Wednesday, August 26, 2020

Rezeki..

Bismillahirahmanirrahim.. 

Assalamualaikum.. 

Salam Maal Hijrah 1442. Salam hujung ogos 2020! Asyik mengelat aje nak buat entry baru. Setiap hari ada cerita yang ingin dikongsi. Tapi selalu juga ada rasa mahu menyimpannya sendiri. Tapi bila menulis semua benda rasa nak cerita. Macam mana tu? Hehe.. Tak kisahlah. Tulis banyak ke. Tulis sikit ke. Tulis selalu atau jarang menulis pun. Asalkan dapat terus menulis. Semoga ALLAH terus izinkan dan segalanya ALLAH permudahkan.. in shaa ALLAH.

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Syukur Ya ALLAH. Banyak perkara yang perlu aku syukuri. Bantu aku Ya ALLAH untuk selalu bersyukur. Terlalu banyak yang ALLAH beri. Terlalu banyak yang ALLAH terus pinjamkan. Terasa diri sangat kerdil bila mengenang segala nikmat ALLAH. ALLAHU.. SUBHANALLAH.. ALHAMDULILLAH.. ALLAHUAKBAR. Allah Maha Baik. Allah Maha Hebat. Allah Maha Memiliki. Allah Maha Memberi. 

Seminggu yang lepas anak buahku diuji dengan masalah kesihatan. Seisi keluarga berasa gundah. Risaunya hati hanya ALLAH yang tahu. Untuk seminggu ini doa untuknya lebih banyak dari doa untuk diri sendiri. Ahli keluarga yang lain pastinya juga begitu. Begitulah bila seseorang itu berada dekat di hati. Mendoakan mereka bagaikan mendoakan diri sendiri. Saat diuji, doa dari orang lain menjadi  kekuatan dan semangat. Syukur bila ramai yang menyokong dan turut sama mendoakan. Hari ini dikhabarkan anak saudaraku telah pulih sepenuhnya. Allahu Syukur. Alhamdulillah. Terima kasih Ya ALLAH. Tiada daya dan kekuatan tanpa izin dariMU.

Jumaat lepas birthday emak yang ke 69 tahun. Manis senyuman emak menerima ucapan dari anak cucu juga dari adik-adik dan anak-anak saudaranya. Doaku semoga emak terus direzekikan dengan umur yang berkat, kesihatan yang baik serta kebahagiaan yang berpanjangan di dunia dan di akhirat. Semoga emak dan arwah ayah direzekikan untuk menjadi ahli Syurga Firdaus. Begitu juga en.asben  dan anak-anakku. Emak dan ayah mertuaku. Adik beradik, kaum keluarga, kawan-kawan, jiran-jiran dan semua yang aku sayang serta yang pernah berada dalam kehidupanku. ALLAHU.. Hidup di dunia hanya sementara. Semoga kita semua dapat bersama kekal dalam Syurga ALLAH.. Aamiin Ya Mujib.

Ahli di rumah dah tak cukup korum. Hati juga masih tak tenang kerana waktu itu  anak buah masih tidak sihat. Jadi nak buat sambutan hari jadi emak jadi macam tak seronok. Hari sabtu bawa emak keluar makan. Tanya nak makan kat mana emak tiada jawapan. Jadi bawa emak makan di kedai makan yang banyak ulam-ulaman. Seronok tengok emak makan dengan berselera. Tempoyak ikan patin diratah sambil memuji keenakannya. Selepas makan bawa emak ke Baskin Robbins pula. Kali ini lebih mahu merai anak-anak di hari jadi nenek. Selesai di Baskin Robbins singgah ke Secret Recipe pula. Emak suka kek Chocolate Indulgence. Walaupun  tak ramai tetap beli sebiji kek juga. Biar semua puas makan kek. Sebelum balik rumah singgah beli ayam bakar.

