Nuffnang

Friday, April 22, 2011

Rezeki kau, kau makan.. Rezeki aku, aku makan..

Salam petang untuk semua. Minta maaflah yer. Agak kasar sikit tajuk entry ni. Tapi itulah kata-kata yang membuatkan hatiku selalu hilang rasa cemburu dengan rezeki milik orang lain. Kata-kata ni sebenarnya selalu keluar dari mulut seorang teman. Temanku ini setiap kali lepas keluar bonus atau increment, jarang benar nak compare-compare dengan orang lain. Orang dapat banyak ke, dia dapat sikit ke atau sebaliknya dia tetap cool. Takde nak banyak bunyi. Kalau orang lain ada barang baru pun begitu juga reaksinya. Dia sibuk merai. Takde nak kisah walau dia tak punya barang baru. Nak kutuk dan perli pun jauh sekali. Yang keluar dari mulutnya selalu hanyalah rezeki kau, kau makan.. rezeki aku, aku makan.. Apa ada hal.

Selalu dia cakap macam tu sampaikan aku pun dah naik hafal. Tapi aku rasa betul juga apa yang dikatakan tu. Buat apa nak cemburu dengan rezeki orang lain. Kalau kita dapat lebih kita bersyukur. Kalau kita dapat kurang pun, kita kena bersyukur juga. Sekurang-kurangnya tetap ada rezeki untuk kita. Sebabnya bila time kita dapat rezeki lebih dari orang lain tidak pula kita nak cemburu dengan orang yang dapat rezeki kurang tu. Tak pernah kan. Kalau kita tak dapat langsung, tak perlulah berduka nestapa. Mungkin lain kali ada rezeki untuk kita pula. Banyakkan berdoa. InsyaAllah, lepas ini giliran kita pula.

Alhamdulillah.. semalam ada rezeki untuk anak-anak. En.asben dapat salary adjustment. Bertambahlah sikit gajinya. Dapatlah dalam separuh gajiku. Wah separuh gajiku. Dengar macam banyak yer. Tapi sebenarnya tidaklah banyak mana sebab gajiku kecik saja. Tapi aku tetap bersyukur dengan gaji kecikku ini. Aku juga tetap bersyukur dan tersenyum lebar dengan pertambahan gaji yang diperolehi itu. Dalam pada itu aku tak rasa cemburu dengan gaji orang lain yang banyak. Malah aku suka dengar orang yang bergaji besar ni. Selalu seronok memikirkan bagaimana mereka nak membelanjakan gaji mereka yang banyak tu. Berangan guna duit gaji orang lain. Boleh? Boleh kot. Sebab aku tak usik pun duit orang. Aku tolong berangankan saja.. he..he..

Pada aku, rezeki itu satu nikmat yang perlu disyukuri. Bukannya untuk di bandingkan. Rezeki itu milik Allah. Kalau Allah beri kita terima. Sebab kalau Allah nak tarik balik. Bila-bila masa saja kita akan kehilangan rezeki yang kita perolehi. Tak kiralah dapat banyak ke. Dapat sikit ke. Yang penting kena pandai bersyukur. Cemburu jangan sekali. Serius. Cara temanku itu banyak mengajar aku untuk menghargai rezeki sendiri tanpa mengambil kisah rezeki yang diperolehi oleh orang lain. Kata orang perjalanan hidup kita seharian berdepan dengan orang lain itu satu pembelajaran. Aku mendapat pelajaran yang berguna dari temanku ini.  Dan rasanya pelajaran yang berguna itu tak salah kalau aku kongsikan bersama. Semoga ianya ada manfaat untuk orang lain juga.

Have a nice weekend.

39 comments:

sarah-najwan said...

betul hanis
jika sudah itu rezeki kita
kita akan dpt..

yg penting nilai dan erti syukur..

saya bersyukur dgn rezeki dari segala aspek yg Allah taala beri kpd saya dan keluarga..aminnn

- dieyana - said...

ya, betul tu, ... syukur alhamdulillah atas rezeki yang diberi oleh-Nya. Selalu tengok orang yang kurang bernasib baik drpd kita, insya-Allah, rasa insaf, rasa bersyukur yang amat, akan sentiasa ada di hati kita...senyum!

=sz= said...

alhamdulillah...
yang penting rezeki yang diperolehi berkattttt... :)

-Sara- said...

yang penting rezeki tu dr sumber yg halal kan kak hanis ;)

So Shy Lady said...

rezeki dtg dlm bmacam2 bntuk...tidak skadar wang ringgit shj, kan.
ksihatan yg baik, anak2 soleh n pandai, suami yg btnggungjwb, rumah yg slesa dll jg rezeki buat kita ;)

h4ni3 said...

kadang2 cemburu tu bagus juga.. supaya kita dapat motivasi utk terus majukan diri.. tapi jangan sampai kita kufur dgn segala nikmat yg telah/sedang kita kecapi..


eh, kenapa ayat saya skema lak ni? hehe

Arizakiah said...

