Nuffnang

Thursday, April 28, 2011

Serba salah yang bawa masalah..

Bila dengan keluarga aku boleh cakap apa yang aku rasa. Tapi bila dengan orang luar aku ni jenis tak pandai nak cakap direct dengan orang. Kalau dah cakap sekali tu tapi masih tiada respond aku bagi klu pula. Bila dah bagi klu tetap tak jalan juga memang aku takkan tegur lagi.  Sebabnya aku takde kekuatan untuk buatkan orang terasa dengan tindakan dan kata-kataku.

Kadang tu pelik juga dengan orang yang tak mahu faham masalah orang lain. Takkanlah setiap kali kita nak ulang cakap perkara yang sama. Nak menegur selalu, sama-sama dah besar panjang. Patutnya bila dah cakap sekali tentunya dah boleh faham sendiri. 

Kadang tu sikap orang buat kita jadi serba salah. Sikap orang juga buatkan kita terbabit untuk dapat masalah. Mungkin pada mereka masalah orang lain bukan masalah mereka walaupun mereka turut menyumbang kepada masalah itu. Aku selalu rasa dalam dilema bila berhadapan dengan perkara macam ni.

Serba salah jadinya. Nak cakap salah. Tapi kalau tak cakap aku pula yang ditimpa masalah. Sedangkan segala cara yang terbaik untuk aku mengelak masalah itu sudah aku lakukan sebaiknya. Ataupun cara aku tak cukup baik lagi selagi aku tak mampu bertegas dengan kata-kataku terhadap mereka.  Aduh.. tak terluah rasanya untuk aku cakap direct. Tapi kalau dah terpaksa nampaknya aku terpaksa lakukan juga.

27 comments:

Far8 budak baik said...

waaa..aku pun serba salah nak komen ke tak ni..
hahaha=p..
tapi kita dah besa pnjg kn..
tapi kene ckp bg kali gak..
aku degil sikit hihi

kakchik@ella said...

Hmmmmm .. kc pn slalu kena situasi cenggini. ckp ssah .. tak ckp huru hara. camna??

lydzar said...

tu la susah bila cakap ngn orang tak tau bahasa ni. susah betul nk paham bahasa melayu kot :P

sarah-najwan said...

mmg dilemma..
tapi kalu kita dah pernah ckp..pulak tu byk kali..tapi xselesai2 jugak...jln paling mudah..kita jgn terlibatlah..

yg paling pyh jika hal tu bersangkut dgn kita..cara paling berkesan..sila guna ketegasanlah secara yg sgt berhemat...

berkata yg benar mmg pahit..tapi itulah yg terbaik..

S..U..D..@..I..S said...

kalau macamtu pilih diam untuk tidak bermasalah

atau terus terang jalan terakhir...

Sofya said...

sakit hati kan cakap ngan org camni.. saya kalau simpan2 lama sgt.. meletop la..

nurkaloi said...

kaloi pun camtu gak
lagi lagi kalau orang yang kite nak tegur tu sahabat baik kiter sndiri
dengan orang yang lebih tinggi pangkatnye dari kiter

Maya Mayana said...

kdg2 memang ada org jenis tk faham kita ckp ape pun kat dia..buat dek je...guna psikilogi jelah..jgn byk ckp dgn dia :)

farah fauzi said...

kene main psikologi nih akak dengan org tuh...harap2 org tuh faham..klu tak faham tak tahu la ekkk

dian said...

lain kalu nk berckap ngn org lain kena guna bhasa lain kot.. hehehe..
baru laa tk da perasaan serba slh..

~ yus ~ said...

rasa macam terbelit sikit baca entri hanis hari ini..hihi.

Sebenarnya baru lepas lunch, n baru lepas sibuk dgn anak2..blurr nak beri komen.

Apa pun kalau dah berkali beri clue, orang tak faham, mungkin lebih baik diam dan menjauhkan diri.

ummiross said...

selalu jugak hadapi situai macam ni, kadangkala dah tak larat, diam je, tapi diam pun memakan diri..

Azlan Hasan said...

smpai skunk sy xsuka bila dpt situasi yang membuatkan kita serba salah nie..isk..isk..

