Wednesday, April 13, 2011

Teringinlah pulak..

Aku  ni bab-bab makan memang selalu benar teringin. Bila teringin tu pula memang rasa tak sempat-sempat lagi. Kalau tak dapat hari ni. Tunggu esok. Kalau tak dapat esok tunggu hujung minggu. Yang pastinya mesti nak dapatkan juga. Sejak berblog ni lebihlah lagi penyakit teringinnya. Bila sana-sini orang bercerita tentang makanan dan siap tempek gambar lagi semakin bertambah-tambahlah penyakit teringin aku tu. Pantang orang review tentang makanan atau restoran, mesti punya dalam banyak-banyak tu ada yang aku tergoda untuk teringin merasa sama.

Hari tu teringinkan Big Apple Donut. Macam tadi tengok soto kat blog mamalieyna, aku pun nak soto juga. Makanya pergilah mencari soto untuk makan tengah hari tadi. Macam sebelum ni semua orang sibuk dengan kek Red Velvet. Aku pun teringin juga nak merasa. Mujur ada isteri officemate aku ada buat jual kek itu. Jadinya bila dapat tahu aje dia boleh buat, aku pun tak bertangguh terus order. Siap officemate aku tu pun macam pelik. Tak tengok gambar, tak pilih design, baru dengar cerita aje aku dah terus order. Bila tanya nak yang macam mana pun aku cakap tak kisah. Yang penting aku dapat rasa kek Red Velvet tu. Punyalah teringin.

Bila fikir balik rasa bersyukur sangat-sangat. Alhamdulillah.. ada rezeki untuk menikmati apa yang aku hajati. Mujur penyakit teringin aku hanya kepada makanan yang mudah untuk mendapatkannya dengan kata lain jenis yang mampu milik. Kalau teringin aku kepada perkara yang aku tak mampu tentu susah juga jadinya. Dahlah selalu tu tak menyempat. Tentu jadi masalah kepada aku juga nanti.

Setakat ni untuk barang-barang branded aku tak pernah teringin. Ada kesedaran diri yang lebih agaknya. Tak mampu buat cara tak mampu kan. Tak perlu nak ikut rentak orang. Makanya bila orang ada barang branded yang mahal aku tumpang suka. Kalau memang barang tu aku rasa cantik boleh tumpang puji juga. Bila takde keinginan makanya rasa cemburu pun tiada. Secara tak langsung kuranglah penyakit hati.

Rasanya sejak sekian lama,  barang-barang yang aku benar-benar teringin selain dari makanan ialah Sony Handycam dengan Lappy aku. Memang untuk 2 barang tu aku memang tak bertangguh tarik tangan en.asben ajak pergi beli. Sebab memang teringin sangat, makanya keluar duit lebih sikit dari biasa untuk membeli sesuatu barang itu memang menjadi satu kepuasan. Nasib aku tak teringin DSLR bila Handycam dah out of trend. Kalau tak, duit gaji sikit siapalah yang susut agaknya. Aku jugak. (Ceh..ceh.. bunyi macam isteri yang tak menyusahkan suami kan padahal.. he..he..)

41 comments:

Far8 budak baik said...

aku pun nakk nikonn..yg 3100 pun jadi ar..dah boley posing2 haha =p

TS said...

huhu..kalau ikotkan teringin ni kak...macam2 nk..dit xde...
tapi tu r..betl la akk ckp..kne gak tgk kemampuan..kan2?? :)

Hanys Najib said...

keinginan sy skang ni, teringiiiin nak dslr, bkn sbb rmai org pakai, sbb sy ni kaki begambo, bes nya kalau dpt kannn..*berangan*
haha
;p

(tak mampu, telan air liur je lah,hehehe~)

ummiross said...

ummi pun bab2 makan ni memang mudah teringin, tengok N3 big apple hari tu sampai hari ni masih teringin hehe, hari minggu ni pegi cari jugak kat Spring.

Diyanieee said...

teringin nak makan burger dari last week lagi huhuhu~

Anonymous said...

sy pun mcm tu, cuma boleh teringin ikut kemampuan je hehe

Unknown said...

sama la teringin tu terhad paad benda mampu milik je

Sofya said...

aii nak boleh plak ker?! lain macam jer cara teringin kek red velvet tu..

nurkaloi said...

haaaa lau kaloi teringin masakan sis cmne??
heheheheh

sekarang ni kaloi duk teringin nak makan moist choclate
tp insyllah dpat mam jumaat nie heheh
ade orang nk bnjer

Lulu Caldina said...

kak, dah beberapa hari nak tanya ni...lepas buat makbed punya, teringin nak buat dan tukar header kakak...nak?

