Nuffnang

Saturday, April 16, 2011

Biar rapat menjadi erat..

Pagi tadi kami sekeluarga menghantar dan menemani sepupuku ke temuduga untuk pengajian TESL di UITM Shah Alam. Memang sekarang ini musim temuduga untuk kemasukan ke universiti kan.  Sepupuku ini dari Taiping. Ibunya sudah meninggal dunia. Ayahnya pula tidak dapat menghantarnya. Jadinya sebagai sepupu yang tua, menjadi tanggungjawab akulah untuk menemaninya. Tambahan pula kami tinggal di sekitar kawasan itu. Jadinya tidaklah berat sangat untuk kami menguruskannya.

Tiga empat orang juga yang bertanya kami menemani siapa. Iyelah, rasanya kami antara yang muda menemani bakal pelajar di situ. Jadinya tentulah nampak pelik kalau nak kata kami menemani anak sendiri.  Bila aku katakan yang aku menemani sepupu, mereka bagaikan tidak percaya. Ibu bapanya mana? Soal mereka.

Rasanya kalau aku katakan aku menemani adik sendiri, tentunya tiada yang pelik. Tapi bila kata sepupu macam jauh benar hubungannya. Tahun lepas bila aku dan en.asben menemani sepupuku untuk majlis konvokesyennya di Bandung, memang ramai juga ibu bapa lain yang tertanya-tanya. Kenapa kami yang menemaninya? Macam tak sesuai pula untuk menemani sepupu. Mungkin pada mereka, kalau menemani adik beradik sendiri takpe juga.

Sebenarnya, hubungan aku dan adik beradikku dengan sesetengah sepupu memang rapat. Kami bagaikan adik beradik sendiri. Jadinya kalau ibu bapa mereka tidak dapat menemani untuk majlis tertentu, memang kami adik beradiklah yang akan mengambil tanggungjawab itu. Mungkin kerana kami hanya bertiga. Jadinya bila boleh rapat dengan sepupu, terasa bagai kami mempunyai ramai adik beradik. Sepupu yang rapat itu pun ada yang dari sebelah ayah dan ada juga yang dari sebelah emak.   

Mungkin pada orang lain, sepupu tidak seperti adik beradik sendiri. Tapi pada kami pula, sepupu itu dah macam adik beradik kami juga. Mungkin kami sudah terikut dengan cara emak dan ayah kami. Emak dan ayah kami memang jenis yang rapat dengan sepupu. Memang kalau tak tahu, orang akan ingat sepupu emak dan ayah aku itu adik beradik mereka sendiri. Sebab kemesraan dan hubungan yang terjalin memang nampak rapat. Bila dah rapat tentulah hubungan menjadi semakin erat. Bila dah erat, yang jauh pun jadi dekat.

34 comments:

=sz= said...

samalah kak!
saya pun rapat dengan sepupu2 anak makcik2 ...
makcik mmg dok sebelah rumah parent di kampung, bila dah besar ni sepupu tu la ke rumah kami bila hujung minggu / cuti semester...
ada anak makcik yang lain pula mmg rapat juga sbb dulu masa bujang saya selalu dok sana ... pusing2 ... heee

sarah-najwan said...

saya pom rapat gak ngan sepupu..tapi time kecik2 je dulu..skrg memasing dah ada famili..dok jauh2..dah jrg2 jumpa pulak..time raya je jumpa..tu pom xle sembang lama spt time kecik2 dolo..huhu

ummiross said...

ummiross masa kecik2 dulu sampailah sekolah menengah memang rapat dengan beberapa orang sepupu,macam adik beradik, tapi sejak duduk jauh ni dah jarang2 jumpa,rindu jugak zaman dulu2...

Azlan Hasan said...

untung dapat sepupu yg rapat2 nie..hehehe..sebenarnya bg saya xde yg pelik klu sepupu2 rapat..sebab pertalian darahnya xde laa jauh..lg pun benda tu kan benda baik..nape kita nk pelik..tul x kak??hehehe

Regards,
-Strider-

lydzar said...

bagusnya ..

saya pulak, mmg tak rapat langsung dgn sepupu2 saya..mayb ada certain yg saya takkenal langsung. family kami merantau jauh dari kelompok kaum keluarga dan jarang sgt balik kampung sbb kekangan kewangan keluarga masa kecik dulu.. so dgn sepupu2 ni setakat say hai-hai jela kalau berjumpa sesekali di kenduri

~Nabilah~ said...

besnyer rpt ngn spupu...nie jmpa spupu pown jrng...hehehe

♥MAMASYAZA♥ said...

akak pun memang rapat dgn sepupu sebelah tok umi, tapi disebabkan masing2 dah berkeluarga dan menetap di kl, kami jarang berjumpa, melainkan bila ada kenduri kawin n hari raya puasa

NICK IRFAN said...

eh! akak rapat dgn spupu ek? sy jarang sikit selalu rapat dgn family terdekat jer...