Alhamdullillah...akak aentiasa bersyukur di atas sebanyak mana rezeki yang Allah beri. Banyak atau sedikit bukan persoalan , yang penting BERKAT...

♥MAMASYAZA♥ said...

sentiasa bersyukur dengan apa yg kita ada

diana said...

alhamdulillah..
setakat ni saya rasa dah cukup semua walaupun kami tak kaya raya..
sebabnye saya ni masa kecik memang dari keluarga miskin.jadi apa yang ada sekarang rasa lebih baik dari masa saya kecik2 dulu kak..

Azlan Hasan said...

walaupun rezeki sy xde banyak mana tp alhamdulillah hidup xde la tension..kadang2 kalo ade rezeki lebih skit sy share ngan abg2 n kakak2 yang da banyak berkoban utk sy dulu..hehehe

Regards,
-Strider-

Sofya said...

Mmg rezeki masih2.. tapi bunyi cam kasar ja ckap camtu kan.. tapi dlm nada melawak ok la.. tapi lagi best kalau lebih rezeki tu share skit dgn kawan or family.. tak rugi pun..kan?!

Dinas Aldi said...

Sangat setuju dengan kata2 kawan Hanis tu. Tak perlu kita nak cemburu dengan rezeki orang lain. Kadang2 akak pun terbabas juga dalam situasi tertentu, sangat perlu menginsafkan diri.

Khuzrin Kamarudin said...

Rezeki masing-masing. :)

h A n Y S said...

btl tu..kenapa lah mesti nak jeles rezeki org..rezeki yg dia dapat tu atas usahanya kan..
;)

farah fauzi said...

wow..alhamdulillah akak..nnt leh wat kenduri kesyukuran neh...haha...bila la bos nak naik gaji saya nih...hehe

tice SHA said...

bersyukur dengan apa yang ada... kena ingat berbelanja ikut kemampuan.. macam sha ni kurang beringat... huhu... nai gaji jer macam2 dalam otak.. laju jer...hihi...gagal sket nak berjimat...nasib baik ade hubby yang pandai mengurus...:)

Kakzakie said...

Tapi cuba kaka baca apa yg Hanis angankan....:)

Abang dah naik gaji bolehlah buat sesuatu. Banyak tu kalau separuh dari gaji Hanis. Hm.... mestilah suka dan terbayang nakkan sesuatu tu tapi malu nak bagitahu kami kan...kan....

Liza @ Adzriel AB said...

kak liza cemburu & happy tengok org lain senang aje dgn doa moga rezeki kak liza pun bertambah seiring dgn kebahagiaan sekeluarga. nak dengki utk mengata tu tidak le.. dah rzeki dia. Allah dah agihkan rezeki masing2. nak lebih kenalah usaha, kalau tak dpt pun belum rezeki Allah nak bagi lebih. Apa pun cemburu tengok hanis! suka sangat..he..he..

NICK IRFAN said...

btol tu kak.. sambung sikit tajuk akan kasi tu "apesalah kita makan sama" hehe

Sasa Al-Sharif said...

bagi aku, cukuplah aku mampu hidup dgn gaji yg ada. aku tak kisah orang lain jadi kaya, Alhamdulillah rezeki mereka. tapi aku kisah bila gaji tak mampu menyara kehidupan aku

ummiross said...

tahniah pd en.asben Hanis, rezeki anak isteri tu. InsyaAllah kalau kita bersyukur, Allah akan tambah nikmatnya kan Hanis..

S..U..D..@..I..S said...

seorang insan yang tawadhak insan yang tahu bersyukur nikmat yg diberi

etiey.com© said...

tuhan dah tetapkan rezeki utk kita kan..

Maya Mayana said...

emm biar sikit tapi berkat (^_^)...

Eye_nee said...

300% akk setuju dgn kawan Hanis tu...rezeki org jgn kita rasa iri..rezeki kita...harus kita syukuri...

~ yus ~ said...

betul kan Hanis. Syukur atas nikmat dariNya selama ini...

mimi jazman_MJ said...

saya bersyukur dengan apa yang saya miliki hari ini.. :) nyawa..kesihatan..makanan..iman..ilmu.. itu semuanya rezeki dari DIA.. :)

jadi..bersyukulah..

Fadzli Amir said...

hehehe...aku pun selalu tengok org yg lebih kaya dari aku...tapi takde perasaan pun cuma kagum ada la...heheheh...ya..bersyukur dgn apa yg ada sekarang...

AngahSayang2314 said...

betul tue hanis...sokong sangat...
tp kadang cemburu ada gak 4thn kat sini increment tak ada pun.. inikan pula bonus lg la...sedih sangat....kadang2 cemburu ngan company lain....elok ke????

