Thursday, April 14, 2011

Siapa guna siapa..

Pernah rasa diri diambil kesempatan oleh orang lain atas kebaikan kita? Tentu saja pernah kan. Kalau tidak pernah tu beruntunglah. Pandai betul menjaga diri dari menjadi mangsa orang lain. Tapi kadang tu kita merelakan orang mengambil kesempatan ke atas kita kerana kita juga punya kepentingan. Dalam kata lain kita tak rugi apa-apapun malahan ada juga faedah untuk diri kita juga.

Bila terasa perlu untuk ambil kesempatan ke atas orang lain kita rasa bersalah tak? Selalunya kita jarang rasa bersalah bila kita merasakan kesempatan itu memberi faedah untuk orang lain juga. Bila yang mengambil kesempatan itu adalah diri kita sendiri tentu saja kita merasakan semua itu tiada salahnya. Seboleh mungkin mahu yakinkan diri yang bukan kita saja yang menerima manfaatnya. Tapi kedua-dua pihak juga menerima kebaikan yang sama.

Hidup ini saling perlu memerlukan. Kita tak boleh hidup sendiri tanpa bergantung dengan orang lain. Jadinya tak kiralah siapa guna siapa. Bila kita pernah gunakan orang lain untuk kepentingan kita. Janganlah pula kita rasa tak puas hati bila orang lain gunakan kita pula. Itukan adat dunia. Mana boleh kita saja yang boleh dan orang lain tidak. Semua orang seharusnya mendapat peluang yang sama.

Padaku, asalkan saja sesuatu itu tidak menyusahkan diri sendiri apatah lagi orang lain makanya tiada apa yang tidak kena. Yang penting orang lain tidak tertindas dengan tindakan kita. Dan bukan kita saja yang mendapat kebaikannya. Dalam dunia hari ini, kita perlu pandai mengambil kesempatan yang ada. Sebabnya kadang kala kesempatan yang ada bukannya sentiasa ada buat kita. Jadinya bila kesempatan itu datang, rebutlah sebaiknya. Dan bila kesempatan itu bukan untuk kita, maka terimalah dengan hati terbuka.



27 comments:

Unknown said...

Hidup bermasyarakat memang saling memerlukan kan Hanis.

Hanis ada award untuk Hanis ya di blog yus..:)

Dr K said...

Pernah!!

Masa saya kerja di hospital dulu..selalu rasa diri saya dipergunakan...

Izan Ishak said...

Yelah kak...kalau rasa diri dipergunakan rasa tak best je. tp it's okay selagi tak memudaratkan kita kot...hidup saling memerlukan kan~~

-Sara- said...

kak hanis, sara ni plak slalu jadi mangse, slalu org ambk kesempatan kt sara..maksudnya dlm bab2 keje la sebab sara ni jenis xreti menolak klo org mntk tlg, smpai la kne pijak :(

Mek Rose said...

pernah jugak diri ni diambil kesempatan..tapi tu dululaaa masa kat ofis lama..ramai pompuan. skang ni ofis ni ramai lelaki..den plak amek kesempatan mintak itu ini muahahaha

wahida said...

saya selalu kena mcm tu...sedih sgt...

Dinas Aldi said...

ohh akak sangat berharap akak tak tergolong dalam kumpulan orang yg suka mengambil kesempatan atas kebaikan orang lain.. yalah kita sendiri tak sedar kadang2 tu sikap kita mungkin keterlaluan. semoga ada orang yg menegur akak jika perkara tu berlaku..

Unknown said...

hmmm .. rasanya kat mana² tempat dan kawasan pun mmg mcm tu lah kak hanis .. kalau opis ni lagi lah plak .. kita baik dgn dia, tp kita plak yg kena makan .. tak bley nak buat apa .. dah mmg sifat manusia mmg mcm tu kot ..