Maya said...

betul tu kak hanis...org tak perlu heran dengan siapa dan mengapa kita rapat, itu soal lumrah bagi yang mengamalkan persaudaraan

LiFe KaMi said...

sepupu belah laki semuanya kecik2 belum abis sekolah lg, belah isteri banyak yang dah tua pula..
apa2 pun kena berbaik dgn semua org bru hidup senang..:)

Hanis Azla said...

sz : baguskan mcm tu.. rumah mereka kita boleh pergi dengan selesa.. mereka pun begitu juga.. takdelah nak rasa segan2..

sarah najwan : bila dah besar, byk hal lain yg jd kepentingan kita kan.. tpo dalam hati ttp rasa rapat juga kan..

ummiross : bila dah rapat dan lama tak jumpa dah tentulah rindu kan ummi.. mesti byk kenangan juga yg dikongsi bersama..

azlan hasan : itulah.. akak pun rasa mcm tu juga.. knp pula nk rasa pelik.. biasalah kn mcm tu.. kita kan berkongsi atuk dan nenek yg sama.. mestilah kena rapat dan erat kan..

lydzar : selalunya mmg mcm tu.. bila dah ddk jauh dan jarang2 jumpa susahlah nak mesra.. klu dari kecil tak bergaul bila dah besar ni susah sikitlah nak rapat kan..

~nabilah~ : mmg best.. mgkn sbb adik beradik sendiri tak ramai.. jd bila rapat dgn sepupu2 lagi terasa meriah..

mamasyaza : klu macam tu bila sesekali jumpa sure havoc kan kan.. seronok jdnya..

nick irfan : rapat.. tp bknlah dgn semuanya.. sesetengahnya saja..

maya : hai maya.. sibuk yer skrg.. lama tak nmpk.. akak pun tak sempat2nak jengguk maya.. akak sgt setuju.. mmg soal lumrah dlm persaudaraan kan..

life kami : perbezaan umur mmg menjadi faktor juga kan utk kita rapat.. tp mcm akak dgn sepupu yg beza 10 ~ 15 tahun pun mmg akak rapat juga... mmg betullah, mmg perlu sgt berbaik dgn semua org..

KELI OH KELI said...

betul tu..saya pun anggap sepupu saya macam abg sendiri...")

farah fauzi said...

sayapun rapat dengan sepupu ..macam adik beradik jugak...saling tolong menolong ..tapi itu yang belah mama jer la..yang ayah agak kurang rapat sikit..hehe..

Pala Maldini said...

kecik2 aku sangat rapat.. bila dah besar, masing2 bawa haluan masing2...

not that close anymore..

:-(

Maya Mayana said...

anak2 yana pn rapat dgn sepupunya..dolu2 duk serumah la ni tk lagi tp bila mk diorang smbung belajo time cuti tinggalkan mrk...kena la tgok2 kan mrk...best jugak bila rapat ni boleh mintak tolong mrk perhatikan anak kita yg kecik ni...

Ati Masrif said...

hubungan kita dgn sepupu
hanya rapat waktu kecik dulu
bila besar ni setahun pun
tak tentu dpt jumpa ....

eB ezrin said...

kami rapay ngan cousin belah mak jerk... blah arwah abah x... hu2

Hanis Azla said...

keli oh keli : sama juga yer.. bestkan.. rasa mcm ramai adik beradik kita..

farah fauzi : bila rapat kta nak menolong dan minta tolong pun takde hal kan farah..

pala maldini : sayangkan bila dh tak rapat lg.. tp iyelah.. semua org ada hal masing2..

maya mayana : samalah dgn akak yana.. anak2 akak pun rapat dgn sepupu juga..

ati masrif : bila dah jarang jumpa.. yg mesra pun dah jd kurang kan..

eB ezrin :selalu gitu.. rapat dgn satu side aje kan..

Dilla Ady said...

dilla tak rapat ngan sepupu2..tpi sesekali jumpe boleh jek geng..bukannya org lain kan?

munna said...

munna rapat dgn sepupu belah mak je... belah ayah ramai yg dah besar2 masa dulu.... bila rapat dgn saudara mara ni beruntung sebenarnya...

