Tuesday, June 30, 2020

Baik..

Bismillahirahmanirrahim.

Assalamualaikum..

Allahu.. Lamanya tak menulis di sini. Raya sakan atau PKP sakan, tak tahulah  hehe.. Alhamdulillah.. sekarang ni dah mula kerja macam biasa. Hampir 3 minggu dah masuk ofis. Alhamdulillah.. kehidupan juga berjalan dengan penuh lancar dengan izin ALLAH. Ada kurang di sini sana kita perbaikilah dan perbetulkan. Yang penting perbetulkan diri sendiri tanpa perlu menunding jari menyalahkan orang lain. Hidup ini kan tak lari dari ujian. Bahagia itu kita yang cipta. Bagaimana nak bahagia? Serahkan semuanya kepada ALLAH. Tugas kita banyakkan berbuat baik kerana ALLAH. In shaa ALLAH.. Bahagia akan menyusul kerana setiap kebaikan balasannya kebaikan juga. Siapa yang tak bahagia bila memperolehi kebaikan? Betul tak?

Tidak ada balasan kebaikan kecuali kebaikan (pula). Surah Ar-Rahman Ayat 60.

Banyak sangat ganjaran tentang kebaikan yang kita dapat temukan dalam Al-Quran. Salah satunya dalam ayat 60 Surah Ar-Rahman. Pernah aku tertanya-tanya sendiri. Kenapa ayat dalam Al-Quran itu berulang-ulang? Berulang-ulang kali membaca Al-Quran aku masih belum temui jawapannya. Sehinggalah aku mula sedar. Manusia itu, ada bermacam-macam jenis dan bermacam-macam juga pemahamannya. Ada yang baca sekali, dah faham dan dapat mengamalkannya. Ada yang perlu membacanya berulang-ulang kali baru faham dan baru dapat mengamalkannya. ALLAHUAKBAR. ALLAH itu MAHA TAHU. Semua yang ALLAH cipta itu penuh hikmah. SUBHANALLAH.. ALHAMDULILLAH.. ALLAHUAKBAR..

Pernah ada ketika, aku terfikir. Kenapa aku boleh berbuat baik? Boleh berbuat baik dengan orang yang baik, itu biasa. Boleh berbuat baik dengan orang yang bersikap tidak baik itu, hmmmm.. ianya memang luar biasa. Kenapa aku boleh bercakap baik dengan mereka? Kenapa aku masih mahu menjaga hati mereka? Tanpa sedar, semuanya bukan kerana aku baik. Tapi kerana ALLAH mahu aku berlaku baik. Kalau sekadar untuk dapat pujian manusia, bagi aku itu semua sangat tidak berbaloi. Lama mana orang asyik nak memuji kebaikan kita? Lama mana orang akan mengingati kebaikan kita? Tiada jawapan yang pasti. Apa yang pasti, Janji ALLAH itu pasti. Setiap kebaikan balasannya kebaikan pula!

Sebelum PKP kami balik kampung. Ada kenduri dan niat paling utama untuk melawat makcikku yang dipotong kakinya kerana kencing manis. Pakcikku juga tidak sesihat dulu akibat stroke. Semoga ALLAH merezekikan kesihatan yang baik juga kesabaran yang tinggi buat pakcik makcikku sekeluarga. Selagi tak bawa emak melawat adik dan adik iparnya, hati aku rasa tak tenteram. Ingat nak menginap di hotel. Tapi kami tukar kepada balik hari saja sebab hotel-hotel yang aku nak booking penuh. Maklumlah waktu itu dah masuk cuti sekolah. Jadi aku minta izin dari En.Asben untuk diberikan duit yang sepatutnya kami gunakan untuk booking hotel kepada makcik dan pakcikku saja.

Walaupun aku ada pendapatan sendiri, tapi setiap apa yang ingin aku belanjakan memang aku selalu minta izin dari En.Asben terlebih dahulu. Dah terbiasa begitu dan aku selesa begitu. Waktu aku kecil dulu, pakcik itulah yang banyak membantuku. Setiap tahun, sebelum buka sekolah dia akan belikan aku dan adikku alat-alat tulis. Rasanya setiap tahun begitu. Baik sangat pakcikku. Kisah itu aku ceritakan kepada en.asben. Aku katakan padanya, jika ada peluang aku mahu lakukan kebaikan untuk pakcikku pula. Nak membantu, apa sangatlah yang boleh aku lakukan sekadar dapat melawat sekali sekala. Dapat menghulur sedikit pun dah terasa indah rasa hati. Aku tahu, bukan wang ringgit yang pakcikku harapkan. Mereka sendiri ada duit. Tapi peluang memberi itu  punya makna tersendiri. 