Diyanieee said...

saya ada kwn..a
actually ex bf dlu laa tp skrg da jdi kwn baik.. cuma mslhnya kan, bila dia ada mslh mmg dia akn cari saya utk tlg dia.. so saya tlg jak laa.. lgpn dia ada gtaw yg dia segan nk minta tlg dgn org lain, dia biasa dgn saya jak.. bila pk mcm tu, saya pn tlg.. tp kwn saya ckp, smpai bla nk tlg mcm tu n kwn saya tkut kalu dia guna2 kn saya.. means, kalu dia senang dia tiada, tp bila susah jak ada.. hurmm..

Unknown said...

Kalau ambik ksempatan utk kebaikan bersama oklah,

kalau utk kepentingan diri sendiri tak best lah pulak tgk..

farah fauzi said...

sangat sangat sangat tersangat lah setuju bebenor...hehhe

Fariq Jalil said...

biasanya org yg nak amek kesempatan kat kita ni dia akan cari kelemahan kita dulu.. iye tak. kehkeh.. jadi jgn la tunjukkan sgt kelemahan kite kat org lain.

latest -
Ban URL Di Shoutmix Bagi Mengelakkan Spam

Liza @ Adzriel AB said...

masih lagi sedih dan berkecil hati dengan org begini.

http://adzriel.blogspot.com/2011/04/emosi-itu-penting.html

Azlan Strider said...

btul kak..kalo ambil kesempatan untuk kebaikan bersama xpe..tp mak sy esan jangan amik kesempatan dekat pompuan jer..hehehe..

Regards,
-Strider-

edane said...

biarkan kak dengan cara dorang..ikutkan mglah akan sakit hati

Unknown said...

tlg menolong xpe..tp kalo amik kesempatan tu kurang sesuai la~ huuu

ummiross said...

rambut sama hitam hati lain2 kan..,susah nak kenal hati budi orang, pandai2 lah jaga diri.

So Shy Lady (SSL) said...

akak stuju....boleh ambil ksempatan klau faedah utk smua n tiada siapa ttindas ;)

Pala Maldini said...

pergunakan orang tanpa bagitau tujuan kita --> tak patut

pergunakan orang untuk selamatkan diri daripada masalah --> tak patut

pergunakan orang tanpa rasa bersalah --> lagi tak patut

MamaTiaMia said...

salam hanis..memang lah..kdg2 serba salah kan..but kita kena saling bergantung..we give they take and they give we take..kalau niat betul insyallah semua berkat;)have a nice weekend.

Eye_nee said...

Pengalaman mendewasakan kita Hanis..masa mula2 bekerja dulu mmg yer org amik kesempatan atas kenaifan akk..dah lama2 ni..tolong jgn yer..namun bila ianya atas kepentingan dua belah..it can be deal...

Maya Mayana said...

emm kesempatan yg tak selalu ada...rebutlah ia sekarang,jgn menyesal bila segalanya berlalu :)
harap2 yana pn tk menjadi org yg sentiasa dlm kerugian nih...

Siti Noor Aminah said...

pernah..

kawan yg nk pinjam duit, bila mintak duit balik, macam2 kata kita..

hmmm.. menyesal tolong..

eB said...

eB paling benci yg jenis tikam belakang... slalu sgt kena... sedih la hu2

apdm said...

salam

selalu dipergunakan..bemci ...ekr..

sarah-najwan said...

saya pom harap selama ini saya tak pernah mengambil kesempatan terhadp org lain..manalah tau..kot2 kita xsedar secara langsung bhw kita amik kesempatan..

saya xkisah jika org nk amik kesempatan terhdp saya...asalkan seme yg saya buat betul dan tidak menyusahkan saya atau org lain..

**saya ada pglmn ditikam dr belakang oleh sahabat baik sdiri..mmg sakit utk dikenang tapi saya maafkn dia..walaupun dia tetap tidak minta maaf krn bginya..dia tak salah..huhu

Unknown said...

saya malu la nak ambik kesempatan kat orang..
tapi ada orang yang berani mempergunakan saya..
sampai sekarang saya ada rasa benci kat dia walaupun dah cuba nak memaafkan..

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...