Nuffnang

Thursday, April 28, 2011

Bunjut dari kampung..

Tadi ketika ke blog yana rasa best sangat bila membaca ceritanya tentang dusun buah-buahan di belakang rumah emaknya. Seronoknya. Aku, walaupun selalu balik kampung, tapi kampung aku hanyalah rumah di kawasan perumahan. Jadinya takdelah dusun-dusun bagai. Kiranya nak bawak balik buah-buahan dari kampung memang kena beli di sepanjang perjalananlah nampaknya. 

Teringat pula cerita makcikku. Makcikku ini berkahwin dengan orang Portugis Melaka. Kami semua panggil Uncle Ray. Pakcik aku ni memang kuat melawak. Yang selalu jadi mangsa bahan lawaknya sudah semestinya makcik aku tu. Makcik dan pakcik aku ni tinggal di rumah flat. Jadinya kalau dari atas rumah memang selalulah dapat meninjau apa yang di bawah. Kadang tu bila orang balik dari kampung memang dapat lihatlah isi bonet kereta orang.

Satu hari ada jiran mereka balik dari kampung. Waktu itu memang mereka sedang melepak di luar. Jadinya dapatlah meninjau apa yang ada dalam bonet kereta jiran mereka. Dengan gaya nak mengusik pakcik aku pun mulalah nak menyakat.

P : You tengok, orang lain setiap kali balik kampung mesti bonet kereta penuh dengan buah. Penuh dengan bunjut-bunjut dari kampung. Kelapalah, pisanglah, durianlah... Balik kampung you dan dekat 30 tahun apa pun takde nak bawak balik.

M : Eh, you jangan banyak komplen yer. Apa pulak takde bawak balik apa-apa bunjut dari kampung I? Kan selalu bawak balik bunjut juga.

P : Mana ada bunjut?

M : Itu, bunjut kain baju kotor. Kan penuh kereta juga.

P : Ini orang aaaahhh... bunjut itu mahu buat apa.

Ha..ha.. selalu tu makcik aku yang terkena. Sekali tu pakcik aku punya turn pula.

20 comments:

Maya Mayana said...

haha..bunjut juga tu...nanti kalau akak dtg kota @ mersing singgahla rumah kita...boleh kita membunjutkan apa2..hehe :)

~ yus ~ said...

hahahhahah...bunjut baju kotor.

Tapi betullah tu, bunjut juga kan Hanis..:)

h4ni3 said...

betul la tu
bunjut juga.. cuma isinya aje yg tak best.. hihi

Dee said...

hahaha..sweetnya..gurauan suami isteri..kalo balik kg my husband..ada jelah bunjut2 nya..mcm dee mmg org kl..mmg sup bunjut jelah yg ada..hahaha..

diana said...

bunjut baju pun kira bunjut gak la tu..
hahhaah

sarah-najwan said...

saya pom salu buat bunjut baju kotor ngan kain pelikat hubby..hahahhaa..tipikal mcm zmn dulu..bukan apa..sb beg da xmuat..

Sofya said...

kita pun sama ja.. pegi ka balik ka bonet lebih kurang sama ja..

=sz= said...

ahaaha..ingatkan bawak balik sup bunjut kak!

sekaran ni kalau kami balik kampung, memang wajib bawak bakul baju..senang campak je dalam tu ;p

ummiross said...

haha fenomena biasa bila balik kampung

Dinas Aldi said...

betul la jugak, bunjut jugak tu, kahkahkah!

Hanis Azla said...

maya mayana : wah.. ada tawaran istimewa yng menunggu di kota & mersing tu.. sukanya akak.. he..he.. Thanks yana..

~yus~ : janji bunjut.. he..he..

h4ni3 : haahlah.. isinya aje yg x best..

dee : sup bunjut adabi pun sedap kan.. ha..ha..

diana : itulah.. bunjut juga.. so jgn komplen.. he..he..

sarah najwan : bila beg dah penuh, kain pelikat pun jd yer kak.. he..he..

sofya : sekapallah kita.. he..he..

=sz= : akak pulak beli beg yg gedang gambar kartun2 tu.. mmg cukuplah buat isi baju kotor bila balik kampung..

ummiross : itulah umi.. bunjut2 mesti ada kan..

dinas aldi : yg penting sama wp isinya lain kan kak.. ha..ha..

Sasa Al-Sharif said...

kena cari tanah kawasan yg boleh berkebun. hehe.. tanam bermacam2 buah

eelobor said...

huhuhu, cakap pasal kampung tak sabar rasanya nak balik bercuti ke kampung malam nie. lambat nyer....

Suara Kalbu said...

Bunjut kain ? Hahahahahahaa.. adehhh.. khelasssssssssssss..pakcik Ray

Ati Masrif said...

betuii apaa...

bunjut gak...hehe

- GC - said...

selalu kalo blk kg suami, takde la bunjut2 sgt, tp ada la sikit bunga kantan, cili padi, limau kasturi, daun limau purut. hehe

Aida said...

kak hanis, terasa tradisional kan bila berbunjut .. mcm aida kain baju kotor masuk kan je dlm plastik sampah .. tp kena nasib tak baik, takut terbuang je .. malang nasib bila org tu tengok sotong kering dan segala bagai baju yg dah kepam .. hahaha

Hanis Azla said...

sasa al-sharif : klu nak cari tanah kebun tu tak perlu guna duit, dah lama akak cari sasa.. he..he..

eelobor : wah.. nak balik kampung.. syoknya.. have a safe journey yer..

suara kalbu : bunjut kain aje yg ada.. ha..ha.. mmg keles pakcik akak tu..

ati masrif : janji bunjut.. ha..ha..

-GC- : adalah juga tu GC.. takdelah setakat bunjut kain aje mcm kami ni.. he..he..

aida : itulah.. bila beg dah penuh.. plastik hitam mmg jadi mangsalah jawabnya utk isi baju kotor tu.. he..he..

mimi jazman_MJ said...

hehehe.. kenapa panggil bunjut ek??

Hanis Azla said...

ha..ha.. entahlah kan.. agaknya sbb ikatnya mcm sup bunjut tu kot..