Dua minggu lepas, anak sulung pakcikku itu menelefonku. Meminta kami serta emak dan pakcik makcikku mewakilkan bapak dan emaknya untuk urusan meminang untuknya bertunang. Kecil tapak tangan nyiru aku tadahkan. Tiada masalah untuk membantu. Tambah lagi untuk keluarga pakcikku yang jasanya tidak akan pernah aku lupa. Hujung minggu lepas kami ke Pagoh untuk urusan tersebut. Alhamdulillah.. segalanya dipermudahkan. Majlis pertunangan sepupuku di musim PKPP ini berjalan dengan lancar. Syukur. Kami sekeluarga disambut dengan baik oleh keluarga tunang sepupuku. ALLAHU.. Besar rasa hati dapat layanan yang baik. Makanan yang dihidang sedap-sedap semuanya. Alhamdulillah.. perut kenyang, hati senang. 

Alhamdulillah.. Selamat bertunang Along dan Saida. 
Cantik manis tunang Along. Welcome to our family Saida. Musim PKP ni majlis bukan boleh ramai-ramai. Rombongan kami pun cuma 10 orang. Kalau selalu tu tak 10 kereta tak sah hehe..

Acara perbincangan. Adik ipar aku sepagai jurucakap bagi pihak kami. 

Kami dan ahli keluarga baru. 
Semoga berkekalan hingga ke jinjang pelamin dan ALLAH izinkan till Jannah. Aamiin Ya Mujib. 

Selesai majlis pertunangan kami singgah di rumah arwah pakcik aku di Pagoh. Dekat sangat pun rumahnya dengan rumah tunang sepupuku tadi. Meriah juga sambutan dari makcikku dan anak-anaknya. TQSM Aunty Ya and family. Perut dah kenyang dengan bihun bariani, popia dan laksa penang yang semuanya super sedap. Sebelum balik kami dibekalkan dengan buah rambutan dan buah manggis dari pokok mereka pula. ALLAHU.. Semoga terus berkat rezeki makcikku sekeluarga. 

Singgah menghantar makcikku di Ayer Keroh, kemeriahan silaturahim bersambung lagi. Acara makan-makan tak terputus juga. Alhamdulillah.. Syukur ya ALLAH. Asam pedas tetel dan kambing bakar yang dijamu membuatkan kami tak makan malam dah malam tu hehe.. Kenyang sangat perut. Esoknya makcikku yang di Pagoh ada kirimkan lagi buah tangannya untuk kami melalui adikku yang stay lebih lama di rumahnya. ALLAHU.. apa yang diberi sudah banyak, ditambah lagi pemberiannya. Semoga segala kebaikan ALLAH ganti dengan kebaikan yang lebih baik lagi.. Aamiin Ya Mujib. 

Semalam, seorang pegawai yang dah bersara di musim PKP singgah sekejap di pejabat. Sebelum PKP pun cuma dapat kenal beberapa bulan. Jadi tak serapat mana. Tapi semalam ada sebekas kek yang diberikan untukku juga. ALLAHU.. Rasa berbesar hati menerimanya. Rasa berbesar hati dengan ingatan darinya.  Terima kasih ALLAH kerana rezekikan orang yang baik-baik di sekelilingku. Aku kongsikan di sini agar aku tidak lupa untuk membuat kebaikan yang sama kepada orang lain pula. Agar aku dapat istiqamah melakukan kebaikan hanya kerana ALLAH. 

Sejak dua minggu ini dinding di tangga rumah ada titisan air. Tak banyak tapi bila dah tak berhenti menitis basahlah juga tangga. Tak tahu puncanya dari mana. Puas kami buat post mortem sendiri. Tapi gagal menemui puncanya. Dalam masa yang sama ada projek lain pula di rumah. Projek yang menjadi idaman hati aku dan en.asben untuk anak-anak kami. Jadi kami tak boleh nak panggil   kontraktor lain untuk check masalah air di dinding tersebut. Tak mahulah ramai orang datang rumah dalam satu-satu masa di musim PKP ni. Jadi terpaksalah bersabar dahulu. Jadi untuk dua minggu ini aku reda ajelah. Setiap hari tukar kain untuk menahan air dari tangga basah. 

Semalam, selepas solat isyak waktu nak tukar kain yang menahan air, kain tu  dah kering. Pegang dinding pun dah kering juga. ALLAHU.. Syukur. Terima kasih ALLAH. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Hal yang kecil juga boleh buat hati rasa sangat bahagia. Setiap perkara juga ada peredarannya. Sabar dan cuba cari penyelesaiannya dengan jalan sabar juga. Cukup sampai sini dulu. Aku doakan semoga segala kebaikan ALLAH rezekikan buat kalian sekeluarga. 