Azlan Hasan said...

smpai skunk sy xsuka bila dpt situasi yang membuatkan kita serba salah nie..isk..isk..

etiey.com© said...

tapi itulah kak... jarang manusia yang boleh faham masalah orang lain. yang dioa tahu apa yang dia nak harus dikotakan :P

Daddy Ziyyad said...

ada masanya kak, kita perlu cakap direct dgn org lain (yg bukan family members)..sebab mereka mmg spesis susah nak faham, atau buat buat tak faham!

Hanis Azla said...

far8 budak baik : serba salah yer far8.. he..he.. itulah dah besar ttp kena ckp byk kali juga..

kakchik@ella : selalu kena juga yer kak.. mmg buat kita jadi huru hara kan..

lydzar : betulah lydzar.. susah betul kita nak org faham apa yg cakap..

sarah najwan : suka ayat akak yg last tu.. lps ni mmg kena guna ketegasan yg paling berhemah utk selesaikan masalah ini..

sud@is : klu diam akan tambah masalah makanya saya terpaksa pilih utk berterus terang saja..

sofya : betullah.. mulanya kita nak jaga hati dan cakap baik2.. tp bila x jalan kita pula yg sakit hati..

nurkaloi : masalah akak mmg dgn org yg mcm itulah juga.. itu yg buat akak serba salah..

maya mayana : mungkin boleh cuba cara itu juga.. mana tahu berkesan kan..

farah fauzi : kena cuba juga ni.. klu tak faham mmg akak lg serba salahlah akak jawabnya.. he..he..

dian : betullah.. bahasa yg org tu faham dan kita tak rasa bersalah mengucapkannya.. ha..ha..

~yus~ : saya pun kdg jd mcm tu juga yus.. jd blur nak komen entry orang.. he..he.. masalahnya saya tak boleh terus diam dan jauhkan diri.. sbb nnt masalah tu x setel.. itu yg buat saya serba salah tu..

ummiross : betul sgt tu ummi.. mmg akan makan diri klu terus diam..

azlan : samalah.. akak pun tak suka.. hu..hu..

Hanis Azla said...

etiey.com : betullah etiey... susah sgt bila org tak mahu faham masalah kita..

daddy ziyyad : nampaknya mmg akak kena keraskan hati utk cuba ckp direct juga ni klu itu aje jalan utk selesaikan masalah..

AngahSayang2314 said...

angah pernah gak berlaku situasi macam nie serba salah kan????

munna said...

klu situasi macam ni mmg susah...munna mungkin berdiam je... tapi klu dah tak boleh sabar ...sound direct jer

bonda dadif aka akish said...

kengkadang..tak paham..dgn org yg tak reti dgn sensetiviti org laen..pelik..

Eye_nee said...

Sedang mengalami situasi ini..akk juga sama mcm Hanis..tidak pandai meluahkan...bila dah terluah..disalah tafsirkan pula...aduhai..jln terbaik akk lakukan adlah...SILENT...

Dilla Ady said...

same la kak..selalu kalu satu benda tu tak kena di mate dilla..dilla diamkan jek...pastu malas da nk pikir..nnti ditegur kang kecik ati pulak..sudahnye biarkan jek la..

tp nnti dilla citer la masalah tu kt kawan baik, jadi walaupun kite tak tegur org tu depan2 sekurang2nye lega la sbb da luahkan serba salah kite tu kat org lain kan..

- GC - said...

kalo wat bodo kang, makan hati lak kita ni

Hanis Azla said...

angah sayang 2314 : itulah yg akak rasa angah..

munna : tp diam pun tak jalan juga munna.. mmg kena sound direct agaknya..

bonda dadif akak akish : pelikkan.. langsung taknak peka..

eye_nee : itulah yg paling nak dielak tu kak.. takut disalah tafsirkan..

dilla ady : sbb itu jugalah akak citer kat sini.. biar lega sikit hati ni..

-GC- : itulah tu.. klu boleh taknaklah sampai kita makan hati..

Aida said...

mmg susah kak hanis .. saya ni baru je kena bahasa dgn teman sbb tak suka cara gurauan saya .. haishhh .. kalau tak bley gurau, duk dlm surau lah kan .. hehehehe

Hanis Azla said...

gitulah aida.. kdg tu kita maksudkan lain.. fahaman org pula lain.. kdg2 klu ckp gurau2 org blh terima.. kdg2 org sentap pula kan.. serba salah dibuatnya..