Unknown said...

kalau ikutkan nafsu teringin ni, macam2 yg kita teringinnya kan Hanis. Yus pun sama, tp kalau bab makan, mmg yus akan cari dan cuba juga kalau dah teringin tu, tp bab barang branded tu mcm Hanis juga. Kena ukur baju di badan sendiri, tambah lg sekarang dah takde pendapatan sendiri, kenalah tahu fikir sendiri kan..hihi.

p/s: berapa kali tulis perkataan sendiri daaa...

Mek Rose said...

haaa sib baik teringin bedna2 yg tak mahal n leh cari..if teringin benda duk kat ostolia ka..kat newzealand ka..naya kak oiii

Misz-ella said...

molek sgt la tu. boleh geng dgn kc yg sokmo teringin .. nak pulak tang makan .. makan dan makanan. hihihi ..

Eye_nee said...

MMg dalam otak ni Hanis ,mcm2 bende teringin tu ada...namun ongkos membatasi...nak desak2 En. HaB...akk sendiri tau kemampuan dia...makna nya..pendammm kan jer la dulu..tunggu simpanan cukup dulu...

wahida said...

kak, mmg pengaruh blog sgt kuat kan...saya pun dah teringin mcm2 ni bila tgk org duk review makanan itu ini...huhu...

tapi saya rasa best pulak bila saya dah berjaya mempengaruhi blogger lain gi rasa apa yg saya review..lebih best bila dorang ckp mmg sedap...hehe...keji tak saya?

Hanis Azla said...

far8 budak baik : nasib akak taknak DSLR tu.. he..he..

ieyla : yg penting ikut kemampuan kita kan..

hanys : harap2 keinginan hanys tu tercapai.. akak doakan sama yer..

ummiross : sama juga yer ummi.. kita geng.. he.he.. harap2 minggu ni dptlah ummi big apple tu..

miszy dian : kdg tu benda yg selalu makan pun kita teringin juga kan..

eis : klu tak mampu susah pula kita nak dapat kan..

lydzar : yg mampu milik tu pun mmg kita nak sgt kan lydzar..

sofya : ha..ha.. takdelah.. teringin biasa aje tu..

nurkaloi : nak rasa makanan akak boleh aje.. tp akak warning awal2 akak tak pandai masak.. he..he..

lulu caldina : eh, mestilah NAK.. sukanya akak dengar.. Thanks Lulu..:)) header skrg yg lulu buatkan ni pun akak dah suka sgt..

~yus~ : selagi tak dapat dan tak rasa mcm tak puas hati kan yus.. tp mmg kita kena ukur di badan sendiri agar tak menyusahkan diri sendiri.. alamak.. terjangkit pula dgn perkataan sendiri tu.. he..he..

rose - ibu rafiq : mmg nasib baik rose.. klu tak tak tercari pulak akak.. he..he..

kakchik@ella : yes, kita geng.. he..he.. dpt jumpa makanan yg teringin tu pun dah seronok sgt kan kak..

-Sara- said...

alaa kak hanis nii, sara bru tgk blog cuppycakes red velvet, dan2la teringinnyaa nak rase..kne ckp kt husbnd blk krg! tehee!

kak hanis ni teringin ke ngidam? hehe :P

Hanis Azla said...

eye_nee : betullah kak.. mmg byk benda yg kita teringin.. tp selagi kita tahu kemampuan kita dan batas2nya, dah kira baik utk kita kan kak.. ada rezeki kita dapat.. klu tidak kita boleh usaha sampai dapat..

wahida : off course blog wahida salah satu penyumpang penyakit teringin akak tu.. he..he.. asyik review makanan yg best2 aje.. tp klu mmg best apa salahnya share dgn org lain kan.. mana ada keji klu mcm tu..

Hanis Azla said...

-sara- : ala siannya mak yong nak red velvet juga.. InsyaAllah, nnt cik abg tlg carikan yer.. eh..eh.. akak cuma teringin.. mengidam belum lg.. he..he..

nurkaloi said...

heheh tak sedap takpe

daripada kaloi yg tak reti masak an an

Hanis Azla said...

nur kaloi : tak sedap tak kisah yer kaloi.. he..he.. InsyaAllah.. ada rezeki nnt boleh rasa masakan akak..