Jom terus berbuat kebaikan hanya kerana ALLAH. In shaa ALLAH.. Tak rugi berbuat baik. ALLAH dah janji. Tidak ada balasan kebaikan kecuali kebaikan (pula). ALLAHU.. Betapa beruntungnya orang yang membuat kebaikan hanya kerana ALLAH.  

Salam hormat untuk semua. In shaa ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH sentiasa ada buat kita semua. Fi Amanillah.

Monday, June 1, 2020

Raya PKP Aidilfitri 2020..

Bismillahirahmanirrahim.

Assalamualaikum..

Selamat Hari Raya. Salam Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin. Alhamdulillah.. Hari ni dah 10 Syawal. Tahniah untuk yang dah selesaikan puasa sunat 6 hari di bulan Syawal. Yang masih belum selesai atau yang masih belum mula, semoga kita sama-sama direzekikan untuk melaksanakannya dan semoga ALLAH terima semua amalan kita.. in shaa ALLAH. Baru terbaca tadi, yang kita semua adalah dituntut untuk berlumba-lumba untuk melakukan kebaikan. Jadi bila ada yang berkongsi tentang perkara kebaikan marilah kita raikan. Bukan bersangka buruk tentang mereka. Mungkin yang dikongsi itu adalah hidayah untuk kita turut melakukan kebaikan yang sama.. In shaa ALLAH. Hidayah dan petunjuk datang dalam macam-macam cara kan?

Alhamdulillah.. Buat pertama kalinya kami beraya di rumah sendiri untuk Aidilfitri kali ini. Suasana baru yang kemeriahannya masih sama. Tahun ni kami masak rendang ayam, rendang daging, kuah kacang, sayur lodeh dan rebus ketupat nasi dan ketupat palas. Tahun ni juga ada rezeki buat kuih raya sendiri untuk pertama kalinya. Buat biskut Milo, biskut kelapa, tempeyek dan kuih goyang/ros. Hmm.. takdelah penuh meja. Tapi jadilah.. At least something untuk dikenang di musim raya PKP ni. Alhamdulillah.

Biskut Milo mama yang second batch. Buat lagi sebab batch pertama bekas terakhir dah tinggal suku isinya. Buat terus 2 adunan untuk batch ni sebab nak bagi MIL dan SIL. Hehe.. Selalu boleh bagi alasan tak sempat nak buat kuih raya. Dah cuti PKP ni kita usahakanlah sesuatu yang baru. Kalau tak malu kat orang  malu juga kat diri sendiri. Alhamdulillah.. segalanya dipermudahkan oleh ALLAH yang Maha Baik dan Maha Penyayang. 

Sepanjang PKP penggunaan oven di rumah melebihi kapasiti biasa. Setelah berkhidmat dengan jayanya selama 20 tahun suhu bahagian atas dah tak lagi panas. Jadi kalau buat kek atasnya tak garing. Buat roti warnanya tak cantik sebab takde pembakaran dari atas. Han buat biskut pun pucat warnanya. Alhamdulillah.. Rezeki Ramadan dapatlah mama oven baru. Thank you ayah. Oven lama kita tak buang. Fungsinya sekarang hanya untuk panaskan lauk dan buat bakar-bakar ayam. Mama taknak oven baru berbau hehe.. Alhamdulillah.. banyak berjasa oven lama sepanjang ramadan untuk panaskan makanan waktu sahur. Oven baru pun dah mula berjasa juga.. Alhamdulillah.

Dapat oven baru mama terus pasang azam. Kalau ada rezeki nak buat kek untuk raya tahun ni. Nak buat kek marble. Hajatnya nak buat untuk anak-anak makan di hari raya. Sebab anak-anak memang suka kek tu. Untuk bagi Mil, Sil, pakcik makcik dan untuk jiran-jiran juga. Alhamdulillah.. Sehari sebelum raya dapat buat 5 biji kek. Petang raya tambah buat 2 biji kek lagi sebab tak cukup. Dapat baking 7  biji kek memang jadi sejarahlah untuk mama. Kembang-kembang hidung rasa hehe.. Alhamdulillah.. dapat berkongsi rezeki dengan orang lain juga. Syukur. Seronok sangat rasa. Alhamdulillah.. Segalanya dengan izin ALLAH.

Pagi raya selepas solat subuh mama ayah memang dah tak sambung tidur. Ayah memang teruja sebab pagi tu kami nak ziarah dan berhari raya di rumah mertua. Dah lebih 2 bulan tak jumpa mestilah rindu. Walaupun dekat tapi kami tetap tak jumpa. Dah suruh stay at home jadi kita ikutlah arahan dengan sebaik-baiknya. Kita jaga kita dan kita jaga orang yang kita sayang dengan sebaiknya. Pukul 7.30 dah suruh anak-anak bersiap. Lepas siap makan juadah raya kami tunaikan Solat Sunat Aidilfitri di rumah. Kalut-kalut lupa nak ambil gambar menu raya. Takpelah.. gambar makanan memang sentiasa berada di ingatan hehe..


