila rasanya sedap, mmg berbaloi juga dgn harganya.. nadia antu durian juga yer.. he..he..

Hanis Azla said...

eB ezrin : mama eB hantu durian yer..sama juga dgn emak akak.. itu yg kalau mkn lebih sikit akak kena kawal tu.. bukan apa risau dgn penyakitnya..

KELI OH KELI said...

tersentuh saya baca entry ni.... :(