AngahSayang2314 said...

samalah angah pun rapat gak..tapi dulu la...sekarang dah tak dahhh

S..U..D..@..I..S said...

rapat dulu rapat sekarang tapi tak semua, ada yang renggang langsung

diana said...

saya pun ada sepupu yang memang rapat..
macam adik beradik sendiri..
seronok macam tu.kan kak??

Liza @ Adzriel AB said...

kak liza pun rapat dengan sepupu. belah ayah lagilah ramai sebab arwah atuk 3 org isterinya. memang kecoh le.

tice SHA said...

tak salah mungkin nampak pelik pada sesetngah orang kan...

Hanis Azla said...

dilla ady : boleh jadi geng tu yg best kan dilla walau tak rapat pun..

munna : untungkan bila rapat dgn saudara mara.. susah senang boleh dikongsi bersama..

angahsayang2314 : mungkin masa kecil2 selalu jumpa itu yg rapat tu.. bila dah jarang jumpa itu yg rasa tak rapat lagi kan..

sud@is : samalah.. saya pun gitu juga..

diana : mmg seronok kan diana.. rasa mcm bertambah ramai adik beradik kita..

liza@adzriel AB : bestkan macam tu kak.. samalah pulak kak.. Atuk saya pun kahwin 3.. he..he.. dgn sepupu yg lain opah pun kita org geng..

tice sha : betullah.. pandangan org kan berbeza2..

Hanis Azla said...

dilla ady : boleh jadi geng tu yg best kan dilla walau tak rapat pun..

munna : untungkan bila rapat dgn saudara mara.. susah senang boleh dikongsi bersama..

angahsayang2314 : mungkin masa kecil2 selalu jumpa itu yg rapat tu.. bila dah jarang jumpa itu yg rasa tak rapat lagi kan..

sud@is : samalah.. saya pun gitu juga..

diana : mmg seronok kan diana.. rasa mcm bertambah ramai adik beradik kita..

liza@adzriel AB : bestkan macam tu kak.. samalah pulak kak.. Atuk saya pun kahwin 3.. he..he.. dgn sepupu yg lain opah pun kita org geng..

tice sha : betullah.. pandangan org kan berbeza2..

Hanis Azla said...

dilla ady : boleh jadi geng tu yg best kan dilla walau tak rapat pun..

munna : untungkan bila rapat dgn saudara mara.. susah senang boleh dikongsi bersama..

angahsayang2314 : mungkin masa kecil2 selalu jumpa itu yg rapat tu.. bila dah jarang jumpa itu yg rasa tak rapat lagi kan..

sud@is : samalah.. saya pun gitu juga..

diana : mmg seronok kan diana.. rasa mcm bertambah ramai adik beradik kita..

liza@adzriel AB : bestkan macam tu kak.. samalah pulak kak.. Atuk saya pun kahwin 3.. he..he.. dgn sepupu yg lain opah pun kita org geng..

tice sha : betullah.. pandangan org kan berbeza2..

♥ manje ♥ said...

asslamualaikum

manje tak rapat dgn sepupu sejak dari kecil... bkn tamo rapat tapi mereka yg tak mahu terlmpau baik2... kdg2 rasa terpulau... ~

-Sara- said...

bagoslah cmtu kak hanis..mak sara pon slalu pesan, sepupu tu sedare plg dekat..knela rapat..

Hanis Azla said...

manje : mcm tu pulak yer.. takpelah manje.. org dah taknak baik2 dgn kita nak buat mcm mana kan..

sara : itulah.. atuk dan nenek pun mmg kita share bersama kan.. kalau boleh rapat tu mmg bagus sgtlah kan sara..

Aida said...

saya pernah rapat dgn cousin semer tp bila mereka dah kahwin, semer bawak diri sbb dah ada family yg nak jaga ..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

As salam, saya tak berapa rapat dgn sepupu2 mungkin sbb mereka duduk jauh dan sepupu pun tak ramai...saya cuma rapat dgn adik-beradik jerr..

MulutPayau said...

Assalamualaikum...
Memang seronok kalau rapat ngan sepupu..Masa kecik2 dulu Mp ngan sepupu2 (sbelah mak) tinggal dgn nenek..jadi hubungan kami mmng terlalu rapat..Tapi yg sedihnya...sepupu sebelah ayah...tak prnah kenal btang hidung....