Alhamdulillah.. first time dapat bergambar dengan semua jemaah Solat Sunat Aidilfitri. Sehari sebelum raya mama dah minta anak-anak iron baju raya. Firhan yang dah tinggal dengan papa dia sekarang memang sepanjang PKP ada kat rumah kami. Gegirl dengan Hafiy beraya dengan papa. Jadi takdelah baju rayanya. Dia pinjam baju raya abangnya yang lama. Cari-cari tak jumpa pulak seluar baju melayu kelabu tu. Takpelah.. pakai dengan seluar hitam ajelah. Bila Firhan pakai macam tu, dah semua orang nak pakai dengan seluar hitam jugak. Ayah pun join sekali. So nampak seragamlah semua. Selalu kami takde warna tema baju raya. Cuma tahun lepas en.asben nak kami pakai baju raya warna pastel. Jadi dua tahunlah dapat pakai baju raya tema pastel pilihan en.asben sebab kami pakai baju raya tahun lepas. Alhamdulillah.. 

Alhamdulillah.. Indahnya Syawal. Semoga kita semua direzekikan untuk bertemu lagi dengan Ramadan di tahun-tahun akan datang.. In shaa ALLAH.


Selesai solat, dah bersiap semua kita bergambar raya dulu sambil tunggu nenek bersiap. Selalu bergambar raya di rumah orang sebab balik kampung etc. Tahun ni barulah dapat bergambar raya di rumah sendiri.


Tiada apa milik kita, kan? Semuanya pinjaman.
Semoga ALLAH terus pinjamkan kebahagiaan dan kemeriahan ini untuk kami.. Aamiin Ya Mujib.


Dah settle semua urusan di rumah kami terus ke rumah mertua di Kajang. Alhamdulillah.. seronok dapat kembali berjumpa dan berkumpul dengan emak ayah dan keluarga mertua yang dirindui. Semoga wabak ini akan cepat berakhir.. Aamiin Ya Mujib


Raya PKP. 
Kita simpan sebagai kenangan. Semoga wabak Covid 19 menjauhi kami dan kita semua sejauh-jauhnya. Bantu kami yang ALLAH. Selamatkan kami Ya ALLAH.


Selamat Hari Raya ikhlas dari kami sekeluarga. Mohon maaf zahir dan batin.


Kami bersama kesemua keluarga mertua. Alhamdulillah.. Kami tak merentas negeri. Kami tak lebih 20 orang. Kami tak bermalam. SOP PKP kami patuhi.
Semoga ALLAH lindungi kami dan kita semua dari wabak dan penyakit.

Selesai beraya di rumah mertua, tengah hari tu kami ke rumah makcikku di Bangi yang beraya berseorangan. Sepanjangan PKP asyik cakap nak datang rumah. Tapi takut nak keluar rumah. Ada pelepasan, dapatlah kami berjumpa di hari raya. Adik aku dan keluarga pun ada sekali. Ada pakcik dan keluarganya juga. Alhamdulillah.. kami tetap tak lebih dari 20 orang. Selesai beraya dengan makcikku kami singgah beraya di rumah pakcikku pula. Selepas itu kami terus pulang ke rumah. Petang tu lepak kat rumah aje. Adik aku pun lepak kat rumah sampai malam. Seronoklah kami melaya si comel Luna. Malam tu pakcik aku dan keluarga pula datang beraya ke rumah kami. Cukuplah kuota beraya kami untuk tahun ini. Sederhana namun tetap gembira. Alhamdulillah.. Dapat juga berkumpul bersama keluarga terdekat. Syukur sangat. 


Aku, adik dan emak. Alhamdulillah.. tahun lepas dapat gambar raya bersama. Tahun ni pun ada rezeki lagi bergambar raya bersama. Semoga ALLAH terus izinkan.. In shaa ALLAH.

Alhamdulillah.. cukuplah sikit cerita raya kami untuk tahun 2020 ini sebagai kenangan. Alhamdulillah.. ada rezeki untuk simpan cerita raya kami dalam blog ini. Terima kasih ALLAH untuk segala nikmatMU. Rezekikan kami untuk menjadi hambaMU yang selalu bersyukur. Aamiin Ya Mujib.

Salam hormat untuk semua. In shaa ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

Alhamdulillah.. 45 tahun..

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum.. Alhamdulillah.. 27 Mac tiba lagi. Tarikh ulang tahun kelahiranku. Syukur masih  diizinkan ALLAH...