Unknown said...

la..
saya pun ada rasa tak sabar tu kak.
kalau kata nak ,tak boleh tangguh2..
teruk betul..
heheheh

sarah-najwan said...

setakat ini..saya teringin nk gemuk ajo..hahhahaaa

kurus sgt rasanya...huhu
kene mkn pil perancnag yg kasi gumuk nmpk gayanyer...hehe

sud@is said...

sama juga pantang nmpak makanan, tambah time laparrr

Azlan Strider said...

tetiba jer sy teringat kat lagu teringin..hehhe..nak gi layan laa jap..hehehe

Regards,
-Strider-

Azlan Strider said...

tetiba jer sy teringat kat lagu teringin..hehhe..nak gi layan laa jap..hehehe

Regards,
-Strider-

LiFe KaMi said...

baru je makan kat big apple donut semalam, ingat nak post juga pasal tu..
dulu mmg cita2 nak beli dslr tu,pastu nak beli yg lg mahal plak tu d90,

lastly mmg rasa tak mampu coz byk sgt benda yg teringin contohnya samsung galaxy s,

akhirnya beli galaxy s le sbab mmg selalu guna kalau dslr sebulan skali kot bru pkai,

bila dwload aplicatin free kat android ada plak mcm dslr punya photo, serius just pkai handset gmbar cantik mcm dslr, skang rasa berbaloi2 plak..:)

Maya Mayana said...

ingat teringin apenye td...selalu yg tringin DSLR ke notepad tu abg yana..biarlah duit dia...yana? emm ukur baju di bdn sendiri...org belikan terima kasih sesangat =P

Hanis Azla said...

diana : itulah.. klu kata nak tu, dah tak boleh tangguh dah.. he..he..

sarah najwan : nak gemuk yer kak.. saya teringin nak kurus.. he..he..

sud@is : bila time lapar teringinnya lebihlah lagi kan..

azlan hasan : ha..ha.. akak pun masa type entry ni teringat lagu tu..

life kami : sedap kan big apple.. samsung galaxy pun best.. klu gambar dah standard dslr itu sudah cukup baik.. nasib akak tak teringin samsung galaxy tu.. klu tak muak juga nak melayan.. he..he.. skrg ni dok godek htc desire en.asben aje..

maya mayana : duit dia ikut dialah kan yana.. tp klu org belikan, akak pun suka.. selalu teringin juga mcm tu.. he..he..

azzey said...

byk yg teringin sebenornya tp sib baik blh control lagi sume keinginan tu..:P

edane said...

kak... saya teringin juga barang nerjenama tapi kerana sedar diri tak mampu.. cukup2lah mana yang termampu.. :p

rosebiru79 said...

ikutkan hati macam2 nak kak...saya pon sama jer..tapi fikir masa depan lak.. barang yang tak perlu n tak penting ketepikan dulu...untuk anak2...

Dilla Ady said...

dilla pun cam akak..kalu bab2 makan nih kalu da teringin mesti nk jugak tak kire cepat ke lambat..asalkan dapat..

kalu barang selain makanan, teringin barang kemas macam mak datin jek la...hihihi

Mama Gee said...

tringin yg tak menyusahkan diri sendiri takpelah kak...
kalo teringin nk makan daging unta panggang...jenuh lah nk mencari..dh mcm mengidam pulak.. :)

farah fauzi said...

sayapun macam akak jugak..klu dah nak sesuatu tuh mmg dah tak menyempat...selagi tak dapat selagi tuh tak leh duk diam..mula la moody memanjang..ishhh...

♥MAMASYAZA♥ said...

akak teringin ipad, keta baru n umah baru....hahahaah, teringin aje tu, tapi tak mampu nak membeli

KELI OH KELI said...

semoga apa yg kakak teringin tu akn tercapai ya..saya doakan...")

Unknown said...

Salam Hanis....

Ada award simple untuk Hanis di blog Yus..

Sudi-sudikanlah ambil ya..(^_^)

Hanis Azla said...

azzey : mmg kena pandai control kan..

etiey.com : mana yg termampu itu pun selalu dan dpt menyenangkan hati kita kan etiey..

tice sha : mmg patutnya gitu.. dahulukan mana yg lebih penting..

dilla ady : sama juga yer.. alamak teringin barg kemas mcm mak datin yer.. emas makin naik ni dilla.. he..he.. itu yg akak tak brp nak teringin tu..

mama gee : betullah gee.. klu teringin yg gitu mmg jenuh nak cari.. siapa pulaklah nak melayannya..

farah fauzi : mmg sentap sikit klu apa yg teringin tu tak dapat lgi kan.. he..he.. selalu benar tak menyempat..

mamasyaza : InsyaAllah.. ada rezeki tercapailah hajat akak tu..

keli oh keli : aminnn.. thanks yer..

~yus~ : thanks yus.. terharu rasanya.. berbesar hati nak terima award tu.. nnt saya ambil yer..

Unknown said...

teringinnn .. hmmm .. agaknya kalau citer pasal kuah durian pun akan jadi teringin tak ?? hehehe

Unknown said...
This comment has been removed by the author.

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...