♥ Che NamNam ♥ said...

adalah lebih baik bersyukur dengan apa yang kiter ada dan yang kiter dapat dari mengharapkan yang lebih...:)

Mama Gee said...

g pernah rasa rendah diri dan malu dgn kawan2 lain sbb...ada degree tp just pegang jawatan diploma...bertahun2 mengasingkan diri dr kawan2....malas nk jumpa derang sbb takut derang banding2 kan diri g dgn mereka..

tp akhirnya g dpt buka mata dan minda...rezeki tu Allah dh tetapkan...rezeki ada di mana2....setiap org dh tertulis rezekinya..kalo dh rezeki g kat sini...g patut redha...alhamdulillahlah ada usmber rezeki jika nak dibandingkan org2 lain yg masih menganggur kt luar sana..

eB ezrin said...

dulu eB mmg raser down sgt... tapi pastuh eB bangun balik... sbb eB engat... mmg dorang ader master... tapi eB ader 2 anak... rezki masing2 kan? :)

Hanis Azla said...

sarah najwan : mmg kena sersyukur dgn setiap rezeki yg kita ada dan perolehi kan kak..

dieyana : betullah.. itulah cara terbaik..

sz : betul.. yg penting berkat..

sara : sgt betul

so shy lady : betul.. rezeki2 yg lain tu sama pentingnya untuk kita terus bersyukur..

h4ni3 : cemburu utk kebaikan tiada salahnya..

arizakiah : Alhamdulillah.. semoga terus berkat rezeki2 kita..

mamasyaza : betul tu kak..

diana : kesusahan dulu kdg kala mengajar kita utk lebih tahu bersyukur kan diana..

azlan hasan : itu yg sepatutnya.. berkongsi rezeki yg ada dgn org lain..

sofya : bunyi mcm kasar kan.. tp kita ambil yg baik saja.. mmg tak rugi berkongsi dgn org lain sama..

dinas aldi : sama2lah kita menginsafi diri.. mmg kdg2 kita ni asyik menurut kata hati..

khuzrin kamarudin : Alhamdulilah..

hanys : yg penting kita kena usaha.. tak perlu cemburu..

farah fauzi : Alhamdulillah.. harap2 lps ni turn farah pula naik gaji..

Hanis Azla said...

tice sha : samalah.. mmg kita kena byk beringat..

kak zakie : suka tu mmg suka.. terbayang tu tak lagi kak.. ha..ha..

liza@adzriel ab : yg penting kita kena byk dan teruskan berdoa.. hanaya kepada DIA kita meminta.. akak ni.. cemburu dgn saya pulak..he..he.. takde apa yg special pun.. byk kekurangan saya kak..

nick irfan : jom makan sama jom.. he..he..

sasa al-sharif : klu tak cukup tu mmg kita risau sgt kan.. harap2 dicukupi segala keperluan kita..

ummiross : Alhamdulillah.. tanks ummi.. mudah2an begitulah..

sud@is : semoga kita sama2 menjadi insan yg tahu bersyukur akan nikmatnya..

etiey.com : betullah etiey..

maya mayana : berkat yg kita cari..

eye_nee : otu yg sebaiknya kan..

~yus~ : Alhamdulillah..

mimi jazman MJ : Alhamdulillah.. mmg itu yg sepatutnya kan..

Hanis Azla said...

fadzli amir : best dan kagum kan tgk org2 kaya ni..

angah sayang2314 : setiap org mahukan yg terbaik kan angah.. dan sebagai manusia tentulah kita hendakkan perkara yg sama dgn org lain.. harap2 ada rezeki yg lebih baik utk angah di tempat kerja juga nnt..

che nam nam : bersyulur itu sgt perlu.. nak lebih kena usaha dan teruskan berdoa..

mama gee : betullah gee.. klu compare dgn org yg lebih tinggi mmg kita akan rasa down.. bila compare dgn org yg tiada barulah kita tahu betapa beruntungnya kita.. sebab itulah kena harus bersyukur dengan setiap rezekinya kan..

eB ezrin : anak2 rezeki yg tak ternilai utk kita kan.. semoga eB terus bangkit hendaknya..

Aida said...

kak hanis, saya tengok kak hanis rajin reply msg org .. jarang saya tengok pada blogger yg dah glemer .. kalau ada pun jawab lebih kurang je .. hmmm .. sapa lah saya .. hehehe

Hanis Azla said...

kdg tu rasa mcm tak best klu tak balas.. wp rasanya bukan semua nak tgk reply tu semula tp klu sempat tu mesti akak nak balas juga sbg tanda kita appreciate komen yg diberi.. lagipun akak x glamer mana.. jadinya masih ada masa nak reply msg ni semua aida.. samalah kita.. bukan sape pun kan..

Caythrine Amanda said...

jgn sekali alpa utk melafaz syukur, menanda kite lega setiap apa yg kite lakukan pasti ada hasilnya..setiap rezeki yg dtg sama ade cpt @ lmbat, byk @ sedikit pasti ade bt kite..kan kak? hya bersabar...
Juz say "syukur alhamdulillah" atas setiap pemberiannya.. :)(moral tuk diri sndri) hikhik

Hanis Azla said...

betu sgt tu ryn.. itu yg sebaiknya..