Petang tu aku masak nasi goreng. Hidang dengan ayam bakar. Kami potong kek raikan harijadi emak. Alhamdulillah.. hati rasa berbunga bila emak nampak seronok. Masih tak sudah memuji kesedapan makanan tengah hari tadi. Tak sudah juga memuji kek coklat kegemarannya. ALLAHU.. semoga ALLAH terus rezekikan aku dan en.asben untuk dapat selalu membahagiakan hati emak juga emak dan ayah mertuaku. Di usia begini, tiada yang lebih membahagiakan selain dari dapat membahagiakan hati emak, emak ayah, suami, anak-anak, kaum keluarga dan orang-orang disekelilingku. Aku sangat percaya bila kita bahagiakan orang, ALLAH akan beri kita bahagia. Bila kita permudahkan urusan orang, ALLAH akan mudahkan urusan kita pula. Bila kita mampu maafkan orang lain, ALLAH akan beri segala yang kita tak pernah jangka. ALLAHU.. terima kasih ALLAH.

Sekarang ini rezeki terasa murah. Ramai yang selalu memberi. Peluang menerima membuatkan aku mahu lebih kerap ikut memberi. Itu juga satu bentuk rezeki yang harus disyukuri. Perkongsian yang datang pada waktu yang tepat juga rezeki. Teringat untuk berzikir dan beristighfar, itu rezeki. Dikelilingi oleh orang sekeliling yang baik-baik juga rezeki. Masih dapat bernafas lagi setiap pagi itu rezeki. Ada yang sayang, itu rezeki. Kenapa you sayang I? Katanya.. sebab you tak pernah mahu menyusahkan, sebab you tak suka meminta-minta, sebab you baik, sebab you rajin solat.. Bisikan yang indah itu masih selalu terngiang-ngiang. ALLAHU.. itu juga rezeki. Bukan untuk membuatkan aku besar diri. Tapi membuatkan aku mahu menjadi orang yang lebih baik hanya kerana ALLAH pada setiap hari. Bantu aku Ya ALLAH.

Tiny Room, Little Loft.. Alhamdulillah.. Rezeki dapat menikmati impian yang ALLAH pinjamkan. Dan nikmat ALLAH yang mana mahu kau dustakan?

Tengah hari tadi bos belanja makan tengah hari. TQ bos. Balik ofis terasa nak makan yang manis-manis pula. Senyum sendiri bila terpandangkan coklat dalam laci yang diberi teman yang berkongsi bouquet coklat harijadinya pagi tadi. Waktu yang sama teringat juga ada yang memberi sesikat pisang pagi tadi. Ambil sebiji dan makan, manis dan sedap rasanya. Ditakdirkan, tuan yang memberi lalu pada waktu itu. Dapatlah sekali lagi ucapkan terima kasih dan mendoakan perkara-yang baik-baik untuknya. Bila kita berterima kasih, ALLAH akan beri lebih banyak lagi. Bila kita doakan yang baik-baik untuk orang lain, ALLAH beri yang baik-baik juga untuk kita. Jadi mana ruginya suka berterima kasih dan mendoakan orang lain??? ALLAHU.. semoga aku lebih selalu beringat tentang itu. Bantu aku Ya ALLAH.

Hah.. kan dah kata. Bila dah menulis tu semua benda aku nak cerita. Eh.. sampai sini dululah.  Nanti ada rezeki aku menulis lagi. Sampai jumpa lagi. Jom terus berkongsi kebaikan dan melakukan kebaikan. Semoga ALLAH bantu dan permudahkan segala urusan kita semua dunia akhirat. Semoga kita semua sentiasa dilimpahi dengan limpahan rahmat dan kasih sayang ALLAH, limpahan rezekiNYA, limpahan perlindunganNYA serta limpahan petunjuk dan hidayahNYA. Ya ALLAH Ya Bari'. Wahai ALLAH Yang Maha Mengurus.. Bantu kami untuk menguruskan kehidupan kami. 

Salam hormat untuk semua. In shaa ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

Raikan dan permudahkan..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. Hi Everyone. Tiba-tiba pulak greeting in english kan. Minggu lepas ada buat sesi rakaman sikit un...